Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mogen homo's kinderen adopteren?
JA 15 75,00%
NEEN 5 25,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2004, 12:10   #1
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard adoptie recht homo's

Ook ethische wetgeving (abortus, euthanasie...) mag m.i. voorgelegd worden aan de bevolking dmv het referendum. Dat is mijn standpunt. Vandaar deze poll ivm het adoptierecht voor homoseksuele 'koppels'. Het gaat hier dus werkelijk over adoptie van niet-eigen kinderen, geen kinderen van een vroegere relatie.
Oud 28 augustus 2004, 13:02   #2
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

De poll is veel te beperkt om ernstig te nemen. Wie denkt dat deze kwestie te behandelen valt met "ja-neen" als keuze zit al gronding fout.

Wat een foute gedachte bovendien om van oordeel te zijn dat bijv. het al dan niet tolereren, dan wel te bestraffen, van euthanasie een 'democratisch/meerderheidsbeslissing' zou dienen te zijn. Of iemand al dan niet wenst te leven, is een bij uitstek individuele keuze! Daar hoeft de rest van de bevolking zich niet over uit te spreken. Dat laatste geldt overigens voor quasi elke morele afweging!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 13:21   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Mogen homo's toegang krijgen tot de adoptieprocedure? Ja.
Mogen alle homo's kinderen adopteren? Nee.

Hoeveel keer moet de discussie over homo-adoptie eigenlijk overgedaan worden?
Oud 28 augustus 2004, 13:34   #4
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Mogen homo's toegang krijgen tot de adoptieprocedure? Ja.
Mogen alle homo's kinderen adopteren? Nee.

Hoeveel keer moet de discussie over homo-adoptie eigenlijk overgedaan worden?
Zelfs de adoptieprocedure vind ik een brug te ver.
Laten we nu eens de homo's buiten beschouwing, en denken we nu eens gericht aan het kind.
Wat moet de kleine op school zeggen, dat hij geen mama maar 2 papa's heeft?
Die samen slapen?
Als een homokoppel een jongen adopteerd, heeft het dan genoeg kansen om zich te ontwikkelen tot hetero of wordt het ook een homo aangezien het in die omstandigheden leeft......
Wat als een homo-koppel uiteengaat.
Wat gebeurt er met het kind......., wie heeft 'recht' op het kind, etc..
Wat als het kind wil opgevoed worden door een normaal heterokoppel, mist het na een perriode niet de andere sekse in huis?
Is dat geen gemis in zijn opvoeding als hij maar daar 1 sekse opgevoed wordt, geen interactie krijgt van de andere sekse???
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 13:48   #5
sebby
Burgemeester

Standaard

dit forum heeft eingelijk maar twee topics : "vlaams blok" en "homo's"
Oud 28 augustus 2004, 14:06   #6
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Nochtans doe ik moeite om de sossen er ook een beetje door te draaien
Oud 28 augustus 2004, 14:32   #7
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Laten we nu eens de homo's buiten beschouwing, en denken we nu eens gericht aan het kind.
Een goed idee, het belang van het kind is namelijk het enige dat van tel is in dit soort discussies.

Citaat:
Wat moet de kleine op school zeggen, dat hij geen mama maar 2 papa's heeft?Die samen slapen?
Ik zou niet goed weten waarom een kind het seksleven van zijn ouders zou bespreken, maar indien ze dat toch zouden doen, is het antwoord natuurlijk ja.
Ik zie daar het probleem overigens niet van in, er bevinden zich op dit ogenblik al meer dan voldoende kinderen zich in een dergelijke situatie zonder dat dit problemen oplevert.

Citaat:
Als een homokoppel een jongen adopteerd, heeft het dan genoeg kansen om zich te ontwikkelen tot hetero of wordt het ook een homo aangezien het in die omstandigheden leeft......
We zullen dit maar als een vleugje humor beschouwen zeker?!

Citaat:
Dan treden dezelfde problemen op als wanneer een heteroseksueel koppel uit elkaar gaat. Of nee wacht, heteroseksuele koppels gaan niet uit elkaar zeker?!

Citaat:
Wat als het kind wil opgevoed worden door een normaal heterokoppel,..
Dat is zo een beetje een stelling in de aard van: wat indien een kind andere ouders wil hebben?!

Citaat:
Is dat geen gemis in zijn opvoeding als hij maar daar 1 sekse opgevoed wordt, geen interactie krijgt van de andere sekse???
Neen dat is geen gemis, de moeder- en vaderrol (waar u op doelt) zijn immers sociologisch en niet biologisch van aard.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Bwa neen, er vinden hier bij tijd en stond ook wel interessante en (intellectueel) hoogstaande discussies plaats, maar je moet alleen heel selectief zijn en goed zoeken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 14:52   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die samen slapen?
Wat als het kind wil opgevoed worden door een normaal heterokoppel, mist het na een perriode niet de andere sekse in huis?
Opgroeien bij een homoseksueel koppel heeft, aldus wetenschappelijk onderzoek, geen negatieve weerslag op kinderen. Links naar dit wetenschappelijk onderzoek vind je genoeg op dit forum in alle andere threads die over homo-adoptie gaan. Ik heb géén zin om deze discussie opnieuw te voeren. Het blijkt geen negatieve effecten te hebben, punt. Je creeert er ook geen holebietjes door.
Anders zou ik als kinderpsychologe ook helemaal niet willen dat kinderen door een homokoppel werden opgevoed. Je lijkt er van uit te gaan dat ik 'de holebi' als uitgangspunt neem, maar als kinderpsychologe stel ik weldegelijk het belang van het kind centraal.

En ook nog:
1. Gepest worden heeft een zeer sterke correlatie met sociale vaardigheden. Niet met samenstelling van het gezin. Wees maar zeker dat adoptieouders ENORM goed gescreend worden op het bezitten en het kunnen aanleren van de benodigde sociale vaardigheden.
2. Je wordt als hetero of homo geboren. Veel valt daar niet aan te veranderen. Wel hebben jongeren die vaak in contact komen met holebi's vaak minder moeite met het aanvaarden van hun eventuele homoseksualiteit, waardoor ze er sneller voor uit komen en minder vaak te kampen hebben met depressie, suicidegedachten,... Verder lijkt het me ook zo dat de kans groter is dat deze kinderen heel bewust omgaan met hun seksuele oriëntatie, en niet, zoals nog steeds velen, eerst trouwen en kindjes krijgen binnen een hetero-relatie om nadien tot de constatatie te komen dat je homo bent en te willen scheiden. Als ik eerlijk mag zijn vind ik dit niet bepaald nadelen, tenzij jij iemand bent die van mening is dat homoseksuelen hun gevoelens moeten onderdrukken en hun hele leven lang zich als hetero voordoen terwijl ze dat niet zijn.
3. De vraag wat er gebeurt als een homokoppel uit elkaar gaat, is irrelevant in deze discussie, aangezien de zelfde vraag zich stelt bij adoptie door hetero's en bij het op meer of minder natuurlijke wijze verkrijgen van kinderen.
4. Kinderen die opgroeien bij homo-adoptieouders hebben voldoende contacten met mensen van het andere geslacht dan hun ouders. In de adoptieprocedure wordt rekening gehouden met de aanwezigheid van een ruim en hecht sociaal netwerk waarop het kind beroep kan doen. Bovendien blijkt uit onderzoek (vind je ook ergens op dit forum) dat een kind niet zozeer nood heeft aan een moeder en een vader, maar wel aan twee verschillende mensen die er elk een andere manier van denken en voelen op nahouden. De dialectiek tussen twee ouders stuwt de ontwikkeling voort. Geslacht van de ouder is hieraan ondergeschikt.
Oud 28 augustus 2004, 15:04   #9
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die samen slapen?
Ja, en dan? Wat is het probleem? Is het een probleem voor het kind in kwestie of is het een probleem voor de omgeving? In zo'n situatie is het aan de leerkracht om op gepaste wijze te reageren.

Citaat:
OMG! Meen je dat nou? Mijn ouders waren allebei volstrekt hetero; wat is er bij hen fout gegaan dan?

Citaat:
Wat als een hetero-koppel uit elkaar gaat? Wat is het verschil?

Citaat:
Opgevoed worden door een holebi-koppel betekent niet dat je afgeschermd wordt van de andere sekse...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 15:05   #10
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Een goed idee, het belang van het kind is namelijk het enige dat van tel is in dit soort discussies.

Ik zou niet goed weten waarom een kind het seksleven van zijn ouders zou bespreken, maar indien ze dat toch zouden doen, is het antwoord natuurlijk ja.
Ik zie daar het probleem overigens niet van in, er bevinden zich op dit ogenblik al meer dan voldoende kinderen zich in een dergelijke situatie zonder dat dit problemen oplevert.
Ik heb een vriendin die lerares is in het lager.
Hoeveel kinderen worden geconfronteerd met het feit dat de ouders homo/lesbiënne zijn?
Weinig.
En moet de school dat dan maar zien op te vangen, als het kind in kwestie geplaagd wordt omdat het geen moeder heeft.
Of als jeugdige, want hij woont bij 2 'nichten' dus hij zal er ook wel één zijn zeker.
Denk nu eens even aan het kind, en NIET aan dat homokoppel.

Citaat:
We zullen dit maar als een vleugje humor beschouwen zeker?!
Dat is géén humor, bittere ernst.
Of besef je niet dat kinderen veel leren uit de situaties waarin ze leven! (zo zal een kind wat geconfronteerd wordt met geweld, meer kans lopen geweldadig te worden als het groot is, omdat het niet anders gezien heeft).
Opnieuw, ik bekijk het uit het standpunt van het kind!

Citaat:
Dan treden dezelfde problemen op als wanneer een heteroseksueel koppel uit elkaar gaat. Of nee wacht, heteroseksuele koppels gaan niet uit elkaar zeker?!.
Natuurlijk gaan die uiteen, ik heb NOOIT het tegendeel beweerd, maar meestal blijven de kinderen bij de moeder (tenzij echt overduidelijk bewezen is dat ze beter bij de vader blijven).

Citaat:
Dat is zo een beetje een stelling in de aard van: wat indien een kind andere ouders wil hebben?! .
Daar draait het wat mij betreft niet om, vergeet niet dat een niet-geadopteert kind die verlangens niet zal uiten.
Maar een kind dat geadopteerd wordt, en ziet dat andere kinderen wel een 'mama' hebben bijvoorbeeld, kan er uiteraard ook naar verlangen.
Het belang van het kind, weet je wel.

Citaat:
Neen dat is geen gemis, de moeder- en vaderrol (waar u op doelt) zijn immers sociologisch en niet biologisch van aard..
Dus kan een kind toch ook een andere sekse missen op sociaal vlak.
Oud 28 augustus 2004, 15:08   #11
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Opgevoed worden door een holebi-koppel betekent niet dat je afgeschermd wordt van de andere sekse...
Niet 'afgeschermd' maar een gemis.
Oud 28 augustus 2004, 15:12   #12
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar draait het wat mij betreft niet om, vergeet niet dat een niet-geadopteert kind die verlangens niet zal uiten.
Maar een kind dat geadopteerd wordt, en ziet dat andere kinderen wel een 'mama' hebben bijvoorbeeld, kan er uiteraard ook naar verlangen.
Zou het dan misschien ook andersom kunnen? Een geadopteerd kind dat een ander geadopteerd kind ziet dat twee papa's heeft i.p.v. een papa en een mama, zal dat misschien veel "cooler" vinden en ook twee papa's willen...

Zou het misschien zelfs niet kunnen dat het voor het kind gewoon geen donder uitmaakt?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 15:13   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is géén humor, bittere ernst.
Of besef je niet dat kinderen veel leren uit de situaties waarin ze leven! (zo zal een kind wat geconfronteerd wordt met geweld, meer kans lopen geweldadig te worden als het groot is, omdat het niet anders gezien heeft).
Opnieuw, ik bekijk het uit het standpunt van het kind!
Kinderen worden echter niet gewelddadig geboren, maar wel homo- of heteroseksueel. Er valt niets te leren, behalve dan dat het geen schande is om homoseksueel te zijn en dat je jezelf mag aanvaarden zoals je bent.
Oud 28 augustus 2004, 15:13   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet 'afgeschermd' maar een gemis.
Wat voor gemis? Denk je dat er bij homokoppels geen vrouwen over de vloer komen?

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 15:15   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk gaan die uiteen, ik heb NOOIT het tegendeel beweerd, maar meestal blijven de kinderen bij de moeder (tenzij echt overduidelijk bewezen is dat ze beter bij de vader blijven).
Inderdaad. Een schandelijke achterstelling van de vader. Je kan je kind dan nog zo graag zien en het fantastisch goed opvoeden, als je vrouw er met een ander vandoor gaat, ben je het kwijt en kan je je kind eens in de twee weken een weekendje zien.
Oud 28 augustus 2004, 15:23   #16
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Dit is een deel van een tekst die geschreven naar aanleiding van het verbod op homohuwelijken in de VS. Desalniettemin denk ik wel dat het hier terzake doet. (eerst de vooronderstelling, dan de tegenwerping)
Citaat:
3. Same-sex couples aren't the optimum environment in which to raise children. That's an interesting one, in light of who society does allow to get married and bring children into their marriage. Check it out: murderers, convicted felons of all sorts, even known child molesters are all allowed to freely marry and procreate, and do so every day, with hardly a second thought by these same critics. So if children are truly the priority here, why is this allowed? The fact is that many gay couples raise children, adopted and occasionally their own from failed attempts at heterosexual marriages. Lots and lots of scientific studies have shown that the outcomes of the children raised in the homes of gay and lesbian couples are just as good as those of straight couples. The differences have been shown again and again to be insignificant. Psychologists tell us that what makes the difference is the love of the parents, not their gender. The studies are very clear about that. And gay people are as capable of loving children as fully as anyone else.
Lijkt me vrij duidelijk.
volledige tekst:
http://www.bidstrup.com/marriage.htm
Oud 28 augustus 2004, 15:26   #17
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Wat voor gemis? Denk je dat er bij homokoppels geen vrouwen over de vloer komen?
Ik weet niet, maar als mijn tante over de vloer komt, daar ga ik ook niet al mijn gevoelens aan blood geven.
Stel, een homo-koppel adopteerd een meisje.
Dat meisje krijgt haar eerste menstruaties.
Kan een man, die per definitie nooit de gevoelens van dat 'fenomeen' ervaren heeft, aan dat meisje duidelijk maken hoe de vork in de steel zit?

Het kan misschien lijken (of het is zo) dat ik vrij conservatief denk, maar in eerste instantie gaan mijn belangen van het kind uit.

Maar als NyNorsk idd een kinderpsychologe is en het klopt wat ze zegt, ben ik al gerustgesteld.
Oud 28 augustus 2004, 15:28   #18
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
Dit is een deel van een tekst die geschreven naar aanleiding van het verbod op homohuwelijken in de VS. Desalniettemin denk ik wel dat het hier terzake doet. (eerst de vooronderstelling, dan de tegenwerping)

Lijkt me vrij duidelijk.
volledige tekst:
http://www.bidstrup.com/marriage.htm
Merci!
Oud 28 augustus 2004, 15:28   #19
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ons land groeien duizenden kinderen op in een éénoudergezin, ook geadopteerde kinderen. In het belang van het kind dat dan ook maar verbieden?
Ieder kind mist 'iets'. Ook kinderen die een mama en een papa hebben. Lees er Lacan eens op na over de ontwikkeling van het kind.... Het Lacaniaanse Verlangen, dat verschillende vormen kan aannemen, is eigenlijk hetgene wat het leven drijft. Maar soit, da's misschien wat te theoretisch voor deze discussie.

Het feit is dat ieder kind iets mist. Een kind dat geadopteerd werd door een holebi-koppel hoeft daarom niet meer te missen dan een ander. Integendeel. Misschien mist het kind wel net "iets" minder dan een kind dat in een weeshuis blijft zitten. Een warme, stabiele thuissituatie met vaste opvoeders in plaats van veel en wisselend personeel. (als dat er al voldoende is, in vele landen zijn de weeshuizen er enorm slecht aan toe).

Feit blijft dat die kinderen er helemaal niet slechter aan toe zijn dan andere kinderen. Vanuit het oogpunt van het belang van het kind, zijn er bljkbaar geen tegenindicaties.
Oud 28 augustus 2004, 15:31   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als NyNorsk idd een kinderpsychologe is en het klopt wat ze zegt, ben ik al gerustgesteld.
Moet ge mijn diploma zien toch?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be