Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2012, 12:46   #1
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard 10.000 arbeidsplaatsen verloren (Ford Genk)!

Klopt dat wel dat er 10.000 arbeidsplaatsen plots verdwenen zijn?
Of zit daar een bepaalde (vakbondsstrategie achter)?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 12:47   #2
Stef007
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2012
Berichten: 240
Standaard

Qua Ford alleen klopt dit niet, maar uiteraard moet je wel de toeleveranciers erbij rekenen! Dan kan dit cijfer toch wel kloppen, niet?
Stef007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 12:52   #3
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

10.000, daar ga je bijlange nog niet mee toekomen.

Huishoudhulpen gaan hun werk verliezen want er zijn geen gezinnen meer die hiervoor kunnen betalen, interimkantoren die voor een groot stuk overleefden op de tijdelijke krachten bij Ford en zijn toeleveranciers verliezen een groot deel van hun omzet, horeca zaken allerhande die nog maar net konden overleven zullen snel finaal over de kop gaan, allerhande bedrijven die diensten leveren aan Ford waar nu nog niet eens bij stil gestaan wordt zullen mensen moeten ontslaan: ik denk aan zaken zoals groenonderhoudsbedrijven die de terreinen onderhielden,...

Bovendien zal Genk en omgeving in record tempo verarmen met alle gevolgen van dien.

Laatst gewijzigd door JBM : 25 oktober 2012 om 12:53.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:01   #4
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
Qua Ford alleen klopt dit niet, maar uiteraard moet je wel de toeleveranciers erbij rekenen! Dan kan dit cijfer toch wel kloppen, niet?
Zullen alle toeleveranciers hun deuren moeten sluiten?
Is de sluiting niet pas 2014?
Er is dus toch nog een overgangsperiode?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:02   #5
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
10.000, daar ga je bijlange nog niet mee toekomen.

Huishoudhulpen gaan hun werk verliezen want er zijn geen gezinnen meer die hiervoor kunnen betalen, interimkantoren die voor een groot stuk overleefden op de tijdelijke krachten bij Ford en zijn toeleveranciers verliezen een groot deel van hun omzet, horeca zaken allerhande die nog maar net konden overleven zullen snel finaal over de kop gaan, allerhande bedrijven die diensten leveren aan Ford waar nu nog niet eens bij stil gestaan wordt zullen mensen moeten ontslaan: ik denk aan zaken zoals groenonderhoudsbedrijven die de terreinen onderhielden,...

Bovendien zal Genk en omgeving in record tempo verarmen met alle gevolgen van dien.
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:07   #6
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen?
Zoals ik gisteren schreef: op zeer korte termijn wel. Maar daarna......
En dan dat brugpensioen: hoeveel kleine zelfstandigen gaan (een deel) van hun werk verliezen omdat ze niet kunnen concurreren tegen zwartwerkende bruggepensioneerden?

Laatst gewijzigd door pajoske : 25 oktober 2012 om 13:09.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:44   #7
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Zullen alle toeleveranciers hun deuren moeten sluiten?
Is de sluiting niet pas 2014?
Er is dus toch nog een overgangsperiode?
De grootste 4 toeleveranciers liggen vlak naast de Ford fabrieken en zijn zelfs met een transportband aan de assemblagefabriek verbonden. Einde verhaal Ford Genk is dus ook einde verhaal voor hun.

Misschien dat wat andere toeleveranciers andere klanten in de automobielindustrie vinden of reeds hebben. Maar of dat gaat lukken en voldoende zal zijn is nog maar de vraag.

Er is zeker een overgangsperiode, maar zoals die er nu uitziet zal die ook hoofdzakelijk opgevuld gaan worden met tijdelijke werkloosheid.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:46   #8
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen?
Of er riante ontslagvergoedingen gaan uitbetaald worden valt nog maar af te wachten. Bij de toeleveranciers zal daar al geen sprake van zijn vrees ik.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:46   #9
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

iemand elio ondertussen al gehoord? Behalve op zijn twitter?
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 13:48   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen?
Toeleveringsbedrijven krijgen enkel de standaard ontslagvergoedingen (voor arbeiders is dat gene vette).

Ford genk, wel, ik denk dat er een reden is waarom ze de fabriek bezetten en die treinen met autos daar houden....want ik denk niet dat ze VW Vorst oprotpremies gaan krijgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 14:14   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Toeleveringsbedrijven krijgen enkel de standaard ontslagvergoedingen (voor arbeiders is dat gene vette).

Ford genk, wel, ik denk dat er een reden is waarom ze de fabriek bezetten en die treinen met autos daar houden....want ik denk niet dat ze VW Vorst oprotpremies gaan krijgen.
Gelijk hebben ze. Ze hebben die 12 % gevraagd voor werkzekerheid en nu denken ze ze met een habbekrats de laan uit te sturen. Als ze die lijnen willen, dat ze er dan ook maar voor bloeden. We hebben toch niets meer aan Ford verloren.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 14:27   #12
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
iemand elio ondertussen al gehoord? Behalve op zijn twitter?
Mais non, de solidariteit werkt maar in één richting natuurlijk, dat weet je toch ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:02   #13
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Em heeft gereageerd in de plenaire

Citaat:
Premier Elio Di Rupo beloofde dat de regering er nauwlettend op zal toezien dat Ford Europe de procedures van de wet-Renault strikt toepast. De premier riep ook op meer dan ooit de krachten te bundelen. “Iedereen moet de schema’s uit het verleden laten vallen om het pad van de vooruitgang terug te vinden. We moeten uitzonderlijk handelen tegen uitzonderlijke uitdagingen”, aldus de premier.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:08   #14
Vigilante VL
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 april 2010
Locatie: 50°52′42″N, 4°21′19″E
Berichten: 2.075
Standaard

ALLEMAAL OP PEETERS!!

Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:31   #15
Mosasaurus
Banneling
 
 
Mosasaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
Standaard

De directe toeleveranciers en de verwachte ontslagen:

IAC (dashboards en middenconsoles): 298 werknemers (298 verwachte ontslagen)
SML (assemblage motoren): 450 werknemers (450 verwachte ontslagen)
Zender (trekhaken/spoilers): 95 werknemers (95 verwachte ontslagen)
TI Group (brandstoftanks): 200 werknemers (20 verwachte ontslagen)
Terberg Specials (ombouw bestelwagens): 40 (0 verwachte ontslagen)
CSG (levering onderdelen): 11 werknemers
Autoneum (binnenbekleding): 150 werknemers
Imes (hulpmaterialen): 5 werknemers
Decoma Belplas (bumpers): 414 werknemers
Facil (bevestigingsmaterialen): 40 werknemers
Lear Genk (autozetels): 271 werknemers
Staalmagazijn (stockage metaal): 70 werknemers
Syncreon (dakhemels, uitlaten en spiegels): 313 werknemers
Transport Service (transportwagens): 50 werknemers
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:39   #16
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Wallonie is door de kunde van de PS ten gronde gericht in een tijdspanne van 60 jaar.

PS heeft de leiding in La Belgique.

Ik denk dat Ford peanuts zijn , in de toekomst gezien.

Geen erg.
We kunnen immers gaan doppen.
En dan stemmen we allemaal voor de sossen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 17:01   #17
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

de lonen waren daar zo dik als hunne n ek
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 17:03   #18
Mosasaurus
Banneling
 
 
Mosasaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin Bekijk bericht
de lonen waren daar zo dik als hunne n ek

Bron?
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 17:10   #19
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

een magazijnier verdiende 2000 brut bij sabena in 2001
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 17:24   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
Qua Ford alleen klopt dit niet, maar uiteraard moet je wel de toeleveranciers erbij rekenen! Dan kan dit cijfer toch wel kloppen, niet?
10.000 arbeidsplaatsen, dat betekent ongeveer 10.000 gezinnen of 40.000 mensen in de problemen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be