Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2013, 07:10   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Talking fietsers door het rood ...

Citaat:
Op zeven Gentse kruispunten moeten fietsers binnenkort niet meer stoppen voor een rood licht als ze rechts willen afslaan. ‘Het gaat om kruispunten waar de fietsers niemand hinderen en waar door het rood licht rijden absoluut veilig is’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw.
Bron

Kruispunten waar de fietsers niemand hinderen en waar ze vlotjes door het rode licht mogen 'vliegen' (precies of ze doen dat al jaren niet )

Bij dat 'regeltje' daar in Gent denk ik dat de ziekenhuizen binnenkort veel nieuwe klanten gaan krijgen ...

Verder zal het mij een worst wezen.
Oud 7 november 2013, 09:05   #2
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Kruispunten waar de fietsers niemand hinderen en waar ze vlotjes door het rode licht mogen 'vliegen' (precies of ze doen dat al jaren niet )

Bij dat 'regeltje' daar in Gent denk ik dat de ziekenhuizen binnenkort veel nieuwe klanten gaan krijgen ...

Verder zal het mij een worst wezen.
Ik weet dit het voor de Belg baanbrekend kan klinken, maar deze regelgeving bestaat al veel langer in andere landen zonder noemenswaardige problemen.

Als de lokale situatie er zich toe leent, kan dit perfect.
Oud 7 november 2013, 09:32   #3
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik weet dit het voor de Belg baanbrekend kan klinken, maar deze regelgeving bestaat al veel langer in andere landen zonder noemenswaardige problemen.

Als de lokale situatie er zich toe leent, kan dit perfect.
Yep. Het heeft geen zin te wachten voor een rood licht als er nergens een aankomende auto te zien is. In mijn buurt heb ik een aantal verkeerslichten staan die zo slecht zijn afgesteld, dat het feitelijk de moeite niet waard is om en kwartier te wachten. Zo heb ik als voetganger tevens al meerdere keren mijn bus kunnen halen in plaats van als een zombie naar een volledig overbodig rood licht te staan staren. In Nederland werkt de infrastructuur pas goed. Maar hier...
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:54   #4
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het gaat hier uitsluitend om rechtsaf slaan. Ik ben eerlijk gezegd eerder voor een voorsorteerstrook die het verkeerslicht langs rechts passeert, waardoor je sowieso niet moet wachten, maar goed, dit is een aanvaardbare oplossing. Ik moet wel bekennen dat het toch wel wat wennen is, hier in Brussel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:59   #5
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ze doen maar. Ik weet in ieder geval dat een wagen sterker is dan iemand op een fiets. Knalt er zo iemand met zijn fiets op mijn wagen dan zal ik enkel wat papierwinkel moeten doen voor de omniumverzekering. Ik hoop dan voor die fietser dat hij ook niet meer moet doen dan dat of dat ze hem in een kist onder de grond moeten steken. Fietsers door het rood = niet mijn probleem of zorg.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 12:44   #6
FIK
Burger

FIK's schermafbeelding

Lightbulb

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Ze doen maar. Ik weet in ieder geval dat een wagen sterker is dan iemand op een fiets. Knalt er zo iemand met zijn fiets op mijn wagen dan zal ik enkel wat papierwinkel moeten doen voor de omniumverzekering. Ik hoop dan voor die fietser dat hij ook niet meer moet doen dan dat of dat ze hem in een kist onder de grond moeten steken. Fietsers door het rood = niet mijn probleem of zorg.
Zelfs indien enkel de fietser in overtreding was bij dergelijk ongeval, zal de bestuurder van de wagen ook een deel van de aansprakelijkheid dragen. Bij een dodelijk ongeval kan dit duur uitvallen (ook strafrechtelijk).
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 14:47   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet in ieder geval dat een wagen sterker is dan iemand op een fiets.
Een wagen is en blijft in een bepaalde situatie een potentieel wapen.

Ik zou dat toch niet willen meemaken hoor dat een kindje of iemand anders met zijn/haar fiets tegen de wagen knalde en men die daarna richting ziekenhuis moet sturen

Op zich was het in beide richtingen door een straat rijden van fietsers al enorm ver gezocht.

Men mag uiteindelijk ook eens werk gaan maken de fietsen te controleren want ik dacht dat er tegenwoordig niet veel fietsen meer rondrijden die in orde zijn zoals de wet het voorschrijft.

Leesgenot

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 november 2013 om 14:49.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 17:22   #8
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het gaat hier uitsluitend om rechtsaf slaan. Ik ben eerlijk gezegd eerder voor een voorsorteerstrook die het verkeerslicht langs rechts passeert, waardoor je sowieso niet moet wachten, maar goed, dit is een aanvaardbare oplossing. Ik moet wel bekennen dat het toch wel wat wennen is, hier in Brussel.
Lijkt me zeker een betere oplossing.
Oud 8 november 2013, 17:54   #9
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Er zijn landen waar die regel ook voor auto's geldt. Met veel (meer) ongevallen tot gevolg.
Regels moeten duidelijk zijn: rood = stoppen, en niet stoppen, maar...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 18:32   #10
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

in California mag dit zelfs met de wagen.
Oud 8 november 2013, 19:18   #11
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
Ik heb er vorig jaar een dikke maand rondgereden en het beviel mij enorm.
Echt veel minder stresserend dan hier.
Zelfs in een grootstad als SF was het aangenaam rijden.
LA heb ik niet gedaan
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 19:23   #12
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

In Belgie heb je het probleem dat er eigenlijk geen ruimtelijke ordening is en alles onlogisch en smallekes door elkaar al van het begin is neergezet.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 19:37   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
In bepaalde staten van de USA en bijna in gans Canada, in principe
Citaat:
In vielen Bundesstaaten der USA, sowie in allen Provinzen Kanadas ist das Rechts-Abbiegen an roten Ampeln sogar grundsätzlich erlaubt.
Die # vaste groene pijl(bord) vindt men dan in andere landen:
Citaat:
Im Ausland
Die Möglichkeit, trotz roter Ampel rechts abzubiegen, besteht in ähnlicher Form auch in Australien, Frankreich, Kolumbien, Polen, Rumänien, Singapur, Thailand und Tschechien.
zie ook link Wiki.

#
http://www.gruener-pfeil.de/aktion-h...ruenpfeil.html

ook:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnpfeil

Andere Länder

In manchen Bundesstaaten der USA (Ausnahme Stadt New York) sowie in allen Provinzen Kanadas (Ausnahme Montreal) ist das Rechts-Abbiegen an roten Ampeln grundsätzlich erlaubt. An manchen Kreuzungen verbietet jedoch ein Schild mit der Aufschrift „NO TURN ON RED“ (Kein [Rechts-]Abbiegen bei rot), das sozusagen das Gegenteil zum Grünpfeil darstellt, das Abbiegen. Die Möglichkeit, trotz rotem Ampellicht rechts (bzw. links in Ländern mit Linksverkehr) abzubiegen wie in Deutschland, besteht in ähnlicher Form auch in Australien, Frankreich, Kolumbien, Polen, Rumänien, Singapur, Thailand, Tschechien und Ukraine. In Litauen wurde die deutsche Regel exakt übernommen. Auch der Einsatz erfolgt nach den deutschen Richtlinien[3].
Uitvinding van de DDR, waar ook de eerste D-Unief voor verkeerswetenschappers ligt (Dresden) .

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2013 om 19:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 23:56   #14
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
In Belgie heb je het probleem dat er eigenlijk geen ruimtelijke ordening is en alles onlogisch en smallekes door elkaar al van het begin is neergezet.
Met de franse slag neer gepoot, echt een zooitje ongeregeld.
Oud 14 november 2013, 20:24   #15
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik heb er vorig jaar een dikke maand rondgereden en het beviel mij enorm.
Echt veel minder stresserend dan hier.
Zelfs in een grootstad als SF was het aangenaam rijden.
LA heb ik niet gedaan
LA is iets stresserender en San Diego ook
Oud 14 november 2013, 23:24   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u een fietser omver rijdt en daarbij in uw onrecht bent, waarom is dat dan plotseling "uw" probleem niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:42   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u een fietser omver rijdt en daarbij in uw onrecht bent, waarom is dat dan plotseling "uw" probleem niet?
Citaat:

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2013 om 00:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 00:13   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Ik zie nog steeds niet in waarom dat "zijn" probleem niet is. Of heeft hij dan zo weinig menselijke empathie dat hij voorbijgaat aan dat ongeluk? Is het dat soort mensen dat ook fietsers omver rijdt en erna gewetenloos vluchtmisdrijf pleegt?
Oud 15 november 2013, 09:46   #19
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Voor de goede gang van zaken : ik zal NOOIT vluchtmisdrijf doen.

Maar als een fietser door het rood rijdt -ongeacht dit nu mag of niet mag- en hij rijdt tegen mijn wagen, komt ten val en moet naar het ziekenhuis of naar het mortuarium. Moet ik dan ineens een potje gaan blèten of zelfmoordneigingen krijgen? Pech voor hem dan maar op menselijke empathie moeten ze niet rekenen. Als ik mijn gevoelens moet laten spreken dan doe ik dat wel bij mijn kinderen.

Er is ooit eens een brommerke tegen mijn stilstaande wagen geknald. Resultaat : open beenbreuk bij de motorrijder en de voorkant van mijn wagen helemaal stuk. En ondanks de omniumverzekering heb ik toch meer met mijn wagen ingezeten dan die pippo zijn been. Ambulance en politie gebeld (voor een alcoholcontrole, ge weet nooit met zo'n gasten) en dan mij bezig gehouden om zo snel mogelijk de wagen naar de garage te krijgen en een vervangwagen te hebben.

En zelfs EERST nog de ambulance gebeld, dus toch nog iets menselijke empathie. Verder mocht hij voor mijn part daar wel blijven liggen. Het enige wat ik nog deed was hem vervloeken voor de beschadiging van mijn wagen.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 09:53   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als een fietser door het rood rijdt -ongeacht dit nu mag of niet mag- en hij rijdt tegen mijn wagen, komt ten val en moet naar het ziekenhuis of naar het mortuarium. Moet ik dan ineens een potje gaan blèten of zelfmoordneigingen krijgen? Pech voor hem dan maar op menselijke empathie moeten ze niet rekenen. Als ik mijn gevoelens moet laten spreken dan doe ik dat wel bij mijn kinderen.
U springt van de hak op de tak. Eerder had u het over "verantwoordelijkheid"; nu over "gevoelens".

Als u betrokken bent in een ongeval, is het uw plicht in die situatie uw verantwoordelijkheid op te nemen. Desnoods moet u die gewonde fietser op de achterbank leggen en er naar het ziekenhuis mee rijden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be