Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 8 september 2012, 13:39   #1
Libert
Vreemdeling

Standaard Provincieraden? Stem blanco en schaf ze af...

LDD roept de kiezers in campagnecongres op om voor de provincieraadsverkiezingen blanco of ongeldig te stemmen. Op die manier kunnen de kiezers ook "tégen" de provincie stemmen. Van mij krijgen ze hun blanco stem alvast.
Libert is offline  
Oud 8 september 2012, 14:08   #2
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libert Bekijk bericht
LDD roept de kiezers in campagnecongres op om voor de provincieraadsverkiezingen blanco of ongeldig te stemmen. Op die manier kunnen de kiezers ook "tégen" de provincie stemmen. Van mij krijgen ze hun blanco stem alvast.
LDD... een partijtje dat in zijn palliatieve fase zit en dat gaat nog wat goede raad geven aan de kiezers
peter1962 is offline  
Oud 8 september 2012, 14:31   #3
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik ga het toch bij N-VA houden, denk ik. Blanco stemmen stuurt bijna nooit een duidelijk signaal uit en is dus in de meeste gevallen een slecht idee. Al mogen de provincies van mij gerust afgeschaft worden.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 8 september 2012, 18:15   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
LDD... een partijtje dat in zijn palliatieve fase zit en dat gaat nog wat goede raad geven aan de kiezers
Aangezien lDd er in geen enkele provincie in geslaagd is een lijst in te dienen klinkt die oproep natuurlijk een beetje hol.
fonne is offline  
Oud 8 september 2012, 18:54   #5
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik ga het toch bij N-VA houden, denk ik. Blanco stemmen stuurt bijna nooit een duidelijk signaal uit en is dus in de meeste gevallen een slecht idee. Al mogen de provincies van mij gerust afgeschaft worden.
voor een centralistisch Vlaanderen?
Shadowke is offline  
Oud 9 september 2012, 00:03   #6
BruFFy
Vreemdeling

Standaard

Als NV-A niet achter postjes zit dan zetten ze zich best mee achter de actie.
Als alle NV-A'ers blanco stemmen is dit echt wel een stevig signaal.
Mss wel +50% (niet enkel NV-A'ers willen er vanaf).

Maar de postjes zijn te belangrijk...
Daar gaat de geloofwaardigheid van NV-A...
BruFFy is offline  
Oud 9 september 2012, 08:09   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
voor een centralistisch Vlaanderen?
Een provinciegouverneur is een ambtenaar die de opdracht heeft om de federale overheid te vertegenwoordigen. Die structuur is ingevoerd door Napoleon, omdat de communicatiestructuren in die tijd niet toelieten om zijn bevelen rechtstreeks naar alle gemeenten en burgers te verspreiden. Hoeveel centralistischer kun je zijn?
gertc is offline  
Oud 9 september 2012, 09:15   #8
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik stem zowieso ongeldig. Ik heb het niet zo voor 'partijdemocratie'.
Inno is offline  
Oud 9 september 2012, 09:41   #9
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een provinciegouverneur is een ambtenaar die de opdracht heeft om de federale overheid te vertegenwoordigen. Die structuur is ingevoerd door Napoleon, omdat de communicatiestructuren in die tijd niet toelieten om zijn bevelen rechtstreeks naar alle gemeenten en burgers te verspreiden. Hoeveel centralistischer kun je zijn?
politiek moet zo dicht mogelijk bij de burger staan, nu is het het omgekeerde!
in Nederland hebben de provincies dezelfde bevoegdheden als Vlaanderen.

conclusie: zowel België als Vlaanderen zijn centralistisch!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 september 2012 om 09:42.
Shadowke is offline  
Oud 9 september 2012, 09:43   #10
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Hoe kun je nu door blanco te stemmen iets veranderen, i.q. de provincieraden afschaffen? Nog nooit zulke onnozelheid gelezen.
Eigenlijk zegt LDD in bedekte termen:'Stem N-VA!'

Laatst gewijzigd door Robrecht de Fries : 9 september 2012 om 09:48.
Robrecht de Fries is offline  
Oud 9 september 2012, 09:44   #11
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Inderdaad , de blanco stemmen gaan naar de grootste partij , je moet wel naif zijn als kleine gernaal om dat te doen , nu in geval dat NV-A het zou zijn , is dat niet eens zo erg .

Mieschien is het een steunbetuiging aan NV-A
Klarekijk is offline  
Oud 9 september 2012, 09:47   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Inderdaad , de blanco stemmen gaan naar de grootste partij , je moet wel naif zijn als kleine gernaal om dat te doen , nu in geval dat NV-A het zou zijn , is dat niet eens zo erg .

Mieschien is het een steunbetuiging aan NV-A
Niet overdrijven hé.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 september 2012, 16:45   #13
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Blanco stemmen haalt niets uit. Een provinciale partij oprichten die als enige programmapunt heeft "De afschaffing van de provincies forceren." wel.

Misschien iets voor binnen 6 jaar?
Robinus V is offline  
Oud 9 september 2012, 16:54   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Inderdaad. Ingevoerd tijdens de Franse kolonisatie (1795-1815) in navolging van de Franse Départements. Typisch Jacobijns-centralistisch. De centrale regering moest ook in "la province" haar invloed nadrukkelijk bevestigen.
Oud 9 september 2012, 16:59   #15
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Ingevoerd tijdens de Franse kolonisatie (1795-1815) in navolging van de Franse Départements. Typisch Jacobijns-centralistisch. De centrale regering moest ook in "la province" haar invloed nadrukkelijk bevestigen.
Ik vraag met veel interesse aan meerdere mensen, ook mensen die zelf in hun provincie opkomen, wat nu eigenlijk de bevoegdheden van de provincies zijn.

Het komt, tot de kern beperkt, neer op het uitvoeren van wat de Vlaamse regering beslist.

Ofwel schaf je de provincies ofwel geef je ze meer bevoegdheden. Zoals het nu is hebben ze geen nut. Of toch geen ander nut dan het aanwerven van goedkopere ambtenaars.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 9 september 2012 om 17:02.
Robinus V is offline  
Oud 9 september 2012, 19:40   #16
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik vraag met veel interesse aan meerdere mensen, ook mensen die zelf in hun provincie opkomen, wat nu eigenlijk de bevoegdheden van de provincies zijn.

Het komt, tot de kern beperkt, neer op het uitvoeren van wat de Vlaamse regering beslist.

Ofwel schaf je de provincies ofwel geef je ze meer bevoegdheden. Zoals het nu is hebben ze geen nut. Of toch geen ander nut dan het aanwerven van goedkopere ambtenaars.
ik ben voor optie 2 (meer bevoegdheden).
alsook voor het beperken van het aantal provincies tot 3.
Shadowke is offline  
Oud 9 september 2012, 19:51   #17
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik ben voor optie 2 (meer bevoegdheden).
alsook voor het beperken van het aantal provincies tot 3.
En welke bevoegdheden wil je de provincies dan wel precies geven?
En wat is er goed aan dat de bevoegdheden die je opsomt bij de provincies zouden zitten?
Of gaat het maar om gevoel?

Laatst gewijzigd door Robinus V : 9 september 2012 om 19:52.
Robinus V is offline  
Oud 10 september 2012, 07:37   #18
Libert
Vreemdeling

Standaard

Provincies besturen momenteel vooral zichzelf. Ze hebben nauwelijks nog bevoegdheden over. Alleen op vlak van onderwijs, ruimen van waterlopen en uitbating van provinciale parken zijn de bevoegdheden reëel. Die bevoegdheden kunnen perfect worden overgenomen door gemeentes of door Vlaanderen. De provinciale ambtenaren kunnen overgeheveld worden naar die niveaus: niet om het korps daar te vergroten, maar om de effecten van de vergrijzing op te vangen. Zo daalt het effectief aantal ambtenaren zonder aan de dienstverlening te raken.
Libert is offline  
Oud 10 september 2012, 13:36   #19
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
politiek moet zo dicht mogelijk bij de burger staan, nu is het het omgekeerde!
in Nederland hebben de provincies dezelfde bevoegdheden als Vlaanderen.

conclusie: zowel België als Vlaanderen zijn centralistisch!
Ja... Een federale staat is centralistisch.... Mooi zo
captain jack is offline  
Oud 10 september 2012, 13:53   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Als jij dan zo nieuwsgierig bent naar die bevoegdheden, ga dan toch eens kijken op de websites van de provincies, he man.

En nee: het komt helemaal niet neer op het uitvoeren van wat de Vlaamse regering beslist. Zelfs niet "tot de kern beperkt". Tsss, informeer je eens wat deftig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be