Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2014, 14:38   #1
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard Wat vinden we hier van?

http://www.hln.be/hln/nl/9090/Voetba...ieel-toe.dhtml

De Wereldvoetbalbond FIFA staat het dragen van een sluier of tulband tijdens wedstrijden officieel toe. Na een testperiode van twintig maanden besliste de International Football Association Board (Ifab), het orgaan dat de spelregels beheert, het licht definitief op groen te zetten.

Jérôme Valcke. © ap.
"Wij hebben de beslissing genomen dat speelsters wedstrijden mogen afwerken met het hoofd bedekt", zo verklaarde Jérôme Valcke, secretaris-generaal van de FIFA, zaterdag op een persconferentie in Zürich. Hij voegde eraan toe dat mannen de keuze krijgen al dan niet een tulband te dragen. Dat was een vraag vanuit de Canadese sikh-gemeenschap.

De sluier of tulband moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo moet hij overeenstemmen met de rest van de outfit, mag hij niet vasthangen aan het shirt en mag hij de veiligheid van de drager niet in het gedrang brengen.

Persoonlijk vind ik dit een negatieve beslissing. Internationale regels zouden boven godsdienstige gebruiken moeten primeren.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 14:49   #2
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Het zou een binnenkoppertje kunnen zijn maar met zo'n tulband zal het lastig worden...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2014, 20:10   #3
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Ach voetbal interesseert me werkelijk geen flikker , maar ....
Oh boy , ze gaan weer goed !!
Sinds wanneer is voetbal een geloofsgeloofgerichte sport ??
(geloofsgeloof = religie)

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2014, 00:59   #4
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht

De Wereldvoetbalbond FIFA staat het dragen van een sluier of tulband tijdens wedstrijden officieel toe. Na een testperiode van twintig maanden besliste de International Football Association Board (Ifab), het orgaan dat de spelregels beheert, het licht definitief op groen te zetten.

Jérôme Valcke. © ap.
"Wij hebben de beslissing genomen dat speelsters wedstrijden mogen afwerken met het hoofd bedekt", zo verklaarde Jérôme Valcke, secretaris-generaal van de FIFA, zaterdag op een persconferentie in Zürich. Hij voegde eraan toe dat mannen de keuze krijgen al dan niet een tulband te dragen. Dat was een vraag vanuit de Canadese sikh-gemeenschap.

De sluier of tulband moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo moet hij overeenstemmen met de rest van de outfit, mag hij niet vasthangen aan het shirt en mag hij de veiligheid van de drager niet in het gedrang brengen.

Persoonlijk vind ik dit een negatieve beslissing. Internationale regels zouden boven godsdienstige gebruiken moeten primeren.
Ik vind dat ze niet ver genoeg gaan : voetbal moet toegestaan worden in boerka. Zwemmen ook. En alle andere sporten eveneens : windsurf, tennis, pingpong, boksen, judo, gewichtheffen...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2014, 01:04   #5
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Alle dagen karnaval.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 09:57   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Het zou een binnenkoppertje kunnen zijn maar met zo'n tulband zal het lastig worden...
Oud 5 maart 2014, 10:12   #7
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht

Jérôme Valcke. © ap.

Volkomen fout signaal. Sport moet zijn eigen regels volgen, en geen regels van buitenaf. Dus ook geen religieus geinspireerde kledij. Iedereen een uniforme sportkledij, tijdens het beoefenen van je sport speelt het geen enkele rol welk geloof je aanhangt. Wat een sportman of vrouw na de wedstrijden doet hebben wij dan weer geen zaken mee.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 10:54   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Mjaaa... Maar eigenlijk gaat het niet ver genoeg. Het zou vrouwen moeten verboden worden om voetbalmatchen bij te wonen. Tenzij met Nikab of, nog beter, met bourka. Bovendien, als men hen toelaat zouden die vrouwen dienen gegroepeerd te worden op afzonderlijke zitplaatsen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 11:19   #9
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Van zodra de FIFA naturisten in hun blootje laat voetballen, kan ik die beslissing wel aanvaarden

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 17:37   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Van zodra de FIFA naturisten in hun blootje laat voetballen, kan ik die beslissing wel aanvaarden
Dat zal ook een zicht worden ...
Oud 5 maart 2014, 18:09   #11
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Volkomen fout signaal. Sport moet zijn eigen regels volgen, en geen regels van buitenaf. Dus ook geen religieus geinspireerde kledij. Iedereen een uniforme sportkledij, tijdens het beoefenen van je sport speelt het geen enkele rol welk geloof je aanhangt. Wat een sportman of vrouw na de wedstrijden doet hebben wij dan weer geen zaken mee.
Het zijn de eigen regels. Regels kunnen namelijk veranderen. De demografie verandert zie je.. sikhs en moslims zijn een alsmaar groter wordend deel van de wereldbevolking.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2014, 20:12   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het zijn de eigen regels. Regels kunnen namelijk veranderen. De demografie verandert zie je.. sikhs en moslims zijn een alsmaar groter wordend deel van de wereldbevolking.
OK, dat was inderdaad geen goede formulering. Het is inderdaad een eigen regel. Die ik dus sterk afkeur omwille van de eerder gegeven redenen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2014, 10:04   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Bovendien denk ik niet dat de eigen regels van het sport boven de wet staan, en er zijn nu eenmaal landen waar bepaalde verplichte kledij in de wet staat.

Maar er moet wel een discussie komen, want voetballen met een tulband en tennissen met een burka lijkt mij niet zo praktisch...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be