Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2004, 09:46   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Onvoorstelbaar: blunder justitie nr. 2338458

Citaat:
Belgische gedetineerde loopt gewoon gevangenispoort uit

BRUSSEL/LUIK - In de gevangenis van Lantin bij Luik is vrijdagavond een gevangene zonder problemen de poort uitgelopen, om zich vervolgens uit de voeten te maken. De man zat een celstraf uit van zes jaar voor een reeks gewelddadige overvallen. Van de gevangene ontbreekt nog elk spoor.

Volgens justitie is de man door de cipiers verward met een andere gevangene die vrijdag voorwaardelijk vrijkwam. De ontsnapte gevangene zat pas een week vast.

De totaal geweldloze ontsnapping is het zoveelste incident in het gevangeniswezen in Franstalig België. Rondom het proces-Dutroux was er al sprake van diverse grove blunders, zoals het plots openen van de deuren van de celwagen die Marc Dutroux naar de rechtbank moest brengen en het aantreffen van sleutels van handboeien in een zoutvaatje bij diens cel.

Bron: De Telegraaf
Om in een gevangenis te werken, moet je daar een bepaald laag IQ voor hebben ofzo??

Justitie in Belgie: nog steeds zo rot als wat.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 28 augustus 2004 om 09:47.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 09:50   #2
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Woehahahaaaaaaa
Die is goed, de Walen denken, we laten die jongen gaan, want deze staatsinstelling wordt grotendeels betaald door Vlamingen, teveel volk in onze gevangenis zou teveel profiteren zijn van het andere landsgedeelte.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 10:07   #3
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Om in een gevangenis te werken, moet je daar een bepaald laag IQ voor hebben ofzo??

Wat wil je, als er niet genoeg geld naar toe gaat. Voor zes regeringen, zes parlementen en 1.000.000 ambtenaren heeft men anders wel genoeg geld over.

Dat gezegd zijnde, is dit weer een fait divers dat zich overal wel eens voordoet. Vergissingen zijn menselijk. Uit de gevangenis van Leuven zijn ook al heel wat gedetineerden ontsnapt.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 28 augustus 2004 om 10:10.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 10:09   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wat wil je, als er niet genoeg geld naar toe gaat. Voor zes regeringen, zes parlementen en 1.000.000 ambtenaren heeft men anders wel genoeg geld over.
Waar haalt u dat cijfer van één miljoen ambtenaren vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 10:13   #5
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

klopt wel degelijk; 25% van de actieve beroepsbevolking werkt voor de staat

voornamelijk in onderwijs en administratie van belastingen en sociale zekerheid
Oud 28 augustus 2004, 10:16   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Dat gezegd zijnde, is dit weer een fait divers dat zich overal wel eens voordoet. Vergissingen zijn menselijk. Uit de gevangenis van Leuven zijn ook al heel wat gedetineerden ontsnapt.
En de Belgische wantoestanden maar BLIJVEN goedpraten. Onvoorstelbaar.
Onlangs onsnapte in Nijvel nog de beruchte gangster Ben Allal (voor de derde keer!) en nu dit weer. Je zou denken dat na zo'n voorval de cipiers wat beter opletten, maar neen hoor!

En dat dit te wijten zou zijn aan geldgebrek vanwege de ingewikkelde staatsstructuur is al helemaal te gek. Iemand die in een gevangenis werkt, wordt verzocht z'n werk naar behoren te doen. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd in een aantal welbepaalde gevangenissen des Vaderlandsch.
Oud 28 augustus 2004, 10:21   #7
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion

En vooral in Wallonië
Oud 28 augustus 2004, 10:24   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion

Als de onderwijsmensen bij het ambtenarenkorps worden gerekend, dan moet men ook de cipiers, politiemensen, jeugdbegeleiders, enz. er allemaal bij gooien.
Oud 28 augustus 2004, 10:24   #9
Prometheus
Vreemdeling

Standaard

De gevangenisbewaarders vragen al lang meer personeel en minder gedetineerden per gevangenis. Rechtmatige eisen, die zich moeten vertalen in meer middelen en nieuwe gevangenissen. Maar er gebeurt niks ... Dus moeten we geen steen werpen naar de individuele cipiers, wel naar het aanslepende non-beleid op justitie.
"To give light to those who sit in darkness and in the shadow of death, to guide our feet in the way of peace" Lucas 1:29
Prometheus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 10:27   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Prometheus
De gevangenisbewaarders vragen al lang meer personeel en minder gedetineerden per gevangenis. Rechtmatige eisen, die zich moeten vertalen in meer middelen en nieuwe gevangenissen. Maar er gebeurt niks ... Dus moeten we geen steen werpen naar de individuele cipiers, wel naar het aanslepende non-beleid op justitie.
Heel juist! En met communautaire kwesties heeft het evenmin iets te maken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 10:32   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Heel juist! En met communautaire kwesties heeft het evenmin iets te maken.
?? Het staat toch bij 'Binnenland'.

On-topic: cipiers vragen idd al lang meer geld en middelen, maar 2 gevangenen verwisselen vind ik gewoon dom. Punt.
Oud 28 augustus 2004, 10:37   #12
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
?? Het staat toch bij 'Binnenland'.
Ik had het ook niet over de gelijknamige forumcategorie.

Citaat:
On-topic: cipiers vragen idd al lang meer geld en middelen, maar 2 gevangenen verwisselen vind ik gewoon dom. Punt.
Of een menselijke vergissing voor mensen die overwerkt zijn en die het stilaan beu worden dat aan hun jarenlange verzuchtingen voor meer personeel geen gehoor wordt gegeven...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 10:39   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Prometheus
Kom, kom. Hier kan men niet de steen werpen naar het systeem, maar hier gaat het duidelijk om een fout van een individuele cipier die blijkbaar de gegevens niet goed heeft gecontroleerd.
Oud 28 augustus 2004, 10:43   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Belgische wantoestanden maar BLIJVEN goedpraten. Onvoorstelbaar.
Onlangs onsnapte in Nijvel nog de beruchte gangster Ben Allal (voor de derde keer!) en nu dit weer. Je zou denken dat na zo'n voorval de cipiers wat beter opletten, maar neen hoor!

En dat dit te wijten zou zijn aan geldgebrek vanwege de ingewikkelde staatsstructuur is al helemaal te gek. Iemand die in een gevangenis werkt, wordt verzocht z'n werk naar behoren te doen. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd in een aantal welbepaalde gevangenissen des Vaderlandsch.
Blijkbaar ben je niet goed op de hoogte van de gevangenisprolematiek. Er zijn te weinig cipiers voor teveel gevangenen. Bovendien zijn deze slecht betaald. Misschien een ideetje voor de overtollige Vlaamse ministers: cipier worden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 10:44   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik had het ook niet over de gelijknamige forumcategorie.
Waarover dan wel? Heb ik dan gezegd dat het communautair is?
Alof er in Leuven nooit iemand gaat lopen.

Citaat:
Of een menselijke vergissing voor mensen die overwerkt zijn en die het stilaan beu worden dat aan hun jarenlange verzuchtingen voor meer personeel geen gehoor wordt gegeven...
Je weet natuurlijk niet of deze personen overwerkt zijn... Ik zou cipiers die verantwoordelijk zijn voor een ontsnapping gewoon ontslaan. D�*n zouden ze hun werk misschien wat serieuzer nemen.

[size=1]wat kan ik toch hard zijn soms[/size]

Laatst gewijzigd door Zeno! : 28 augustus 2004 om 10:45.
Oud 28 augustus 2004, 10:48   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Laag IQ? IQ van niet het minst belang.
Lidkaart PS en FGTB is enigste kriterium, voor een Waalse gevangenis toch.

En welke vaardigheden moet je ginder hebben om een gevangenis te leiden, om er de dingen te organiseren, zodat wisselingen van gevangenen - wat toch een voorspelbaar en reeds herhaaldelijk succesvol fenomeen is in dat milieu - of ontsnappingen kunnen voorkomen worden?
Juist: dezelfde lidkaarten en een beetje bewezen trouw aan beider instellingen.

Is er politieke verantwoordelijkheid? Natuurlijk: de evenzeer politiek benoemde ambtenaren die de zaken moeten inspekteren, hebben er evenzeer met hun klak naar gegooid, en blijken hun wedde niet waard te zijn.

Zou dat in Vlaamse handen beter georganiseerd worden? Ik denk het wel. Ik denk dat een Vlaams-georganiseerde gevangenis in eerste instantie een gevangenis zou blijven; terwijl de Waals georganiseerde in eerste instantie een instelling blijft waar partijgenoten werk verschaft kan worden, en waar gevangenen meer de dienst uitmaken dan de bewakers.

En wie is de dupe? De brave burger die slachtoffer zal worden van de misdaden die de ontsnapte nu wel zal moeten plegen om in zijn levensonderhoud te voorzien. Tenzij hij naar een Waals ocmw zou gaan aankloppen. Maakt ie nog een kans ook.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:18   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarover dan wel? Heb ik dan gezegd dat het communautair is?
Alof er in Leuven nooit iemand gaat lopen.
Misschien heb ik dit dan verkeerd geïnterpreteerd:

Citaat:
En de Belgische wantoestanden maar BLIJVEN goedpraten.
Ik dacht dat je daarmee wou aangeven dat zoiets in een onafhankelijk Vlaanderen niet mogelijk zou zijn...

Citaat:
Je weet natuurlijk niet of deze personen overwerkt zijn... Ik zou cipiers die verantwoordelijk zijn voor een ontsnapping gewoon ontslaan. D�*n zouden ze hun werk misschien wat serieuzer nemen.
De kans is vrij groot dat ze overwerkt zijn, als je bedenkt dat er al jarenlang geklaagd wordt door de cipiers dat er te weinig van hen zijn in verhouding tot het aantal gedetineerden. Als er meer cipiers waren, zouden ze wellicht meer tijd hebben om de zaken grondig te controleren. Waar ligt dus uiteindelijk de verantwoordelijkheid? Jij zou de weinige cipiers die er nog zijn dan nog eens ontslaan omwille van een vergissing die iedereen kan overkomen. Is dat niet wat drastisch? Zou je al niet beginnen met een terechtwijzing van de cipier in kwestie?

[size=1][size=2]
Citaat:
[/size]wat kan ik toch hard zijn soms[/size]
*knip*

[size=1](x-rated -> Zelfcensuur)[/size]

Citaat:
Oud 28 augustus 2004, 11:33   #18
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kom, kom. Hier kan men niet de steen werpen naar het systeem, maar hier gaat het duidelijk om een fout van een individuele cipier die blijkbaar de gegevens niet goed heeft gecontroleerd.
Jan, ga eerst eens met een penitentiair beambte met een paar jaren ervaring (liefst "off de record") spreken hoe het er tegenwoordig in een gevangenis aan toegaat en welke de door hogerhand verplicht te implementeren procedures zijn.

Pas dan kan je je pijlen richten naar de individuele gevangenisbewaarder.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2004, 11:34   #19
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien heb ik dit dan verkeerd geïnterpreteerd:

Ik dacht dat je daarmee wou aangeven dat zoiets in een onafhankelijk Vlaanderen niet mogelijk zou zijn...
Iets communautair is iets tussen VL en WL. Aangezien ik refereer naar 'Belgische' wantoestanden komen ze ook in Vlaanderen voor.

Of het in een zelfstandig(er) Vlaanderen beter zou gaan? Dat weet ik niet, maar ik heb wel een vermoeden.

Citaat:
De kans is vrij groot dat ze overwerkt zijn, als je bedenkt dat er al jarenlang geklaagd wordt door de cipiers dat er te weinig van hen zijn in verhouding tot het aantal gedetineerden. Als er meer cipiers waren, zouden ze wellicht meer tijd hebben om de zaken grondig te controleren. Waar ligt dus uiteindelijk de verantwoordelijkheid? Jij zou de weinige cipiers die er nog zijn dan nog eens ontslaan omwille van een vergissing die iedereen kan overkomen. Is dat niet wat drastisch? Zou je al niet beginnen met een terechtwijzing van de cipier in kwestie?
Ok, je hebt gelijk.

[size=1]
Citaat:
[size=2]
*knip*

[size=1](x-rated -> Zelfcensuur)[/size]
Oud 28 augustus 2004, 11:36   #20
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het feit dat zulke dingen wel eens vaker gebeuren is het wel een fout van het systeem, in dat opzicht dat die 'individuele cipier' een verantwoordelijkheid is ervan.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be