Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2014, 22:14   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard b. wetenschappers ontwikkelen superbatterij die in vijf minuten oplaadt

Proficiat voor die onderzoekers van de UCL.

Zal dit een grote doorbraak betekenen van elektrische of hybride-elektrische voertuigen. Zelfs van gans onze mobiliteit?

Of is het gewoon een stunt? Een bericht van "alles kaat koet" ?

titel: b. wetenschappers ontwikkelen superbatterij die in vijf minuten oplaadt
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140307_01014233

Citaat:
Twee onderzoeksteams van de Université catholique de Louvain (UCL) hebben een hybride batterij op punt gesteld die in vijf minuten kan opgeladen worden en een hoge capaciteit heeft. De nieuwe technologie heeft veel toepassingsmogelijkheden, voornamelijk voor de autosector. Dat maakte professor Jean-François Gohy van de UCL vrijdag bekend.

De onderzoekers van de UCL ontwikkelden de batterij door twee technologieën te combineren: een elektrolytische condensator en een lithium-ion-component. De condensator zorgt voor een ultrasnelle lading, terwijl de lithium-ion-component zorgt voor een verhoogde opslagcapaciteit, legt professor Gohy uit.

Door die hybride technologie kan een batterij in slechts vijf minuten volledig opgeladen worden. Volgens Gohy kan de technologie in alle types van batterijen worden gebruikt, van gsm’s tot computers en auto’s. Een elektrische auto opladen duurt nu een tiental uur, met een dergelijke accu zou daar verandering in komen. De batterij zal op middellange, misschien zelfs korte termijn in gebruik kunnen worden genomen.

Het heeft meer dan anderhalf jaar geduurd om de nieuwe batterij te ontwikkelen. De wetenschappers hopen dan ook dat hun ontdekking verstrekkende gevolgen zal hebben. Gezien het belang van de technologie dienden de onderzoekers in september van vorig jaar dan ook een patent in om hun uitvinding te beschermen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 10:00   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zucht.

Laat ons eens logisch wezen. Neme het accupack uit een deftige electrische wagen. 50Kw/u.
Als we die op willen laden volgens de uitleg, moeten we daar dus 600 Kw inpompen gedurende 5 minuten. Op 400V is dat vrolijk 150A.
Oud 8 maart 2014, 12:46   #3
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Bedoel je niet Waalse wetenschappers?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 12:50   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zucht.

Laat ons eens logisch wezen. Neme het accupack uit een deftige electrische wagen. 50Kw/u.
Als we die op willen laden volgens de uitleg, moeten we daar dus 600 Kw inpompen gedurende 5 minuten. Op 400V is dat vrolijk 150A.
Ik was net hetzelfde aan het denken. Nu is 150A op zich niet het probleem, noch die 400v. Die twee tesamen...dat is wat anders.

En Jaakske doet weer een 'Jaakske'. Die gaat het nog tot in den Dikke van Daele schoppen. 'Een Jaakske doen' - betekenis: nog nader te bepalen maar we hebben al wel een idee zeker?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 12:52   #5
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Neen, dat kan niet. Volgens velen zitten daar alleen leeglopers.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 13:20   #6
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zucht.

Ik vrees dat het nog slechter is, en dat er in uw berekening een nulletje ontbreekt... de laadstroom bedraagt 1500 A (enkelfasig) of 866 A (op een driefasig 400 V netwerk).

Tja, dan sta daar lekker mooi als particulier met een beschikbare drijfkracht van 3 x 32 A (400 V)...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 13:48   #7
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Van hun vorige revolutionnaire verklaringen heb ik als leek weliswaar - nog niks gezien:

http://www.rtbf.be/info/societe/deta...les?id=7834768

Ik neem aan dat het lang duurt, maar ik begrijp niet dat er internationaal niks over te vinden is. De producenten zitten toch niet hier?
Of is er geld tekort?
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 14:30   #8
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ik vrees dat het nog slechter is, en dat er in uw berekening een nulletje ontbreekt... de laadstroom bedraagt 1500 A (enkelfasig) of 866 A (op een driefasig 400 V netwerk).

Tja, dan sta daar lekker mooi als particulier met een beschikbare drijfkracht van 3 x 32 A (400 V)...
dat soort batterijen zal dan ook niet geschikt zijn om op te laden aan het stopcontact thuis, zoveel is duidelijk, tenzij je een zelf bank hoogvermogen-condensatoren voorziet en de nodige transfo's, maar dat kost dan wellicht weer meer dan je auto.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 18:29   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zucht.

dan komen we toch gewoon met 150² Cu binnen he Maddox. Per fase natuurlijk.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 18:31   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht

oesje, dan is 150 niet genoeg. 630² Alu en je kan ondertussen nog uw patatten koken op de aders.
Oud 8 maart 2014, 19:35   #11
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
dan komen we toch gewoon met 150² Cu binnen he Maddox. Per fase natuurlijk.
Of met 50 Kvolt, dan heb je maar 12amp per ader nodig, dat kan met een dunne geleider met heel veel isolatie errond.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 21:26   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Of met 50 Kvolt, dan heb je maar 12amp per ader nodig, dat kan met een dunne geleider met heel veel isolatie errond.
bij een 50kV kabeltje valt dat nog best mee hoor... paar cm maar.
Oud 10 maart 2014, 13:35   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik bedoel niets.
De titel van het krantenartikel is wat er staat; ik ga wel een eindje ver door een afkorting te gebruiken, omdat ik echt niet vaak het woord b. in de mond neem.
Maar een titel meer dan dat veranderen, vind ik vervalsen.

Had je opgemerkt dat ik die wetenschappers feliciteerde, in mijn openingspost?

Dat rest mijn vraag: zou je niet elders willen gaan zagen?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 maart 2014, 13:36   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zucht.

Ja, dat weten die mensen van de UCL niet natuurlijk ??

.

Oud 10 maart 2014, 15:37   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, dat weten die mensen van de UCL niet natuurlijk ??

.
Het zou me verbazen dat ze het niet weten.

Maar dat veranderd niks aan de wet van Ohm.

En wat betreft het 5 minuten opladen van kleine accuutjes , zoals die van een GSM, da's hetzelfde verhaal. Dat wil zeggen dat de accu, zelfs ontladen, een lage interne weerstand heeft. En dat wil zeggen dat indien die een kortsluitingkje heeft, al de energie opgeslagen in een zeer korte tijd kan vrijkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=63c3NDwk2TU
Oud 10 maart 2014, 15:47   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Ach wat, dan werken we toch in de buurt van het absolute nulpunt
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 00:17   #17
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Aardig die berekeningen over de aanvoerlijn van dat vermogen. 12 A bij 50kV.
700 A bij 400V. en zo.
Die auto's worden niet in een stofvrije ruimte maar in de buitenlucht opgeladen met een kabel en een stekker. Die stekker moet wel een heel lage kontaktweerstand hebben (en dikke poten die tegen zoveel stroom kunnen) want anders gaat het erg heet worden. Hoeveel warmte komt er vrij bij een stroom van 700 A door een kontaktweerstand van 1/1000 Ohm? (W = i x V = i x i x R).
Zijn die kabels voor 700 A of voor 50kV nog wel te tillen?

En dan moet de binnenkomende spanning verlaagd worden naar wat de accucellen nodig hebben: een Volt of 3 meestal. Die omzetter moet efficient zijn: hoeveel warmte komt er in 5 minuten vrij bij een 90% efficientie?
Wat me eraan laat denken: mijn accu's worden bij het opladen warm. Hoeveel warmte moet erin 5 minuten afgevoerd worden?

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 11 maart 2014 om 00:18.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 07:01   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen, dat kan niet. Volgens velen zitten daar alleen leeglopers.
Zelfs batterijen worden hier communautair geladen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 08:24   #19
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Deze is knap gevonden
Oud 11 maart 2014, 08:42   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
dan zouden ze binnen de 5 minuten opgeladen geraken hoor
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be