Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2013, 15:31   #1
twitterendwaterding
Banneling

Standaard Eenheidsstatuut... De werkgevers zullen content zin...

Omdat er nog steeds geen compromis mogelijk was tussen de sociale partners heeft Minister De Coninck een voorstel gedaan:
Eengemaakte opzegtermijn

De huidige aparte regeling voor opzegtermijnen voor arbeiders en bedienden wordt vanaf 1 januari 2014 vervangen door een eengemaakte opzegtermijn, maar de voordien verworven rechten blijven behouden.

Die nieuwe opzegtermijn valt uiteen in verschillende loopbaanonderdelen. Vanaf het moment dat een werknemer in dienst treedt, maakt hij aanspraak op twee weken opzeg na het eerste kwartaal anciënniteit, vier weken na het tweede kwartaal en dat loopt op tot dertien weken na drie jaar anciënniteit. Vanaf dan komen er per dienstjaar drie weken opzeg bij, tot een plafond van 62 weken na 20 jaar. Daarna komt er nog één week opzeg bij per dienstjaar.

In de verschillende sectoren moet wel nog worden onderhandeld over de juiste verdeling van de opzegvergoeding, over uitbetaling en activering (outplacement).
Een arbeider heeft dus net als een bediende - na bvb 40 jaar dienst recht op meer dan 80 weken vergoeding.

De ondernemers in o.a. de textiel en de bouw zullen nu wel staan te springen op 'arbeiders met een bediendenstatuut' aan te nemen.

Onze werkgelegenheid is met deze gered... Dank zij de vakbonden en onze regering, waarvoor dank.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130...n=breakingnews
twitterendwaterding is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 15:48   #2
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door twitterendwaterding Bekijk bericht
Een arbeider heeft dus net als een bediende - na bvb 40 jaar dienst recht op meer dan 80 weken vergoeding.
Dat is nu wel een heel slecht voorbeeld - na 40 jaar dienst wordt hij waarschijnlijk niet ontslagen, maar op (brug-)pensioen gestuurd.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 16:25   #3
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

In andere landen gebeurt het "sociale overleg" toch niet op deze manier?

Is het niet zo dat bvb in Nederland dit werk verricht wordt door de regering? Kan iemand me hier eens over bijpraten?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 16:33   #4
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Ik ben eens benieuwd hoeveel - vooral kleine - werkgevers huns belangenvereniging de bons gaan geven.
Oud 5 juli 2013, 17:22   #5
stuyckp
Banneling

Standaard

Geldt dit ook voor bestaande contracten ?
Indien dat het geval is scheelt dat een pak voor een bediende. Een dienstjaar is nu een maand opzegvergoeding ipv 1 week
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 17:30   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Geldt dit ook voor bestaande contracten ?
Indien dat het geval is scheelt dat een pak voor een bediende. Een dienstjaar is nu een maand opzegvergoeding ipv 1 week
Een bediende draagt zijn verleden mee, maar niet meer dan dat. Een arbeider loopt in een paar jaar zijn verleden in.
Nu nog egalisatie van arbeider/bediende met ambtenaar, en we zijn er.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 17:32   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben eens benieuwd hoeveel - vooral kleine - werkgevers huns belangenvereniging de bons gaan geven.
Hun belangenvereniging zal zich ervan af maken, door er op te wijzen dat het gewoon opgelegd is door de regering (zoals de vakbonden er zich trouwens ook vanaf zullen maken).
Oud 5 juli 2013, 18:10   #8
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Hun belangenvereniging zal zich ervan af maken, door er op te wijzen dat het gewoon opgelegd is door de regering (zoals de vakbonden er zich trouwens ook vanaf zullen maken).
De werkgevers hebben kwakkels van belangenverdedigers.

Maak maar eens de rekening voor een kleine ondenemer met bevoorbeeld 9 arbeiders (in de echte zin van het woord) en 1 bediende.

En veronderstel eens dat die ondernemer omwille van de crisis terugvalt op de helft van zijn werk?

En op tv... iedereen enthousiast... Natuurlijk is niemand van die enthousiaste gasten... werkgever... van 'echte' arbieders (je kent ze wel ).

Ik ken alleszins ondernemers die geen 'areiders' meer zullen aannemen en hun werk zullen uitbesteden aan Polen, Roemenië enz. (is dan trouwens nog goedkoper ook).
Oud 5 juli 2013, 18:30   #9
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Een bediende draagt zijn verleden mee, maar niet meer dan dat. Een arbeider loopt in een paar jaar zijn verleden in.
Nu nog egalisatie van arbeider/bediende met ambtenaar, en we zijn er.
Neen, toch niet helemaal. Ik heb 20 jaar dienst, dus mijn opzeg blijft 20 maanden, en gaat vanaf nu per jaar met 1 week naar omhoog. Terwijl ik als ik 40 jaar dienst zou hebben ik een opzeg van 40 maanden zou hebben.
Dat kan een arbeider niet inhalen lijkt me.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 18:36   #10
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, toch niet helemaal. Ik heb 20 jaar dienst, dus mijn opzeg blijft 20 maanden, en gaat vanaf nu per jaar met 1 week naar omhoog. Terwijl ik als ik 40 jaar dienst zou hebben ik een opzeg van 40 maanden zou hebben.
Hebt ge uw oud jobke terug gekregen?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 juli 2013 om 18:36.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 18:42   #11
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De werkgevers hebben kwakkels van belangenverdedigers.

Maak maar eens de rekening voor een kleine ondenemer met bevoorbeeld 9 arbeiders (in de echte zin van het woord) en 1 bediende.

En veronderstel eens dat die ondernemer omwille van de crisis terugvalt op de helft van zijn werk?
De regering heeft nu een akkoord opgelegd over ontslagtermijn en carensdag. Alle andere verschillen (bijv. tijdelijke werkloosheid) blijven voorlopig dus bestaan.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 18:44   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat haalt een arbeider ook niet in. Een arbeider haalt gewoon zijn voordelen van het nieuwe systeem, tegenover deze van zijn verleden in. Dacht dat hij hier vier jaar zou overdoen. Maw na vier jaar is zijn opzeg deze van het nieuwe systeem, terwijl deze van een bediende nooit dit van het nieuwe systeem zal zijn, daar hij steeds de reeds opgelopen voordelen van het oude systeem zal meedragen.
Oud 5 juli 2013, 18:57   #13
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat haalt een arbeider ook niet in. Een arbeider haalt gewoon zijn voordelen van het nieuwe systeem, tegenover deze van zijn verleden in. Dacht dat hij hier vier jaar zou overdoen. Maw na vier jaar is zijn opzeg deze van het nieuwe systeem, terwijl deze van een bediende nooit dit van het nieuwe systeem zal zijn, daar hij steeds de reeds opgelopen voordelen van het oude systeem zal meedragen.
Dan zullen er denkelijk nog een pak arbeiders ontslagen worden.

Wat sukkelaars... in plaats van de opzegtermijnen van de bedienden naar menselijke toestanden terug te brengen.

Zo kan mijn kleine teen ook onderhandelen.
Oud 5 juli 2013, 18:59   #14
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat er nog steeds geen compromis mogelijk was tussen de sociale partners heeft Minister De Coninck een voorstel gedaan:
Eengemaakte opzegtermijn

De huidige aparte regeling voor opzegtermijnen voor arbeiders en bedienden wordt vanaf 1 januari 2014 vervangen door een eengemaakte opzegtermijn, maar de voordien verworven rechten blijven behouden.

Die nieuwe opzegtermijn valt uiteen in verschillende loopbaanonderdelen. Vanaf het moment dat een werknemer in dienst treedt, maakt hij aanspraak op twee weken opzeg na het eerste kwartaal anciënniteit, vier weken na het tweede kwartaal en dat loopt op tot dertien weken na drie jaar anciënniteit. Vanaf dan komen er per dienstjaar drie weken opzeg bij, tot een plafond van 62 weken na 20 jaar. Daarna komt er nog één week opzeg bij per dienstjaar.

In de verschillende sectoren moet wel nog worden onderhandeld over de juiste verdeling van de opzegvergoeding, over uitbetaling en activering (outplacement).

De ondernemers in o.a. de textiel en de bouw zullen nu wel staan te springen op 'arbeiders met een bediendenstatuut' aan te nemen.

Onze werkgelegenheid is met deze gered... Dank zij de vakbonden en onze regering, waarvoor dank.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130...n=breakingnews

graag gedaan

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 19:00   #15
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zullen er denkelijk nog een pak arbeiders ontslagen worden.

Wat sukkelaars... in plaats van de opzegtermijnen van de bedienden naar menselijke toestanden terug te brengen.

Zo kan mijn kleine teen ook onderhandelen.

.. euh u bedoelt dat de huidige opzegtermijnen voor bedienden onmenselijk zijn ?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 19:02   #16
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De regering heeft nu een akkoord opgelegd over ontslagtermijn en carensdag. Alle andere verschillen (bijv. tijdelijke werkloosheid) blijven voorlopig dus bestaan.
De achterban moet nog zijn goedkeuring verlenen... schijnt het.

Ik vrees dat UNIZO , VOKA en het VBO een pak leden gaat kwijt spelen, wat niet te verwonderen is met zo'n resultaat.
Oud 5 juli 2013, 19:04   #17
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. euh u bedoelt dat de huidige opzegtermijnen voor bedienden onmenselijk zijn ?
Die zijn inderdaad onredelijk... Dus onmenselijk...
Maar dat ga jij waarschijnlijk nooit begrijpen omdat jij steeds bij de 'ontvangers' zult behoren.
Oud 5 juli 2013, 19:16   #18
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

De vakbonden verdienen alleszins een dikke proficiat.

Onwaarschijnlijk wat zij hebben uit de brand gesleurd (met een linkse regering is dat nu wel niet zo moeilijk).

Hallucinant!
Oud 5 juli 2013, 19:21   #19
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vakbonden verdienen alleszins een dikke proficiat.

Onwaarschijnlijk wat zij hebben uit de brand gesleurd (met een linkse regering is dat nu wel niet zo moeilijk).

Hallucinant!
Ik zie niet in waarom er zo'n discriminatie zou moeten blijven bestaan tussen een arbeider en bediende. Dat was gewoon schandalig. En deze regering heeft deze onrechtvaardigheid uit de wereld geholpen. Na BHV, de bevoegdheidsoverdrachten, de electriciteitsmaatschappijen een halt toeroepen, enz... De regering di Rupo wordt hoe langer hoe beter!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 19:33   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom er zo'n discriminatie zou moeten blijven bestaan tussen een arbeider en bediende. Dat was gewoon schandalig. En deze regering heeft deze onrechtvaardigheid uit de wereld geholpen. Na BHV, de bevoegdheidsoverdrachten, de electriciteitsmaatschappijen een halt toeroepen, enz... De regering di Rupo wordt hoe langer hoe beter!
Nu nog de discriminatie tussen arbeiders/bedienden en ambtenaren wegwerken.
Nu dat ze toch zo goed bezig zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be