![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() sommigen onder ons, vooral de liefhebbers van het multiculturalisme, zijn er nog niet echt over uit of er wel een 'vlaamse cultuur' bestaat (dat is strategisch, want wat niet bestaat hoef je ook niet te beschermen natuurlijk). misschien weten zij niet goed wat de term 'cultuur' inhoudt.
laten we hen daarom helpen en plaats op deze thread uitingen van de vlaamse of heelnederlandse (Dietse) cultuur die jij waardevol vindt. ik zal beginnen met de eerste bij naam gekende nederlandstalige dichter/schrijver, Hendrik van Veldeke (1128-1190, Limburg) ![]() Hendrik van Veldeke moet een professioneel dichter zijn geweest, die zich richtte op hoge heren en vrouwen. Dat lukte hem wonderwel, want hij verbleef zelfs enige tijd aan het hof van de Duitse keizer, een van de machtigste mannen van zijn tijd. een van zijn bekendste werken is 'de servaaslegende' een fragment: Doen coninck Karle ende sijne man den seghe dae alsoe ghewan - daer hem God dede ghenade - doen waert hij des te rade dat hij sijne boden sande in Vranckrijke tot sijnen lande. Doe hem God loeste uuter noet den busscoppen hijt ontboet clercken ende gheleerden, abden ende bekeerden. Mit goeden trouwen hij dat dede ende bat hon mit soeter bede, den heren van Vranckrike, ende ontboet hon vriendelike wie dat heme erganghen was, datten God ende Sinte Servaes uuter sorghen verloeste ende ghenadeliken trooste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Egidius, waar bestu bleven?
Mi langt na die, gezelle mijn: Du koors die dood, du liets mi ‘t leven. Dat was gezelschap goed ende fijn, Het scheen t’ een moeste gestorven zijn. Nu bestu in de troon verheven, Klarer dan der zonne schijn Alle vreugd is di gegeven. Egidius, waar bestu bleven? Mi langt na di, gezelle mijn; Du koors die dood, du liets mi ‘t leven. Nu bid voor mi, ik moet nog sneven, Ende in de wereld liden pijn: Verware mijn stede di beneven, Ik moet nog zingen een liedekijn; Nochtan moet emmer gestorven zijn. Egidius, waar bestu bleven? Mi langt na di, gezelle mijn Du koors die dood, du liets mi ‘t leven Ik zal dan maar chronologisch meegaan zeker.. Het Egidius lied van Jan Moritoen (het wordt in ieder geval aan hetm toegeschreven), 14 eeuw.
[size=4][/size] Laatst gewijzigd door Rock Against Communism : 31 juli 2004 om 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
ploem ploem dag stoel naast de tafel dag brood op de tafel dag visserke-vis met de pijp en dag visserke-vis met de pet pet en pijp van het visserke-vis goeiendag [size=4]Daa-ag vis[/size] dag lieve vis dag klein visselijn mijn Marc groet 's morgens de dingen - Paul van Ostaijen. ![]() Laatst gewijzigd door Brabo : 31 juli 2004 om 16:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [size=3]L'étranger, c'est Mon Ami 8) 8) [/size]
Ik ben wel blank maar daarom ben ik geen beest Ik heb geen steen in m'n hart en ik ben niet ziek van geest Nu, ik speel dit lied voor een zwarte kameraad Die weet wat warmte is en waar het leven om gaat refr.: L'étranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah L'etranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah 't Is geen Chinees en 't is geen Marokkaan Die je zo nodig met een bende in elkaar moet slaan (om maar niets) Het enige wat rest met een beetje geweten is Samen dansen, drinken, zingen, eten (ja, eten) refr.: L'étranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah L'etranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah De buurvrouw zegt: Ze zijn vals, ze zijn slecht Ze weet van niets, maar ze heeft het toch gezegd En zij zegt ook, m'n dochter, m'n dochter komt niet in huis Met zo'n vreemde, vreemde luis Maar ik zeg u, 'k zeg u Zij zijn okee, wij zijn okeeBlank of zwart, geel of paars Oh, wie zit daar nu mee, ik zingZij zijn okee, wij zijn okeeBlank of zwart of yellow, gestreept Alleen een ezel zit ermee refr. : L'étranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah L'etranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah Zij zijn okee, wij zijn okee, ook okeeZij zijn okee, wij zijn okee, ook okeeZij zijn okee, wij zijn okee, ook okeeZij zijn okee, wij zijn okee refr. : L'étranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah L'etranger, c'est mon ami Yeah yeah, yeah yeah Tekst en muziek: Raymond van het Groenewoud 8) 8)
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Wat wordt allengs mijn herfst dan leegte, last en mist?
Ik weet mij dor en uitgehold en nietig, beslijkt, verschrompeld en verdrietig terwijl een laffe tijd mijn kans verkwist. Zelden gebeurt het dat ik - in een droom van krijt - mij nog naar blinde vreugden dwing te buigen, zonder een gramschap aan te zuigen die, heimlijk, mij vernedert en verslijt. Uit willekeur geboren en tot niets bestemd, teer ik soms op de verfdoos van mijn dromen; maar - met het uitzicht op mijn zomen - weef ik al jaren aan mijn dodenhemd. Herwig Hensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() De Schaduw
------------ Een schaduw, aan mijn lichaam vastgekleefd, in het maanlicht blauw omlijnd, die met mijn bewegingen meedeint, mijn stappen volgt, in het duister leeft, en in mijn geheime kerkers broeit, als een stil kruipdier, is mijn sterven, door mijn oogwit lopen zijn rode nerven, om mijn mond is zijn schampere lach gevloeid. Zo ook, ontzenuwd en vervreemd tot in de wreedste sprongen van het hart, ben ik die schaduw, die mij smadelijk tart, verdubbeld geknakt, verdubbeld versteend. Ik weet niet meer van wie dit is en maf genoeg weet google het ook niet... Thebe ------ Met leven toegerust voor beiden, liep ik vannacht de gangen in, die naar u leiden. Het ondergronds geburchte droeg een stilte, die met tegenzin mijn tred verdroeg. De muren stonden als verzadigd van ruige schimmel; lucht en licht, voorgoed beschadigd, beten mij uit; de wil alleen bij u te zijn in 't jongst gericht, hield mij ter been. Het labyrinth verliep in schroeven van eender, blinder cirkeling. U ten behoeve? Ik weet niet meer hoe lang ik ging. Hoe brachten zij, die u begroeven, zover een ding? Totdat mijn voeten op u stuitten: uit een volslagen duisternis zag ik uw ogen opensplijten; uw handen, die ik niet kon tillen, voelde ik lnags het leven strelen, dat in mij sloeg; uw mond, in dood verholen, vroeg. Een taal waarvoor geen teken is in dit heelal, verstond ik voor de laatste maal. Maar had geen adem meer genoeg en ben gevlucht in dit gedicht: noodtrappen naar het morgenlicht, vervaald en veel te vroeg. ~ Gerrit Achterberg Herfstsonate ------------ Den herfst blaast op den horen, en 't wierookt in 't hout : de vruchten gloren. De stilten weven gobelijnen van gouddraad over 't woud met reeën die verbaasd verschijnen uit varens en frambozenhout en sierlijk weer verdwijnen. De schoonheid droomt van boom tot boom doch alle schoonheid zal verdwijnen want alle schoonheid is slechts droom maar gij zijt d' eeuwigheid, heb dank voor uw welwillendheid en zegen ook zijn vruchten, een ganzendriehoek in de luchten, nu komt de wintertijd, ik hoor hem door mijn hart en door de rieten zuchten, ik ben bereid. ~ Felix Timmermans
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 1 augustus 2004 om 03:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() Wanneer de Vorst des lichts slaat aen de gulden toomen
Sijn hand en beurt omhoog aansienlijk uiter zee Sijn uitgespreide pruik van levend goud, waarmee Hij nare angstvalligheid, en vaak, en krepele dromen Van ?s mensen lichaam strijkt en berg en bos en bomen, en steden vollickrijk en velden met het vee In duisternis verdwaald ons levert op haar stee Verheugt hij, met den dag het aardrijk en de stromen Maar d?andere sterren als naijvrig van sijn licht, begraaft hij met zijn glans in duisternissen dicht, En van d?ontelbare schaar mag ?t niemand bij hem houwen Al eveneens wanneer uw geest de mijne roert, word ik gewaar dat gij in ?t heilig aanschijn voert Voor mij den dag, mijn Son, de nacht voor d?andre vrouwen. Dit sonnet van Hooft dateert uit de tijd rond 1615.Bron
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 4 augustus 2004 om 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Poepeloe, poepeloe, poepeloere zat.
Der zit ne roze olifant in mijn bad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je wéét toch dat er hier geregeld mensen komen posten (in navolging van bepaalde politiekers) die zelfs het bestaan van de Vlaamse cultuur in twijfel trekken? Wel, dit is een antwoord daarop. Of toch een poging, dichtkunst alleen maakt geen cultuur.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was geen verwijt aan dit topic op zich, waar ik achtersta. Ik vind dat we als vlamingen best wel mogen opkomen voor onze cultuur. Net als elk volk in de wereld.
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou de types die én beweren dat de multiculturele samenleving onvermijdelijk is, ja, zelfs al realiteit én tegelijk zich afvragen 'WTF de Vlaamse cultuur is?', zonder dat ze hun inconsequentie beseffen, niet te eten willen geven.
![]() |
![]() |
#15 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |