Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2013, 08:30   #1
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard Chantage

In de Standaard van deze morgen:

Citaat:
BRUSSEL - De vrees groeit voor een rampscenario waarin 800.000 Arco-coöperanten hun spaarcenten kwijt raken. In dat geval heeft Belfius een ‘plan B' nodig.

De politieke storm rond Belfius, Arco en het ACW woedt voort. Nu zelfs de overheidswaarborg voor de 800.000 Arco-coöperanten begint te wankelen, wordt er volop gebrainstormd over een ‘plan B' voor Belfius. Want in het ergste geval, een negatief advies van de Raad van State of Europa, zullen de 800.000 Arco-coöperanten een groot deel van hun 1,5 miljard inleg te verliezen en kunnen ze beslissen om de staatsbank de rug toe te keren.

Uit boosheid of op advies van de top van de christelijke arbeidersbeweging? Dat is niet duidelijk. Volgens nieuwe insinuaties zouden ACV, ACW en Arco in oktober 2011 een vergadering gehouden hebben met de vicepremiers over de winstbewijzen, waarin de beweging ermee dreigde om haar geld weg te halen als er geen waarborgregeling kwam.

Mogelijk ging dat echter over het geld dat het ACW zelf bij Belfius op de rekening heeft: naar verluidt in totaal zo'n 1,1 miljard euro. Maar chantage of niet: het effect blijft hetzelfde. Een bankrun kan Belfius doen wankelen en een kapitaalinjectie door de overheid nodig maken.

Een ‘plan B' dringt zich op. In de wandelgangen klinkt het dat Belfius alleen zijn particuliere klanten een commercieel voorstel kan doen. Bijvoorbeeld door het Arco-aandeel om te zetten in achtergestelde kasbons van vijf of zeven jaar, waardoor ze hun inleg niet volledig verliezen. Dat versterkt het kapitaal van Belfius, bindt de klanten en stabiliseert de staatsbank. Maar zo'n ‘plan B' ligt politiek zeer gevoelig. Geen van de betrokken partijen wilde de plannen gisteren publiek steunen of afkeuren.
Het lijkt erop dat De Gucht helemaal niet overdrijft.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 maart 2013 om 08:30.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 09:11   #2
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In de Standaard van deze morgen:

Het lijkt erop dat De Gucht helemaal niet overdrijft.
De Gucht overdrijft niet. Maar ik blijf me wel afvragen waarom hij het deed.

Ik vermoed dat hij VLD wou verplichten de commissie aan te vragen. Maar dan valt de regering en haalt VLD misschien in sommige kieskringen de kiesdrempel zelfs niet meer.

Het enige logische dat ik kan bedenken is dat hij de waarheid op tafel wou terwille van de waarheid.
Maar daar is hij dan weer teveel strateeg voor. Hij moet hier dus iets bij gewonnen hebben, maar wat?
Oud 12 maart 2013, 09:24   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben daar nochtans altijd tegen geweest. Ik heb ook altijd in alle duidelijkheid gezegd dat ik dat een regelrechte schande vond. Alleen stonden de liberalen daar behoorlijk alleen.
Bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...3136.art?ckc=1

Het is natuurlijk gissen wat De Gucht hiermee bedoelt. Heeft hij het over de regeringspartijen alleen? Rekent hij de N-VA tot de "liberalen"? Want, en ik kan mij vergissen, volgens mij was de N-VA ook niet zo happy met die regeling. Echt alleen stond de VLD dus niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 09:41   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...3136.art?ckc=1

Het is natuurlijk gissen wat De Gucht hiermee bedoelt. Heeft hij het over de regeringspartijen alleen? Rekent hij de N-VA tot de "liberalen"? Want, en ik kan mij vergissen, volgens mij was de N-VA ook niet zo happy met die regeling. Echt alleen stond de VLD dus niet.
Zat er toen wel iemand van N-VA mee aan tafel tijdens die beruchte nachtelijke onderhandeling? In die tijd was N-VA nog slechts een relatief onbetekenend aanhangseltje van CD&V (het "kartel", weet je nog?).
Oud 12 maart 2013, 09:49   #5
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Zat er toen wel iemand van N-VA mee aan tafel tijdens die beruchte nachtelijke onderhandeling? In die tijd was N-VA nog slechts een relatief onbetekenend aanhangseltje van CD&V (het "kartel", weet je nog?).
Door wat opzoekingen te doen zat de N-VA niet mee aan tafel.
Maar ja, de CD&V praatte mee in hun plaats.
N-VA heeft later nooit iets vermeld dat ze NIET akkoord hierover gingen, dus zijn ze in feite mede verantwoordelijk
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 09:56   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht

Ik vermoed dat hij VLD wou verplichten de commissie aan te vragen. Maar dan valt de regering en haalt VLD misschien in sommige kieskringen de kiesdrempel zelfs niet meer.

Het enige logische dat ik kan bedenken is dat hij de waarheid op tafel wou terwille van de waarheid.
Maar daar is hij dan weer teveel strateeg voor. Hij moet hier dus iets bij gewonnen hebben, maar wat?
ik denk dat hij voor oVLD de perceptie wil creeren dat zij ondanks regeringsdeelname via chantage toe verplicht zijn geworden dit te accepteren
In feite vraag je u af, zijn die liberalen nu zo dom om niet sin ruil te vragen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 10:16   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn nog twee bommen die op scherp zijn gesteld en waarvan de detonator aan het aftellen is:

1. De definitieve uitspraak van de Raad van State omtrent de in 2008 door de ontslagnemende regering Leterme toegekende staatswaarborg aan de coöperanten (feitelijk aandeelhouders van een coöperatieve op aandelen, dus aansprakelijk ten belope van hun inbreng).

2. Het oordeel van de EU-Commissie over dezelfde aangelegenheid.

Het degoutante aan gans deze zaak is niet dat er een bekommernis is voor de coöperanten. Maar wél dat Arco als groot-aandeelhouder van Dexia op die wijze een financieel voordeel krijgt. Het ACW-imperium ontkomt immers aan de verplichting om zelf eerst zijn eigen activa aan te spreken om zijn zogezegde "spaarders" schadeloos te stellen. Het kan met de glimlach die schadeloosstelling afwentelen op de spaarders.

Ja, de coöperanten mogen geholpen worden. Maar dat moet in de eerste plaats gebeuren door het aanspreken van ALLE middelen van het ACW-imperium. Tussenkomst van de belastingbetaler is slechts mogelijk nadat klaar en duidelijk is aangetoond dat de ACW zelf zijn activa in geld heeft omgezet om zijn eigen aangeslotenen te vergoeden. Het geeft geen pas dat de financiële gevolgen zomaar op de belastingbetaler kunnen afgeschoven worden en het ACW rustig voort kan boeren zoals vroeger. In geen geval! ACW-Arco heeft decennia lang zijn eigen aangeslotenen een rad voor de ogen gedraaid door hun financiële aansprakelijkheid als aandeelhouder (van een coöperatieve op aandelen) onder de mat te vegen en ze wijs te maken dat ze zogezegd 'spaarders' waren. Dit soort bedrog kan niet zomaar 'vergeten en vergeven' worden.
Oud 12 maart 2013, 11:36   #8
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk dat hij voor oVLD de perceptie wil creeren dat zij ondanks regeringsdeelname via chantage toe verplicht zijn geworden dit te accepteren
In feite vraag je u af, zijn die liberalen nu zo dom om niet sin ruil te vragen
Ze hebben iets in ruil gekregen als zwijggeld hoor.
1. Ministerie van pensioenen was typisch iets voor de sossen. Nu oVLD
2. 1 Minister én 1 staatssecretaris is eigelijk een postje teveel voor hun gewicht in deze regering.
Oud 12 maart 2013, 11:38   #9
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn nog twee bommen die op scherp zijn gesteld en waarvan de detonator aan het aftellen is:

1. De definitieve uitspraak van de Raad van State omtrent de in 2008 door de ontslagnemende regering Leterme toegekende staatswaarborg aan de coöperanten (feitelijk aandeelhouders van een coöperatieve op aandelen, dus aansprakelijk ten belope van hun inbreng).

2. Het oordeel van de EU-Commissie over dezelfde aangelegenheid.

Het degoutante aan gans deze zaak is niet dat er een bekommernis is voor de coöperanten. Maar wél dat Arco als groot-aandeelhouder van Dexia op die wijze een financieel voordeel krijgt. Het ACW-imperium ontkomt immers aan de verplichting om zelf eerst zijn eigen activa aan te spreken om zijn zogezegde "spaarders" schadeloos te stellen. Het kan met de glimlach die schadeloosstelling afwentelen op de spaarders.

Ja, de coöperanten mogen geholpen worden. Maar dat moet in de eerste plaats gebeuren door het aanspreken van ALLE middelen van het ACW-imperium. Tussenkomst van de belastingbetaler is slechts mogelijk nadat klaar en duidelijk is aangetoond dat de ACW zelf zijn activa in geld heeft omgezet om zijn eigen aangeslotenen te vergoeden. Het geeft geen pas dat de financiële gevolgen zomaar op de belastingbetaler kunnen afgeschoven worden en het ACW rustig voort kan boeren zoals vroeger. In geen geval! ACW-Arco heeft decennia lang zijn eigen aangeslotenen een rad voor de ogen gedraaid door hun financiële aansprakelijkheid als aandeelhouder (van een coöperatieve op aandelen) onder de mat te vegen en ze wijs te maken dat ze zogezegd 'spaarders' waren. Dit soort bedrog kan niet zomaar 'vergeten en vergeven' worden.
Met dat woord loop ik nu ook al een paar dagen in mijn kop. Ik ben echt gedegouteerd van onze regering. En dat heeft nu eens niks met mijn politieke voorkeur te maken. Ik heb het gewoon nog nooit zo erg meegemaakt.
Oud 12 maart 2013, 11:48   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met dat woord loop ik nu ook al een paar dagen in mijn kop. Ik ben echt gedegouteerd van onze regering. En dat heeft nu eens niks met mijn politieke voorkeur te maken. Ik heb het gewoon nog nooit zo erg meegemaakt.
als ik Rutten goed begrepen heb, ze was toch duidelijk,was de Deal dat het bedrijf in vereffening eerst zelf haar reservers van 1miljard moest aanspreken en dan pas kon rekenen op die steun van de overheid.

gezien de huidige transparantie, is het maar al te duidelijk dat ACW bezig was met lijkpikken en gezellig de overheidsgelden die honderdenmiljoenen voor die garantie van de overheid die zij bemiddeld hebben zogegezegd aan het versluizen waren naar hun rekeningen... En gezien die versluizingsoperatie een fotoshoot krijgt , zien we dat er in feite geen enkele manier een vereffening moet gebeuren, maar gewoon dat de groep ACW gezellig dat verlies mag boeken.
Oud 12 maart 2013, 11:52   #11
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Als hij absoluut gelijk wilt halen - en dus de garanties afschieten, zit hij als Europees commissaris goed geplaatst. Dan volstaat het wellicht om eens discreet te gaan praten met de mensen die op Europees niveau binnenkort over die garanties moeten oordelen.

Het is niet uitgesloten dat zijn uithaal juist het omgekeerde effect had als wat jij vermoed - VLD kon moeilijk haar coalitiepartner 2 keer op 1 dag afvallen, door na de uithaal van Karel ook nog eens moeilijk te doen over die commissie.

Laatst gewijzigd door gertc : 12 maart 2013 om 11:52.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 12:10   #12
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb hier geen te goed oog in.
Ik lees namelijk op knack.be "de auditeur acht het niet langer voldoende bewezen dat drie verzoekende partijen Dexia-aandeelhouder zijn en dus een belanghebbende partij zijn in de rechtszaak."
Dit lijkt mij de ontsnappingsroute die zal gebruikt worden om

A) mogelijk niet eens een uitspraak te moeten doen.
Geen belanghebbenden = geen zaak = doofpot.

ofwel

B) mogelijk enkel die verzoekende partijen over te houden, waarvan de claim zo laag mogelijk ligt.
Het voordeel van die piste is dat het gerecht dan kan doen alsof het aan de kant van de aandeelhouders staat, maar het kost Arco dan zo weinig mogelijk.
Een tweede voordeel van die piste is dat het het verdeel en heers principe toepast.
Een hele groep mensen dient klacht in, en samen zijn die sterk.
Door er een paar ongelijk te geven en eentje gelijk, verdeel je ze en breek je de solidariteit.

Ik heb geen vertrouwen in het gerecht hier te lande, allemaal politieke benoemingen.
En "wiens brood men eet, diens woord men spreekt" is anno 2013 nog even actueel als altijd.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 12 maart 2013 om 12:12.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 12:33   #13
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als hij absoluut gelijk wilt halen - en dus de garanties afschieten, zit hij als Europees commissaris goed geplaatst. Dan volstaat het wellicht om eens discreet te gaan praten met de mensen die op Europees niveau binnenkort over die garanties moeten oordelen.

Het is niet uitgesloten dat zijn uithaal juist het omgekeerde effect had als wat jij vermoed - VLD kon moeilijk haar coalitiepartner 2 keer op 1 dag afvallen, door na de uithaal van Karel ook nog eens moeilijk te doen over die commissie.
Zeg je nu dat KDG dat zei net omdat VLD van plan was een onderzoekscommissie te eisen, en het nu niet meer kunnen?

Dat vind ik toch wat vergezocht hoor. Het enige argument dat ik heb om die piste te ondersteunen, is ervan uitgaan dat KDG altijd zijn zin krijgt, en dus de uitslag van vandaag zijn zin is.
Oud 12 maart 2013, 12:49   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg je nu dat KDG dat zei net omdat VLD van plan was een onderzoekscommissie te eisen, en het nu niet meer kunnen?

Dat vind ik toch wat vergezocht hoor. Het enige argument dat ik heb om die piste te ondersteunen, is ervan uitgaan dat KDG altijd zijn zin krijgt, en dus de uitslag van vandaag zijn zin is.
We kunnen ook eens discuteren of het woord 'chantage' hier op zijn plaats is... gisteren zie Geens dat het woord een 'slip of tongue' moet geweest zijn ?

de chantage zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: [ʃɑnˈtaʒə] keer dat je geld van iemand eist in ruil voor het verzwijgen van iets slechts over die persoon Voorbeelden: `chantage plegen`, `niet toegeven aan chantage`Synoniem: afpersing ...

Dus heeft Karel geld gekregen om te zwijgen ? vermoedelijk niet aangezien hij niet zwijgt....

Heeft ACV geld gekregen of geeist van Dexia om iets te verzwijgen... waarvoor diende die 100miljoen weer ? om dexia niet in een slecht daglicht te zetten...

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 maart 2013 om 12:49.
Oud 12 maart 2013, 13:01   #15
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Uit dat Knack-artikel :
"""Die laatsten hadden slechts enkele dagen om zich in het dossier in te werken, want tot vorige week deed Arco voor haar verdediging een beroep op het advocatenkantoor Eubelius. Maar toen oprichter Koen Geens vorige week benoemd werd tot minister van Financiën, zijn de banden tussen Eubelius en Arco verbroken."""
Ben ik de enige bij wie er een belletje gaat rinkelen ????
Oud 12 maart 2013, 13:08   #16
giserke
Banneling

Standaard

Sjareltje neemt gewoon wraak omdat anderen de BBI naar zijn huis gestuurd hebben, waar hoogstwaarschijnlijk het ACW met Leterme achter zal gezeten hebben.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be