Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 19:10   #1
wesley84
Partijlid

Standaard Actiopopuli - Burgerinitiatief voor directe democratie

Actio Populi eist bindende referenda om het laatste woord over elke materie terug aan de bevolking te geven. Zwitserland , Ijsland en Porto Alegre achterna.

Actio Populi roept de verantwoordelijke instanties voor de rechter via een historische collectieve dagvaarding (class action).

http://www.actiopopuli.be/nl/home
wesley84 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 19:27   #2
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

en wie zal beslissen over de vraagstelling bij referenda?

Deze discussie over bindende referenda is hier al vaak gepasseerd, om telkens op hetzelfde uit te draaien: zelfs al heb je die referenda, toch zal een bepaalde groep de lakens uitdelen
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 20:50   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Ik ben wel te vinden voor het Zwitsers model
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 22:18   #4
Jorn90
Vreemdeling

Standaard

Ik weet het niet goed. Teveel referenda kunnen ook een blokkerende werking hebben op het systeem. In principe moet je van verkozen mensen kunnen verwachten dat ze beleid voeren waarvoor jij gestemd hebt, in de mate van het mogelijke. Als zij dit niet goed doen, dan zijn er de volgende verkiezingen, waar je dan voor iemand anders kan stemmen.
Wat het Zwitsers model betreft. Volgens mij kan je geen beter model hebben, maar je mag niet vergeten dat dit bij de Zwitsers zo "geëvolueerd" vanuit hun geschiedenis. In België is dit niet het geval. Je kan dat systeem niet zomaar kopiëren.

+ het feit dat Zwitserland en IJsland (landen met die vele referenda) geen lid zijn van de Europese Unie...

Laatst gewijzigd door Jorn90 : 5 oktober 2012 om 22:19.
Jorn90 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 00:02   #5
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Jorn90, er is niets aan België dat 'geëvolueerd" is. België zelf is een artificieel land. Volgens mij is het Zwitsers model hier wel over te brengen mits de mensen eens deftig ingelicht worden over politiek en dergelijke.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 00:32   #6
Jorn90
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Jorn90, er is niets aan België dat 'geëvolueerd" is. België zelf is een artificieel land. Volgens mij is het Zwitsers model hier wel over te brengen mits de mensen eens deftig ingelicht worden over politiek en dergelijke.
Ik vrees dat je Franstalig België nooit gaat meekrijgen om in België het Zwitsers model in te voeren. Want dat zou betekenen dat voor hen alle voordelen die ze aangeboden krijgen van het federale België, wegvallen. Neem daarbovenop het culturele aspect: In Zwitserland heerst zo geen communautair circus als hier. Iedere inwoner is een Zwitser, of hij nu Frans, Italiaans of Duits spreekt. En het Zwitsers model is er langzaamaan gekomen gedurende hun geschiedenis. Dat ga je volgens mij in België nooit kunnen realiseren. Ondanks het feit dat het Zwitsers model een prachtig model is.
Jorn90 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:00   #7
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
daar ligt natuurlijk het kalf gebonden
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 06:58   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wesley84 Bekijk bericht
Actio Populi eist bindende referenda om het laatste woord over elke materie terug aan de bevolking te geven. Zwitserland , Ijsland en Porto Alegre achterna.

Actio Populi roept de verantwoordelijke instanties voor de rechter via een historische collectieve dagvaarding (class action).

http://www.actiopopuli.be/nl/home

Ik vind dit een hartverwarmend initiatief.

Toen ik me wilde inschrijven was er echter een probleem met mijn geboortedatum en mijn e-mailadres. Ik heb de vzw daarvan op de hoogte gebracht, en hoop dat ik weldra de groep dagvaarders kan vervoegen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 07:06   #9
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
en wie zal beslissen over de vraagstelling bij referenda?

Deze discussie over bindende referenda is hier al vaak gepasseerd, om telkens op hetzelfde uit te draaien: zelfs al heb je die referenda, toch zal een bepaalde groep de lakens uitdelen
Vraag 1: hoe komt het - volgens u - dan dat het in bepaalde landen met die bindende referenda wél min of meer lijkt te lukken?

Vraag 2: wélke 'bepaalde groep' deelt - volgens u - dáár dan de lakens uit?

Bijkomende vraag 1: wélke 'bepaalde groep' deelt HIER de lakens uit?

Bijkomende vraag 2: zijn 'wij' daar dan zó content mee dat 'wij' schrik (moeten) krijgen voor de mogelijkheid dat wijzélf ook wel eens lakens zouden kunnen en mogen uitdelen?

Oud 6 oktober 2012, 07:18   #10
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorn90 Bekijk bericht
Ik vrees dat je Franstalig België nooit gaat meekrijgen om in België het Zwitsers model in te voeren. Want dat zou betekenen dat voor hen alle voordelen die ze aangeboden krijgen van het federale België, wegvallen. Neem daarbovenop het culturele aspect: In Zwitserland heerst zo geen communautair circus als hier. Iedere inwoner is een Zwitser, of hij nu Frans, Italiaans of Duits spreekt. En het Zwitsers model is er langzaamaan gekomen gedurende hun geschiedenis. Dat ga je volgens mij in België nooit kunnen realiseren. Ondanks het feit dat het Zwitsers model een prachtig model is.
Ik HOOP - wellicht tegen beter weten in - dat Franstalig België wél meegekregen wordt, maar als het ZONDER Franstalig België moet, dan is dat maar zo. Véél traantjes ga ik er niet om laten.

Als er ooit een "Republiek Vlaanderen" tot stand komt en het prachtige Zwitserse model wordt er gerealiseerd, dan zal ik van die 'referendum-republiek' enthousiast burger (willen, en hopelijk ook mogen) worden.

Eén van de manieren waarop ik dat enthousiasme tot uitdrukking wil brengen, is het blijmoedig betalen van véél belastingen

Oud 6 oktober 2012, 07:27   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorn90 Bekijk bericht

1) Teveel referenda kunnen ook een blokkerende werking hebben op het systeem.

...

2) + het feit dat Zwitserland en IJsland (landen met die vele referenda) geen lid zijn van de Europese Unie...

1) Sta mij toe even te parafraseren: "liever géén systeem, dan een slecht systeem"

Elke bijkomende mogelijkheid om een slecht systeem te blokkeren is m.i. méér dan gewoon zomaar welkom.

2) Als u het mij vraagt: dat lijkt mij nu niet bepaald een argument pro-lidmaatschap van die Europese Unie.

Oud 7 oktober 2012, 02:27   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Opdat deze draad niet in de vuilbak van politics.be terecht zou komen: up.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be