![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van Groot-Nederland? OK? | |||
ja, Vlamingen behoren ook tot de Nederlandse natie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 31,58% |
ja, al zijn Vlamingen en Nederlanders 2 naties |
![]() ![]() ![]() |
3 | 15,79% |
ja, al bestaat Groot-Nederland uit vele naties als de Vlamingen, Brabanders, Friezen, Hollanders, Limburgers,... |
![]() ![]() ![]() |
5 | 26,32% |
ja, anders... |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,26% |
nee, Vlamingen behoren tot 1 natie, maar om socio-economische redenen is het niet wenselijk |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,26% |
nee, Vlamingen en Nederlanders zijn 2 naties |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,53% |
nee, de Vlaamse naties (Vlamingen, Brabanders en Limburgers) passen niet bij de Nederlandse naties (Hollanders, Gelderlanders, Friezen,...) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
nee, anders... |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,26% |
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() (OK, ik heb me lang genoeg ingehouden)
Wat denken de meeste flaminganten hier over Groot-Nederland? Dit keer zonder bias van infantiele belgicisten...
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ik zie een Verenigd Nederland wel zitten, maar éérst moet er grondig werk gemaakt worden van een onafhankelijk Vlaanderen. Eens Vlaanderen een natie is (al dan niet inclusief Brussel) kan er gepraat worden met Nederland, als die ambitie bij onze noorderburen aanwezig is.
Toch blijf ik realistisch, en weet dat het voor vele nationalisten hier én daar moeilijk aanvaardbaar is. Daarom pleit ik voor een soort statenbond, waar een nauwe samenwerking is (economisch, cultureel, etc.), maar waar de regio's échte autonomie hebben, en hun eigen vlag mogen voeren.
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Principieel sta ik achter de gedachte van een Groot Nederland, dwz. de (terug) samenvoeging van Vlaanderen en Nederland.
Ik denk echter dat dit niet realiseerbaar is op korte termijn en pleit daarom voor een samenwerking van Vlaanderen en Nederland op bepaalde bevoegdheidsdomeinen. (om zo op termijn meer naar elkaar toe te groeien)
#4 |
Minister-President
|
![]() Een Groot-Nederland als een confederale statenbond wel.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Een confederatie is wel een goed begin. Het mooie aan confederaties is dat het nogal onstabiele strukturen zijn: Als de samenwerking stroef verloopt is het vrij eenvoudig om de bond op te doeken. Als daarentegen de samenwerking vlotjes gaat, transformeren statenbonden op termijn in werkzame federaties.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() Alleen... Ik ga niet akkoord dat een statenbond in se labiel is. Zwitserland is in de 713 jaar dat het bestaat 557 jaar een confederatie geweest. Dat is niet meteen het beeld dat ik heb van een labiel iets...
![]() |
#7 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Rest ons nog het feit dat zelfs Zwitserland -met de nodige vertraging- uiteindelijk toch tot een federatie ontwikkeld is. Kan je trouwens nog voorbeelden van zulke "stabiele" confederaties opnoemen, of is Zwitserland dan toch gewoon een vreemde eend in de bijt. |
||
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
#9 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
||
![]() |
![]() |
#10 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() Er zou wat meer moeten geïformeerd worden wat de Vlamingen en de Nederlanders zowel bevolking als politiek er van vinden (vb. referendum). Het is een idee waar het gros van de bevolking nog niet bij stil heeft gestaan.
We moeten natuurlijk nog niet beginnen lopen voordat we kunnen stappen dus eerst: Vlaanderen onafhankelijk. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() 1 en 3 zijn hetzelfde
#13 |
Minister
|
![]() Vlaanderen en holland zijn nog twee verschillende culturen. Zoals bv ons acent en ons taalgebruik
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() ik wil gewoon een echt onhaffankelijke staat Vlaanderen en niet een nieuwe provincie van Holland (Nederland). Wij kunnen misschien wel economische en culturele belangen samen vertegenwoordigen. Maar toch liever Vlaanderen onhaffankelijke staat in Europa
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
1) een nieuwe provincie van Nederland is wel het allerlaatste wat er gevraagd wordt. Ten eerste omdat Vlaanderen te groot is als provincie binnen de Nederlandse context. Ten tweede omdat Vlaanderen dan geïncorporeerd wordt in een Nederlandse eenheidsstaat. Buiten de praktische problemen die niet te onderschatten zijn, suckt unitarisme stevig... 2) In een confederatie blijven de deelgebieden soeverein (vaak verward met onafhankelijk). Dat betekent dat men unilateraal de bond kan verbreken. Een confederatie heeft dus eerder een internationaal karakter dan een supranationaal karakter. Dus in een Groot-Nederlandse confederatie blijft Vlaanderen soeverein (onafhankelijk als je dat liever hoort, maar dat is eigenlijk niet helemaal correct), maar kan ze bepaalde bevoegheden samen uitvoeren met Nederland, mits wederzijdse instemming. Zoals je reeds zei: culturele en economische belangen komen het eerst in aanmerking. Media, taalpolitiek, onderwijs (over deze gebieden bestaan al akkoorden, enkel de geschikte constructie om ze te vereenvoudigen is nog niet aanwezig), maar ook transport, handelspolitiek,... kunnen we best samen doen, net als buitenlandse zaken. 3) Gaat er iets mis, dan kan ofwel Vlaanderen ofwel Nederland ofwel beide de statenbond opzeggen. Vlaanderen wordt dan een "onafhankelijke" staat, deelstaat van Europa...
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()