Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2013, 23:33   #1
Pin en Puk
Banneling

Standaard Vreemdelingentaks niet legaal

Wim Van de Camp, de fractieleider van het Nederlandse CDA in het Europees Parlement, gaat de Europese Commissie een vraag stellen over de "vreemdelingentaks" die de stad Antwerpen wil invoeren. De Nederlander betwijfelt of de taks legaal is.
Het Antwerpse stadsbestuur heeft beslist dat nieuwkomers met een verblijfsvergunning die zich in Antwerpen willen vestigen, 250 euro zullen moeten betalen wanneer ze zich inschrijven aan het vreemdelingenloket. Het verantwoordt die verhoging door te stellen dat het zo de kosten wil dekken. Nu betalen buitenlanders 17 euro voor een identiteitskaart.

"Op het eerste gezicht discrimineert de stad tussen Belgen en bijvoorbeeld Nederlanders", zegt Van de Camp. "Dit druist toch in tegen de vrijheid van verkeer in de Europese Unie?" Hij is dan ook van plan de zaak aan te kaarten bij de Europese Commissie. "Ik wil dat de Europese Commissie hier snel naar kijkt. Dit lijkt me een eenvoudige zaak."

De maatregel treft vele Nederlanders die in Antwerpen willen gaan wonen. In 2011 woonden er in totaal 15.005 Nederlanders in de stad.

Europa
Ook elders is er kritiek. Dat het stadsbestuur de nieuwe retributie wil opleggen aan burgers van de EU is in strijd met de Europese regels, zegt Janek Nowak van het Instituut voor Europees Recht van de KU Leuven.

Volgens richtlijn 2004/38 moeten EU-burgers hun verblijfsdocumenten "kosteloos" krijgen, of mag het zeker niet meer kosten dan wat eigen onderdanen ervoor moeten neertellen, stelt Nowak.

Voor niet-EU-burgers ligt dat anders. Heeft hun thuisland met de EU geen speciale afspraken gemaakt, dan doen de lidstaten wat ze willen. Maar bijvoorbeeld met Turkije bestaan zo'n afspraken wel. Dat de kost voor hen vijftien keer hoger ligt, "lijkt onevenredig en dus niet in overeenstemming met de associatieovereenkomst", aldus Nowak.

Dan komen ze naar hier om hun vermogentaks te ontlopen, maar 250€ is dan wat te veel voor den Hollander

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 12 februari 2013 om 23:38.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:40   #2
Klarekijk
Banneling

Standaard

Onzin , je taxeert niet , je rekend een kost aan voor een dienst .

Moeten we nu echt alles kado doen ?

De Europeaan die zijn eigen land aanvalt om dergelijk zaken te bemoeilijken zou ik eens in China willen zien in de gazet schrijven .

Ik ben het Europees volksverraad stillaan beu . dat crapuul verkoopt de ziel van Europa en de toekomst van ons kinderen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:45   #3
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Wil die hollander eens heel rap stoppen met zich te bemoeien met Belgische binnenlandse aangelegenheden?
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:45   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Volgens richtlijn 2004/38 moeten EU-burgers hun verblijfsdocumenten "kosteloos" krijgen, of mag het zeker niet meer kosten dan wat eigen onderdanen ervoor moeten neertellen, stelt Nowak.
Zopas heb ik die richtlijn even doorgenomen en eerlijk gezegd vind ik de passage niet waarnaar Nowak verwijst. Misschien zie ik erover, maar hier is alvast de tekst:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...5:0048:nl:-Pdf
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:46   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar bijvoorbeeld met Turkije bestaan zo'n afspraken wel. Dat de kost voor hen vijftien keer hoger ligt, "lijkt onevenredig en dus niet in overeenstemming met de associatieovereenkomst", aldus Nowak.
Euh, welke overeenkomst bestaat er dan wel tussen België en Turkije over deze zaak?

Heeft iemand hiervan weet?
Oud 12 februari 2013, 23:52   #6
Nvalid
Banneling

Standaard

Het Antwerpse stadsbestuur heeft beslist dat nieuwkomers met een verblijfsvergunning die zich in Antwerpen willen vestigen, 250 euro zullen moeten betalen wanneer ze zich inschrijven aan het vreemdelingenloket.

Sinds de europese unie,met name vrij verkeer tussen goederen en personen,is de eveneens verblijfsvergunning afgeschaft..
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:54   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Het Antwerpse stadsbestuur heeft beslist dat nieuwkomers met een verblijfsvergunning die zich in Antwerpen willen vestigen, 250 euro zullen moeten betalen wanneer ze zich inschrijven aan het vreemdelingenloket.

Sinds de europese unie,met name vrij verkeer tussen goederen en personen,is de eveneens verblijfsvergunning afgeschaft..
Dat laatste is onjuist. Bij mijn weten is de inschrijvingsplicht nog steeds geldig vanaf een verblijf langer dan drie maanden.
Oud 12 februari 2013, 23:55   #8
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Onzin , je taxeert niet , je rekend een kost aan voor een dienst .

Moeten we nu echt alles kado doen ?

De Europeaan die zijn eigen land aanvalt om dergelijk zaken te bemoeilijken zou ik eens in China willen zien in de gazet schrijven .

Ik ben het Europees volksverraad stillaan beu . dat crapuul verkoopt de ziel van Europa en de toekomst van ons kinderen .
Voor EU onderdanen vrees ik dat het klopt.

Citaat:
L 229/45
Artikel 25
Algemene bepalingen betreffende verblijfsdocumenten
1. Het bezit van een verklaring van inschrijving zoals
bedoeld in artikel 8, van een document ter staving van duurzaam
verblijf, van een verklaring dat een aanvraag om een
verblijfskaart voor familieleden is ingediend, van een verblijfskaart
of van een duurzame verblijfskaart, kan in geen geval als
voorwaarde worden vooropgesteld voor de uitoefening van een
recht of het vervullen van een administratieve formaliteit,
aangezien voor het doen gelden van rechten elk ander bewijsmiddel
is toegelaten.
2. De in lid 1 genoemde documenten worden kosteloos
verstrekt of tegen een bedrag dat het voor de afgifte van soortgelijke
documenten van eigen onderdanen verlangde bedrag
niet te boven gaat.
Richtlijn 2004/38/EG
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:58   #9
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste is onjuist. Bij mijn weten is de inschrijvingsplicht nog steeds geldig vanaf een verblijf langer dan drie maanden.
Hierover heb ik mijn twijfels maar wil wel mijn hand hiervoor niet in het vuur steken.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2013, 23:58   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht

Richtlijn 2004/38/EG
Alleen, verblijfsvergunningen worden toch niet uitgereikt aan Belgen in België?
Oud 12 februari 2013, 23:59   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierover heb ik mijn twijfels maar wil wel mijn hand hiervoor niet in het vuur steken.
Waarom zou er dan een richtlijn zijn die gaat over "verblijfsdocumenten"?
Oud 13 februari 2013, 00:51   #12
giserke
Banneling

Standaard

Het is ook geen taks, maar een Retributie.
Als je een reispaspoort aanschaft, betaal je ook Retributie.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 00:56   #13
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht

Richtlijn 2004/38/EG
Dat het document gratis verleend moet worden wil niet zeggen dat men geen dossierkosten kan aanrekenen...
Dossierkosten die trouwens enkel worden aangerekend indien de kosten werkelijk gemaakt dienen te worden.

Ik zie dus geen probleem. Tenminste wanneer men geen appels met peren gaat vergelijken.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 07:48   #14
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Dat het document gratis verleend moet worden wil niet zeggen dat men geen dossierkosten kan aanrekenen...
Dossierkosten die trouwens enkel worden aangerekend indien de kosten werkelijk gemaakt dienen te worden.

Ik zie dus geen probleem. Tenminste wanneer men geen appels met peren gaat vergelijken.
wat doe je dan met :
niet te boven gaat.
?????
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 08:38   #15
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
wat doe je dan met :
niet te boven gaat.
?????
Op het eerste gezicht snijdt de strekking van deze retorische vraag juridisch hout, en dus ook de klacht van die Nederlander daar.

Maar het is natuurlijk wel waar dat de "eigen onderdanen" het bedrag voor vrijgestelde bovendanen aan de fiscus zullen moeten betalen.

In die zin is alles wat niet betaald wordt, uiteraard een van de "eigen onderdanen" verlangd bedrag. En zoals voor alle belastingen geldt ook hier dat ze pas rechtmatig kunnen worden geheven door een democratisch daartoe gemachtigd regime. Sinds al onze rechtsvoorschriften door het Verdrag van Lissabon (en voorafgaande jurisprudentie, wat eigenlijk geen basis zou mogen zijn) aan controle door het Hof van Justitie van de EU in Luxemburg onderworpen zijn, en aangezien het volk geen enkele invloed heeft op dat Hof en bitter weinig op de rechtsvoorschriften die het theoretisch handhaaft, bestaat er geen enkele rechtmatigheid van onze overheidsinstanties en is het niet alleen een recht, maar zelfs een morele plicht van iedere burger om zo veel mogelijk belastingen te ontwijken en te ontduiken.

Er is maar één oplossing, en zeker wanneer het de EU betreft: DROOGLEGGING, d.w.z. algemene betaalstaking.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 13 februari 2013 om 08:38.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 08:53   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wim Van de Camp, de fractieleider van het Nederlandse CDA in het Europees Parlement, gaat de Europese Commissie een vraag stellen over de "vreemdelingentaks" die de stad Antwerpen wil invoeren. De Nederlander betwijfelt of de taks legaal is.
...
Europa
Ook elders is er kritiek. Dat het stadsbestuur de nieuwe
Voor niet-EU-burgers ligt dat anders. Heeft hun thuisland met de EU geen speciale afspraken gemaakt, dan doen de lidstaten wat ze willen. Maar bijvoorbeeld met Turkije bestaan zo'n afspraken wel. Dat de kost voor hen vijftien keer hoger ligt, "lijkt onevenredig en dus niet in overeenstemming met de associatieovereenkomst", aldus Nowak.

Dan komen ze naar hier om hun vermogentaks te ontlopen, maar 250€ is dan wat te veel voor den Hollander
De politieker & de professor schijnen niet te weten dat er in Belgie iets bestaat als "gemeentelijke vrijheden".
Benieuwd hoe SNEL dit zaakje afloopt..
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 08:55   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht

Da's een schot in de roos !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 09:10   #18
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Vreemdelingentaks legaal of illegaal, "taks" is in ieder geval geen standaardtaal.
Oud 13 februari 2013, 09:12   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Vreemdelingentaks legaal of illegaal, "taks" is in ieder geval geen standaardtaal.
Nog eens het is geen taks, maar retributie.

Laatst gewijzigd door giserke : 13 februari 2013 om 09:12.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 09:23   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik heb toch een vraag:

Citaat:
Verlenging overgangsmaatregelen Bulgaren en Roemenen tot 31/12/2013

De federale regering heeft, op voorstel van de minister van werk Monica De Coninck, in haar ministerraad van 16 december 2011 beslist om gebruik te maken van de mogelijkheid tot verlenging van de overgangsmaatregelen met betrekking tot de beperkingen op het vrije verkeer van werknemers en de vrije toegang tot de Belgische arbeidsmarkt voor onderdanen van Bulgarije en Roemenië. De beslissing stemt overeen met de keuze die de buurlanden van België maakten om hun grenzen voor Bulgaarse en Roemeense werknemers nog niet te openen.

Overeenkomstig de bepalingen voorzien in de toetredingsakten heeft de federale regering haar gemotiveerde beslissing hieromtrent medegedeeld aan de Europese Commissie.
Is dat dan ook geen discriminatie?

Alé, hoe gek en met hoeveel willekeur wil men de verhaaltjes maken?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be