Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Zijn tweetalige ambtenaren in Brussel een noodzaak?
JA 33 89,19%
NEEN 4 10,81%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2004, 09:13   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het nieuwe regeerakkoord voor Brussel voorziet dat voortaan ééntaligen vast benoemd mogen worden als geen tweetaligen niet gevonden worden. Dat geldt uiteraard niet voor Nederlandstaligen uiteraard. Dus ook nog een discriminatie.
Dit is een verdere uitholling van de bestaande taalwet. Zo schrijft bv ook De Tijd.
De tweetaligheid van de hoofdstad is zeer belangrijk niet alleen voor de Vlamingen, maar ook voor het verder bestaan van België.
CD&V-NVA beloofde spijkerharde voorwaarden voor de Vlamingen in Brussel en ook alle andere Vlaamse partijen zijn daar vragende partij.

Is er dan niemand op de idee gekomen taallessen en examens te voorzien zodat er wel tweetaligen gevonden worden. Tweetaligheid in bv hospitalen is toch een absolute noodzaak.

Zullen de partijcongressen (zeker van NVA) dergelijke nonsens goedkeuren? Of moet het VB volgende keer 51% halen vooraleer het nodige gedaan wordt?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 09:57   #2
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zoals De Standaard schreef: de druk zal toenemen als de Franstaligen 'non' blijven zeggen,. En als ze niet opletten zeggen die 'non' tot de ketel springt...

Dan is 't natuurlijk bye bye België.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:13   #3
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Zoals De Standaard schreef: de druk zal toenemen als de Franstaligen 'non' blijven zeggen,. En als ze niet opletten zeggen die 'non' tot de ketel springt...

We kunnen die franstalige smeerlappen alleen maar dankbaar zijn hiervoor.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:18   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een flik die mij wil opschrijven of een ambtenaar die mij iets wil vragen of opleggen, zal nederlands moeten spreken, want dan kan ik geen frans.

ik vergeet dat dan altijd, ook engels kan ik dan nie meer spreken, ik weet ook nie hoe dat da komt...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:29   #5
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
CD&V-NVA beloofde spijkerharde voorwaarden voor de Vlamingen in Brussel en ook alle andere Vlaamse partijen zijn daar vragende partij.

het belangrijkste woord : "beloofde". beloofDE inderdaad verleden tijd dus.... of met andere woorden de tijd VOOR de verkiezingen he...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:31   #6
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Citaat:
Als de Vlaamse partijen dat goedkeuren, wie zijn dan de smeerlappen?
Oud 13 juli 2004, 10:38   #7
Tegendradigaard

Standaard

't is dat ge kunt dat die Franstaligen niet kwalijk nemen. Die vragen iets en de Vlaamse (????) onderhandelaars knikken braaf van ja.

het zijn dus die ""Vlaamse""" (????) onderhandelaars die de klootzakken zijn.

En zit daar ook niet de NVA tussen ???????
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 13 juli 2004, 10:40   #8
Spolpoel
Banneling

Standaard

Waar kan je klacht neerleggen als je als Vlaming door eentalig franstalige ambtenaren in de hoofdstad van Vlaanderen gediscrimineerd wordt? Bij vb als deze ambtenaren weigeren om een overheidsdienstverlening in het Nederlands te presteren?
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 11:02   #9
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, als er meer mensen zijn om ze zo'n mooie en respectvolle koosnaampjes toe te dichten, zullen het inderdaad harde onderhandelingen worden... Tot daar de verdediging van de "belangen van de Vlamingen"
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 11:04   #10
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Tja, als er meer mensen zijn om ze zo'n mooie en respectvolle koosnaampjes toe te dichten, zullen het inderdaad harde onderhandelingen worden... Tot daar de verdediging van de "belangen van de Vlamingen"
Is dat alles wat een 'BELG' daarover te zeggen heeft?
Oud 13 juli 2004, 11:08   #11
Foundation
Minister

Standaard

Ik zal u zeggen: ik heb JA geantwoord op de poll. En iedereen van BUB zal dat doen. Het is immers een van onze hoofdpunten.
Oud 13 juli 2004, 11:10   #12
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Waar kan je klacht neerleggen als je als Vlaming door eentalig franstalige ambtenaren in de hoofdstad van Vlaanderen gediscrimineerd wordt? Bij vb als deze ambtenaren weigeren om een overheidsdienstverlening in het Nederlands te presteren?
Hé Foundation, antwoordt hier eens op.
Wat staat er in het partijprogramma van de BUB ivm taaldiscriminatie naar Vlamingen toe? Heeft de BUB al initiatieven ondernomen nav de schendingen van de mensenrechten die Vlamingen in de eentalig franstalige Brusselse ziekenhuizen ondergaan? Wat hebben jullie al concreet gedaan om de systematische schendingen van de rechten van Vlaamse Belgen te counteren?
Oud 13 juli 2004, 11:17   #13
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Als ze mij in Brussel in t'frans aanspreken op een openbare dienst of ministerie dan ben ik perfect vier-talig "vlaams-engels-duits-spaans"...............t'ja en als ze mij dan nog niet verstaan zijn zij de "stoemerikken" die alléén hun eigen dialect verstaan en gaan ze af gelijk ne gieter !
Oud 13 juli 2004, 11:23   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
Als ze mij in Brussel in t'frans aanspreken op een openbare dienst of ministerie dan ben ik perfect vier-talig "vlaams-engels-duits-spaans"...............t'ja en als ze mij dan nog niet verstaan zijn zij de "stoemerikken" die alléén hun eigen dialect verstaan en gaan ze af gelijk ne gieter !
Oud 13 juli 2004, 11:29   #15
Foundation
Minister

Standaard

In ons programma hebben wij het niet specifiek over taaldiscriminatie t.a.v. Nederlandstaligen. Wij zijn tegen ELKE taaldiscriminatie (ik verzeker u, in de andere richting gebeuren ze ook).

U mag mij het mensenrecht aanduiden dat de Vlamingen wordt onthouden in die enkele Brusselse ziekenhuizen. In de Verklaring voor de Rechten van de Mens staat slechts een artikel waarin het woord "taal voorkomt":

Artikel 2 Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status. Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.

Het probleem van de ziekenhuizen werd vroeger reeds aangehaald in een tekst, die ook op de BUB website staat. De tekst behandelt de praktische haalbaarheid en gevolgen van een Vlaamse Republiek. Een uittreksel:

De eentaligheid in sommige Brusselse ziekenhuizen is uiteraard vreselijk. Het personeel van een nooddienst, dat niet in staat is om mensen in nood in hun eigen taal te helpen! Wat zal een Republiek Vlaanderen daaraan verbeteren? Het personeel moet fatsoenlijk tweetalig zijn (bij eentaligheid langs de andere kant draai je het probleem gewoon om, en oog om oog kan toch niet te bedoeling zijn zeker?), en gezien fatsoenlijk tweetaligen veelal uit Vlaanderen komen, zal er meer Vlaams personeel gevraagd zijn.

Maar daar wringt het schoentje: Vlaams verplegend personeel is een uiterst schaars goed. En we kunnen voor Vlaanderen niet aftappen vanuit de Nederlandse arbeidsmarkt en doorschuiven, want daar is de situatie nog schrijnender (getuige de vele Vlaamse dokters die voor de zekerheid van een goed draaiende praktijk naar Nederland uitwijken).

Andere mogelijkheid is echter: het onderwijs in Wallonië zo aanpassen dat er ook een grote pot Waals tweetalig talent ontstaat. Maar dat is nu net wat een Republiek Vlaanderen niet zal kunnen doen: zich mengen met het onderwijsbeleid van het onafhankelijke Koninkrijk Wallonië. Het tegendeel zal eerder gebeuren: een Wallonië dat meer op zichzelf staat, zal nog minder de noodzaak van tweetaligheid in het onderwijs inzien.

Brussel is nu officieel tweetalig, hoewel daar officieus nog werk aan is (het probleem hoort in dezelfde categorie als het vorige thuis). Het is een eigen gewest, en voor gemeenschapszaken wordt het bestuurd door een comissie met daarin afgevaardigden van de Vlaamse en Waalse gemeenschap. Welke plaats krijgt Brussel: een enclave van het Koninkrijk Wallonië in Vlaanderen (want het is overwegend Franstalig) of een deel van de Republiek Vlaanderen, waar dan een plaatselijke Franstalige meerderheid zal zijn? Dat laatste kan alleen maar voor problemen zorgen. Want in de Republiek Vlaanderen wonen vrij veel Franstaligen, en zal er een effectieve minderheid van zijn op nationaal vlak, die echter niet te onderschatten zal zijn. De problematiek met Franstaligen in de Republiek Vlaanderen, die opgelost zou moeten zijn (want daarvoor is de Republiek Vlaanderen opgericht), zal de proporties aannemen van het vreemdelingenprobleem. En waarschijnlijk ook grote gelijkenissen.

Maar er is een andere denkpiste: meer eenheid in België, meer bevoegdheden op federaal niveau. Als er federale controles zijn, federale normen voor het onderwijs, ongeacht de plaats van de school (dus bvb de tweede landstaal aanleren verplicht voor iedere schoolgaande Belg, en niet langer zo in maar een deel van het land), en de scholen hun geld krijgen van een federaal orgaan, dan zouden zowel de taalproblematiek als de financieringsproblematiek opgelost zijn. De invulling van de overige uren uit het lesroosters, kan zonder problemen op regionaal niveau beslist worden. En zo ontstaat ineens een Waalse arbeidsmarkt waar ook iedereen minstens tweetalig is, zoals hier.

De concrete actie die wij daartegen ondernemen is deelnemen aan de verkiezingen. Als wij verkozen raken kunnen we hier iets aan veranderen.
Oud 13 juli 2004, 11:31   #16
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Op het hoofdsecretariaat van alle partijen, uitgezonderd het Vlaams Blok.
Oud 13 juli 2004, 11:58   #17
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
In ons programma hebben wij het niet specifiek over taaldiscriminatie t.a.v. Nederlandstaligen.
Waarom niet? U weet maar al te goed dat deze discriminatie ettelijke malen frequenter is dan omgekeerd. Zijn de petits de's niet akkoord?

Wij zijn tegen ELKE taaldiscriminatie (ik verzeker u, in de andere richting gebeuren ze ook). Daar valt bijzonder weinig van te merken.

U mag mij het mensenrecht aanduiden dat de Vlamingen wordt onthouden in die enkele Brusselse ziekenhuizen.

Recht op bijstand in nood. Degelijke bijstand. Een beetje menselijkheid zeker als de klant (de zieke) aan 't creperen van de zeer is, of als de zieke een jong kind is dat op het moment dat het geconfronteerd wordt met franstalige taalonbeschofterikken onbegeleid is en zijn klachten niet kenbaar kan maken in de taal van Molière. Het Vlaams onderwijs onderwijst nog geen medische terminologie aan 5-jarigen. Binnenkort wordt dat een noodzakelijkheid als je in het Brusselse woont en bij ongeval of ziekte riskeert afgevoerd wordt naar een eentalig franstalig ziekenhuis.

In de Verklaring voor de Rechten van de Mens staat slechts een artikel waarin het woord "taal voorkomt":

Artikel 2 Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status. Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.

Het probleem van de ziekenhuizen werd vroeger reeds aangehaald in een tekst, die ook op de BUB website staat. De tekst behandelt de praktische haalbaarheid en gevolgen van een Vlaamse Republiek. Een uittreksel:

De eentaligheid in sommige Brusselse ziekenhuizen is uiteraard vreselijk. Het personeel van een nooddienst, dat niet in staat is om mensen in nood in hun eigen taal te helpen! Wat zal een Republiek Vlaanderen daaraan verbeteren?
Verplichte aanwerving van Nederlandstalig personeel, verplichte taalles voor franstaligen + examens + loonverlies/ontslag bij weerspanningheid en nalatigheid. Eenvoudig toch?

Het personeel moet fatsoenlijk tweetalig zijn (bij eentaligheid langs de andere kant draai je het probleem gewoon om, en oog om oog kan toch niet te bedoeling zijn zeker?), en gezien fatsoenlijk tweetaligen veelal uit Vlaanderen komen, zal er meer Vlaams personeel gevraagd zijn.

Het personeel 'moet'. Blablabla. Feit is dat het zo NIET is en dat er daadkrachtige maatregelen moeten genomen worden en penalisaties opgelegd worden wil je iets veranderen. Op enig intiatief terzake door taalluie franstaligen moet je niet rekenen.

Maar daar wringt het schoentje: Vlaams verplegend personeel is een uiterst schaars goed. En we kunnen voor Vlaanderen niet aftappen vanuit de Nederlandse arbeidsmarkt en doorschuiven, want daar is de situatie nog schrijnender (getuige de vele Vlaamse dokters die voor de zekerheid van een goed draaiende praktijk naar Nederland uitwijken).

Bulshitt. De Brusselse ziekenhuizen zijn dermate gepolitiseerd dat Vlaams personeel er doodeenvoudig geweerd wordt.

Andere mogelijkheid is echter: het onderwijs in Wallonië zo aanpassen dat er ook een grote pot Waals tweetalig talent ontstaat. Maar dat is nu net wat een Republiek Vlaanderen niet zal kunnen doen: zich mengen met het onderwijsbeleid van het onafhankelijke Koninkrijk Wallonië. Het tegendeel zal eerder gebeuren: een Wallonië dat meer op zichzelf staat, zal nog minder de noodzaak van tweetaligheid in het onderwijs inzien.

Laat ze maar doen die Walen. Ze zullen uiteraard ook niet langer kunnen aankloppen voor geld in de Vlaamse Republiek.
Wallonië, 3de wereldland.

Brussel is nu officieel tweetalig, hoewel daar officieus nog werk aan is (het probleem hoort in dezelfde categorie als het vorige thuis). Het is een eigen gewest, en voor gemeenschapszaken wordt het bestuurd door een comissie met daarin afgevaardigden van de Vlaamse en Waalse gemeenschap. Welke plaats krijgt Brussel: een enclave van het Koninkrijk Wallonië in Vlaanderen (want het is overwegend Franstalig) of een deel van de Republiek Vlaanderen, waar dan een plaatselijke Franstalige meerderheid zal zijn? Dat laatste kan alleen maar voor problemen zorgen. Want in de Republiek Vlaanderen wonen vrij veel Franstaligen, en zal er een effectieve minderheid van zijn op nationaal vlak, die echter niet te onderschatten zal zijn. De problematiek met Franstaligen in de Republiek Vlaanderen, die opgelost zou moeten zijn (want daarvoor is de Republiek Vlaanderen opgericht), zal de proporties aannemen van het vreemdelingenprobleem. En waarschijnlijk ook grote gelijkenissen.

In een generatie of 2 kan Brussel even snel vervlaamst worden als het verfranst werd. Let erop, als Brusselaars de mogelijkheid krijgen hun statuut te kiezen zullen er massa's smeken om een identiteitskaart van de Vlaams Republiek. Het spreekt vanzelf dat dat statuut pas verleend zal worden na zeer belangrijke inspanningen op taalvlak.

Maar er is een andere denkpiste: meer eenheid in België, meer bevoegdheden op federaal niveau. Als er federale controles zijn, federale normen voor het onderwijs, ongeacht de plaats van de school (dus bvb de tweede landstaal aanleren verplicht voor iedere schoolgaande Belg, en niet langer zo in maar een deel van het land), en de scholen hun geld krijgen van een federaal orgaan, dan zouden zowel de taalproblematiek als de financieringsproblematiek opgelost zijn. De invulling van de overige uren uit het lesroosters, kan zonder problemen op regionaal niveau beslist worden. En zo ontstaat ineens een Waalse arbeidsmarkt waar ook iedereen minstens tweetalig is, zoals hier.

Dromerij, omdat de geschiedenis leert dat franstaligen ALTIJD in gebreke blijven als het op taalhoffelijkheid aankomt. De federale overheid mag nog zoveel geld pompen in het Brussels en Waals onderwijs, als ze geen goesting hebben zullen ze het niet leren. De geschiedenis leert dat ze geen goesting hebben. Bovendien, een Waal denkt immers eerst als Waal en daarna als Belg. Idem dito voor de Vlamingen. Dat is nu eenmaal eigen aan een volksidentiteit. Met mooie regeltjes ga je daar niets aan veranderen.

De concrete actie die wij daartegen ondernemen is deelnemen aan de verkiezingen. Als wij verkozen raken kunnen we hier iets aan veranderen.
Aan uw verkiezingsscores te zien, slaat uw boodschap niet aan, zelfs niet over de taalgrens.
Oud 13 juli 2004, 12:04   #18
Tegendradigaard

Standaard

De Bub gaat er dus van uit dat de Walen een 'koninkrijk' zouden opstarten bij het opsplitsen van Belgie. Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen voor den Bert en zijn familie.

Want nu zijn de Walen enkel koningsgezind omdat ze weten dat de koning een van de verzekeringspolissen is voor het ontvangen van de Vlaamse centen.
Eens ze zeker zijn dat ze geen Vlaamse centen meer kunnen ontvangen dan zullen ze rap de koning opzijschuiven.

Oud 13 juli 2004, 12:14   #19
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Herr Flick schreef o.a. :

Citaat:
Een flik die mij wil opschrijven ... zal nederlands moeten spreken, want dan kan ik geen frans.
De juiste "houding" !

Je moet echter wel tijd hebben.

Vorige week werd ik in Brussel wegens een verkeersovertreding tegengehouden door twee 'franstalige' agenten. Vermits ik géén frans ken moest ik uiteindelijk me "opzij" zetten. Na circa 1 1/2 uur wachten, zei één van die "knuppels" me ten slotte, in het "Vlomsch" : "Rij maar door ... 't is al goe ...". Én ... er is niet "geverbaliseerd" !
Oud 13 juli 2004, 12:16   #20
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
De Bub gaat er dus van uit dat de Walen een 'koninkrijk' zouden opstarten bij het opsplitsen van Belgie. Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen voor den Bert en zijn familie.

Want nu zijn de Walen enkel koningsgezind omdat ze weten dat de koning een van de verzekeringspolissen is voor het ontvangen van de Vlaamse centen.
Eens ze zeker zijn dat ze geen Vlaamse centen meer kunnen ontvangen dan zullen ze rap de koning opzijschuiven.
yep yep,
Eigenlijk is de koning niet meer dan een verbindingsstuk tussen de twee gewesten. Naargelang het belang van België voor een gewest toeneemt of afneemt, zal ook het belang van die koning toenemen of afnemen. Dit zien we duidelijk in de evolutie van Vlaanderen, waar vroeger een meerderheid sterk royalistisch was, in tegenstelling tot nu.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be