Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2014, 20:53   #1
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Oost-Kantons deels al Duits grondgebied

De Oost-Kantons in de provincie Luik (Liège) zijn deels al Duits grondgebied. Dat blijkt uit het verloop van de grens op Google Maps. Wat is hiervan de reden? Of wordt hier een begin gemaakt van een Zurückkehr ins Heim?

Het betreft hier een soort enclaves, zoals de tweeëntwintig (!) enclaves van de gemeente Baarle Hertog, met namen als Roetgen en Mützenich.

Ik dacht even dat de bizarre grenskronkels een misdruk op de kaart waren, maar bij nadere bestudering bestaan deze grenzen echt. De grenzen naderen elkaar tot op enkele meters afstand en vormen in bogen corridors (zie bijgevoegde kaart).

Is iemand hiervan op de hoogte?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Duitse enclaves in Oost-België.jpg‎
Bekeken: 406
Grootte:  175,0 KB
ID: 92605  

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 januari 2014 om 20:53.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 20:59   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Oost-Kantons in de provincie Luik (Liège) zijn deels al Duits grondgebied. Dat blijkt uit het verloop van de grens op Google Maps. Wat is hiervan de reden? Of wordt hier een begin gemaakt van een Zurückkehr ins Heim?

Het betreft hier een soort enclaves, zoals de tweeëntwintig (!) enclaves van de gemeente Baarle Hertog, met namen als Roetgen en Mützenich.

Ik dacht even dat de bizarre grenskronkels een misdruk op de kaart waren, maar bij nadere bestudering bestaan deze grenzen echt. De grenzen naderen elkaar tot op enkele meters afstand en vormen in bogen corridors (zie bijgevoegde kaart).

Is iemand hiervan op de hoogte?
Ja, alleen is het omgekeerde: het zijn Belgische enclaves op Duits grondgebied. Wat u ziet, is het verloop van de zogenaamde Vennbahn. Deze spoorlijn werd na WO I door België geannexeerd, samen met de Oostkantons.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 21:27   #3
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, alleen is het omgekeerde: het zijn Belgische enclaves op Duits grondgebied. Wat u ziet, is het verloop van de zogenaamde Vennbahn. Deze spoorlijn werd na WO I door België geannexeerd, samen met de Oostkantons.
Ik dacht dat de gebogen lopende corridors Belgisch grondgebied waren en de enclaves Duits?

Er zijn diverse grenspalen met nummers 770 t/m 882.
Oud 22 januari 2014, 21:33   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat de gebogen lopende corridors Belgisch grondgebied waren en de enclaves Duits?

Er zijn diverse grenspalen met nummers 770 t/m 882.
Ogenschijnlijk heb ik mij verkeerd uitgedrukt: toen de Vennbahn ingelijfd werd, betekent dit niet dat alle gebied ten westen van die spoorlijn Belgisch werd. Sedert WO I is dat Duits gebleven. Die gebieden behoorden niet tot de overgehevelde Oostkantons.

http://geosite.jankrogh.com/vennbahn.htm

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 januari 2014 om 21:36.
Oud 22 januari 2014, 21:44   #5
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ogenschijnlijk heb ik mij verkeerd uitgedrukt: toen de Vennbahn ingelijfd werd, betekent dit niet dat alle gebied ten westen van die spoorlijn Belgisch werd. Sedert WO I is dat Duits gebleven. Die gebieden behoorden niet tot de overgehevelde Oostkantons.

http://geosite.jankrogh.com/vennbahn.htm
Interessante link, die ik nader bestudeerd heb. De Vennbahn-exclaves zijn dus een erfenis van de Belgische annexatiedrift van na de Eerste Wereldoorlog?
Oud 22 januari 2014, 21:47   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessante link, die ik nader bestudeerd heb. De Vennbahn-exclaves zijn dus een erfenis van de Belgische annexatiedrift van na de Eerste Wereldoorlog?
Inderdaad. Strikt genomen zouden de bedding van de Vennbahn nu weer Duits bezit moeten worden. Volgens de afspraken van Versailles blijft de bedding Belgisch grondgebied zolang er een spoorweg ligt. Nu is die enige tijd geleden uitgebroken en plaats gemaakt voor een fietspad. Bij mijn weten is er tot op heden geen overdracht gebeurd. Ook Duitsland doet schijnbaar geen pogingen de corridor op te eisen, wat ze wettelijk met een zuiver geweten kan doen.
Oud 22 januari 2014, 21:48   #7
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt tenzeerste te betwijfelen of de Oostkantons nog terug 'Heim ins Reich' willen. Ze worden veel te goed gepamperd door de Belgische staat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2014 om 21:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 21:55   #8
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Strikt genomen zouden de bedding van de Vennbahn nu weer Duits bezit moeten worden. Volgens de afspraken van Versailles blijft de bedding Belgisch grondgebied zolang er een spoorweg ligt. Nu is die enige tijd geleden uitgebroken en plaats gemaakt voor een fietspad. Bij mijn weten is er tot op heden geen overdracht gebeurd. Ook Duitsland doet schijnbaar geen pogingen de corridor op te eisen, wat ze wettelijk met een zuiver geweten kan doen.
Vreemd dat dit nog niet is gebeurd, maar wellicht stelt Duitsland zich terughoudend op en wacht het op een tijdstip dat beter gelegen is.

Maar dat hier recht moet gedaan worden, staat buiten kijf.
Oud 22 januari 2014, 22:02   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemd dat dit nog niet is gebeurd, maar wellicht stelt Duitsland zich terughoudend op en wacht het op een tijdstip dat beter gelegen is.

Maar dat hier recht moet gedaan worden, staat buiten kijf.
Ik denk dat dit niet zal gebeuren. In samsenwerking met de betrokken Duitse en Waalse overheden werd immers het fietspad aangelegd.
Oud 22 januari 2014, 22:15   #10
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het valt tenzeerste te betwijfelen of de Oostkantons nog terug 'Heim ins Reich' willen. Ze worden veel te goed gepamperd door de Belgische staat.
Van zodra Di Rupo-II de vermogensbelasting invoert willen ze allemaal terug naar Duitsland.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 22:40   #11
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat valt nog te bezien. Het bestaan van de Belgische staat staat op losse schroeven en op Wallonië zitten de Oostkantonners niet te wachten.
Oud 23 januari 2014, 00:02   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er nooit enquetes gehouden die de gevoelens van de bevolking daar ten aanzien van een eventuele terugkeer naar Duitsland weergeven?

En hoe staan de Belgische staat, Vlaanderen en Wallonië tegenover een terugkeer of een referendum in de Oostkantons over de terugkeer naar Duitsland?

Lijkt me interessant om te weten.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 00:07   #13
giserke
Banneling

Standaard

De Oostkantons kunnen mijn kloten kussen.
Heinz Ketchup heeft zich laten gebruiken door de Francofonen om BHV te kelderen met de alarmbelprocedure.
Dat ze hun plan trekken met de PS.

Laatst gewijzigd door giserke : 23 januari 2014 om 00:10.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 00:17   #14
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De Oostkantons kunnen mijn kloten kussen.
Heinz Ketchup heeft zich laten gebruiken door de Francofonen om BHV te kelderen met de alarmbelprocedure.
Dat ze hun plan trekken met de PS.
Laat het niet aan je hart komen giserke, BHV is nu toch opgelost. Welliswaar door andere partijen dan de jouwe, maar toch.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 01:32   #15
Calvinist
Banneling

Standaard

Man, de Duitstaligen Belgen wil voor geen cent van de wereld deel uit maken van de Bondsrepubliek. Moest Vlaanderen zich afscheiden gaan de Duitstaligen nog liever door met België dan deel uit te maken van het gehate ''Duitsland''. Over het algemeen vind men Duitsers maar arrogante mooipraters en ik kom wel geregeld in Eupen.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 08:33   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zijn er nooit enquetes gehouden die de gevoelens van de bevolking daar ten aanzien van een eventuele terugkeer naar Duitsland weergeven?
Ik dacht van wel, maar ik kan ze niet onmiddellijk terugvinden.
Als ik niet verkeerd ben, zitten zij daar niet op te wachten.

Citaat:
En hoe staan de Belgische staat, Vlaanderen en Wallonië tegenover een terugkeer of een referendum in de Oostkantons over de terugkeer naar Duitsland?.
Zeer onwaarschijnlijk, het is momenteel totaal niet aan de orde. Zolang België blijft bestaan, zullen grenzen die een eeuw geleden zijn gemaakt, niet terug in vraag gesteld worden, anders mogen ongeveer alle Europese grenzen herzien worden.

Indien België ontbonden wordt, zullen de Duitstaligen waarschijnlijk wel hun toekomst kunnen kiezen op basis van het zelfbeschikkingsrecht.
Oud 23 januari 2014, 08:38   #17
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

En hoe staan de Belgische staat, Vlaanderen en Wallonië tegenover een terugkeer of een referendum in de Oostkantons over de terugkeer naar Duitsland?

Lijkt me interessant om te weten.
Er was ooit (of er is nog) een partij die streeft naar de terugkeer naar Duitsland. Maar die haalde (haalt?) nooit veel stemmen. Het blijkt ook dat de Duitstalige zeer loyale Belgen zijn geworden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 09:48   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Ik zou niet weten waarom de Oostkantons naar Duitsland zouden gaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Na het Congres van Wenen (1815) werd het departement van de Ourthe, waartoe ook nog Kronenburg en Schleiden hoorden, tussen Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en Pruisen verdeeld, min of meer volgens de Romaans-Germaanse taalgrens. In de streek van Eupen sprak men Ripuarisch of Limburgs, in de streek van Sankt-Vith Luxemburgs. Malmedy en Weismes zijn altijd Waalstalig geweest. In de Pruisische tijd, en vooral nadat Otto von Bismarck in 1870 decreteerde dat het Hoogduits de enige taal voor onderwijs en administratie moest worden, is het gebied snel verduitst.
Recente geschiedenis

In de jaren '20 van de vorige eeuw werd voor deze kantons ook de naam «Nieuw-België» gebruikt. In 1920 waren ze in het kader van het Verdrag van Versailles afgescheiden van het Duitse Rijk en aan België gehecht. Ze dienden als compensatie voor de door België geleden oorlogsschade in de Eerste Wereldoorlog. Deze 20 tot 50 km brede grensstrook werd na een vijfjarige overgangsperiode in 1925 volledig in het Belgisch staatsverband opgenomen. In Duitsland duidt men dit gebied ook wel aan als «Eupen-Malmedy», naar de beide voormalig Pruisische Landkreise. Met uitzondering van Neutraal-Moresnet waren deze districten vanaf 1815 Pruisisch geweest. De aan het kanton Eupen grenzende, eveneens niet-Romaanstalige gemeenten in de Platdietse streek die al sedert het Weense Congres Belgisch waren (Aubel, Plombières, Welkenraedt en Baelen) werden in deze periode ter onderscheiding ook wel «Oud-België» genoemd.
bron= wikipedia.

Blijkbaar zijn er weinig Belgen en Vlamingen bekend met de geschiedenis van die regio. Ik zie niet in waarom men over een terugkeer naar Duitsland spreekt. Die regio heeft een veel langere gemeenschappelijke bestuurlijke geschiedenis met Brabant, en dus België dan bv het Graafschap Rekem dat nu bij het Vlaamse gewest hoort. Of delen van Ned. Limburg. Is er ook maar één persoon die voorstelt die laatste gebieden terug te geven aan Duitsland?

Waar zit de logica?

Ik zie er maar één: flaminganten die elke pietluttige gelegenheid te baat nemen om hun Franstalige landgenoten te kunnen benadelen of boycotten.

Ik blijf bij mijn gedacht. Indien er ooit een einde aan België komt, met de huidige grenzen, betekent dit meteen het einde van Vlaanderen. Ttz de macht van Vlaamse bestuurders zal verminderen. Vele zaken zullen dan op Europees niveau regionaal geregeld worden. Zoals men hier in de grensregio langzaam naar een euregionale samenwerking Maas-Rijn groeit. Op gebied van onderwijs, openbaar vervoer, infrastructuur media enz. wordt er aan de weg getimmerd.
Vergeet niet dat we het over een gebied met ongeveer 5 miljoen inwoners hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 22:53   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was ooit (of er is nog) een partij die streeft naar de terugkeer naar Duitsland. Maar die haalde (haalt?) nooit veel stemmen. Het blijkt ook dat de Duitstalige zeer loyale Belgen zijn geworden.
Bij mijn weten haalde de Duitsgezinde partij tijdens het interbellum heel mooie verkiezingsresultaten.
Oud 23 januari 2014, 22:54   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar zit de logica?
Alvast niet bij de geschiedenis, maar wel bij de identiteitsbeleving.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be