Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2013, 15:28   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard Onschendbaarheid, waarom?

Kan er mij iemand dat nu eens uitleggen, waarom men dit heeft uitgevonden?
Wat is het positieve aan dergelijke wet? Waarom moeten politici onschendbaar zijn?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...pgeheven.dhtml
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 15:33   #2
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Kan er mij iemand dat nu eens uitleggen, waarom men dit heeft uitgevonden?
Wat is het positieve aan dergelijke wet? Waarom moeten politici onschendbaar zijn?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...pgeheven.dhtml
Goede vraag
Heb mij dit ook al dikwijls afgevraagd
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 15:36   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Goede vraag
Heb mij dit ook al dikwijls afgevraagd
Idd, het komt er gewoon op neer dat politici feiten mogen plegen zonder daar voor gestraft te worden. Waarom vinden politici dus dat ze ongestraft mogen blijven, bij misdaden?
Waarom zouden zij boven de wet moeten staan?
Oud 17 mei 2013, 15:43   #4
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

omdat het anders nogal gemakkelijk zou zijn om een tegenstander met juridische klachten te bestoken om hem/haar in zijn/haar politiek werk te 'hinderen'......
Oud 17 mei 2013, 15:44   #5
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Idd, het komt er gewoon op neer dat politici feiten mogen plegen zonder daar voor gestraft te worden. Waarom vinden politici dus dat ze ongestraft mogen blijven, bij misdaden?
Waarom zouden zij boven de wet moeten staan?
Een politieker is na zijn politiek mandaat automatisch niet meer onschendbaar en zal dan ook voor strafbare feiten verantwoording moeten afleggen....en tijdens het mandaat kan dat ook worden opgeheven (zoals nu is gebeurd met de JM)

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 17 mei 2013 om 15:45.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 15:51   #6
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
omdat het anders nogal gemakkelijk zou zijn om een tegenstander met juridische klachten te bestoken om hem/haar in zijn/haar politiek werk te 'hinderen'......
Onzin, niemand heeft gezegd dat ze niet onschendbaar moeten zijn om onderlinge spelletjes te voorkomen zoals jij bv aanhaalt.
Ik heb het over onschandbaarheid voor gepleegde criminele feiten ed.

Los daarvan denk ik niet dat een politici een ander zomaar gaat aanklagen indien hij/zij moet opdraaien voor alle kosten indien het ongegrond is of een zaak verliest.
Oud 17 mei 2013, 15:56   #7
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Onzin, niemand heeft gezegd dat ze niet onschendbaar moeten zijn om onderlinge spelletjes te voorkomen zoals jij bv aanhaalt.
Ik heb het over onschandbaarheid voor gepleegde criminele feiten ed.

Los daarvan denk ik niet dat een politici een ander zomaar gaat aanklagen indien hij/zij moet opdraaien voor alle kosten indien het ongegrond is of een zaak verliest.
Ze zijn NIET onschendbaar voor gepleegde criminele feiten...... Waar staat dat ergens ?
En wat je laatste opmerking aangaat.....ga eens bij een prof geschiedenis of een politicoloog te rade. Tenandere, de partijkassen zijn rijkelijk genoeg gevuld moest dat een toegelaten methode zijn om de 'vijand' te kunnen ambeteren. Naïef i.v.m. politiek ?

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 17 mei 2013 om 15:56.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 15:56   #8
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een politieker is na zijn politiek mandaat automatisch niet meer onschendbaar en zal dan ook voor strafbare feiten verantwoording moeten afleggen....en tijdens het mandaat kan dat ook worden opgeheven (zoals nu is gebeurd met de JM)
Maar tijdens zijn mandaat wel, waarom? Waarom zou iemand onschendbaar moeten zijn voor feiten tijdens zijn mandaat?

Kan dat worden opgeheven...ok...maar waarom moet het er zijn? Pleeg je een feit...dan mag je niet onschendbaar zijn, punt.
Oud 17 mei 2013, 15:58   #9
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Zodat men in het parlement vrij kan spreken, tiens.

Zoals wanneer men de vorst zou willen beledigen: dat kan men vrijelijk doen wanneer men in het parlement zetelt.

Of wanneer je een schandaal openbaar maakt met documenten die je 'toevallig gevonden hebt'
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 15:58   #10
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Maar tijdens zijn mandaat wel, waarom? Waarom zou iemand onschendbaar moeten zijn voor feiten tijdens zijn mandaat?

Kan dat worden opgeheven...ok...maar waarom moet het er zijn? Pleeg je een feit...dan mag je niet onschendbaar zijn, punt.
't feit dat dat KAN worden opgeheven is er toch ? Dus ben je NIET onschendbaar, maar is het enkel moeilijker om aan zo'n politieker te 'raken' tijdens de uitoefening van het ambt dat hij 'voor ons' doet. Dat wil dus niet zeggen dat die onschendbaar is en blijft.
Oud 17 mei 2013, 16:00   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zijn NIET onschendbaar voor gepleegde criminele feiten...... Waar staat dat ergens ?
En wat je laatste opmerking aangaat.....ga eens bij een prof geschiedenis of een politicoloog te rade. Tenandere, de partijkassen zijn rijkelijk genoeg gevuld moest dat een toegelaten methode zijn om de 'vijand' te kunnen ambeteren. Naïef i.v.m. politiek ?
Dat is de betekenis van het woord onschendbaarheid. Zoniet, dan heeft dat woord niets te betekenen.

Nee, als je stelt dat enkel een persoon een ander kan aanklagen en dus de kosten dan ook uit zijn eigen zak moet betalen (zoals elke normale burger), dan is er geen partijkast die deze kosten kan/mag betalen.
Ik ben niet naief, ik weet wel dat politici allemaal eigen gecreeerde systeempjes hebben voor hun eigen goed. Maar dat is nu net hetgeen dat ik aanklaag.
Daar heb ik geen prof voor nodig. Kan mijn eigen oordeel over bepaalde zaken zelf goed genoeg maken.
Oud 17 mei 2013, 16:03   #12
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Zodat men in het parlement vrij kan spreken, tiens.

Zoals wanneer men de vorst zou willen beledigen: dat kan men vrijelijk doen wanneer men in het parlement zetelt.

Of wanneer je een schandaal openbaar maakt met documenten die je 'toevallig gevonden hebt'
Waarom mag men in het parlement niet vrij spreken, tiens?

Waarom zou een politici de vorst mogen beledigen en alle andere burgers niet?

Wat is het probleem bij het openbaar maken van een schandaal?
Oud 17 mei 2013, 16:04   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't feit dat dat KAN worden opgeheven is er toch ? Dus ben je NIET onschendbaar, maar is het enkel moeilijker om aan zo'n politieker te 'raken' tijdens de uitoefening van het ambt dat hij 'voor ons' doet. Dat wil dus niet zeggen dat die onschendbaar is en blijft.
Waarom dan de onschendbaarheid nog geven?
Oud 17 mei 2013, 16:06   #14
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Parlementaire onschendbaarheid of parlementaire immuniteit houdt in dat een lid van het parlement niet strafrechtelijk voor al zijn of haar daden kan worden vervolgd of niet vervolgd kan worden zonder dat specifieke procedures worden gevolgd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parleme...schendbaarheid
Oud 17 mei 2013, 16:07   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben er zeker van dat dit in de Wiki staat.

Maar afijn, het is in ons recht geslopen omdat in het verleden tot en met het Ancien Régime, het de gewoonte was om politieke opponenten gevangen te zetten, te veroordelen of zelfs kopke af te kappen.

Onze grondvod was destijds supermodern: een verkozene kan pas aangehouden of vervolgd worden (mits een paar uitzonderingen, heterdaad) als er toestemming is van een meerderheid in het parlement.
De enige bedoeling was dat de verkozene moest kunnen deelnemen aan de stemmingen in het parlement.

Noteer dat er zoiets bestaat als het parlementair reces. Mooi woord voor vakantie.
Tijdens die periode .... is er geen onschendbaarheid !!

Maar de laatste twintig of wat weet ik juist hoeveel jaren ... gaan ze niet meer in reces. Ze laten de boel gewoon voor wat het is en trekken naar de zon.
Dan moeten ze in die periode zich zelfs geen zorgen maken over kleine boetes voor verkeersovertredingen, waarvoor het gerecht vroeger niet de moeite deed om een aanvraag tot opheffing onschendbaarheid in te dienen, maar waarvoor men simpel wachtte op het reces.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 16:09   #16
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van fraudezaken, schandalen,...weet ik veel wat welke nu ongestraft blijven omwille van onschendbaarheid en achteraf verjaring omwille van deze onschendbaarheid.
Visa affaire? om maar een klein vb te geven.

Laatst gewijzigd door illwill : 17 mei 2013 om 16:10.
Oud 17 mei 2013, 18:17   #17
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van fraudezaken, schandalen,...weet ik veel wat welke nu ongestraft blijven omwille van onschendbaarheid en achteraf verjaring omwille van deze onschendbaarheid.
En dus moet politieke onschendbaarheid afgeschaft worden?

U heeft dat misschien niet gezegd, maar het is wel de enige mogelijkheid die overblijft in uw retoriek.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 18:21   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
En dus moet politieke onschendbaarheid afgeschaft worden?

U heeft dat misschien niet gezegd, maar het is wel de enige mogelijkheid die overblijft in uw retoriek.
Alle soorten van onschendbaarheid moeten afgeschaft worden.
Waarom zou iemand onschendbaar moeten zijn voor wetsovertredingen?
Oud 17 mei 2013, 18:22   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zwakte men misbruik/diefstal van overheidsgeld af tot normvervaging.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 19:05   #20
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Daar zwakte men misbruik/diefstal van overheidsgeld af tot normvervaging.
Kan ik die ook inroepen als ik 57 rijd, waar ik maar 50 mag?
Persoonlijk vind ik dat een lichte normvervaging.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be