Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2012, 09:56   #1
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard koolzaad aanplanten

Ik heb een vraag en ik weet niet waarmee ik er terecht kan.

Als je een stuk landbouwgrond(weide) en je wil dat aanplanten met bijvoorbeeld koolzaad voor persoonlijk gebruik. Zijn er daaromtrent reglementeringen ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 13:13   #2
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb een vraag en ik weet niet waarmee ik er terecht kan.

Als je een stuk landbouwgrond(weide) en je wil dat aanplanten met bijvoorbeeld koolzaad voor persoonlijk gebruik. Zijn er daaromtrent reglementeringen ?
Als particulier is men vrij om koolzaad te planten zoals men ook vrij is om patatten of sla te planten. Als men echter als landbouwer wil genieten van de subsidie voor het telen van energiegewassen moet men dit aangeven en wordt dat gecontroleerd. Koolzaadolie als voedinggewas is vrij van accijnzen, wil men dit echter aanwenden als biobrandstof is men accijnzen verschuldigd en moet dit aangegegeven worden.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 13:16   #3
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 15:37   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Van plan om op biobrandstof te rijden?

Die knalgele velden zijn wel mooi moet ik zeggen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 19:54   #5
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Van plan om op biobrandstof te rijden?

Die knalgele velden zijn wel mooi moet ik zeggen.
Ik heb nog een ha om daarvoor aan te wenden. Dit is het equivalent aan jaarlijkse brandstof die ik in mijn stookolietank kap. Ik heb ook een tractor etc om de nodige werken zelf te doen...dus voor mij zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik kan het eventueel ook gebruiken voor mijn dieselgenerator omdat ik plannen heb om standalone te gaan.

Laatst gewijzigd door Stingray : 18 oktober 2012 om 19:55.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 20:10   #6
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb nog een ha om daarvoor aan te wenden. Dit is het equivalent aan jaarlijkse brandstof die ik in mijn stookolietank kap. Ik heb ook een tractor etc om de nodige werken zelf te doen...dus voor mij zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik kan het eventueel ook gebruiken voor mijn dieselgenerator omdat ik plannen heb om standalone te gaan.
Een tractor ?
+ een oogstmachine bedoel je en een professionele persmachine..niks goedkoop aan voor eigen gebruik
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 20:12   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Een tractor ?
+ een oogstmachine bedoel je en een professionele persmachine..niks goedkoop aan voor eigen gebruik
De akker klaarmaken en aanplanten kan je zelf doen. Oogsten moet door een loonwerker, maar dat is nog niet het eind van de wereld. De pers kostte me € 300 en is een professioneel apparaat.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 20:35   #8
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

http://www.koolzaadsystems.nl/cijfers.html
zonder eventuele taksen € 0,53/liter

En waarschijnlijk nog extra toevoegingen in de wintermaanden + aanpassingen aan uw dieselvoertuigen ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 20:55   #9
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
http://www.koolzaadsystems.nl/cijfers.html
zonder eventuele taksen € 0,53/liter

En waarschijnlijk nog extra toevoegingen in de wintermaanden + aanpassingen aan uw dieselvoertuigen ?
Mooi ! Euh, was niet direct van plan dat te gebruiken in een voertuig...teveel pakkans.

Daar heb ik een ander ideetje voor.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 11:33   #10
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Mooi ! Euh, was niet direct van plan dat te gebruiken in een voertuig...teveel pakkans.

Daar heb ik een ander ideetje voor.
U bedoelt dat u op rode mazout rijdt?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 21:25   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
U bedoelt dat u op rode mazout rijdt?
Nope, benzinemotor op alcohol. Benzinewagens worden vrijwel nooit gecontroleerd door de douane.

Men kope een paar ton suikerbieten, men verwerkt die tot pulp en voegt er gist aan toe. Laat dat inwerken en na een tijdje voert ge dat door een soort zonnepaneel waar de alchol er uitgedistilleerd wordt. Een programmeerbare FI en aangepast turbodruk en je bent klaar.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 11:43   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb nog een ha om daarvoor aan te wenden. Dit is het equivalent aan jaarlijkse brandstof die ik in mijn stookolietank kap. Ik heb ook een tractor etc om de nodige werken zelf te doen...dus voor mij zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik kan het eventueel ook gebruiken voor mijn dieselgenerator omdat ik plannen heb om standalone te gaan.
U vergeet de kosten voor de ombouw. De overstap van diesel naar plantenolie is immers niet zomaar te zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 12:00   #13
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergeet de kosten voor de ombouw. De overstap van diesel naar plantenolie is immers niet zomaar te zetten.
Wel als je de olie verestert. Verder zijn alle branstofsystemen de dag van vandaag al voorzien op de hogere zuurtegraad.

Laatst gewijzigd door Stingray : 20 oktober 2012 om 12:08.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 12:41   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Wel als je de olie verestert. Verder zijn alle branstofsystemen de dag van vandaag al voorzien op de hogere zuurtegraad.
Dit gaat niet over zuurtegraad, dan wel viscositeit. Het zijn juist de oude motoren die daar geen probleem mee hebben, daar waar de moderne daar geenszins mee weg kunnen. Zo kan je bijna moeiteloos een oude Mercedes diesel op frituurolie laten rijden, iets wat u niet eens moet proberen met een modern exemplaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 13:08   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit gaat niet over zuurtegraad, dan wel viscositeit. Het zijn juist de oude motoren die daar geen probleem mee hebben, daar waar de moderne daar geenszins mee weg kunnen. Zo kan je bijna moeiteloos een oude Mercedes diesel op frituurolie laten rijden, iets wat u niet eens moet proberen met een modern exemplaar.
Je heb verschillen tussen de pantaardige brandstoffen.

Je kan een nieuwe wagen perfect laten rijden op koolzaaddiesel zonder verbouwingen, niet op frituuroliediesel.

Een oude motor vraagt geen bijna aanpassingen voor frituuroliediesel, maar wel voor koolzaaddiesel.

Voor benzine motoren zijn steeds aanpassingen nodig voor het gebruik van bioenergiedragers.

De kostprijs voor de aanpassingen liggen wel onder de 2000 euro.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 13:09   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Nope, benzinemotor op alcohol. Benzinewagens worden vrijwel nooit gecontroleerd door de douane.

Men kope een paar ton suikerbieten, men verwerkt die tot pulp en voegt er gist aan toe. Laat dat inwerken en na een tijdje voert ge dat door een soort zonnepaneel waar de alchol er uitgedistilleerd wordt. Een programmeerbare FI en aangepast turbodruk en je bent klaar.
gas is nog moeilijker om gepakt te worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 20:52   #17
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
gas is nog moeilijker om gepakt te worden.
Pas op : ik ben eens ooit aan de kant gezet toen ik nog op gas reed omdat ik geen groene sticker had. Ze ruiken gas wel als ze achter je rijden.

In de wagen die ik op alcohol wil zetten past geen gastank.

Voor het overige ga ik vooral mijn verwarming en generator erop laten draaien. Ik zie een uitgebreid testje wel zitten eerlijk gezegd.

Laatst gewijzigd door Stingray : 20 oktober 2012 om 20:53.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 20:56   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je heb verschillen tussen de pantaardige brandstoffen.

Je kan een nieuwe wagen perfect laten rijden op koolzaaddiesel zonder verbouwingen, niet op frituuroliediesel.

Een oude motor vraagt geen bijna aanpassingen voor frituuroliediesel, maar wel voor koolzaaddiesel.

Voor benzine motoren zijn steeds aanpassingen nodig voor het gebruik van bioenergiedragers.

De kostprijs voor de aanpassingen liggen wel onder de 2000 euro.
Ik vraag mij af of de viscositeit na verestering nog zo'n probleem vormt. De glycerine is er dan namelijk al uit.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 21:10   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.417
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Voor stationaire diesels is koolzaadolie en een goeie temperatuur gemakkelijk te halen dan de uitgebreide veresteringsinstallatie. Als de koolzaadolie maar op temperatuur gehouden kan worden is er geen vuiltje aan de lucht.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 21:13   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor stationaire diesels is koolzaadolie en een goeie temperatuur gemakkelijk te halen dan de uitgebreide veresteringsinstallatie. Als de koolzaadolie maar op temperatuur gehouden kan worden is er geen vuiltje aan de lucht.
Goeie insteek. Zou inderdaad een voorverwarmer kunnen toepassen.

Heb je er ervaring mee Maddox ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be