Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt U van de sneltramverbinding Brussel - Ninove?
Onvoorwaardelijk akkoord 7 33,33%
Voorwaardelijk akkoord 3 14,29%
Niet akkoord 11 52,38%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2013, 10:22   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel

De Lijn koestert plannen om een sneltramverbinding aan te leggen tussen Ninove en Brussel, dit is niet nieuw maar wordt nu wel concreet.

De consultatie voor de opmaak van een milieu-effectenrapport is in november 2012 gebeurd. Over de mogelijke tracés voor in totaal vier potentiële tramlijnen is nog geen beslissing genomen zeggen De Lijn en minister Crevits.

Maar wat denk u van deze plannen?

Start publieke consultatie voor onderzoek naar vier potentiële tramverbindingen

Eerste stap gezet voor tramlijn naar Brussel

Zin in wat onzin op een hoopje?

Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 16:45   #2
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Als Ninove nog meer vreemdelingen op rooftocht wil doet het er goed aan om te ijveren voor de onmiddellijke uitvoering van dit sinistere plan dat in werkelijkheid niets met mobiliteit te maken heeft.

De zoveelste schurkenstreek van een volksvijandig regime!
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 17:14   #3
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Als Ninove nog meer vreemdelingen op rooftocht wil doet het er goed aan om te ijveren voor de onmiddellijke uitvoering van dit sinistere plan dat in werkelijkheid niets met mobiliteit te maken heeft.

De zoveelste schurkenstreek van een volksvijandig regime!
²
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 20:22   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik denk dat elke gemeente in de brede rand rond Brussel er alle belang bij heeft om zulke tramlijn niet te aanvaarden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 09:01   #5
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat elke gemeente in de brede rand rond Brussel er alle belang bij heeft om zulke tramlijn niet te aanvaarden.
waarom?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 09:09   #6
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.115
Standaard

Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?

Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel

edit: de openbare kennisgevingsronde is ondertussen afgelopen

Citaat:
Vanaf 12 november 2012 tot 11 januari 2013 kan iedereen de dossiers inkijken op de website
Elk gemeentebestuur kon zijn bezwaren overmaken voor deze datum. Mijn gemeente heeft zelfs de moeite niet gedaan om 1. de bevolking te informeren, 2. Enige bezwaren te formuleren
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 30 januari 2013 om 09:13.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:13   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
waarom?
Omdat je dan de tumor die Brussel is alle kansen heeft om via die lijn uit te breiden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:15   #8
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Omdat je dan de tumor die Brussel is alle kansen heeft om via die lijn uit te breiden.
ow, is Brussel een tumor dan?...

Zonder uitsrpaak te doen over de zin en onzin van het project, het hoofddoel van het project lijkt me toch vooral de reistijd van de rand naar de stad te verbeteren?

Soit
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 12:54   #9
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Tja, sommigen geloven nog altijd dat stedelijk krapuul uitsluitend met den tram durft te komen. En dat alleen stedelijk krapuul naar de rand wil.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 18:17   #10
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?

Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel

edit: de openbare kennisgevingsronde is ondertussen afgelopen

Elk gemeentebestuur kon zijn bezwaren overmaken voor deze datum. Mijn gemeente heeft zelfs de moeite niet gedaan om 1. de bevolking te informeren, 2. Enige bezwaren te formuleren
morte-vivante,

Je hebt gelijk, het stond echter op de agenda van de gemeenteraad van de gemeente waar ik woon en daar is (gelukkig) maar één lijn van toepassing

Kan bij deze onmiddellijk uitgebreid worden
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 18:25   #11
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
ow, is Brussel een tumor dan?...

Zonder uitsrpaak te doen over de zin en onzin van het project, het hoofddoel van het project lijkt me toch vooral de reistijd van de rand naar de stad te verbeteren?

Soit
Voltian,

Het is steeds een mes dat langs twee kanten snijdt

Gewoon ter info, op basis van een aantal babbels op verschillende plaatsen met mensen van verschillende leeftijden de afgelopen dagen is (een groot deel van) de buik van de bevolking zeker geen voorstander van dit tramproject

Redenen:
Te directe link met Brussel met instroom van:
  • Franstaligen
  • Criminaliteit
  • ...

Fllexibiliteit
  • Kinderen op school droppen en weer oppikken
  • Winkelen tijdens woon-werk traject
  • Verbindingen in Brussel zelf
  • ...

Mogelijk Ninoofse steenweg van 4 naar 2 rijstroken crëeert
  • Capaciteitsprobleem
  • Flessenhals richting Ninoofse steenweg
  • Verhoging sluipverkeer
  • ...

Kosten:
  • De Lijn krijgt nu bijna € 1 miljard per jaar van het belastingsgeld van de burger voor haar werking
  • Onteigeningen snijden soms zwaar voor de eigenaar en worden betaald door datzelfde belastingsgeld
  • ...

Referentie
  • Het file probleem rond Brussel is niets in vergelijking met steden ten zuiden (FR) en ten noorder (NL) van België
  • Een aantal maatregelen die investeringsgewijs een minuscuul impact hebben kunnen een aanzienlijk deel van de files vermijden
- Synchronisatie van verkeerslichten (in DE als vanzelfsprekend)
- Educatie van de burger (gebruik, snelheid, planning, ...)
- Kwaliteit en logische indeling van de autosnelwegen
- Interventiesnelheid van de veiligheidsdiensten in geval van ongevallen
- ...

En op de vraag: “Indien men wenst dat er in Brussel een belangrijke Vlaamse aanwezigheid ( Vlaamse ambtenaren) blijft, hoe kunnen deze ambtenaren vlot(ter) in Brussel geraken?”
  • Het aantal Vlaamse ambenaren is heel beperkt tegenover het aantal mensen dat vreest voor:
- Criminaliteit
- Verfransing
- Onteigeningen
- Gebruik van belastingsgeld
- ...
Want dat zijn ze (bijna) allemaal
  • Men noopt geen € 10-tallen miljarden, want dat gaat het kosten, en men kan ook onmogelijk de investering verdedigen om Vlaamse abtenaren aan het werk te houden in Brussel
  • Indien het om vlot verkeer van en naar Brussel gaat, zoals eerder gemeld, investeringen met een veel kleinere impact kunnen als heel wat problemen van de baan helpen
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 20:22   #12
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Voltian,

Het is steeds een mes dat langs twee kanten snijdt

Gewoon ter info, op basis van een aantal babbels op verschillende plaatsen met mensen van verschillende leeftijden de afgelopen dagen is (een groot deel van) de buik van de bevolking zeker geen voorstander van dit tramproject

Redenen:
Te directe link met Brussel met instroom van:
  • Franstaligen
  • Criminaliteit
  • ...

Fllexibiliteit
  • Kinderen op school droppen en weer oppikken
  • Winkelen tijdens woon-werk traject
  • Verbindingen in Brussel zelf
  • ...

Mogelijk Ninoofse steenweg van 4 naar 2 rijstroken crëeert
  • Capaciteitsprobleem
  • Flessenhals richting Ninoofse steenweg
  • Verhoging sluipverkeer
  • ...

Kosten:
  • De Lijn krijgt nu bijna € 1 miljard per jaar van het belastingsgeld van de burger voor haar werking
  • Onteigeningen snijden soms zwaar voor de eigenaar en worden betaald door datzelfde belastingsgeld
  • ...

Referentie
  • Het file probleem rond Brussel is niets in vergelijking met steden ten zuiden (FR) en ten noorder (NL) van België
  • Een aantal maatregelen die investeringsgewijs een minuscuul impact hebben kunnen een aanzienlijk deel van de files vermijden
- Synchronisatie van verkeerslichten (in DE als vanzelfsprekend)
- Educatie van de burger (gebruik, snelheid, planning, ...)
- Kwaliteit en logische indeling van de autosnelwegen
- Interventiesnelheid van de veiligheidsdiensten in geval van ongevallen
- ...

En op de vraag: “Indien men wenst dat er in Brussel een belangrijke Vlaamse aanwezigheid ( Vlaamse ambtenaren) blijft, hoe kunnen deze ambtenaren vlot(ter) in Brussel geraken?”
  • Het aantal Vlaamse ambenaren is heel beperkt tegenover het aantal mensen dat vreest voor:
- Criminaliteit
- Verfransing
- Onteigeningen
- Gebruik van belastingsgeld
- ...
Want dat zijn ze (bijna) allemaal
  • Men noopt geen € 10-tallen miljarden, want dat gaat het kosten, en men kan ook onmogelijk de investering verdedigen om Vlaamse abtenaren aan het werk te houden in Brussel
  • Indien het om vlot verkeer van en naar Brussel gaat, zoals eerder gemeld, investeringen met een veel kleinere impact kunnen als heel wat problemen van de baan helpen
voorwaar!, een heuse kosten-batenanalyse!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 00:36   #13
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
voorwaar!, een heuse kosten-batenanalyse!


dat is net iets waar nu werk van gemaakt moet worden

Al vind ik de investering in het maken van die analyse al weggesmeten geld
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!

Laatst gewijzigd door Gun : 31 januari 2013 om 00:36.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2013, 23:46   #14
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Maar Brusselaars komen sowieso al, hoor. Daarvoor hebben ze die tram niet nodig. En daar zitten veel Frans- en anderstaligen bij, ja. Het kan ook moeilijk anders, met de Brusselse bevolkingssamenstelling, ook al gaan de meeste Franstaligen eerder richting Braine-Le-Comte, Edingen, etc.
De verkeersdruk stijgt daardoor ook in Vlaams-Brabant. Ondanks de 4 rijvakken zijn er nu al momenten dat het stropt. Tenzij je er een snelweg van wil maken (be my guest, in plaats van 2 rijvakken tot trambedding ombouwen, 6 rijvakken door het momenteel nog landelijke Pajottenland trekken), zal je best iets doen om de bereikbaarheid van Brussel te waarborgen. Niet alleen voor die paar tienduizend ambtenaren, maar ook voor de talloze Vlamingen die in de privé werken... maar wel in Brussel.
Nog meer auto's, dat kan Brussel niet aan, en ook het Pajottenland zou er weinig plezier aan beleven. Een beter georganiseerd openbaar vervoer, dus. Zo'n sneltram is misschien niet perfect, maar geeft tenminste wel een waardig alternatief om de auto te laten staan, ook voor mensen die zich wél een auto kunnen permitteren.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 00:02   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Gun, waarom beperk je het debat tot deze lijn, en sluit je de 3 andere voorstellen uit?

Ze willen gvd een tramlijn trekken van Heist-Op-den-Berg naar Brussel

Elk gemeentebestuur kon zijn bezwaren overmaken voor deze datum. Mijn gemeente heeft zelfs de moeite niet gedaan om 1. de bevolking te informeren, 2. Enige bezwaren te formuleren
Mijn gemeente op dat traject heeft wel een informatiesessie georganiseerd. Dat creëerde een overrompelende toeloop waardoor het gemeentebestuur zich verplicht zag om later op de avond een tweede sessie te organiseren.

De algemene stemming tijdens die beide sessies was werkelijk uiterst negatief. De reacties op het plan waren vooral ongeloof dat er zo een plan sowieso bestaat en de oproep aan het gemeentebestuur er alles aan te doen om te zorgen dat die tramlijn er vooral nooit komt.

De argumenten hadden niets te maken met Brussel als een probleem, wel met de overtuiging dat de beperkte vraag naar zo een tramverbinding in geen verhouding staat tot de hoge kosten van het project en de schade die de doortocht in de gemeente aanricht.

De Lijn biedt vandaag al een enorm aanbod aan openbaar vervoer vanuit onze gemeente naar Brussel. De algemeen gedeelde mening is dat die bussen nagenoeg leeg vertrekken en nagenoeg leeg terugkeren (wat ik vandaag trouwens in de praktijk tijdens de avondspits zeer duidelijk heb kunnen vaststellen - 6 bussen met in totaal 3 passagiers).

Volgens het gemeentebestuur wil de provincie de tramlijnen op basis van de idee dat de mensen een bus als een "minderwaardig" vervoermiddel beschouwen, en die dus niet nemen, terwijl de mensen een tram als een "hoogwaardig" vervoermiddel zouden zien en dus wel de tram zouden gebruiken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 00:31   #16
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Maar waarom is de sfeer zo negatief? Goed openbaar vervoer is kernversterkend (en dus noodzakelijk als de open ruimte open moet blijven), comfortabel en snel. De bus is dat niet, een (snel)tram kan dat wel zijn. Een bus loopt zich vast in de file, zeker als er geen busbanen zijn, een tram ondervindt geen hinder van het andere verkeer. Een elektrische tram is ook stiller dan een dieselbus, en vervuilt minder.
De grootste stommiteit was om de oude buurttrams ooit af te breken. Nu weten de mensen gewoon niet meer wat zo'n tram betekent, en onbekend is onbemind.
Overigens, waar een "performante" buslijn werd vervangen door een lightrail, zoals tussen Enschede en Gronau, nam het aantal reizigers telkens spectaculair toe, tot een verdrievoudiging in het eerste jaar...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 10:08   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Volgens het gemeentebestuur wil de provincie de tramlijnen op basis van de idee dat de mensen een bus als een "minderwaardig" vervoermiddel beschouwen, en die dus niet nemen, terwijl de mensen een tram als een "hoogwaardig" vervoermiddel zouden zien en dus wel de tram zouden gebruiken.
Zo ongeveer overal in de wereld wordt dat ook bevestigt wanneer men een buslijn door een tramlijn vervangt. Het aantal reizigers neemt toe.

Een van de redenen waarom het OV zo weinig gebruikt wordt in Vlaanderen is omdat het een lage "mind share" heeft. Mensen zijn zich te weinig van het aanbod bewust, omdat als een bus eenmaal vertrokken is er niks is dat ergens in het landschap laat zien dat die bus er is.
Als je wil dat OV als meer vanzelfsprekend gezien wordt, dat mensen als ze ergens heen moeten niet automatisch aan de auto denken dan moet het OV een hogere mind share hebben, het moet mogelijk zijn om je mentale omgevingskaart aan het OV net te hangen. En dat bereik je met infrastructuur.
Vandaar dat we bijvoorbeeld in Frankrijk zien dat de herintroductie van trams tot een behoorlijke toename van het OV gebruik voert, en dat niet alleen op de trams.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 13:20   #18
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Zo ongeveer overal in de wereld wordt dat ook bevestigt wanneer men een buslijn door een tramlijn vervangt. Het aantal reizigers neemt toe.
Maar wat betekent dat in economische impact?
Indien men vanaf morgen helicopters aanbiedt in plaats van taxi gaat ook het aantal gebruikers toemenen, echter de kost ervan ... en voor hellicopters heeft men geen investeringvan van miljarden € belastingsgeld nodig om een spoorlijn aan te leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een van de redenen waarom het OV zo weinig gebruikt wordt in Vlaanderen is omdat het een lage "mind share" heeft. Mensen zijn zich te weinig van het aanbod bewust, omdat als een bus eenmaal vertrokken is er niks is dat ergens in het landschap laat zien dat die bus er is.
Dus, het 'laten zien' van een tramlijn gaat die mind share volledig omzwaaien?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als je wil dat OV als meer vanzelfsprekend gezien wordt, dat mensen als ze ergens heen moeten niet automatisch aan de auto denken dan moet het OV een hogere mind share hebben, het moet mogelijk zijn om je mentale omgevingskaart aan het OV net te hangen. En dat bereik je met infrastructuur.
Met bijhorend 1000-den onteigeningen?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 14:01   #19
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 9.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Tja, sommigen geloven nog altijd dat stedelijk krapuul uitsluitend met den tram durft te komen. En dat alleen stedelijk krapuul naar de rand wil.
ik vraag me vooral af hoe dat stedelijk crapuul alle gestolen TV's en dergelijke op de tram terug naar huis gaat vervoerd krijgen.

De congestie kost ons land jaarlijks talloze miljarden. Het is dan ook een project waar eens een deftige kosten-baten analyse gemaakt dient te worden.

Persoonlijk denk ik dat de tram naar Heist-op-den-Berg dringerder is, want aan die kant zijn de files veel groter.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 14:46   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Maar waarom is de sfeer zo negatief? Goed openbaar vervoer is kernversterkend (en dus noodzakelijk als de open ruimte open moet blijven), comfortabel en snel. De bus is dat niet, een (snel)tram kan dat wel zijn. Een bus loopt zich vast in de file, zeker als er geen busbanen zijn, een tram ondervindt geen hinder van het andere verkeer. Een elektrische tram is ook stiller dan een dieselbus, en vervuilt minder.
De grootste stommiteit was om de oude buurttrams ooit af te breken. Nu weten de mensen gewoon niet meer wat zo'n tram betekent, en onbekend is onbemind.
Overigens, waar een "performante" buslijn werd vervangen door een lightrail, zoals tussen Enschede en Gronau, nam het aantal reizigers telkens spectaculair toe, tot een verdrievoudiging in het eerste jaar...
Je hebt ook groene bussen? Je kunt ook, zoals je zelf aangeeft, investeren in buslijnen in plaats van een geheel poepduur tramnet?

Enschede-Gronau vormt eigenlijk een stadskern. Iets anders dan de dunbevolkte rand van Brussel doorkruisen met een tram naar de "buiten"wijken als Ninove.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 2 februari 2013 om 14:47.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be