Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 23:23   #1
eno2
Banneling

Standaard Ze gingen eens een nijlpaard castreren in de Zoo

Lambiki is niet meer. Zijn ballen moesten eraf op tweejarige leeftijd en hij heeft de verdoving niet overleefd.

Klungelaars. Dierenmishandelaars. Moordenaars.

Laat alle wilde dieren vrij, en sluit er geen meer op. Dood aan alle zoos ter wereld

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 oktober 2012 om 23:35.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 02:04   #2
giserke
Banneling

Standaard

De personen in kwestie, minstens zelf castreren of afmaken.

Dood aan alle zoo's vind ik niet OK.
Hoe kun je kinderen meer respect voor e natuur aankweken, als ze zelf in contact komen met die natuur.

Vb, mijn broer geeft landbouweducatie aan lagere scholen.
De helft weet niet meer dat melk en vlees van dieren komt.
Na de confrontatie tussen die kinderen en de dieren wordt meer respect gecreëerd voor de dieren.

Met dierentuinen heeft dit het zelfde respect.
Als dierentuinen met een pedagogische visie naar buiten komen heb ik daar geen probleem mee.
Die paar dieren in de zoo, kan een volledig woud redden.

Laatst gewijzigd door giserke : 6 oktober 2012 om 02:11.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:36   #3
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Alle wilde dieren weer vrij laten en in hun natuurlijke habitat laten verder leven zou natuurlijk optimaal zijn.
Jammer genoeg worden wilde dieren aan alle kanten bedreigd door de mens. De mens breidt zijn eigen habitat hoe langer hoe meer uit wat op geen enkele manier goed te praten valt en vormt daarmee een voortdurende bedreiging voor de weinige wilde dieren die we nog hebben.
Ik hoorde laatst nog op TV iets over tijgers en hoe armzalig weinig er nog van leven in het wild. Zonder dierentuinen is de kans groot dat er nog meer diersoorten zullen uitsterven.
Waarmee ik het ongeval in de zoo natuurlijk niet wil goedpraten!
Oud 6 oktober 2012, 08:44   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Lees even het artikel aub.

Lambiki woog 716 kg. en MOEST worden gecastreerd omdat geen enkele andere zoo hem wou en omdat hij samen met mama en papa en tante woonde. Als hij niet gecastreerd werd zou dat een continu strijd tussen vader en zoon betekenen, en eventueel tot inteelt met ma en tante leiden.
Hem netjes alleen in de natuur gaan zetten lijkt me ook niet echt een mogelijke optie.

Een zo zwaar dier voldoende verdoven is een zeer moeilijke opdracht. Daar is het dus op misgelopen.

In een zoo zulke dieren houden is een immense kost. Me dunkt dat ze werkelijk wel heel voorzichtig omspringen met hun dieren.
(en in de natuur gaan ze natuurlijk een pak vroeger dood).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 oktober 2012 om 08:45.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:56   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Lambiki is niet meer. Zijn ballen moesten eraf op tweejarige leeftijd en hij heeft de verdoving niet overleefd.

Klungelaars. Dierenmishandelaars. Moordenaars.

Laat alle wilde dieren vrij, en sluit er geen meer op. Dood aan alle zoos ter wereld
Ik sympathiseer 100 % met uw reactie. Helaas, sommige dieren worden in de vrije natuur dusdanig in gevaar gebracht dat een kweekprogramma in een zoo soms het enige middel is om de soort instand te houden. Kijk maar wat er in Afrika aan het gebeuren is met de neushoorn. De Chinese rotzakken zijn er oorzaak van dat Afrikaanse stropers met Kalashnikovs de neushoorns uitmoorden omwille van de hoorn. Want daar hechten Chinese onnozelaars nog steeds een voorhistorisch geloof aan (zou de sexuele potentie verhogen). Nu worden de neushoorns door de parkwachters reeds preventief van hun hoorn ontdaan. Maar zelfs dat helpt niet. De sukkels worden daarna toch nog vermoord omwille van het resterende stompje. Idem voor wat betreft de echt barbaarse vangst van haaien door Chinese vissers. Ze trekken de beesten op dek, snijden er de vinnen van af en gooien de weerloze dieren weer de zee in. Idem voor wat betreft de tijgers, waarvan de beenderen volgens hun stupiede "wetenschap" geneeskrachtig zouden zijn. Idem voor wat betreft de olifanten enz. enz.

Ik word letterlijk misselijk wanneer ik dergelijke reportages op TV zie.
Oud 6 oktober 2012, 09:02   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Chinese rotzakken ....
Opgepast! opgepast! Feind hört mit!
Gelukkig dat je het niet over Afrikanen had.... rasssiesssmmmeu

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 oktober 2012 om 09:03.
Oud 6 oktober 2012, 10:24   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Vandaag.be

5 oktober, 14:17

Het tweejarige nijlpaard Lambiki uit de ZOO van Antwerpen is overleden. Het nijplaard moest een noodzakelijke operatie ondergaan, maar dat overleefde het dier niet. Dat meldt ZOO Antwerpen in een persbericht.

Lambiki werd in mei 2 jaar oud en bereikte daarmee de leeftijd waarop hij vrouwtjes kan bevruchten. Omdat hij samenleefde met zijn moeder Imani en zijn grootmoeder Hermien, was het noodzakelijk dat hij werd gecastreerd. In andere dierentuinen kon hij namelijk niet terecht.

Om verder in vrede samen te leven met zijn vader Hein, mocht hij geen mannelijke hormonen aanmaken die hem zin in paren gaven. Anders zou er een felle concurrentiestrijd tussen de beiden uitgevochten worden en zou Lambiki sowieso het onderspit delven. Na het wegnemen van de teelballen (castratie) zou hij zonder problemen in de groep kunnen blijven. Op deze leeftijd maakt hij immers nog geen hormonen aan.

De operatie zou hoe dan ook een uiterst moeilijk taak worden. Een nijlpaard verdoven is geen sinecure. Lambiki woog 716 kilo. Om de juiste portie verdovingsmiddel te bepalen, ging dokter Francis te rade bij collega's in Oostenrijk met de nodige expertise. Lambiki sliep vlot in, na een raak schot uit een pijl van het verdovingspistool. Helaas stopte hij vrij snel daarna met ademen en had verdere hulp geen effect.
Wilde dieren horen niet in gevangenschap. Dat is dierenmishandeling in de hoogste graad opdat de brave burger zich eraan zou kunnen vergapen...
Oud 6 oktober 2012, 10:36   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilde dieren horen niet in gevangenschap. Dat is dierenmishandeling in de hoogste graad opdat de brave burger zich eraan zou kunnen vergapen...
ze hadden hem inderdaad beter in de brousse gezet. Dan was hij pas volgende maand gestorven. (of beter nog: dan was hij vast geen twee jaar geworden... als hij al ooit geboren zou geweest zijn).

Laatst gewijzigd door circe : 6 oktober 2012 om 10:36.
Oud 6 oktober 2012, 10:39   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ze hadden hem inderdaad beter in de brousse gezet. Dan was hij pas volgende maand gestorven. (of beter nog: dan was hij vast geen twee jaar geworden... als hij al ooit geboren zou geweest zijn).
Dat weet iedereen dat het gevangen zetten van wilde dieren ze meestal ongeschikt maakt voor het vrije leven. Dat moet je dus in de eerste plaats al niet doen.

Ophouden met het opsluiten van wilde dieren tout court.

Sommige kunnen wel vrijgelaten worden na een begeleidingscursus of zelfs zonder

Gelukkig planten vele wilde dieren zich niet of moeilijk voort in gevangenschap

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 oktober 2012 om 10:40.
Oud 6 oktober 2012, 10:51   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet iedereen dat het gevangen zetten van wilde dieren ze meestal ongeschikt maakt voor het vrije leven. Dat moet je dus in de eerste plaats al niet doen.

Ophouden met het opsluiten van wilde dieren tout court.

Sommige kunnen wel vrijgelaten worden na een begeleidingscursus of zelfs zonder

Gelukkig planten vele wilde dieren zich niet of moeilijk voort in gevangenschap
volgens mij begin je een beetje wereldvreemd te worden.

De functie van Zoo is ondertussen al lang helemaal anders geworden dan in de jaren vijftig van vorige eeuw. Keep on dreaming zou ik zeggen.

Oud 6 oktober 2012, 10:53   #11
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dieren in dierentuinen hebben vaak zeeën aan ruimte en bewegingsvrijheid.

Wat is precies het probleem?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 11:10   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
De dieren in dierentuinen hebben vaak zeeën aan ruimte en bewegingsvrijheid.

Wat is precies het probleem?
Als je het recht van wilde dieren ontkent om in vrijheid te blijven leven, dan is er voor jou geen probleem. Voor de dieren wel.
Oud 6 oktober 2012, 11:13   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
volgens mij begin je een beetje wereldvreemd te worden.

De functie van Zoo is ondertussen al lang helemaal anders geworden dan in de jaren vijftig van vorige eeuw. Keep on dreaming zou ik zeggen.
OK ja, ik heb geen doorsnee zienswijze ivm dierenleed en zijn behandeling en oplossing (veganisme, wilde dieren met rust laten of beheren in het wild)

Het is verdedigbaar het systeem Zoo op zijn geheel af te schaffen vanuit die optiek. Niet vanuit de optiek van de ongevoelige burger natuurlijk.
Oud 6 oktober 2012, 11:32   #14
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je het recht van wilde dieren ontkent om in vrijheid te blijven leven, dan is er voor jou geen probleem. Voor de dieren wel.
Zoo's dienen nu vooral om die diersoorten te beschermen.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 11:34   #15
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ontken niet dat ze recht op vrijheid hebben. Mijn punt is juist, dat ze dat in veel dierentuinen wel hebben.
Oud 6 oktober 2012, 11:36   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Zoo's dienen nu vooral om die diersoorten te beschermen.
Mwau, als dat echt zo was, kwamen er ook geen dierentuin-bezoekers.

Het is vooral nog entertainment hoor.

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 6 oktober 2012 om 11:36.
Oud 6 oktober 2012, 11:41   #17
eno2
Banneling

Standaard

Even niet onbelangrijk off topic gezien de grote verwarring:

Citaat:
nl.wiktionary.org/wiki/zoo
[zelfstandig naamwoord] Ontleend aan het Franse of Engelse zoo. ... ... enkelvoud · meervoud. zoo, zoos
Oud 6 oktober 2012, 12:00   #18
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik ontken niet dat ze recht op vrijheid hebben. Mijn punt is juist, dat ze dat in veel dierentuinen wel hebben.
Welke vrijheden genieten ze daar dan zoal? De vrijheid om gecastreerd te worden?

In elk geval is de ruimte die ze in een dierentuin krijgen toegemeten nog altijd belachelijk klein en eentonig in vergelijking met de leefruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop.

Enige pluspunten: er wordt goed voor ze gezorgd en ze hebben er geen natuurlijke vijanden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 12:02   #19
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Edit

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 6 oktober 2012 om 12:04.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 12:05   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welke vrijheden genieten ze daar dan zoal? De vrijheid om gecastreerd te worden?

In elk geval is de ruimte die ze in een dierentuin krijgen toegemeten nog altijd belachelijk klein en eentonig in vergelijking met de leefruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop.

Enige pluspunten: er wordt goed voor ze gezorgd en ze hebben er geen natuurlijke vijanden.
Natuurlijk, is de ruimte die ze hebben in hun natuurlijke biotoop veel en veel groter, alleen de leefruimte in veel dierentuinen is ook gewoon goed.

Daarbij, hebben ze er geen natuurlijke vijanden en wordt er inderdaad goed voor ze gezorgd (zoals jij al zei).

Als je dus alle voor en nadelen bij elkaar gaat optellen, zijn er meer voordelen voor dieren in dierentuinen dan nadelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be