![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verhofstadt: "Confederalisme zorgt net voor meer blokkeringen"
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...kkeringen.aspx HBVL 12-01-2014 om 18:15 Binnenland De blokkeringen in de politieke werking van ons land zijn toe te schrijven aan "confederale elementen" in onze staatsstructuur. Dat zei ex-premier Guy Verhofstadt (Open Vld) zondag bij de voorstelling van een boek waar hij co-auteur van is. "Pariteit in de regering of alarmbelprocedures, dat zijn confederale elementen en dat zijn zaken die niet werken". Verhofstadt is een van de auteurs van "Een beter België. Een federale toekomst voor ons land", waaraan ook econoom (en ex-Open Vld-politicus) Paul De Grauwe een bijdrage heeft geleverd. De Grauwe komt tot de vaststelling dat de opeenvolgende staatshervormingen niet voor meer welvaart hebben gezorgd. Moeilijker besturen Het intussen veelbesproken confederalisme maakt voor de liberale ex-premier besturen moeilijker in plaats van eenvoudiger. "Zoals de Europese Unie op bepaalde domeinen nog beslissingen neemt, bij consensus, is typisch confederaal. Een confederatie is nooit een stabiele constructie, maar gaat altijd de een of de andere richting uit. Ofwel ga je naar een splitsing, ofwel naar een federatie". Verhofstadt herhaalde zijn pleidooi voor een federale kieskring. "In een federaal land zijn er inderdaad federale instellingen nodig. Een koning en een premier zijn niet voldoende". Open Vld-parlementslid Bart Somers, ook een van de auteurs, zegt dat de kostprijs van een onafhankelijk Vlaanderen zeer hoog ligt. "Even hoog als in 1585 met de val van Vlaanderen of het verlies van Frans-Vlaanderen in de zeventiende eeuw. Ik hoop dat de geschiedenisboekjes het begin van de 21ste eeuw niet moeten duiden als de tijd waarin Vlaanderen Brussel verloor". Eenheidsdenken Somers waarschuwt voor een soort nationalistisch eenheidsdenken. "De droom die de separatisten verkopen is er een die zegt dat we in een post-ideologische, Vlaamse heilstaat gaan komen waar iedereen hetzelfde denkt, zoals de communisten dat ook geloofden. Dat is voor mij als liberaal politicus enorm bedreigend: ik geloof in de botsing der ideeën". Politicoloog en co-auteur Dave Sinardet relativeerde het belang van meerderheden in elke taalgroep. Van de veertig jaar na de splitsing van de politieke partijen zijn er zestien jaar geweest waarin één taalgroep geen meerderheid had. Tien jaar daarvan waren het de Franstaligen die geen meerderheid hadden (onder meer onder de regeringen-Tindemans en Martens-Gol). Tja als Guy het zegt zal het wel waar zijn zeker? Maar blijft de vraag: Wie heeft ons land zo misvormd zodat het quasi onbetaalbaar geworden is? |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zweer u, die Verhofstad gelooft werkelijk zijn eigen leugens.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verhofstadt, Rutten, Somers, Magnette.
Deze reacties zullen wel afgesproken zijn de loge. |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Telkens als ik Mr Verhofstadt zie op de TV dan wordt er vanuit mijn synapsen het woord "BURGERMANIFESTEN" op mijn netvlies geprojecteerd.
Ik verlies dan tijdelijk mijn gehoorvermogen en zie enkel nog iemand zitten waarvan zijn mond open en dicht gaat zoals een vis in een aquarium. Na het verdwijnen van Mr Verhofstadt komt mijn gehoor terug. Raar hé ![]()
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Zijn diagnose, dat pariteit en alarmbelprocedures niet werken, is correct. Een remedie heb ik hem echter niet weten voorstellen - en dat moet je van die kant ook niet verwachten. De OVLD en de PS zijn de ENIGE partijen die al 15 jaar onafgebroken in de federale regering zitten. Meer van hetzelfde gaat geen ander resultaat geven.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.burgermanifest.be/de-eers...n/03-01-01.php
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Ik probeer te snappen waar OVLD naartoe wil.
“alarmbelprocedures, dat zijn confederale elementen en dat zijn zaken die niet werken".” Ik denk dat OVLD hier vooral over het BHV dossier heeft. Die decennia aansleepte. Er was een meerderheid en er was dan de alarmbelprocedures. Een procedures die toch misbruikt werd toen de Duitstalige gemeenschap deze “moest” gebruiken om een oplossing van BHV te blokkeren. Eenzelfde alarmprocedure werd gebruikt toen Vlaanderen zijn zorgverzekering wilde uitbouwen. Ik heb de indruk ( ik zeg wel indruk ) dat de alarmprocedures het meest gebruikt worden door Wallonië Wil OVLD dat dan afbouwen ? Veel succes alvast in Wallonië. Hoe ziet de OVLD dan ook het verschil tussen een Vlaamse en Waalse stem ? ik bedoel de democratische waarde ervan. Wallonië heeft meer senatoren in verhoudingen met Vlaanderen. Als OVLD voor een federale kieskring is, gaan ze dan ook de meerwaarde van een Waalse stem aanpakken ? Nu dat veto’s contraproductief werken is waar. Kijk maar naar de VN en Syrië. Maar wat bedoeld OVLD met confederalisme? Ik dacht de rode draad daarin was, wat doen we nog samen ? en waar bereiken we geen overeenkomst en kunnen we op eigen visie verder zonder tegenwerking. Is dit niet een beetje het Benelux model ? Wat was, is daar verkeerd aan ? dat het geld kost, ja dat klopt. Maar Benelux blokkeert toch niets
#9 |
Gouverneur
|
![]() Toch geweldig hé, ze hebben dat gvd zelf uitgevonden, die term, en nu doen ze alsof ze er nog nooit van hebben gehoord. Geweldig toch?
Gratis campagne voor de N-VA gewoon.
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België: "ik ben niet akkoord met wat de confederatie over die bevoegdheid beslist, dus ik verbied alle andere deelstaten om die bevoegdheid op hun manier uit te oefenen." |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
<... Somers waarschuwt voor een soort nationalistisch eenheidsdenken. "De droom die de separatisten verkopen is er een die zegt dat we in een post-ideologische, Vlaamse heilstaat gaan komen waar iedereen hetzelfde denkt, zoals de communisten dat ook geloofden. Dat is voor mij als liberaal politicus enorm bedreigend: ik geloof in de botsing der ideeën"...> Alsof er in 'Onafhankelijk Vlaanderen' géén 'botsing der ideeën' meer plaats zou vinden ![]() Misschien kan De Heer Huidig Burgemeester Van Mechelen Somers Bart zich eens de moeite getroosten - al was het maar voor de frime - op dit forum Zijn Groot Licht op te steken. Ik wil Hem niet eens aanraden aan de discussies alhier deel te nemen. De naïeve filantroop in mij houdt namelijk rekening met de m.i. niet geringe kans dat Zijn erwten-brein de alhier plaats grijpende 'botsing der ideeën' niet overleeft. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 14 januari 2014 om 11:45. |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Confederalisme zorgt voor meer blokkeringen.
Er mag wel eens een blokkeerinkske komen. Maar dan in de juiste richting. Dat zal deugd doen, aan ons jeugdig hartje. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na de verkiezingen botsen de ideeën anderhalf jaar lang. En toen botsten de ideeën niet meer, integendeel. De compromiscultuur (lees, de "Vlamingen" die plooiden voor de Francofonie) werd hersteld en De Croo werd minister in een identiek samengestelde regering.