Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2012, 04:38   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Zonnepanelen op uw dak? Ge moogt Di Rupo sponsoren: 200 € per jaar

Vorige jaren u laten vangen door een van de traditionele partijen ?
Ferm wat spaarcenten geïnvesteerd ?

Dan komt nu de rekening.

Verder hopen we voor jou dat je installatie niet stuk raakt. Dat je geen onderdelen moet vervangen of iets dergelijks. De panelen zelf zullen het wel trekken (langzaam verslijten) maar de randapparatuur ...

Niet tevreden van die maatregel? Zou er een klachtenbureau zijn?
Een efficiënt bureau ken ik.
Zo één dat maar één keer open is per vier, vijf of zes jaar!

Word je boos omdat deze maatregel niet van het gemeentelijk niveau is, dus niets te maken heeft met gemeenteraadsverkiezingen? Zoals de klaagzang van sommige zogenaamde nationale politiekers?
Kijk dan even naar de zin hieronder, in het artikel, die ik rood gekleurd heb.

krantentitel: Zonpanelen op uw dak? Betaal tot 200 euro per jaar

http://www.standaard.be/artikel/deta...21005_00324580

Citaat:
BRUSSEL - Vanaf 2013 betalen particulieren met zonnepanelen op hun dak jaarlijks gemiddeld 200 euro netvergoeding. Zo wordt de gulle groenestroomsteun afgeroomd.

De distributienetbeheerders Eandis en Infrax hebben de violen gestemd over het aanrekenen van een netvergoeding van 50 euro per kilowatt voor zonne-energie-installaties op privédaken. Ze zijn van plan om zo snel mogelijk de toelating te vragen aan de Creg, de federale energieregulator, om deze vergoeding te mogen aanrekenen.

De maatregel treft al degenen met een installatie met een vermogen tot 10 kilowatt. Aangezien de gemiddelde capaciteit in Vlaanderen rond 4 kilowatt schommelt, gaan de netbeheerders ervan uit dat het gemiddeld 200 euro per gezin gaat kosten.

De invoering van de netvergoeding voor zonne-energie was eind mei een onderdeel van de grote hervorming van de groenestroomsubsidiëring van de Vlaamse minister van Energie, Freya Van den Bossche (SP.A). Die omvatte een forse verlaging van de zeer gulle subsidie, maar ook het voorstel om een ‘beperkte' netvergoeding in te voeren.

De argumentatie luidde dat gezinnen met zonnepanelen op hun dak momenteel niet betalen voor het gebruik van het stroomnet. De zonne-energieopbrengst doet immers de teller van de elektriciteitsmeter terugdraaien. Daardoor betalen velen geen elektriciteit meer, maar ook geen distributienettarieven.

Terwijl ze in de praktijk het stroomnet zelfs dubbel gebruiken: om stroomoverschotten af te voeren bij zonnig weer en elektriciteit af te nemen wanneer de zon niet schijnt.

Voor Eandis en Infrax is het wel schipperen wat de timing betreft.

Zo'n netvergoeding aanvragen voor de gemeenteraadsverkiezingen ligt gevoelig. De Vlaamse gemeenten zijn immers de grote aandeelhouders van de twee netbeheerders. Maar tegelijk is er haast bij als ze de vergoeding al in 2013 willen aanrekenen. De Creg moet immers eerst zijn fiat geven. Het huidige directiecomité van de federale energieregulator is echter aan zijn laatste maanden bezig is. Eind januari treedt een volledig nieuwe ploeg aan. De grote vrees is een uitstel van de beslissing.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 6 oktober 2012 om 04:42.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:07   #2
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Roep je nu op om te stemmen voor Freya?

Eerlijk gezegd ben ik wel gelukkig met deze maatregel. Tot voor kort betaalde ik mee de distributietarieven van mijn buurman die zonnepanelen heeft, het net gebruikt, maar wiens teller op 0 stond en dus niets betaalt.

De gezinnen zonder panelen zagen daardoor de prijs van de elektriciteit stijgen. Nu denk ik dat het een mythe is dat ze zullen zakken na het invoeren van deze maatregel, maar als iedereen betaalt wat hij gebruikt, zullen ze niet sterker stijgen dan nodig is.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:13   #3
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

PS: ge sponsort Di Rupo niet, dat is populistisch gezeik. Ik ben geen vriend van Di Rupo (voor mijn part mag er snel een andere premier komen), maar dit gaat over een netvergoeding, geen belasting op federaal niveau, bedoeld voor Eandis en Infrax, twee bedrijven.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:19   #4
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Die heroïne-hoer met gefraudeerd diploma uit Gent heeft ons eerst gekloot met de renovatiepremie en nu dit weer.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:34   #5
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Tot voor kort betaalde ik mee de distributietarieven van mijn buurman die zonnepanelen heeft, het net gebruikt, maar wiens teller op 0 stond en dus niets betaalt.

De gezinnen zonder panelen zagen daardoor de prijs van de elektriciteit stijgen.
Hoog tijd dat die mythe -nog maar eens- doorprikt wordt. De electriciteitsprijs stijgt niet, of nauwelijks, door die zonnepanelen van je buurman. Wel door de duizenden zonnepanelen op industriële gebouwen en landbouwgrond. En... de netvergoeding waarover hierboven bericht wordt, geldt niet voor hen...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:37   #6
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De distributienetbeheerders Eandis en Infrax hebben de violen gestemd over het aanrekenen van een netvergoeding van 50 euro per kilowatt
euh ... noemt men zoiets normaal gezien niet "prijsafspraken"?
Oud 6 oktober 2012, 06:54   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Dan komt nu de rekening.

Verder hopen we voor jou dat je installatie niet stuk raakt. Dat je geen onderdelen moet vervangen of iets dergelijks. De panelen zelf zullen het wel trekken (langzaam verslijten) maar de randapparatuur ...

Word je boos omdat deze maatregel niet van het gemeentelijk niveau is, dus niets te maken heeft met gemeenteraadsverkiezingen? Zoals de klaagzang van sommige zogenaamde nationale politiekers?

krantentitel: Zonnepanelen op uw dak? Betaal tot 200 euro per jaar

En het voorstel van N-VA is...?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 07:07   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
PS: ge sponsort Di Rupo niet, dat is populistisch gezeik. Ik ben geen vriend van Di Rupo (voor mijn part mag er snel een andere premier komen), maar dit gaat over een netvergoeding, geen belasting op federaal niveau, bedoeld voor Eandis en Infrax, twee bedrijven.
Waarom is het dan zo vervelend om de mededeling te doen voor de gemeenteraadsverkiezingen?

Waarom is het dan zo vervelend om te starten op 1 februari in plaats van 1 januari ? (kijk in de tekst van het krantenartikel)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 6 oktober 2012, 07:08   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En het voorstel van N-VA is...?
Wellicht kompleet tegengesteld aan dat van jouw partij, de communistische pvda.

.

Oud 6 oktober 2012, 07:25   #10
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wellicht kompleet tegengesteld aan dat van jouw partij, de communistische pvda.

.
Privatiseren? Want wat jij beweert over het tegen gestelde, houd dat in.
Betalen voor het net mogen we als belastingbetaler, maar de winsten moeten weer naar enkelen vloeien?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 07:42   #11
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Binnenkort dus een massa tweedehandszonnepanelen te koop... Mss kunnen de minder begoede gezinnen daar nog een beetje van profiteren.
Kan men deze eigenlijk niet gebruiken zonder aangesloten te zijn op het net? Ja toch...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:13   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Binnenkort dus een massa tweedehandszonnepanelen te koop... Mss kunnen de minder begoede gezinnen daar nog een beetje van profiteren.
Kan men deze eigenlijk niet gebruiken zonder aangesloten te zijn op het net? Ja toch...
Het artikel is een beetje overtrokken. Maar €50 per 1000Kw/u. De mensen van het eerste uur vangen €450 per 1000 Kw/u dus die gaan het een beetje voelen. Die nu nog zonnepanelen leggen en de magere subsidies vangen, die houden er zo goed als niks van over.

Maar ja, men kan panelen gebruiken zonder die stroom terug naar't net te sturen. Wat ze plots een stuk minder rendabel maakt.

Mare, het is nog maar het begin van't afromen van die gemakkelijk verkregen subsidies...
Oud 6 oktober 2012, 08:18   #13
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom is het dan zo vervelend om de mededeling te doen voor de gemeenteraadsverkiezingen?

Waarom is het dan zo vervelend om te starten op 1 februari in plaats van 1 januari ? (kijk in de tekst van het krantenartikel)

.
Heel simpel. Eandis en Infrax zijn twee bedrijven - die een belangrijk deel van hun winst uitkeren aan de gemeenten. Gemeenten die serieus in financiële problemen zitten. Diezelfde gemeentebesturen die volgende week hopen herkozen te worden. Ook al is het formeel geen belasting, toch wat vervelend om vlak voor de verkiezingen aan te kondigen dat een deel van jouw kiezers meer moet betalen om de put te vullen die jij hebt gecreëerd.
Oud 6 oktober 2012, 08:24   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Heel simpel. Eandis en Infrax zijn twee bedrijven - die een belangrijk deel van hun winst uitkeren aan de gemeenten. Gemeenten die serieus in financiële problemen zitten. Diezelfde gemeentebesturen die volgende week hopen herkozen te worden. Ook al is het formeel geen belasting, toch wat vervelend om vlak voor de verkiezingen aan te kondigen dat een deel van jouw kiezers meer moet betalen om de put te vullen die jij hebt gecreëerd.
Hebben de gemeentebesturen die put dan gedolven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:27   #15
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar €50 per 1000Kw/u. De mensen van het eerste uur vangen €450 per 1000 Kw/u
Even vitten. Het gaat niet over kW (zoals in De Standaard staat), en al evenmin over Kw/u (waar je eigenlijk kWh bedoelt...).
De juiste eenheid waarover we het hier hebben is kW-piek. Het theoretisch maximum vermogen dat zonnepanelen in ideale omstandigheden kunnen genereren.

Laatst gewijzigd door gertc : 6 oktober 2012 om 08:29.
Oud 6 oktober 2012, 08:42   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ja en ik blijf erbij dat is verkeerd.

Ten eerste gebruik je het net gewoon een keer. Als er een feedtarief moet bestaan dan moet electrabel ook dat feedtarief betalen. Normaal diegene die verbruikt betaalt het feedtarief

Ten tweede is het gemeten kWh met een intelligente meter op het net zet die telt.
Want er is een gigantisch verschil tussen mensen die 15.000KWh verbruiken en 7000KWh produceren en die deze stroom gewoon continu verbruiken, en tussen mensen die 4000KWh verbruiken en 4000KWh produceren en gepensioneerd thuis wonen of die de stroom effectief ook tijdens de dag verbruiken. En ten derde de mensen die 4000KWh produceren in de dag, en gans de dag gaan werken, en dan savonds in het donker de stroom verbruiken...

En door die eenheidsworst belasting is dat natuurlijk weer een oneerlijk gegeven.

Ik ga denk ik gewoon een paar panelen in het zwart bijleggen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:44   #17
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

Dan komt nu de rekening.

Het zijn domme eikels die de zonnepanelen subsidie en certificaten ontworpen hebben, het grenst aan het ongelofelijke dat ze de gevolgen over lange tijd niet gezien hebben. Veel te duur, het is maar normaal dat het wat teruggeschroefd wordt.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:58   #18
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan komt nu de rekening.

Gooi wat aas uit, laat ze bijten, en dan langzaam binnenhalen.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:59   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dan komt nu de rekening.

Goed zo, wij betalen allang voor die pipo's die panelen op hun dak liggen hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:59   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Privatiseren? Want wat jij beweert over het tegen gestelde, houd dat in.
Betalen voor het net mogen we als belastingbetaler, maar de winsten moeten weer naar enkelen vloeien?
Momenteel durven ze het nieuws niet bekend maken, omdat de winsten naar de gemeenten vloeien.
Omdat het een belasting is.

Je hebt het goed door dat de visie van heel wat mensen is, dat winsten moeten gaan naar zij die ervoor werken, investeren, sparen of bijdragen.
En niet naar zij die lui achterover leunen.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be