![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mindfulness is al sinds enige tijd populair. Het is een vorm van meditatie gesteund op het boeddhisme.
Ik heb ooit deelgenomen aan een sessie gesteund door de mutualiteit. Mijn bevindingen zijn positief. Nu lees ik in De Standaard dat mindfulness onder vuur ligt. Het zou bij sommigen een averechts effect hebben, en tot zelfdoding hebben geleid. Vooral bij wie depressief aan de sessies begon. Heeft iemand ervaring met mindfulness ? Zoja, wat vonden jullie er van ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de zelfmoorden betreft. Niet zozeer mindfulness wordt bewist, wel de therapeuten. Er lopen nogal wat charlatans rond, die deelnemers aan de sessies mismeesteren, om niet te zeggen misbruiken. Zoals in de beginposting gezegd, ik heb er positieve ervaringen mee. we hebben de sessie als koppel bij de CM gevolgd, met nog een vijftiental deelnemers, zo'n tweetal jaren geleden. Was best ok, en de begeleidster deed dit best goed. Voor de ene is mindfulness een vorm van ontspanning. Voor anderen, en dat merkte ik wel, is het een uitweg voor een probleem, eerder een vorm om tot rust te komen. Weinig mannelijke deelnemers toen. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen het verhoopte resultaat bereikt. Op mindfulness dan de oorzaak is durf ik wel te betwijfelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus, niemand ervaring met minfdfulness. Zwak publiek op politics.be.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zich met dergelijke halfzachte onzin inlaat is meestal niet echt stabiel van geest.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in die groep al eens vaker een kwiet de wereld afstapt.
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er zijn diverse wetenschappelijke studies die de positieve effecten van meditatie onderschrijven. Geschreven door mensen met witte labojassen en diploma's tegen hun muur, dus nu moet je het wel geloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meditatie is gewoon een soort middagdutje, maar tegen betaling aan goeroe's of andere religieuze instituten. En het positieve effect van siësta is uiteraard al heel lang bewezen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jij legt een verband waar er geen is.
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat verband leg je nu wel zelf, door sterk en zwak verkeerd te benadrukken. Mindfulness is een fijne ervaring, zowel voor wie een meerwaarde zoekt, als voor wie een oplossing voor een probleem zoekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Heel zwak van jou dat jij daar een speciale, georganiseerde sessie voor nodig hebt, je hebt er niets van begrepen ![]()
In the night all cats are black... Laatst gewijzigd door NoTuma : 28 mei 2013 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() die gebruik ik om mij te amuseren, de meerwaarde zoeken doe ik te voet...
In the night all cats are black... Laatst gewijzigd door NoTuma : 28 mei 2013 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ Esperanza, er zijn anders genoeg wetenschappelijke studie,s die uitwijzen dat meditatie daadwerkelijk positieve effecten heeft op je cognitieve prestatie,s, concentratie, creativiteit, geluk enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar evenzeer is het volgende juist: wanneer je denkt je leven te kunnen leven op basis van nuchtere analyse, dan ben je aan het verkeerde eind. De mens is een rationeel wezen dat een even grote emotionele kant heeft. Meer nog, alle echt waardevolle dingen drijven op emotie. De ratio comforteert het bestaan, de emotie maakt het leuk, of net andersom. Het zou dus wel eens kunnen dat mensen hun geluksgevoel kunnen verbeteren door diepgaand te focussen op die kant van hun zijn, uiteraard zonder te gaan zweven. Meditatie kan daarbij zeer zinvol zijn.
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zijn er onderzoeken die uitwijzen dat langdurige meditatie daadwerkelijk je hersenverbindingen veranderen. Waardoor je door bepaalde meditatie gelukkiger zou worden, intelligenter enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar het zijn juist de vele charlatans die door hun onkunde/onverantwoord optreden daardoor de hele zaak misbruiken en op een verkeerd niveau plaatsen. Evenwicht en ondersteunende wisselwerking tussen ratio en emotie vormen de sleutel voor harmonie.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Rudy : 30 mei 2013 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een nuchtere analyse van hoe dat te doen bracht zo'n 2.600 jaar terug een man er toe technieken/mentaliteit/visie in zijn levenswijze te integreren waarop vandaag mindfulness is gebaseerd.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb jij die onderzoeken gelezen? Kan je even situeren wie die onderzoeken verrichtte en in welk kader die gebeurden? Misschien kan je relevante passages uit die onderzoeken citeren?
![]() |
![]() |