![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() De Oost-Kantons in de provincie Luik (Liège) zijn deels al Duits grondgebied. Dat blijkt uit het verloop van de grens op Google Maps. Wat is hiervan de reden? Of wordt hier een begin gemaakt van een Zurückkehr ins Heim?
![]() Het betreft hier een soort enclaves, zoals de tweeëntwintig (!) enclaves van de gemeente Baarle Hertog, met namen als Roetgen en Mützenich. Ik dacht even dat de bizarre grenskronkels een misdruk op de kaart waren, maar bij nadere bestudering bestaan deze grenzen echt. De grenzen naderen elkaar tot op enkele meters afstand en vormen in bogen corridors (zie bijgevoegde kaart). Is iemand hiervan op de hoogte?
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 januari 2014 om 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn diverse grenspalen met nummers 770 t/m 882. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://geosite.jankrogh.com/vennbahn.htm Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 januari 2014 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Strikt genomen zouden de bedding van de Vennbahn nu weer Duits bezit moeten worden. Volgens de afspraken van Versailles blijft de bedding Belgisch grondgebied zolang er een spoorweg ligt. Nu is die enige tijd geleden uitgebroken en plaats gemaakt voor een fietspad. Bij mijn weten is er tot op heden geen overdracht gebeurd. Ook Duitsland doet schijnbaar geen pogingen de corridor op te eisen, wat ze wettelijk met een zuiver geweten kan doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het valt tenzeerste te betwijfelen of de Oostkantons nog terug 'Heim ins Reich' willen. Ze worden veel te goed gepamperd door de Belgische staat.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2014 om 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar dat hier recht moet gedaan worden, staat buiten kijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat dit niet zal gebeuren. In samsenwerking met de betrokken Duitse en Waalse overheden werd immers het fietspad aangelegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van zodra Di Rupo-II de vermogensbelasting invoert willen ze allemaal terug naar Duitsland.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat valt nog te bezien. Het bestaan van de Belgische staat staat op losse schroeven en op Wallonië zitten de Oostkantonners niet te wachten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hoe staan de Belgische staat, Vlaanderen en Wallonië tegenover een terugkeer of een referendum in de Oostkantons over de terugkeer naar Duitsland? Lijkt me interessant om te weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() De Oostkantons kunnen mijn kloten kussen.
Heinz Ketchup heeft zich laten gebruiken door de Francofonen om BHV te kelderen met de alarmbelprocedure. Dat ze hun plan trekken met de PS. Laatst gewijzigd door giserke : 23 januari 2014 om 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Man, de Duitstaligen Belgen wil voor geen cent van de wereld deel uit maken van de Bondsrepubliek. Moest Vlaanderen zich afscheiden gaan de Duitstaligen nog liever door met België dan deel uit te maken van het gehate ''Duitsland''. Over het algemeen vind men Duitsers maar arrogante mooipraters en ik kom wel geregeld in Eupen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik niet verkeerd ben, zitten zij daar niet op te wachten. Citaat:
Indien België ontbonden wordt, zullen de Duitstaligen waarschijnlijk wel hun toekomst kunnen kiezen op basis van het zelfbeschikkingsrecht.
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou niet weten waarom de Oostkantons naar Duitsland zouden gaan.
Citaat:
Blijkbaar zijn er weinig Belgen en Vlamingen bekend met de geschiedenis van die regio. Ik zie niet in waarom men over een terugkeer naar Duitsland spreekt. Die regio heeft een veel langere gemeenschappelijke bestuurlijke geschiedenis met Brabant, en dus België dan bv het Graafschap Rekem dat nu bij het Vlaamse gewest hoort. Of delen van Ned. Limburg. Is er ook maar één persoon die voorstelt die laatste gebieden terug te geven aan Duitsland? Waar zit de logica? Ik zie er maar één: flaminganten die elke pietluttige gelegenheid te baat nemen om hun Franstalige landgenoten te kunnen benadelen of boycotten. Ik blijf bij mijn gedacht. Indien er ooit een einde aan België komt, met de huidige grenzen, betekent dit meteen het einde van Vlaanderen. Ttz de macht van Vlaamse bestuurders zal verminderen. Vele zaken zullen dan op Europees niveau regionaal geregeld worden. Zoals men hier in de grensregio langzaam naar een euregionale samenwerking Maas-Rijn groeit. Op gebied van onderwijs, openbaar vervoer, infrastructuur media enz. wordt er aan de weg getimmerd. Vergeet niet dat we het over een gebied met ongeveer 5 miljoen inwoners hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten haalde de Duitsgezinde partij tijdens het interbellum heel mooie verkiezingsresultaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |