Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2013, 22:01   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Onckelinckx: kosten ziekenhuizen zijn kosten regering niet

Ik heb er geen probleem mee dat er bespaard moet worden.

Ik heb wel een probleem met leugenachtige communicatie.

En als heel die regering zit te kakelen dat je hun maatregelen niet voelt,
ja, mijn gat,
als de ziekenhuizen hun facturen daardoor moeten verhogen,

dan voelt dat hetzelfde aan in mijn klein portemonneeke.

(of hebben we ergens iets over het hoofd gezien: den Baard van Oostende, de Vande mijn Klote, zou hij het riskeren om zijn ziekenhuizen van zijn zuil, en/of de ziekenhuizen van de kalotenzuil te verplichten hun prijzen te bevriezen ???)

titel: Patiënt betaalt besparingen in zorg
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...30406_00531704

Citaat:
De Belgische ziekenhuizen moeten van de federale regering zo'n 100 miljoen euro besparen. De koepel Zorgnet Vlaanderen vreest dat de patiënten daar de dupe van worden. De ziekenhuizen zullen de kosten gedeeltelijk doorrekenen aan de patiënten en ze zullen ook een minder goede service kunnen aanbieden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 22:16   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is mij een raadsel waarom medische zorg in België niet compleet gratis is. We staan toch 50% af van alles wat we verdienen?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 6 april 2013 om 22:22.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 22:30   #3
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Tja, ik zou opmerken dat je de namen van onze politici ni kan spellen maar wat moet je van een aanhanger van De Zever verwachten?
Oud 7 april 2013, 01:00   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Het is mij een raadsel waarom medische zorg in België niet compleet gratis is. We staan toch 50% af van alles wat we verdienen?
Omdat er nu miljarden door de graaivingers van de zuilen glijden, en daar is heel Belgie rond opgebouwd.

Graaien, graaien en graaien.

Daarom mag er niets veranderen, graaien totdat het in elkaar stort.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 7 april 2013 om 01:01.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 04:13   #5
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Is gezondheidszorg geen bevoegdheid van de gemeenschappen? Dan kunnen de gemeenschappen die 100 miljoen toch ook elders zoeken?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 06:29   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Is gezondheidszorg geen bevoegdheid van de gemeenschappen? Dan kunnen de gemeenschappen die 100 miljoen toch ook elders zoeken?
Doen ze toch ook. De 25 € Vlaamse Zorgverzekering.
De bijkomende zuilen en privaat verzekeringen, naar gelang ouderdom duurder en duurder. Met schorsingen en boetes om U tegen te zeggen, voor wie ze niet kan betalen of te laat betaald.
Dat terwijl de winsten van hun beleggingen van de premies en de lonen van het topmanagement, de grote politieke vriendjes van, alle richtingen uit verdwijnen behalve richting patiënt.
Het voordeel van deze crises is, dat alle misbruiken langzaam maar zeker aan de oppervlakte komen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 06:33   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Tja, ik zou opmerken dat je de namen van onze politici ni kan spellen maar wat moet je van een aanhanger van De Zever verwachten?
't Is ni dat ik ni kan spellen ni, maar bijnamen geven wel.
In mijn generatie was bijnamen geven zeer veel voorkomend; iemand geen bijnaam geven was bijna een belediging; bijna een uitsluiting ...

(trouwens, nicknamen die toch ook gebruikelijk zijn, zijn een afgeleide vorm daarvan ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 7 april 2013 om 06:34.
Oud 7 april 2013, 06:36   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Je illustreert treffend hoe een boeltje ze er telkens van gemaakt hebben.
Gezondheidszorg is alleszins al geen "homogeen" pakket.
Hoe meer een Gemeenschap in preventie steekt, hoe meer de federale ervan profiteert.
Dat motiveert !
Vooral op de dunne lijn waar de grens tussen beide ligt.

.

Oud 7 april 2013, 07:18   #9
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je illustreert treffend hoe een boeltje ze er telkens van gemaakt hebben.
Gezondheidszorg is alleszins al geen "homogeen" pakket.
Hoe meer een Gemeenschap in preventie steekt, hoe meer de federale ervan profiteert.
Dat motiveert !
Vooral op de dunne lijn waar de grens tussen beide ligt.

.
En waaruit bestaat die Vlaamse preventie?
Uit allerhande preventieve onderzoeken, die dan in je medisch dossier terecht komen, waarvan de privacy een lachertje is.
Met vermeldingen zoals vergrote kans op X op leeftijd Y.
Waar velen dan ook nog met schrik naartoe leven en bij het minste de dokter opzoeken en zo een nog duurdere ziekenzorg veroorzaken.
Praat met mensen van de spoed in ziekenhuizen en je hoort de gekste verhalen van mensen die voor een hoofdpijn, buikpijn, een pijnscheut in de arm enz. naar spoed snellen, want ze hebben een vergrote kans op X of Y.
Ze hebben het opgezocht op internet en ik denk dat dat mijn symptomen zijn.
Oud 7 april 2013, 07:26   #10
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Het is veel meer dan dat jong, sociale bijdragen, btw, erfenisrechten, onroerende kosten, gemeentebelasting ... Enz. Het komt op minstens 75%.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 08:21   #11
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is ni dat ik ni kan spellen ni, maar bijnamen geven wel.
In mijn generatie was bijnamen geven zeer veel voorkomend; iemand geen bijnaam geven was bijna een belediging; bijna een uitsluiting ...

(trouwens, nicknamen die toch ook gebruikelijk zijn, zijn een afgeleide vorm daarvan ...)

.
Ik ook! Ik zou de Grote Leider ni beledigen noch uitsluiten, zo noem ik hem voorkomend De Zever, en ik ben verrast dat die bijnaam ni algemeen is.
Oud 7 april 2013, 08:49   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen probleem mee dat er bespaard moet worden.

Ik heb wel een probleem met leugenachtige communicatie.

En als heel die regering zit te kakelen dat je hun maatregelen niet voelt,
ja, mijn gat,
als de ziekenhuizen hun facturen daardoor moeten verhogen,

dan voelt dat hetzelfde aan in mijn klein portemonneeke.

(of hebben we ergens iets over het hoofd gezien: den Baard van Oostende, de Vande mijn Klote, zou hij het riskeren om zijn ziekenhuizen van zijn zuil, en/of de ziekenhuizen van de kalotenzuil te verplichten hun prijzen te bevriezen ???)

titel: Patiënt betaalt besparingen in zorg
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...30406_00531704
En toch heeft Onckelinckx gelijk.
De stijgende kosten in de ziekteverzekering komen immers niet door de zieken, maar door de artsen.
Vandaag zijn er artsen die niet minder dan 1000€ per uur aanrekenen.
Ja, je leest goed 1000(duizend) Euro per uur.
Ze werken in ziekenhuizen vaak 10 tot 30 patiënten af per uur en vragen daar een prijs van 80 tot 160 euro per patiënt voor ( afhankelijk van de kamer).
Bij operaties vragen ze er ook maar op los. Er is ooit vanuit de ziekenhuizen een voorstel geweest om de artsen tegen een vaste maandverloning te laten werken, vergelijkbaar aan die van het andere verzorgende personeel.
het voorstel werd door ALLE artsensyndicaten afgeschoten, als uitbuiten en broodroof. De arsten zijn toen in staking gegaan en lieten hun patiënten nog liever sterven dan voor een vast loon te gaan werken. Dit was ergens in de jaren 60/70 van vorige eeuw. Toen als verkondigden de regeringen immers dat de kosten voor ziektezorg flink uit de hand aan het lopen waren. Een bevalling kost de overheid al snel zo'n 20 tot 30 duizend Euro, waarvan er 2 tot 3 duizend Euro naar de arts gaat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 09:03   #13
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En toch heeft Onckelinckx gelijk.
De stijgende kosten in de ziekteverzekering komen immers niet door de zieken, maar door de artsen.
Vandaag zijn er artsen die niet minder dan 1000€ per uur aanrekenen.
Ja, je leest goed 1000(duizend) Euro per uur.
Ze werken in ziekenhuizen vaak 10 tot 30 patiënten af per uur en vragen daar een prijs van 80 tot 160 euro per patiënt voor ( afhankelijk van de kamer).
Bij operaties vragen ze er ook maar op los. Er is ooit vanuit de ziekenhuizen een voorstel geweest om de artsen tegen een vaste maandverloning te laten werken, vergelijkbaar aan die van het andere verzorgende personeel.
het voorstel werd door ALLE artsensyndicaten afgeschoten, als uitbuiten en broodroof. De arsten zijn toen in staking gegaan en lieten hun patiënten nog liever sterven dan voor een vast loon te gaan werken. Dit was ergens in de jaren 60/70 van vorige eeuw. Toen als verkondigden de regeringen immers dat de kosten voor ziektezorg flink uit de hand aan het lopen waren. Een bevalling kost de overheid al snel zo'n 20 tot 30 duizend Euro, waarvan er 2 tot 3 duizend Euro naar de arts gaat.
Dat gaat veranderen met N-VA, want die zijn tegen syndicaten of is dat enkel tegen werknemerssyndicaten en zijn er teveel artsen onder hun leden om tegen een artsensyndicaat te zijn?
Oud 7 april 2013, 09:08   #14
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar verwijt de pot de ketel?????
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 09:10   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Dat gaat veranderen met N-VA, want die zijn tegen syndicaten of is dat enkel tegen werknemerssyndicaten en zijn er teveel artsen onder hun leden om tegen een artsensyndicaat te zijn?
Onder de N-VA gaat er juist niets veranderen.
Gezondheidszorg is namelijk een gewestelijke bevoedheid en de verzuchting van de ziekenhuizen om de artsen in vaste loondienst te laten werken is nog steeds niet ingelost.
Oud 7 april 2013, 09:13   #16
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Als de artsen in het ziekenhuis WERKELIJK hun patiënten bezoeken , onderzoeken en uitleg geven, heb ik geen probleem om hun rekening te betalen. Ik lag onlangs 7 dagen in het ziekenhuis, heb zelf moeten aandringen om de dokter te zien en de medicatie te bespreken. Uiteindelijk heb ik hem 1 keer gezien, maar op de rekening staan er wel 6.

Laatst gewijzigd door omaplop : 7 april 2013 om 09:14.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2013, 09:20   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De verloning van de arts is een bevoegdheid van de federale; niet van de Gemeenschappen. Gezondheidszorg is niet op zijn geheel doorgeschoven naar de gemeenschappen.
Idem dito alles wat met het RIZIV te maken heeft: bevoegdheid federale.

Als artsen nu veel vragen, gaan ze straks ook veel vragen.
Het enige dat de regering nu doet, is de ziekenhuizen minder geven.
En d�*t, zo zeggen de ziekenhuizen, kan niet anders dan doorgerekend worden aan de patiënt.

.

Oud 7 april 2013, 09:32   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verloning van de arts is een bevoegdheid van de federale; niet van de Gemeenschappen. Gezondheidszorg is niet op zijn geheel doorgeschoven naar de gemeenschappen.

En d�*t, zo zeggen de ziekenhuizen, kan niet anders dan doorgerekend worden aan de patiënt.

.
Dat is inderdaad een probleem binnen de gezondheidszorg.
De gewesten zijn verantwoordelijk voor de ziekenhuizen, maar hebben niets te zeggen over de artsen.
De artsen weten dat ze veel zullen moeten inleveren als ze in vastloondienst werken. Zo staan de spoedsartsen reeds in vaste loondienst en vindt men er bijna geen kandidaten meer voor.
Oud 7 april 2013, 09:38   #19
subocaj

Standaard

Citaat:

.
En naar wie kan de patiënt zijn kosten doorschuiven?
Naar zijn spaargeld en wie heeft daar ook alweer een oogje op?
Oud 7 april 2013, 10:00   #20
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ook! Ik zou de Grote Leider ni beledigen noch uitsluiten, zo noem ik hem voorkomend De Zever, en ik ben verrast dat die bijnaam ni algemeen is.
Daarom dat hij er in relatief korte tijd in slaagt meer succes en stemmen te behalen dan de rest van het politieke zootje samen...
Ze doen het allemaal in hun broek, want hun postjes en hun macht hangen er van af, en dat ziet er niet goed uit...
Ratten die in een hoekje worden gedreven kunnen gevaarlijk zijn, we weten het...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be