![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=4]Tweetalig huwelijk in Brussel: moeilijk, maar niet onmogelijk[/size][/font]
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]"Mijnheer, tweetaligen bestaan niet in Brussel, u moet ofwel voor het Nederlands, ofwel voor het Frans kiezen" was het norse antwoord dat de loketbediende van de Brusselse gemeente Jette mij toesnauwde toen ik vroeg dat de voltrekking van mijn burgerlijk huwelijk in het Nederlands en het Frans zou gebeuren. En ik die dacht dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tweetalig was... Ik ben een overtuigde Belg, geboren uit een Franstalige moeder en een Vlaamse vader, en vlot tweetalig. Sinds 2000 ben ik woonachtig in Brussel. Voor de administratie ben ik Nederlandstalig vanwege mijn identiteitskaart en studies terwijl de grote meerderheid van mijn vrienden Franstalig zijn. In september trouw ik met een Franstalige Brusselse die over een elementaire kennis van het Nederlands beschikt. Om al die redenen zal, kan en wil ik nooit antwoorden op de vraag of ik nu Vlaming of Franstalig ben, ik antwoord dan altijd: "Ik ben in de eerste plaats Belg". Dat is ook het antwoord van mijn verloofde. Mijn verloofde en ik hebben daarom besloten dat de voltrekking van ons huwelijk in de twee talen zal gebeuren, te meer omdat in onze beide gezinnen niet iedereen tweetalig is. Het getuigt immers van respect ten aanzien van die familieleden dat ze kunnen begrijpen wat er gezegd wordt. We hadden nooit gedacht dat een gemeentelijke overheid in Brussel niet op ons verzoek zou kunnen (of willen) ingaan. Dat de huwelijksakte eentalig is, daar hebben we geen bezwaren tegen, maar dat een voltrekking niet in de twee talen mag gebeuren vinden we ronduit schandalig... en onlogisch aangezien het Brussels Hoofdstedelijk Gewest officieel tweetalig is. Dit is het zoveelste bewijs dat de taalnationalistische wantoestanden in Brussel een wig proberen te drijven tussen Nederlands- en Franstaligen door hen tegen elkaar op te zetten, waardoor de weg naar het separatisme volledig open ligt! Daarom zijn bicommunautaire koppels in Brussel en België zo cruciaal, zij zijn de enigen die de twee taalgemeenschappen dichter bij elkaar kunnen brengen. Dat hebben de prinsen Filip en Laurent goed begrepen toen hun burgerlijk huwelijk wel in de drie landstalen mocht gebeuren, dit gegeven is een doorslaggevend precedent voor bicommunautaire koppels die een tweetalig burgerlijk huwelijk wensen, want waarom zou die lijn niet doortrokken mogen worden naar alle huwelijken in Brussel? Grondwettelijk zijn immers alle Belgen gelijk, zowel prinsen als gewone burgers. Geholpen door alle Belgische krachten van goede wil zullen mijn verloofde en ik alles eraan doen om het gezond verstand, tweetaligheid en verdraagzaamheid te laten zegevieren en zo een brug te slaan tussen de twee taalgemeenschappen. Daarom hadden mijn verloofde en ik onlangs een afspraak met de ambtenaar van de burgerlijke stand van Jette, en die gaf wel blijk van gezond verstand en taalcivisme door begrip op te brengen voor onze situatie en in te gaan op ons verzoek...[/size][/font] [font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]A. THIERENS [/size][/font] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
NIETS. Indien u in Brussel op de Nederlandse taalrol staat, dan heeft dat alles te maken met het feit dat uw ouders (of een ervan of een gemachtigde) uw geboorte alsook naamgeving in het Nederlands hebben gedaan. Dan werd u op de Nederlandse taalrol ingeschreven en ook later een Nederlandstalige identiteitskaart uitgereikt. De studies hebben hier niets van doen. Helemaal niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit kan bijna niet anders een Blubberschrijfsel zijn uit de pen gevloeid van mr. Y. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom werd niet geopteerd voor een drietalig huwelijk als mijnheer zich zo een echte belg voelt?
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Proficiat voor het nieuwe paar; ik wens ze een levenslang gelukkig samenzijn !
Hun start is alleszins al beter dan mijn huwelijk (maar dat toch ook al bijna 30 jaar stand houdt hoor), want ik moest niet verwijzen naar hoogedelgeboren prinsenparen die door hun bestaan alleen al grondwettelijke voorrechten hebben, en dus in meerdere talen getrouwd zijn. Ik alleen maar in boerenvlaams. Om maar te zeggen dat uw meertalig protocol mij niet weerhoudt om mijn politieke gedachten te hebben, en dat houdt separatisme in. Maar grensoverschrijdende huwelijken mogen geen strobreed in de weg gelegd worden !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dacht ik het niet dat het een van de Blubbers was! Hans heeft eens te meer z'n mond voorbij gepraat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat doet het ertoe of hans dat heerschap kent of niet? en waaruit leid je af dat hij zijn mond voorbij praat? wellicht projecteer je eigenschappen van jezelf op een ander, wat zeker in jouw geval geen goed idee is
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het vb met eigen wapens bestrijden is exact wat men moet doen, anders blijft vlaanderen voor altijd met die bruine streep op haar onderbroek
![]() |
![]() |
#18 |
Schepen
|
![]() Je trouwt met deze die je graag ziet en je ook ervoor graag terug ziet. Of ze nu een andere taal spreekt mag eigenlijk niet deren. Nu maken jullie er weer een communautair spelletje van. Tja spijtig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() het communautair spelletje wordt gemaakt door ambtenaren in een land met partijen die graag communautaire spelletjes spelen over de belangen van de Belgen heen.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wollige taal die gewoon niets zegt. |
|
![]() |
![]() |