![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Op school heb ik het vak geschiedenis altijd fascinerend gevonden en ik was er dan ook een kei in. Ik ben wel altijd van mening geweest dat het niveau nooit erg hoog lag. Alle onderwerpen vanaf het schrift tot en met de koude oorlog werden altijd oppervlakkig overlopen, men geeft de grote richtlijnen maar details worden meestal genegeerd. Ik had wel het geluk dat ik een leraar had die op de testen altijd 5 extra bonusvragen stelde die je mocht negeren als je dat wenste. Hij maakte die dan altijd extra pittig met kleine aantekeningen uit de lessen. Ik heb die meestal goed ingevuld. Ik had daarom maar weinig testen waar ik niet het maximum op had.
Het Romeinse rijk, de Middeleeuwen, de Renaissance, de ontdekking van de nieuwe wereld, de Franse en Amerikaanse revolutie, de Napoleontische tijdperk, het ontstaan van het Duitse keizerrijk. Ik kan het lijstje nog langer maken. Het ontdekken van een gebeurtenis of opmerkelijke personen in de geschiedenis die ik nog niet kende vindt ik nog het meest leuk. Vooral als het over iets gaat wat me compleet verbaast. Enkele voorbeelden: -De unie tussen zweden en noorwegen ![]() ![]() ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Union_b...den_and_Norway -Albert Kesselring een officier van de Luftwaffe die zich onderscheidde als een geduchte leider van grondtroepen, werd na de oorlog veroordeeld voor oorlogsmisdaden ![]() ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Kesselring Hoe staan jullie in het algemeen tegenover geschiedenis?
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik over de middeleeuwen of de oudheid lees fascineert het me dat álle personages, zonder uitzonderingen, dood zijn.
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Hoofdzakelijk een lijst van afschuwelijke gruwel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De term geschiedenis is te breed en te algemeen om daar zomaar een mening over te kunnen hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Ik vind het wel leuk om een bepaald onderwerp te kiezen en daar dan zoveel mogelijk details van te leren.
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Een opeenvolging van gruwel en stupiditeit
Laatst gewijzigd door eno2 : 6 november 2012 om 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik ben absoluut radicaal tegen geschiedenis. Het is pure discriminatie en een hemeltergend onrecht dat oude mensen er meer van hebben dan jonge.
Waar is de inspraak trouwens op de voorbij geschiedenis? Wie bepaalt dat dat zomaar gebeurd is zonder dat wij daar iets over te zeggen hebben? Dat wordt ons in de schoot geworpen, en we moeten er maar mee omgaan, zonder dat we daar iets aan te veranderen hebben. Wat voor een eenzijdig verkeer is me dat? Neen aan de geschiedenis! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ik heb de prijs geschiedenis gekregen bij mijn humaniora afstuderen.
![]()
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Minder geschiedenis ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Geschiedenis was een te gemakkelijk vak, van het type nooit-een-boek-openen-en-altijd-tienen-halen.
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 6 november 2012 om 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geschiedenis is goed om te bestuderen en alzo tot de logische conclusie te komen dat goed en kwaad relatieve begrippen zijn. Wie eens goed handelde kan naderhand zich ontwikkelen tot een smeerlap en andersom. Dat is een les waarvan ik denk dat er velen nog niet goed doordrongen zijn...kijk maar naar de 'links' tegen 'rechts' houding van velen waarbij een van de twee kanten goed geacht wordt en de andere kant slecht, ongeacht omstandigheden, tijdperk, context...
Ook iemand met interesse voor geschiedenis kan falen deze relativiteitsles te leren merk ik. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 november 2012 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() in uw school wellicht bij ons was het het enige vak waar we echt stil zaten en schriften vol moesten schrijven...
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Bwa, het hangt af van leerling tot leerling. Voor een klein groepje waaronder mij was het te makkelijk, voor anderen was het een buisvak. Ik begreep het echt niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Albert Kesselring was geen luchtmachtjongen. Hij kwam toevallig terecht bij de luchtmacht omdat hij werd overgeplaatst, lichtjes ten late gevolge van de Vrede van Versaille. Hij leerde pas op latere leeftijd vliegen - maar deed dat dan ook met passie. Twee- tot driemaal per week zat hij zelf achter de knuppel om de frontlinies te overzien. In hart en nieren bleef hij echter een grondjongen. Hij heeft zich nooit uitgesproken over misdaden begaan door zijn ondergeschikten omdat hij de schuldvraag absoluut wou vermijden. Hij zag zichzelf als een loutere beroepsmilitair - dat was hij ook - en kreeg daarvoor het respect en de steun van belangrijke tegenhangers zoals Clark en Alexander.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals, laat ons zeggen, vele vakken.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie onvoldoende historische bagage heeft staat met een serieuze handicap tegenover de actualiteit. Die mensen missen enorm veel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Dat is eigenlijk het ergste aan het huidige schoolsysteem, je gaat in feite zo traag als de traagste leerling. |
|
![]() |
![]() |