Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2013, 16:08   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard De staatshervorming en het verkeersreglement

Momenteel wordt het verkeer op onze wegen geregeld door de Belgische Wegcode (1975), de Verkeerswet (1968) en en de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens (1976) en, tenslotte, het KB van 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

In het regeerakkoord staat dat het verkeersreglement federaal blijft, uitgezonderd:

a) De snelheidsbeperkingen op de openbare weg (behoudens op autosnelwegen).

b) de regelgeving inzake de beveiliging van de lading en de hoogst toegelaten massa en de massa’s over de assen van de voertuigen op de openbare weg.

c) de regelgeving met betrekking tot het gevaarlijk en uitzonderlijk vervoer.

d) de regelgeving inzake het plaatsen van verkeerstekens wordt geregionaliseerd (hiermee wordt de wet van 1976 bedoeld).

Het gaat hier dus om themata als waar mogen verkeerslichten geplaatst worden? Waar moet een oversteekplaats voor voetgangers geplaatst worden? Bestaat de verplichting van een gebodsbord bij de nadering van de scholen en van de speelpleinen waar speciaal veel kinderen komen?; Waar moet het voorrangsbord staan? Of nog: wat is de afstand tussen onderbroken strepen op de openbare weg? Waar staan de borden voor het in- of uitgaan van een bebouwde kom? Nochtans gelden ook hier weer twee beperkingen: a) de defederalisering doet geen afbreuk aan het politiereglement; b) de defederalisering heeft geen betrekking op transregionale wegen waar samenwerkingsakkoorden moeten gesloten worden.

e) de handhaving van de geregionaliseerde regels van het verkeersreglement.

Er wordt nog aan toegevoegd:

Citaat:
De voogdij van de Gewesten over de aanvullende regelgeving inzake
verkeersveiligheid wordt bevestigd.

Men zal meer rekening houden met het advies van de Gewesten met betrekking tot de wijzigingen aan het verkeersreglement. Indien een
gewest een negatief advies geeft over de federale voorstellen, zal er
een overleg tussen de federale staat en de Gewesten worden
georganiseerd via de interministeriële conferentie.

Bij gebrek aan een akkoord, neemt de federale regering de uiteindelijke beslissing.

Anderzijds zullen de Gewesten op eigen initiatief voorstellen kunnen
doen om de regels van het verkeersreglement te wijzigen. Indien de
Gewesten en defederale staat het, na overleg, over deze wijzigingen
eens zijn, zullen ze worden goedgekeurd en in het verkeersreglement
worden ingevoegd.
Onbegrijpelijk schijnt me toe, hoe men én één verkeersreglement wil behouden én bepaalde delen wil regionaliseren. Wordt dan in het verkeersreglement ingeschreven wat per gewest verschilt? Moeten de drie gewesten het eens worden over de geregionaliseerde regels (zeker inzake de plaatsing van verkeerstekens)?

Of komen er drie verkeersreglementen?

Laatst gewijzigd door BWarrior : 11 juli 2013 om 16:09.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 14:54   #2
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Hoe ziet u dit in Heel Nederlandse context?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 16:08   #3
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Hoe ziet u dit in Heel Nederlandse context?
Het zou inderdaad beter zijn één verkeersreglement hebben voor de hele Benelux. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 17:01   #4
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Eén van de eerste regels die het Vlaamse Gewest zal invoeren is dat de maximum snelheid verlaagd wordt van 90 naar 70. Daardoor verdwijnen al een pak verkeersborden.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 17:23   #5
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Eén van de eerste regels die het Vlaamse Gewest zal invoeren is dat de maximum snelheid verlaagd wordt van 90 naar 70. Daardoor verdwijnen al een pak verkeersborden.
Goed, maar hoe kan je dat integreren in één federaal verkeersreglement, laat staan dat je de plaatsing van verkeerstekens - die regionaal dus verschillend wordt - daarin kan integreren?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 11:18   #6
FIK
Burger
 
FIK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Goed, maar hoe kan je dat integreren in één federaal verkeersreglement, laat staan dat je de plaatsing van verkeerstekens - die regionaal dus verschillend wordt - daarin kan integreren?
Waarschijnlijk zullen de Gewesten bepaalde artikelen uit de regelgeving autonoom kunnen aanpassen en dat zal dan enkel van toepassing zijn op de wegen die onder het beheer vallen van het betrokken Gewest.

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 11:27   #7
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Waarschijnlijk zullen de Gewesten bepaalde artikelen uit de regelgeving autonoom kunnen aanpassen en dat zal dan enkel van toepassing zijn op de wegen die onder het beheer vallen van het betrokken Gewest.

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.
Klopt en die zou beter meteen Europees worden
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 11:33   #8
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Waarschijnlijk zullen de Gewesten bepaalde artikelen uit de regelgeving autonoom kunnen aanpassen en dat zal dan enkel van toepassing zijn op de wegen die onder het beheer vallen van het betrokken Gewest.

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.
Maar die artikelen zijn verbonden met andere (federale) artikelen en hoe kan men dit dan integreren in één en dezelfde verkeerscode ... ? Men kan toch (denk ik) niet zeggen: in het Brussels gewest ligt de afstand tussen de witte lijnen op zoveel meter, in het Vlaams gewest op zoveel meter en in het Waals gewest op nog een andere afstand, dit in één en hetzelfde reglement ?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 11:38   #9
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.
Voor wat het openbaar vervoer betreft ...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 11:38   #10
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het zou inderdaad beter zijn één verkeersreglement hebben voor de hele Benelux. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.
In de gehele Europese unie bedoel je...
__________________
In the night all cats are black...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 12:17   #11
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
In de gehele Europese unie bedoel je...
In België doet men er wel alles aan om dat te verhinderen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 14:00   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Eén van de eerste regels die het Vlaamse Gewest zal invoeren is dat de maximum snelheid verlaagd wordt van 90 naar 70. Daardoor verdwijnen al een pak verkeersborden.
Denk je ? Stevaert heeft niets meer te zeggen hoor.

Daarbij moet dan elke weg waar nog 90 mag, vol 90-borden gezet worden.
De enige die daarbij een goede zaak doen zijn bordenfirma´s.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 14:07   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Klopt en die zou beter meteen Europees worden
Een zekere basis van een Europees verkeesrreglement is er al een heel tijdje (moederverdrag 1968), volgens mij houden zich de meeste Europese landen zich met enkele uitzonderingen of bezwaren# daaraan; het verdrag werd ook met de tijd aangepast, zich link en citaat onderaan #

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Wenen_(1968)

Het Verdrag van Wenen is zowel binnen Europa als daarbuiten door een groot aantal staten ondertekend. Voor Nederland is het op 8 november 2008 in werking getreden. Net als vele andere staten heeft men wel enkele zogenaamde voorbehouden gemaakt: verklaringen dat zij zich aan een of meerdere bepalingen in het verdrag niet gebonden achten. Het verdrag laat ook toe dat dergelijke voorbehouden worden gemaakt.
Door deze voorbehouden moet het erop worden gehouden dat het Verdrag van Wenen niet kan worden gezien als een serie harde volkenrechtelijk afdwingbare verplichtingen. Niet voor niets hebben de Verenigde Naties voor zover bekend nog nooit een verdragsstaat aangesproken vanwege niet-nakoming. Het verdrag kan wellicht beter worden gezien als grensoverschrijdende richtlijn omtrent vorm en inhoud van verkeerstekens, waar landen zich wel of niet aan kunnen houden - of zij nou verdragspartij zijn of niet. In deze laatste zin kan het verdrag als een groot succes worden beschouwd. Op het Europese continent en ver daarbuiten houden landen zich aan het Verdrag van Wenen. Toch bestaat hierop een belangrijke uitzondering: de Verenigde Staten, waar de verkeersborden en -tekens duidelijk afwijken van de rest van de wereld.
#
Citaat:
http://www.minbuza.nl/producten-en-d.../5/002753.html

Europese Overeenkomst tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer dat op 8 november 1968 te Wenen voor ondertekening werd opengesteld

Op deze pagina:
Verdragsgegevens
Koninkrijk
Partijen
Voorbehouden, verklaringen en bezwaren
Verbanden
helemaal onderaan van de link vind men ook de kindverdragen en hun links
Citaat:
Moederverdrag(en)
Datum totstandkoming Titel Plaats totstandkoming
8 november 1968 Verdrag inzake het wegverkeer Wenen

Kindverdrag(en):

Datum totstandkoming Titel Plaats totstandkoming
28 februari 1992 Wijzigingen van de Bijlage bij de Europese Overeenkomst van 1971 tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer, 1968 Genève

27 juli 1999 Wijzigingen van de Europese Overeenkomst van 1971 tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer van 1968 Genève

28 september 2004 Wijzigingen van de Bijlage bij de Europese Overeenkomst van 1971 tot aanvulling van het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer van 1968 Genève

Laatst aangepast: 30 mei 2013
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2013 om 14:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 14:26   #14
FIK
Burger
 
FIK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Maar die artikelen zijn verbonden met andere (federale) artikelen en hoe kan men dit dan integreren in één en dezelfde verkeerscode ... ? Men kan toch (denk ik) niet zeggen: in het Brussels gewest ligt de afstand tussen de witte lijnen op zoveel meter, in het Vlaams gewest op zoveel meter en in het Waals gewest op nog een andere afstand, dit in één en hetzelfde reglement ?
Waarom niet? De wegcode zal nu waarschijnlijk bestaan uit een aantal 'federale' artikelen die gemeenschappelijk zijn voor alle Gewesten en een aantal andere artikelen die verschillen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Voor wat het openbaar vervoer betreft ...
Ook voor het wegbeheer, al sinds 1991.
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 17:55   #15
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Waarom niet? De wegcode zal nu waarschijnlijk bestaan uit een aantal 'federale' artikelen die gemeenschappelijk zijn voor alle Gewesten en een aantal andere artikelen die verschillen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
Dan wordt verwacht dat de weggebruiker er telkens aan denkt in welk gewest hij rijdt? Niemand begrijpt zoiets, in de praktijk betekent dat: drie wegcodes kennen ( ! ).

Bovendien zullen op intergewestelijke wegen toch, middels samenwerkingsakkoorden, dezelfde regels gelden (om het nog complexer te maken).
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 19:34   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dan wordt verwacht dat de weggebruiker er telkens aan denkt in welk gewest hij rijdt? Niemand begrijpt zoiets, in de praktijk betekent dat: drie wegcodes kennen ( ! )
En wie "kent" er één wegcode ?

Onzin dus, je moet enkel de minieme verschillen kennen en wie weet komen er geen.

Wie door Europese landen rijdt moet toch ook al die "wegcodeverschillen" kennen, wat is dan het probleem ? Of rij je nooit met een voertuig in het buitenland ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2013 om 19:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 20:39   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dan wordt verwacht dat de weggebruiker er telkens aan denkt in welk gewest hij rijdt? Niemand begrijpt zoiets, in de praktijk betekent dat: drie wegcodes kennen ( ! ).
Dat lijkt me toch niet moeilijk. Als we met het gezin in het Meetjesland zijn, gebeurt het ook vrij vaak dat we om de haverklap van land verwisselen. En wat als je naar Frankrijk op reis gaat? Dan rij je misschien ook door Luxemburg. Of wat als je naar Italië rijdt? Door Frankrijk of Duitsland, door Zwitserland of Oostenrijk. En dan nog eens Italië. Gaat u me nu vertellen dat de mensen de verkeersreglementering niet kennen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 20:46   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Onbegrijpelijk schijnt me toe, hoe men én één verkeersreglement wil behouden én bepaalde delen wil regionaliseren.
Mocht u op de hoogte zijn van de bestaande problemen, dan was die hervorming wel begrijpelijk. Door onze lintbebouwing hebben we in Vlaanderen de terechte keuze gemaakt de richtsnelheid naar zeventig te brengen. Alleen is de wegcode niet veranderd, dus moeten we overal borden plaatsen. Een oerwoud van borden.

Met deze stap kan het straatbeeld weer wat netter worden. En het verhoogt ook de verkeersveiligheid. Als automobilist hoef je voortaan niet voortdurend meer te kijken welk snelheidsregime er geldt. Er zal ongetwijfeld in blokken en zones gewerkt worden, zoals in Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 22:28   #19
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat lijkt me toch niet moeilijk. Als we met het gezin in het Meetjesland zijn, gebeurt het ook vrij vaak dat we om de haverklap van land verwisselen. En wat als je naar Frankrijk op reis gaat? Dan rij je misschien ook door Luxemburg. Of wat als je naar Italië rijdt? Door Frankrijk of Duitsland, door Zwitserland of Oostenrijk. En dan nog eens Italië. Gaat u me nu vertellen dat de mensen de verkeersreglementering niet kennen?
Impliceert uw post nu dat die verkeersreglementeringen min of meer hetzelfde zijn in die landen...?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 22:29   #20
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mocht u op de hoogte zijn van de bestaande problemen, dan was die hervorming wel begrijpelijk. Door onze lintbebouwing hebben we in Vlaanderen de terechte keuze gemaakt de richtsnelheid naar zeventig te brengen. Alleen is de wegcode niet veranderd, dus moeten we overal borden plaatsen. Een oerwoud van borden.
Maar in alle Europese staten zijn er verschillen in bebouwing tussen verschillende regio's en is er toch maar één wegcode...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be