Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2012, 10:02   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Android HDMI sticks voor in je tv.

Kleine (weliswaar iets groter dan een USB-stick) die je in de HDMI poort van je tv steekt waarna je tv de functionaliteit van een tablet krijgt. Afgezien van het touch-screen natuurlijk.

De stick bevatten een processor (veelal A5 of A9) met wat geheugen (veelal 4GB) en een wifi-chip. Verder is er meestal een micro-sd slot en is er een usb-aansluiting voorzien. De dingen krijgen stroom via een apart kabeltje dat je in een usb-poort van je tv steekt. Uitbreiden is mogelijk via de usb-poort op de stick zodat keyboards, airmouses of harde schijven gebruikt kunnen worden. Sommige fabrikanten leveren die dingen zelfs mee (afstandsbedieningen of muizen).

Wat levert het op? Zoals gezegd; je tv krijgt de functionaliteit van een tablet. Je maakt in principe van elke tv (mits HDMI) een smart-tv zodat je kan surfen, emailen, feesboeken, spelletjes spelen of gebruik maken van een van de duizenden beschikbare apps voor Android.

De prijs? Valt blijkbaar goed mee dacht ik. Een stick alleen vind je voor 70a90 euro, wil je er een afstandsbediening bij (aanwijzen ala Wii) ben je iets meer dan honderd euro kwijt.

Kortom; voor relatief weinig geld maak je van je Stupid-TV een Smart-TV!
Bestond zo'n stick maar voor forummers, ma soit.

Hoera dus?
Of niet?

Iemand ervaring mee, bedenkingen over, alternatieven, vendor lock-in?
Oud 23 augustus 2012, 10:15   #2
Tafelpoot
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik hoop wel dat die stickjes wel wat hittebestendig zijn.

Uiteindelijk praten we over Proccesor, opslag, gafische component, en stroom via dezelfde connectie. Als ik dan bekijk hoe snel dat bijvoorbeeld USB sticks warm worden bij aansluiting op een TV, denk ik dat er op dat vlak wel wat problemen zouden kunnen zijn met de minder kwalitatieve (lees: goedkope) vormen van deze stickjes.

Het concept lijkt me wel de moeite.
Tafelpoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 10:19   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik hoop wel dat die stickjes wel wat hittebestendig zijn.

Uiteindelijk praten we over Proccesor, opslag, gafische component, en stroom via dezelfde connectie. Als ik dan bekijk hoe snel dat bijvoorbeeld USB sticks warm worden bij aansluiting op een TV, denk ik dat er op dat vlak wel wat problemen zouden kunnen zijn met de minder kwalitatieve (lees: goedkope) vormen van deze stickjes.
Ik las bij een fabrikant dat hij A5 processoren gebruikt ipv A9 net omwille van de temperatuursontwikkeling. De ontwikkelde hitte is inderdaad een punt.
Anderzijds zit dat ding in de achterkant van je tv dus hoeft het er niet echt mooi uit te zien ofzo. Dat schept weer mogelijkheden qua koeling (kleine koelribben of ventilatiespleten ofzo)

Citaat:
Het concept lijkt me wel de moeite.
Dat leek mij ook ja.

Laatst gewijzigd door BigF : 23 augustus 2012 om 10:20.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 10:28   #4
Tafelpoot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik las bij een fabrikant dat hij A5 processoren gebruikt ipv A9 net omwille van de temperatuursontwikkeling. De ontwikkelde hitte is inderdaad een punt.
Dan zit je natuurlijk wel direct in het spanningsveld snelheid <-> hitte, waardoor het gegeven op zich ook al minder interessant wordt. Ik denk trouwens dat de meeste hitte niet zal komen van de rekenprocessor maar eerder stroom en GPU. Grafisch moet een tablet of smartphone een schermpje van enkele inches rechthouden in beetje degelijke pixelverhouding. als je dat uitzicht wil zetten op een TV met het tienvoudige in formaat ervan (of het gaat gewoon heel wazig beeld zijn), ga je nogal veel vragen van je grafische mogelijkheden. Ik vemoed dat er geen extra beest van een grafische kaart in gaat zitten om dat te ondersteunen (zeker niet voor de prijzen die je noemt)

Citaat:
Anderzijds zit dat ding in de achterkant van je tv dus hoeft het er niet echt mooi uit te zien ofzo. Dat schept weer mogelijkheden qua koeling (kleine koelribben of ventilatiespleten ofzo)
Die koelingstechnieken ga je volgens mij niet terugvinden in de goedkopere modellen.

Al bij al is het denk ik een leuk hebbeding om af en toe te gebruiken, maar voor langdurig en/of regelmatig gebruik lijkt het me niet aan te raden.
Oud 23 augustus 2012, 10:48   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zit je natuurlijk wel direct in het spanningsveld snelheid <-> hitte, waardoor het gegeven op zich ook al minder interessant wordt. Ik denk trouwens dat de meeste hitte niet zal komen van de rekenprocessor maar eerder stroom en GPU. Grafisch moet een tablet of smartphone een schermpje van enkele inches rechthouden in beetje degelijke pixelverhouding. als je dat uitzicht wil zetten op een TV met het tienvoudige in formaat ervan (of het gaat gewoon heel wazig beeld zijn), ga je nogal veel vragen van je grafische mogelijkheden. Ik vemoed dat er geen extra beest van een grafische kaart in gaat zitten om dat te ondersteunen (zeker niet voor de prijzen die je noemt)
Ik denk dat de pixeldichtheid van een tablet of een tv heus niet zo ver uiteen liggen hoor. Mijn tv heeft ook maar 1900x1000 pixels, er zijn tablets die daar niet voor onderdoen. Het is zeker niet omdat zo'n tv tien keer groter is dan een tablet dat daar ook tien keer zoveel pixels aangestuurd moeten worden. Voor zover ik er over lees is vooral de processor de boosdoener bij de ontwikkeling van de hitte maar ik kan mis zijn hoor.

Citaat:
Die koelingstechnieken ga je volgens mij niet terugvinden in de goedkopere modellen.
Enkele ventilatiespleten meer of minder kost nu niet direct veel geld eh? Ik heb het enkel over spleten eh, niet over ventilators, daar is zo'n stickje een beetje te klein voor vrees ik. Ook een simpel metalen plaatje met wat koelribbetjes op hoeft niet zo duur te zijn denk ik.

Citaat:
Al bij al is het denk ik een leuk hebbeding om af en toe te gebruiken, maar voor langdurig en/of regelmatig gebruik lijkt het me niet aan te raden.
Ik heb ook nog een beetje mijn twijfels, vandaar dat ik eerst even rondhoor wat de rest er van denkt.
Oud 23 augustus 2012, 11:13   #6
Tafelpoot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de pixeldichtheid van een tablet of een tv heus niet zo ver uiteen liggen hoor. Mijn tv heeft ook maar 1900x1000 pixels, er zijn tablets die daar niet voor onderdoen. Het is zeker niet omdat zo'n tv tien keer groter is dan een tablet dat daar ook tien keer zoveel pixels aangestuurd moeten worden. Voor zover ik er over lees is vooral de processor de boosdoener bij de ontwikkeling van de hitte maar ik kan mis zijn hoor.
http://www.pocketables.com/2012/02/t...esolution.html
Link naar artikel over resolutie en tablets. Let vooral op de reacties eronder over pixel per inch. Leesbaarheid gaat een probleem vormen als je bij die lagere resoluties blijft. En inderdaad voor het occasioneel mails checken zullen daar gaan epistels instaan. Maar wat als het bijvoorbeeld over dit forum gaat? of als je van plan was om op deze manier op je tv te kunnen gamen. Wil je echt geld geven om dan op je computer met eenzelfde wazigheid als een oude nintendo op je tv te gamen?

ben het zelf ook eens gaan checken trouwens (vond het een interessant gegeven): http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._pixel_density Als je de lijst vanonder bekijkt dan komen de meeste 16:9 tv's er met pixels toch beter uit dan de meeste van die tablets, en dan is de PPI (dus duidelijkheid) al tamelijk laag, dus je gaat sowieso moeten proberen om met die android op HD al die pixels op te vullen. dat moet toch een impact hebben?

Citaat:
Enkele ventilatiespleten meer of minder kost nu niet direct veel geld eh? Ik heb het enkel over spleten eh, niet over ventilators, daar is zo'n stickje een beetje te klein voor vrees ik. Ook een simpel metalen plaatje met wat koelribbetjes op hoeft niet zo duur te zijn denk ik.
Weet niet of dat genoeg gaat zijn. ik dacht eerder aan koelgel ofzo..
Oud 23 augustus 2012, 11:23   #7
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit begrijp ik niet.

Als je het over de A9 processor hebt, dan neem ik aan dat je de ARM Cortex-A9 bedoelt? Daar bestaat echter geen A5 versie van.

De 'A5' is dan weer een SoC voor een embedded system, maar daar bestaat nog geen A9 van.
Oud 23 augustus 2012, 11:28   #8
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Kleine (weliswaar iets groter dan een USB-stick) die je in de HDMI poort van je tv steekt waarna je tv de functionaliteit van een tablet krijgt. Afgezien van het touch-screen natuurlijk.

De stick bevatten een processor (veelal A5 of A9) met wat geheugen (veelal 4GB) en een wifi-chip. Verder is er meestal een micro-sd slot en is er een usb-aansluiting voorzien. De dingen krijgen stroom via een apart kabeltje dat je in een usb-poort van je tv steekt. Uitbreiden is mogelijk via de usb-poort op de stick zodat keyboards, airmouses of harde schijven gebruikt kunnen worden. Sommige fabrikanten leveren die dingen zelfs mee (afstandsbedieningen of muizen).

Wat levert het op? Zoals gezegd; je tv krijgt de functionaliteit van een tablet. Je maakt in principe van elke tv (mits HDMI) een smart-tv zodat je kan surfen, emailen, feesboeken, spelletjes spelen of gebruik maken van een van de duizenden beschikbare apps voor Android.

De prijs? Valt blijkbaar goed mee dacht ik. Een stick alleen vind je voor 70a90 euro, wil je er een afstandsbediening bij (aanwijzen ala Wii) ben je iets meer dan honderd euro kwijt.

Kortom; voor relatief weinig geld maak je van je Stupid-TV een Smart-TV!
Bestond zo'n stick maar voor forummers, ma soit.

Hoera dus?
Of niet?

Iemand ervaring mee, bedenkingen over, alternatieven, vendor lock-in?
What's the use eigenlijk? Een beetje recente tv doet dat toch ook al?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 11:30   #9
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
http://www.pocketables.com/2012/02/t...esolution.html
ben het zelf ook eens gaan checken trouwens (vond het een interessant gegeven): http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._pixel_density Als je de lijst vanonder bekijkt dan komen de meeste 16:9 tv's er met pixels toch beter uit dan de meeste van die tablets, en dan is de PPI (dus duidelijkheid) al tamelijk laag, dus je gaat sowieso moeten proberen om met die android op HD al die pixels op te vullen. dat moet toch een impact hebben?
Een HD TV heeft een resolutie van 1920×1080. Dat is minder dan een huidig tablet.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 23 augustus 2012 om 11:30.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 11:31   #10
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Misschien wel handig op hotel ofzo.
Oud 23 augustus 2012, 11:41   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Misschien wel handig op hotel ofzo.
Mwoah, veel hotels waar ik kom hebben al zo'n voorziening in hun tv's. Goed, dat is dan wel niet gepersonaliseerd maar als je dat wil op alle hotels waar je komt, dan ben je wellicht al op de loop met een tablet, niet?

Enfin, leuke spielerei zenne, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet meer van in. Lijkt me een jaar of 2-3 te laat te komen.
Oud 23 augustus 2012, 12:01   #12
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mijn tv heeft geen HDMI-aansluiting, dus dat probleem lost daarmee zichzelf op.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:35   #13
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob's Burger Bekijk bericht
Verdor lock in met Android?

Ik merk dat de klepel nog in Keulen hangt.
Doe dan tenminste de moeite er enkel op te noemen :

http://www.raspberrypi.org/

http://www.zdnet.be/news/142242/koop...uro-bij-ibood/

http://www.dealextreme.com/c/pmp-hdd-media-player-103
Grapjes worden hier genadeloos afgestraft.
Oud 23 augustus 2012, 12:39   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dit begrijp ik niet.

Als je het over de A9 processor hebt, dan neem ik aan dat je de ARM Cortex-A9 bedoelt? Daar bestaat echter geen A5 versie van.

De 'A5' is dan weer een SoC voor een embedded system, maar daar bestaat nog geen A9 van.
Ik zeg maar wat ik op de site van die fabrikant las.
Ik denk dat hij gewoon de keuze had tussen de A5 en A9. Niks zegt dat dat processoren van dezelfde familie zijn.
Het stond in de faq. "Waarom gebruiken jullie geen A9?"
Antwoord: "Vanwege de grotere warmteontwikkeling blijven we bij de A5."

Laatst gewijzigd door BigF : 23 augustus 2012 om 12:48.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:41   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
The use is waarschijnlijk de net niet recent genoege tv's.
Zoals de mijne, wel USB en HDMI maar geen smart-functionaliteit.
En dan is 100 euro in ieder geval goedkoper dan de prijs van een nieuwe smart-tv.
Verder kunnen die dingen (zoals al geopperd) handig zijn op bv hotel.
Oud 23 augustus 2012, 12:43   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verdor lock in met Android?

Ik merk dat de klepel nog in Keulen hangt.
Jou klepel dan toch in dit geval.
Die vermelding van die 'vendor lock-in' was een verwijzing naar een andere discussie hier een tijdje geleden waarna er te pas en te onpas naar vendor lock-in verwezen werd. Een grapje dus, zoals Visjnu al aangaf.
En ga nu uw klepel maar terughalen.
Oud 23 augustus 2012, 13:11   #17
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft iedereen een recente, met een NIC en WIFI voorziene TV?
Waarschijnlijk heeft niet iedereen dat, maar het wordt meer en meer common place op de huidige modellen. Vandaar ook dat ik zeg dat ze te laat komen daarmee.
Oud 23 augustus 2012, 13:17   #18
Tafelpoot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Nee hoor, de meeste TV's gaan vlot aantal jaartjes mee en dit plug je in waar je komt.
Schijfje er aan en filmpies kijken
nu, ik ga er wel vanuit dat een tv met HDMI ook USB heeft en als je dan dit wil aanschaffen om een miezerige 4GB video op je TV te kijken, lijkt me dat wel een hele dure USB stick.
Oud 23 augustus 2012, 13:23   #19
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee hoor, de meeste TV's gaan vlot aantal jaartjes mee en dit plug je in waar je komt.
Schijfje er aan en filmpies kijken
Ook daar had ik al op gereageerd.
Voor thuisgebruik zijn er betere oplossingen en zij die vaak op de baan/reis zijn en daar ter plekke dergelijke tools willen, die hebben heel waarschijnlijk al een oplossing.

A nice gadget, fun for those who want it, maar ook niet meer dan dat. 'k Zou er geen businessmodel op bouwen. (en for clarity: da's op zich ook niet nodig voor gadgets, daarom is het ook een gadget)

Laatst gewijzigd door Sfax : 23 augustus 2012 om 13:30.
Oud 23 augustus 2012, 13:38   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nu, ik ga er wel vanuit dat een tv met HDMI ook USB heeft en als je dan dit wil aanschaffen om een miezerige 4GB video op je TV te kijken, lijkt me dat wel een hele dure USB stick.
Mwaah, er is een usb-poort en een micro-sd slot aan boord. Die 4GB zijn dus niet beperkend.

Nu, nuttig of niet, dat moet ieder maar voor zich uitmaken.

Mij lijkt het leuk voor hetvolgende;

-Fotootjes kijken op de tv. Kan nu ook via de usb poort maar de mogelijkheden zijn vrij beperkt.
-Video bekijken via een usb stick. Gaat niet via de usb poort van mijn tv, enkel fotootjes via daar.
-Snel even iets opzoeken via de browser tijdens het tv kijken. Of een mailtje sturen. Lijkt me handig.
-Youtube ed op de tv.
-Occasioneel een spelletje.
-Af en toe eens een app uitproberen. Heb geen smartphone of tablet in huis dus nu blijven wij verstoken van de wondere wereld der apps. En een mens moet toch een beetje bij blijven eh?
-Handiger om mee te zeulen dan een laptop op vakantie.

Of het een groot succes wordt weet ik niet, maar dat laat me ook koud. Ik zou er bijvoorbeeld wel geniet van hebben denk ik. Binnen enkele jaren zullen die dingen misschien inderdaad overbodig zijn maar dat is nu niet van toepassing voor mij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be