Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2013, 07:09   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Siegfried Bracke noemt vlaamse leeuwenvlag 'vod"

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...vlag-vod.dhtml
Citaat:
"Ik voel mij niet beter als een paar gasten met een Vlaamse leeuw wapperen bij het wielrennen. Ooit is één van die vodden tussen een wiel terechtgekomen, wat eraan zat te komen." Met die uitspraak in het Leuvense studentenblad 'Veto' heeft N-VA-kopstuk Siegfried Bracke zich de woede op de hals gehaald van de Vlaamse Volksbeweging.

"Ik vind het bijzonder jammer dat een vooraanstaand N-VA-politicus zulke woorden in de mond neemt", zegt Jo Van Bever van de beweging die verantwoordelijk is voor de duizenden Vlaamse leeuwen tijdens wielerwedstrijden als de Ronde van Vlaanderen. "Elke vlag verdient respect."

In hetzelfde interview met 'Veto' zegt Siegfried Bracke nog dat het hem als sociaal-economische nationalist niet uitmaakt of je nu met een Belgische of Vlaamse vlag zwaait. Op het N-VA-hoofdkwartier wil niemand reageren op de uitspraken. "Wij lezen 'Veto' niet."
Gewoon fantastisch !
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:15   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Toch duidelijk dat Siefriedje een 5de kolonne op zichzelf is. Een echte politicus.
Oud 22 oktober 2013, 07:16   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:18   #4
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Dat gaat toch geen gewoonte worden bij Bracke zeker,al die" versprekingen" ?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:19   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Die uitspraak past perfect in de strategie om de Vlaams-nationalisten uit de N-VA te jagen.

In feite is de N-VA aan het doen wat de VU destijds wilde, en waardoor die VU ontploft is: het Vlaams-nationalisme zoveel mogelijk, of geheel, terzijde schuiven.
Met één groot verschil: de VU wilde een "links-liberale" koers varen en de N-VA een rechts-liberale. De VUJO was toen druk bezig banden aan te halen met wie o wie: de liberale fractie in het Europees parlement, en wilde weg van EVA.

N-VA, waar ben jij mee bezig???
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:22   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Dit snap ik niet goed:

Citaat:
In hetzelfde interview met 'Veto' zegt Siegfried Bracke nog dat het hem als sociaal-economische nationalist niet uitmaakt of je nu met een Belgische of Vlaamse vlag zwaait.
wil hij nu zeggen dat hij gewoon een centennationalist is?
Oud 22 oktober 2013, 07:26   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dit snap ik niet goed:

Bracke wil zeggen dat hij geen ideologie heeft.

Kijk he, het is toch overduidelijk: de linksen en de Vlaams-nationalisten kunnen de pot op van Bracke.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:27   #8
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... In hetzelfde interview met 'Veto' zegt Siegfried Bracke nog dat het hem als sociaal-economische nationalist niet uitmaakt of je nu met een Belgische of Vlaamse vlag zwaait. ...
Nuchter gezien heeft Bracke gelijk. Of je als zwart-geel-rode nar of Belgische leeuw naar een voetbalveld trekt of iets dergelijk met de Vlaamse kleuren doet, het maakt weinig uit. Strekt het hen, die dit doen, tot plezier en vermaak, waarom niet. Daar laat ik geen slaap voor.

Zij, die vlagvertoon associëren met eng nationalisme, hebben daarom nog geen gelijk. Het is wel verleidelijk om dit in de schoenen te schuiven van zijn tegenstanders.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:27   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Bracke wil zeggen dat hij geen ideologie heeft.

Kijk he, het is toch overduidelijk: de linksen en de Vlaams-nationalisten kunnen de pot op van Bracke.
ik wil niet weten wat hij van linkse Vlaams-nationalisten denkt.....
Oud 22 oktober 2013, 07:41   #10
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit snap ik niet goed:

Zie deze quote uit het dubbelinterview van Veto met van besien en bracke :
Citaat:
Het succes van een Stromae of Kompany en consorten zou dat optimisme alleen maar aanwakkeren. Kristof Calvo (Groen) ziet zelfs de grondslag van een nieuwe belgitude, een open en multiculturele Belgische identiteit.

Van Besien: «Belg zijn betekent iets anders dan vroeger, toen een Belgische identiteit samenhing met kolonisatie en de achterstelling van het Nederlands. Het is de historische verdienste van de Vlaamse Beweging dat ze daarvoor zijn opgekomen. België ziet er dus anders uit, maar het is geen politiek concept. Ik voel mij Vlaming én Belg, maar dat is niet de basis van mijn politieke ideeën. Ik vind het uiteraard een verrijking dat er meer en meer mensen met allochtone wortels zoals Stromae en enkele van onze Rode Duivels een voortrekkersrol in onze maatschappij opnemen.»

Bracke: «Stromae en Kompany zijn geweldig, omdat ze mensen laten inzien dat Vlamingen niet alleen Wouter of Siegfried heten. Ze kunnen ook Romelu heten en zwart zijn met krulhaar. Fantastisch, maar ik distilleer er geen politieke concepten uit zoals Kristof Calvo. Niets voor of tegen België, maar ons systeem moet efficiënt zijn. Daarom ben ik een nationalist.»

«Ik voel mij niet beter als een paar gasten met een Vlaamse leeuw wapperen bij het wielrennen. Ooit is één van die vodden tussen een wiel terecht gekomen, wat eraan zat te komen. Mannekes. Ik ben een sociaal-economisch nationalist: mij maakt het niet uit of je met een Belgische of Vlaamse vlag zwaait.»

Van Besien: «Sociaal-economisch nationalisme? Dat gaat mijn verstand te boven. Een nationalist gaat ervan uit dat er iets als een natie bestaat en dat is een cultureel begrip.»
De twee zinnen in bold geven het antwoord op je vraag denk ik.

link van het artikel in Veto : http://www.veto.be/jg40/veto4005/sie...n-besien-groen
Oud 22 oktober 2013, 07:47   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Zie deze quote uit het dubbelinterview van Veto met van besien en bracke :

De twee zinnen in bold geven het antwoord op je vraag denk ik.

link van het artikel in Veto : http://www.veto.be/jg40/veto4005/sie...n-besien-groen
op zich interesseert mij ook niet of België blijft bestaan of Vlaanderen onafhankelijk wordt. Structuren moeten aangepast worden aan de mensen, niet omgekeerd.

maar je kan er niet om heen dat we met 2 verschillende democratieën zitten die elkaar tegenwerken op tal van zaken omdat ze moeten rekening houden met verschillende socio-economische situaties en verschillende publieke opinies.

Er bestaat maw wel een Vlaamse natie, dit in tegenstelling tot een Belgische natie, die bestaat niet.

Als ik het goed begrijp, verloochent Bracke dat en zegt hij dat het enkel om economische zaken is dat België moet gesplitst worden.
Dat zijn mensen die als Vlaanderen het slechter gaat doen dan Wallonië, en die tijd komt, opeens voor een sterker België gaan zijn.
Oud 22 oktober 2013, 07:50   #12
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Van Besien: «Belg zijn betekent iets anders dan vroeger, toen een Belgische identiteit samenhing met kolonisatie en de achterstelling van het Nederlands. Het is de historische verdienste van de Vlaamse Beweging dat ze daarvoor zijn opgekomen. België ziet er dus anders uit, maar het is geen politiek concept. Ik voel mij Vlaming én Belg, maar dat is niet de basis van mijn politieke ideeën. Ik vind het uiteraard een verrijking dat er meer en meer mensen met allochtone wortels zoals Stromae en enkele van onze Rode Duivels een voortrekkersrol in onze maatschappij opnemen

Bracke: «Stromae en Kompany zijn geweldig, omdat ze mensen laten inzien dat Vlamingen niet alleen Wouter of Siegfried heten. Ze kunnen ook Romelu heten en zwart zijn met krulhaar. Fantastisch, maar ik distilleer er geen politieke concepten uit zoals Kristof Calvo. Niets voor of tegen België, maar ons systeem moet efficiënt zijn. Daarom ben ik een nationalist.»

«Ik voel mij niet beter als een paar gasten met een Vlaamse leeuw wapperen bij het wielrennen. Ooit is één van die vodden tussen een wiel terecht gekomen, wat eraan zat te komen. Mannekes. Ik ben een sociaal-economisch nationalist: mij maakt het niet uit of je met een Belgische of Vlaamse vlag zwaait.»

Van Besien: «Sociaal-economisch nationalisme? Dat gaat mijn verstand te boven. Een nationalist gaat ervan uit dat er iets als een natie bestaat en dat is een cultureel begrip.»
Bracke is een koele Vlaamse realist. Van Besien een kwakende Belgische kikker, die veel van voetbal verwacht.
Oud 22 oktober 2013, 08:15   #13
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat gaat toch geen gewoonte worden bij Bracke zeker,al die" versprekingen" ?
Versprekingen? Kom kom.......

Hij wordt de nagel van de NVA-doodskist. Verspreken......
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 08:16   #14
giserke
Banneling

Standaard

De mol doet zijn werk.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 08:23   #15
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De mol doet zijn werk.
De pers doet haar werk.
Oud 22 oktober 2013, 08:23   #16
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
Versprekingen? Kom kom.......

Hij wordt de nagel van de NVA-doodskist. Verspreken......
Hij mag van de partij nog deelnemen aan debatten op voorwaarde dat z'n micro defect is.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 08:24   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik meen me te herinneren dat het Weverke eens verzocht werd om op een tricolore die op de grond lag, te poseren voor een foto. Zo van "aan deze vod veeg ik mijn vuile voeten". Hij wou dat niet. Je mag mensen niet op hun ziel trappen.
Hij noemt de vlag, niet meer of niet minder dan een symbool, van de politieke tegenstrever geen vod.

Bracke doet dat wel; en erger, hij noemt de vlag van zijn "eigen volk" een vod.

Dat hij er geen erectie van krijgt, kan nog aan zijn leeftijd liggen, maar ...

De Schoof is op zijn pik getrapt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 22 oktober 2013 om 08:28.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 08:32   #18
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
...
Bracke doet dat wel; en erger, hij noemt de vlag van zijn "eigen volk" een vod.
Dat hij er geen erectie van krijgt, kan nog aan zijn leeftijd liggen, maar ...
De Schoof is op zijn pik getrapt.
.
Ik hoop voor u dat u dit alleen figuurlijk bedoelt net als de anderen in dit studentendebat.
Oud 22 oktober 2013, 08:33   #19
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
op zich interesseert mij ook niet of België blijft bestaan of Vlaanderen onafhankelijk wordt. Structuren moeten aangepast worden aan de mensen, niet omgekeerd.

maar je kan er niet om heen dat we met 2 verschillende democratieën zitten die elkaar tegenwerken op tal van zaken omdat ze moeten rekening houden met verschillende socio-economische situaties en verschillende publieke opinies.

Er bestaat maw wel een Vlaamse natie, dit in tegenstelling tot een Belgische natie, die bestaat niet.

Als ik het goed begrijp, verloochent Bracke dat en zegt hij dat het enkel om economische zaken is dat België moet gesplitst worden.
Dat zijn mensen die als Vlaanderen het slechter gaat doen dan Wallonië, en die tijd komt, opeens voor een sterker België gaan zijn
.
Zo heb ik het alvast ook begrepen.
Siegfried beseft het waarschijnlijk zelf niet, maar eigenlijk zegt hij doodgewoon dat hij een opportunist is.
Oud 22 oktober 2013, 08:41   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus Bekijk bericht
Ik zou toch niet te veel belang hechten aan een vlag. Die tijd is - hopelijk - voorbij.

Laat dat gezwaai maar over aan de belgicisten.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ... hoe zit een mens, ook van vandaag, nu in mekaar ?

Kijk eens naar eenderwelke firma die groter is dan een éénmanszaak, zeker als het braderie, open deur ... whatever is .
Wat is het symbool van de AA Gent supporters en op welke drager zie je dat symbool het meest ?

Een volkslied is ook zo'n symbool.
Kijk eens naar Schotland:

http://www.youtube.com/watch?v=ybxfZoT6VHQ

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be