Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2013, 18:31   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen rooit en kapt verder

Wat voor een stelletje idiote en inconsistente politici lopen hier rond in dit land ???

Ze gingen met 200+ naar de klimaatconferenties van o.a. CANCUN, QATAR, KOPENHAGEN ... , lieten zich ompraten in KYOTO, voerden dure CO2-taksen en CO2-certifikaten in ... en willen nu tienduizenden ha bos ROOIEN ipv er 100.000-en te PLANTEN.

Ik ben niet rap kwaad, maar nu scheelt het niet veel ! :mad:

Vlaanderen ontbost massaal

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 september 2013 om 18:31.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 18:39   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Als ik 40 euro stort gaat Natuurpunt voor mij een boom planten nabij Lier.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 18:48   #3
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Wat voor een stelletje idiote en inconsistente politici lopen hier rond in dit land ???

Ze gingen met 200+ naar de klimaatconferenties van o.a. CANCUN, QATAR, KOPENHAGEN ... , lieten zich ompraten in KYOTO, voerden dure CO2-taksen en CO2-certifikaten in ... en willen nu tienduizenden ha bos ROOIEN ipv er 100.000-en te PLANTEN.

Wie gaat kappen? Ik snap de context niet; die wordt ook niet in het artikel uitgelegd. Gaat dit over privé-bossen? En waarom nu ineens massaal?
Gaat er iets veranderen in de ruimtelijke ordening?

Wat betekent 'zonevreemd' als het gaat over bossen?

Geen kat kan aan die ruimtelijke ordeningen aan uit.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 13 september 2013 om 18:50.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 18:52   #4
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Wie gaat kappen? Ik snap de context niet; die wordt ook niet in het artikel uitgelegd. Gaat dit over privé-bossen? En waarom nu ineens massaal?
Gaat er iets veranderen in de ruimtelijke ordening?

Wat betekent 'zonevreemd' als het gaat over bossen?

Geen kat kan aan die ruimtelijke ordeningen aan uit.
Probeer als particulier maar eens iets te bouwen in een groene zone of op landbouwgrond dan weet je het.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 18:59   #5
subocaj

Standaard

Citaat:

Wallonië heeft nog bossen genoeg. Limburg ook.
Met al die nieuwe Europeanen hebben ze waarschijnlijk niet bouwgrond genoeg.
Oud 13 september 2013, 19:02   #6
Descartes Jr
Banneling

Standaard

67.000 ha bestaande bossen zouden "zonevreemd" zijn in Vlaanderen. Begrijpe wie kan. Zoiets is enkel mogelijk in de aderverkalkte en poenverwrongen geesten van notarissen en advocaten. Stem ze dus gerust verder massaal het parlement in. Zo hebben we over 50 jaar hier en daar nog een boom die door zijn fotosynthese alle opgepompte CO2 moet kunnen omzetten in zuurstof. Gelieve intussen hierop alvast royaal uw CO2-taxen te betalen.

Zo kunnen ze verder blijven kloefkappen.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 september 2013 om 19:14.
Oud 13 september 2013, 19:04   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wallonië heeft nog bossen genoeg. Limburg ook.
Met al die nieuwe Europeanen hebben ze waarschijnlijk niet bouwgrond genoeg.
Juist !
Vooral de "domme" Westvlamingen kappen er lustig op los.
Ook een aantal zeeduinen moet eraan geloven.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 19:10   #8
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist !
Vooral de "domme" Westvlamingen kappen er lustig op los.
Ook een aantal zeeduinen moet eraan geloven.

Die zeeduinen met wat kappen ze die?
Oud 13 september 2013, 19:12   #9
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Die zeeduinen met wat kappen ze die?
Bulldozers. Met wat had je gedacht zaag ?
Oud 13 september 2013, 19:12   #10
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als ik 40 euro stort gaat Natuurpunt voor mij een boom planten nabij Lier.
Voor 5 euro kan je zelf je eigen boom planten in je eigen tuin. Het zou voor de particulier een verplichting moeten zijn bij elke geboorte (in Sint-Truiden heb je trouwens een geboortebos) en elke nieuwe wagen.
Oud 13 september 2013, 19:15   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor 5 euro kan je zelf je eigen boom planten in je eigen tuin. Het zou voor de particulier een verplichting moeten zijn bij elke geboorte (in Sint-Truiden heb je trouwens een geboortebos) en elke nieuwe wagen.
Tuin ? Ik ben wel een alleenstaande arbeider he.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 19:15   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
www.dewereldmorgen.be

Bospatrimonium in Vlaanderen

Vlaanderen telde volgens een studie die in 2011 door Vlaams minister van Leefmilieu en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) werd besteld 177.252 hectare bos, waarvan 63.000 hectare 'zonevreemd' is. Dit betekent dat dit deel van het bospatrimonium volgens het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen in een woon-, industrie- of agrarisch gebied ligt. In een artikel in de Standaard van 13 september kondigt minster Schauvliege opnieuw het langverwachte beleidsplan aan, waarbij ze er meteen ook bij vermeldt dat “het overleg nog moeilijk belooft te worden”.

Minister Schauvliege kan immers het bosbehoud niet verzekeren zonder de bossen als groengebied in te kleuren op het Ruimtelijk Structuurplan. Ruimtelijke Ordening is echter de bevoegdheid van haar Vlaams collega-minister Muyters (NV-A).

Ondanks de vele goede voornemens van de bevoegde ministers blijft het bospatrimonium met grote regelmaat tegen de vlakte gaan. Meer dan 200 hectare - 400 voetbalvelden – worden elk jaar legaal vernietigd.

Van de 63.000 hectare 'zonevreemd' bos wordt 20.811 hectare beschouwd als ecologisch zeer waardevol, kwetsbaar en mogelijk bedreigd door kap. Ook de 4.065 hectare die als Ferrarisbos staat omschreven, wordt daarbij gerekend. Het bos aan de Fotografielaan in Wilrijk was een zogenaamd Ferrarisbos.

Deze term verwijst naar de kabinetskaart van de Oostenrijkse Nederlanden, die dateert van eind 18de eeuw. De Oostenrijkse graaf de Ferraris (1726-1814) maakte als artilleriegeneraal een gedetailleerde kaart op van onze provincies, voornamelijk vanuit militaire beweegredenen. Ferrarisbossen zijn dus bossen die reeds op de kaart van deze graaf terug te vinden zijn.

Doordat deze Ferrarisbossen al eeuwen bestaan, hebben zich daar uiterst waardevolle ecosystemen kunnen ontwikkelen. Hoewel dit landschappelijk erfgoed op vlak van zijn cultuurhistorische waarde niet moet onderdoen voor bijvoorbeeld de Onze-Lieve-Vrouwekatherdraal in Antwerpen, ging – zoals gezegd – de kap van één van de laatste restanten van dit erfgoed op dinsdag 3 september van start.
Rommel in ruimtelijke ordening

In zijn wekelijkse column in de Morgen stelde Jeroen Olyslaegers zich op 12 september vragen bij wie ooit de stempel 'zonevreemd' kon plakken op deze eeuwenoude bossen.

Hiervoor moeten we terug naar het onstaan van de ruimtelijke structuurplannen in dit land. Anders dan in bijvoorbeeld Nederland, waar al direct na de Tweede Wereldoorlog werk werd gemaakt van een doordacht beleid op vlak van ruimtelijke ordening, kwam dit inzicht er in België pas vanaf de jaren 1960. Als gevolg van de regionalisering van bevoegdheden vormt sinds 1997 het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen het kader voor het ruimtelijk beleid in het Vlaamse landsgedeelte.

De plannen brachten een absolute rommel met zich mee in de ruimtelijke ordening, waarbij de schaarse ruimte met behulp van allerlei wettelijke achterpoortjes en politieke dienstverlening ondoordacht werd bestemd en herbestemd. Volgens hoogleraar Bosbouw Bart Muys (KUL) faalde de overheid hiermee in het verlenen van zijn ecosysteemdiensten.

Dit leidde tot een totale landschapsdegradatie, mede als gevolg van een selectief cultuurbesef. Zoals eerder reeds vermeld, worden wel middelen ter beschikking gesteld om bouwkundig erfgoed te beschermen, terwijl voor de bescherming van het 'zonevreemde' eeuwenoude bospatrimonium veel minder middelen beschikbaar zijn.

Kunstcriticus Jeroen Laureyns toonde deze landschapsdegradatie treffend aan in zijn in boekvorm uitgegeven doctoraat 'Weg van Vlaanderen. Hedendaagse Vlaamse landschappen' . Het lyrische Vlaamse landschap uit de 19de eeuw maakte plaats voor landschapskunstwerken met titels als 'Het rampgebied Vlaanderen' en 'Non-lieu Vlaanderen'. De Belgische architect en stedenbouwkundige Renaat Braem noemde België in 1968 niet voor niets 'Het lelijkste land ter wereld'.
Voorbeeld nemen aan Duinendecreet

De historische fout die werd gemaakt bij het 'zonevreemd' indelen van dit oncompenseerbaar ecologisch erfgoed moet rechtgezet worden. Hierbij moet volgens Muys een voorbeeld genomen worden aan het Duinendecreet uit 1993.

Dit Duinendecreet kwam er na jaren van bouwen in de duinen langs de Belgische kust. Toen het decreet in 1993 van kracht ging, was het al vijf voor twaalf. Veel van het waardevol duinenpatrimonium was al verdwenen. Toch kon met behulp van de maatregel 1000 hectare 'zonevreemde' duinen beschermd worden.

Muys stelt dat vandaag ook voor het bospatrimonium de houdbaarheid van de kaalslag in het gedrang komt. Vandaag zijn we wat het boserfgoed betreft op het punt beland dat in 1993 voor de duinen werd bereikt. De bevoegde ministers moeten hun verantwoordelijkheid nemen om het parlement te overtuigen van de noodzaak aan een krachtdadig beschermingsplan.

De overheid vreest immers de planschade die ze zal moeten betalen door de bestemmingswijziging van het 'zonevreemde' ecologisch erfgoed. Het Duinendecreet heeft de overheid 21 miljoen euro gekost aan compensaties tegenover de 99 eigenaars van de herbestemde duinen. Deze kost is zelfs vandaag nog niet volledig afgesloten. Van de 26 rechtzaken die op de herbestemming volgden, zijn er vandaag nog 9 hangende.
Conflict tussen particuliere en algemene belangen

Schauvliege wijst in het vernoemde artikel in de Standaard op een conflict tussen het particuliere en het algemene belang:

“1.387 hectare kwetsbaar zonevreemd bos ligt in woongebied, goed voor 25.000 woningen. Dat gaat over mensen die erop rekenen dat ze daar het huis van hun dromen kunnen bouwen. Gaan we hen allen zeggen dat ze dat niet meer mogen en dat ze de waarde van hun grond verliezen?”.

Ook het Duinendecreet situeerde zich op dit spanningsveld. De overheid moet de moed hebben om het algemene belang voorop te stellen, en om een beschermingsplan uit te tekenen dat werk maakt van de bescherming van het weinige ons nog resterende ecologische erfgoed in Vlaanderen.

De open brief aan de ministers Schauvliege en Muyters over het bosbehoud die donderdag 5 september in de Standaard verscheen, ondertekend door BOS+ en een hoop bekende Vlamingen, geeft blijk van een toenemend maatschappelijk draagvlak om de leefbaarheid van Vlaanderen resoluut te verkiezen boven de particuliere belangen van enkelen.

Laat het Ferrarisbos in Wilrijk het laatste slachtoffer zijn van de historische miskleunen die in het Structuurplan vervat zitten. We moeten beseffen dat we – levend in één van de meest dichtbevolkte regio's in de wereld – alles moeten inzetten op het behoud van het weinige historisch bospatrimonium dat ons nog rest.
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en ben aan een groot bos gaan wonen dat door de Unesco als patrimonium van de mensheid beschermd wordt en dat ik vanuit mijn luie zetel kan bewonderen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2013 om 19:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 19:22   #13
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
vanuit mijn luie zetel
't Is al goed, kameraad. Wij weten al lang dat jij niets te ander te bieden hebt aan deze maatschappij. Profiteer rustig verder. Wij werken ons wel te pletter om het betaalbaar te houden.
Oud 13 september 2013, 20:01   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
't Is al goed, kameraad. Wij weten al lang dat jij niets te ander te bieden hebt aan deze maatschappij. Profiteer rustig verder. Wij werken ons wel te pletter om het betaalbaar te houden.
"Niets te ander" Waar is je bekende taalgevoel???

Onze aartsconservatieve Junior is groen geworden!!

Of dat doet zich groen voor maar is wel een die-hard klimaat-negationist.

Begrijpe wie kan....

Jij werkt niet voor jezelf maar geheel belangloos voor een ander

Doe zo verder maat en werk maar hard voor mijn welverdiend pensioen.

Buiten de tijd natuurlijk dat je je speelgoedgedichtjes maakt.

Verder kan je alle info die voor het goede begrip van het onderwerp van de draad nodig is, en die jij verzuimde te geven, vinden in het artikel dat ik voor je gekwoot heb, wars van alle persoonlijke aanvalletjes. Stank voor dank.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2013 om 20:14.
Oud 13 september 2013, 20:10   #15
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Onze aartsconservatieve Junior is groen geworden!!

Of dat doet zich groen voor maar is wel een die-hard klimaat-negationist.

Begrijpe wie kan....

Jij werkt niet voor jezelf maar geheel belangloos voor een ander

Doe zo verder maat en werk maar hard voor mijn welverdiend pensioen.

Buiten de tijd natuurlijk dat je je speelgoedgedichtjes maakt.

Verder kan je alle info die voor het goede begrip van het onderwerp van de draad nodig is, vinden in het artikel dat ik voor je gekwoot heb, wars van alle persoonlijke aanvalletjes. Stank voor dank.
Het is jouw recht om al wat je niet zint kwatsj te noemen. Gelukkig is het leefloon dat anderen voor jou opbrachten geen kwatsj. Wij werken keihard door om alvast jouw internetabonnement te helpen bekostigen. Met plezier gedaan

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 september 2013 om 20:11.
Oud 13 september 2013, 20:31   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is jouw recht om al wat je niet zint kwatsj te noemen. [b]Gelukkig is het leefloon dat anderen voor jou opbrachten geen kwatsj.[/B]
Lasterlijke persoonlijke aanval en dus wat meer dan Kwatsj. Ik heb nooit een leefloon gehad. En ik zit goed in de slappe was. Het is alleen voor mijn pensioen dat jij zo hard moet werken. Sterkte....
Citaat:
Wij werken keihard door om alvast jouw internetabonnement te helpen bekostigen. Met plezier gedaan
Ik wist niet dat jij mijn huisbazin kende op El Hierro, die me gratis wifi geeft. Doe ze de groeten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2013 om 20:52.
Oud 13 september 2013, 20:39   #17
eno2
Banneling

Standaard

De hypocrisie waarmee een klimaat-negationist zich hier groene bekommernissen aanmeet is hemeltergend en dat heb ik hierbij dus
afdoend belicht.

Zijn enige antwoord bestaat uit lasterlijke persoonlijke aanvalletjes, wat zijn mond-vol-tandjes illustreert.
Oud 13 september 2013, 20:43   #18
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

En wat zijn we weer zen vanavond.
Ik ga nog even wat van MIJN draden bumpen en ik ga slapen. Doei.
Oud 13 september 2013, 20:46   #19
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
De hypocrisie waarmee een klimaat-negationist zich hier groene bekommernissen aanmeet is hemeltergend en dat heb ik hierbij dus
afdoend belicht.

Zijn enige antwoord bestaat uit lasterlijke persoonlijke aanvalletjes, wat zijn mond-vol-tandjes illustreert.
Wat heeft dit te maken met de bossen die hier op schandalige wijze gekapt worden ? Je verwart een en ander. Niet moeilijk als je je laat leiden door het journaille van vandaag. Lees eens een ernstige gazet.
Oud 13 september 2013, 20:56   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heeft dit te maken met de bossen die hier op schandalige wijze gekapt worden ? Je verwart een en ander. Niet moeilijk als je je laat leiden door het journaille van vandaag. Lees eens een ernstige gazet.
Je houding van die-hard klimaat-negationist grenst aan het criminele. Je zogenaamde bekommernis voor het zeldzame resterende groen komt me dan ook als voluit pathetisch over.

Dewereldmorgen is geen blotewijvenkrant hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be