Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2014, 08:44   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Gent vervangt allochtoon door 'persoon met migratieachtergrond'

Citaat:
Een jaar geleden maakte de stad Gent bekend het woord allochtoon uit het officiële taalgebruik te schrappen. Nu heeft de stad eindelijk een nogal lang alternatief gevonden: persoon met migratieachtergrond. Niet iedereen reageert even enthousiast op deze term.
Bron

En ik die dacht dat die zijn valies al aan het pakken was die Termont?

Als het al zover gekomen is dat we bepaalde woorden, waar uiteindelijk niets mis mee is, niet meer mogen gaan gebruiken volgens sommige idioten die mediageil zijn en op die manier toch even in het nieuws willen 'komen/te geraken' dan is het ver gekomen.

Citaat:
Directeur van het Interfederaal Gelijkekansencentrum Jozef De Witte heeft in de krant Het Nieuwsblad gezegd dat hij de term te lang vindt, maar dat het woord wel de lading dekt.
Om daar toch even verder op te grappen zou ik als woord 'De badkakkers' voorstellen, lijkt mij toch iets korter dan 'persoon met migratieachtergrond'

Nu is het echt wel ver gekomen dacht ik.

Met de woorden 'allochtoon/autochtoon' is totaal niets mis, hangt er juist maar vanaf wat sommige mensen er van maken in hun, in de meeste gevallen, 'zieke geest ... '

Naar mijn bescheiden mening klinkt 'persoon met migratieachtergrond' precies als 'achterlijke' wat het woord allochtoon dan weer niet doet, want dat geeft gewoon een groep mensen aan die hier niet horen te zijn in ons land, zonder al teveel toeters en bellen.

Ter info:

Autochtoon: "de inheemse bevolking"

Allochtoon: "van een andere aarde/gebied" (lees: zij die nog steeds niet sedentair geworden zijn)

Ik geef een praktisch voorbeeld:

Als ik schrijf: Ausländer raus dan zijn dat woorden. Natuurlijk denken daar veel mensen gelijk wat anders bij

Zo zie je maar ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 maart 2014 om 09:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 09:08   #2
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Dit wordt er weer zo eentje als "mensen zonder papieren" of "jongeren". Kortom, iets waar onze teergevoelige poco's heel serieus over doen, en waar de rest hen telkens opnieuw terecht mee uitlacht.

Citaat:
Political correctness: A doctrine fostered by a delusional, illogical minority, and rabidly promoted by an unscrupulous mainstream media, which holds forth the proposition that it is entirely possible to pick up a turd by the clean end.
-- Quote van een onbekende student aan de Texas A&M University.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 09:12   #3
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

In andere landen maken ze daar minder zever over. Daar verdwijnt niet het woord maar wel de allochtoon:
Marokko wil dat migranten integreren
Aanpassen of vertrekken.

Waarom dan hier al die poespas?
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 09:17   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Stel ik mij ook de vraag, staat die hoger in rang dan de taalcommissie die Termont??

link
Oud 21 maart 2014, 09:19   #5
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dit wordt er weer zo eentje als "mensen zonder papieren" of "jongeren". Kortom, iets waar onze teergevoelige poco's heel serieus over doen, en waar de rest hen telkens opnieuw terecht mee uitlacht.

-- Quote van een onbekende student aan de Texas A&M University.
De Texanen kennende zou het gewoon "nigga" geworden zijn
Oud 21 maart 2014, 09:21   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mogen we alstublieft nog het woord "autochtoon" gebruiken ?
We zouden u bedanken op onze blote knieën indien het "ja" is.
(We deden dat ook bij ons aller Turtel voor de dubbele naamgeving.)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 09:37   #7
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
In andere landen maken ze daar minder zever over. Daar verdwijnt niet het woord maar wel de allochtoon:
Marokko wil dat migranten integreren
Aanpassen of vertrekken.

Waarom dan hier al die poespas?
Straf, de Marokkaanse overheid draagt hun onderdanen op om zich NIET te integreren in het buitenland en om hun cultuur (lees godsdienst) te bewaren. Maar in Marokko moet iedere buitenlander zich aanpassen?!?!?!?

En Bertje knikte en zag dat het goed was.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 21 maart 2014 om 09:39.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 09:40   #8
Alfons
Burger

Standaard

Het woord allochtoon dat samen met het woord autochtoon in Gent werd begraven zullen ze dit jaar weer opgraven. Ten behoeve van de Europese verkiezingen: een autochtone Europese burger wordt in dit land immers anders behandeld dan een allochtone Europese burger.Een allochtone Europese burger beslist immers zelf of hij zich laat inschrijven op de kiezerslijst. Een autochtone Europese burger wordt van rechtswege ingeschreven. Een discriminatie die tot stand werd gebracht door dezelfde partijen die met veel publiciteit de woorden hebben begraven. Een discriminatie die Jozef Dewitte weigert aan te pakken
Alfons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 11:55   #9
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uw belastinggeld aan het werk
Oud 21 maart 2014, 12:35   #10
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Een vraagje omtrent het gebruik van politiek correcte termen. Bij de uitvoering van mijn werk moet ik soms in teksten verwijzen naar de origine van personen met als het kan de afkomstige regio of continent. Maw, zou het vanaf nu correct zijn als ik schrijf, een persoon met Noord-Afrikaanse migratieachtergrond, een persoon met Oost-Europese migratieachtergrond, een persooon met Russisch-Krimse migratieachtergrond??? Suggesties?????
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 13:28   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Bij mijn grootmoeders was de ene afkomstig van Frankrijk en de andere uit Polen.

Ik wil dus vanaf nu aangesproken worden als "Xenophon met een Pools/Franse immigratieachtergrond".
Oud 21 maart 2014, 13:41   #12
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
B
Ik wil dus vanaf nu aangesproken worden als "Xenophon met een Pools/Franse immigratieachtergrond".
Jawohl.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 14:03   #13
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Te belachelijk voor woorden. De Witte is al net zo erg als Anciaux. Het is echt duidelijk hoe zij met plezier vanachter willen worden genomen door het importuitschot.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:36   #14
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

@Xenophon: Om je helemaal politiek-correct te kunnen aanspreken zou ik ook nog moeten weten in welke stad je woont: VB Brussel, dan is Xenophon een Brusselaar met Pools/Franse immigratieachtergrond. En Exnophon, voelt u zich al een beetje thuis hier in ons land ondanks je Pools/Franse immigratieachtergrond. Je nederlands is trouwens van een behoorlijk niveau, waarvoor mijn welgemeende felicitaties.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:51   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bij mijn grootmoeders was de ene afkomstig van Frankrijk en de andere uit Polen.

Je kan nogal veel willen. Je bent en blijft een tweede-generatie gastarbeider.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:52   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
@Xenophon: Om je helemaal politiek-correct te kunnen aanspreken zou ik ook nog moeten weten in welke stad je woont: VB Brussel, dan is Xenophon een Brusselaar met Pools/Franse immigratieachtergrond. En Exnophon, voelt u zich al een beetje thuis hier in ons land ondanks je Pools/Franse immigratieachtergrond. Je nederlands is trouwens van een behoorlijk niveau, waarvoor mijn welgemeende felicitaties.
Buiten de dt-regels gaat het Nederlands me redelijk af, dank u.
Oud 21 maart 2014, 17:23   #17
Serafijn
Burger

Serafijn's schermafbeelding

Standaard

Dat van dat begraven van het woord 'allochtoon' is gewoon symboolpolitiek, waarmee Termont hoopt veel stemmen te blijven halen (en dat lukt hem waarschijnlijk ook).

~Napoleon Bonaparte
Serafijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 17:41   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Derde generatie! Vaderlief is ook als Pool geboren.

En laat dat arbeider er ook maar af, want ik heb de staat voor het gerecht getrokken om geld te kunnen trekken zonder te arbeiden, die zaak staat op de rol om behandeld te worden op het eind van volgende maand.

Ik hou u zeker op de hoogte.
Oud 21 maart 2014, 17:57   #19
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Foei belgiekske !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 21:45   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit past echt in een strip van Urbanus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be