Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2014, 10:24   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard Rechtbank 1ste aanleg over taal kiezersbrieven Wezembeek-Oppem

http://www.lesoir.be/543864/article/...-wezembeek-opp

In 2011 hebben vier inwoners van Wezembeek-Oppem het Vlaamse gewest voor de rechter gedaagd. Deze heeft hen volledig in hun gelijk gesteld. De rechtbank maakt melding van "bewezen slechte wil" van het Vlaamse Gewest door halsstarrig de wet verkeerd toe te passen. Deze uitspraak van 1ste aanleg in Brussel verwijst naar het arrest van januari 2011 die reeds in dezelfde zin uitspraak deed en bevestigt opnieuw dat een regio nooit de bevoegdheid heeft om federale wetgeving te interpreteren.

Ze hebben recht om systematisch alle documenten van hun gemeente in de Franse taal te krijgen. Per bewezen inbreuk hierop krijgt de gemeente een boete van 2.000 €.

Wat mij betreft mogen de politici alle gerechtskosten uit hun eigen zak betalen !

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 10:35   #2
vlaams realist
Banneling

Standaard

Brusselse, Franstalige rechter heeft zich niet te moeien in Vlaanderen. Er wordt ongetwijfeld beroep aangetekend. Franstalige inwoners van Vlaanderen kunnen best Nederlands leren.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 10:44   #3
Athelas
Minister

Standaard

Geen probleem: gewoon zoveel taalfouten maken op de brief dat hij quasi onleesbaar wordt. Zover ik weet moeten die mensen geen Frans kunnen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 10:51   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Brusselse, Franstalige rechter heeft zich niet te moeien in Vlaanderen. Er wordt ongetwijfeld beroep aangetekend. Franstalige inwoners van Vlaanderen kunnen best Nederlands leren.
Ga jij de gerechtskosten betalen die al gemaakt zijn als je uiteindelijk door een Europees hof in jou ongelijk gesteld wordt ? 1ste aanleg spreekt uit dat er manifeste slechte wil is vanwege het Vlaamse Gewest.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 14 mei 2014, 10:52   #5
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Geen probleem: gewoon zoveel taalfouten maken op de brief dat hij quasi onleesbaar wordt. Zover ik weet moeten die mensen geen Frans kunnen.
Google translate?
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 11:07   #6
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
1ste aanleg spreekt uit dat er manifeste slechte wil is vanwege het Vlaamse Gewest.
Dit vond ik het grofste van alles. Sinds het arrest van de RvS hebben de administraties geen keuze, ze zijn verplicht dat arrest en de rondzendbrief te volgen.

Een rechtbank die een partij kwader trouw verwijt omwille van het naleven van een wettelijke verplichting, dat is stof uit een bananenrepubliek.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 11:40   #7
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ga jij de gerechtskosten betalen die al gemaakt zijn als je uiteindelijk door een Europees hof in jou ongelijk gesteld wordt ? 1ste aanleg spreekt uit dat er manifeste slechte wil is vanwege het Vlaamse Gewest.
Ik betaal al die procedures zowiezo mee door de belastingen. Ja dus.
Oud 14 mei 2014, 11:44   #8
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dit vond ik het grofste van alles. Sinds het arrest van de RvS hebben de administraties geen keuze, ze zijn verplicht dat arrest en de rondzendbrief te volgen.

Een rechtbank die een partij kwader trouw verwijt omwille van het naleven van een wettelijke verplichting, dat is stof uit een bananenrepubliek.
Die rechter is zelfs niet bevoegd. Het is een administratief geschil en alleen de RVS is daarvoor bevoegd.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 12:15   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

Ik hoop dat je ooit beseft dat jij het slachtoffer bent van brainwashing. Je ben slachtoffer van het stockholmsyndroom. Je laat jouw gedachten gijzelen en koestert sympathie voor jouw gijzelnemers. In die mate zelfs dat jij hen blijft verdedigen zelfs na hun gerechtelijke veroordeling.

Oud 14 mei 2014, 12:17   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Die rechter is zelfs niet bevoegd. Het is een administratief geschil en alleen de RVS is daarvoor bevoegd.
Dat is onzin. De Raad Van State is enkel bevoegd als het gaat over de rechtsgeldigheid van procedures.

Oud 14 mei 2014, 12:19   #11
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Een Franstalige die zo'n brief in het Nederlands krijgt, heeft sowieso het recht om een Franstalige versie te vragen (en andersom). Twee keer werk dus voor de gemeente! Waarom niet het gezond verstand gebruiken en de brieven verzenden in de taal van de geadresseerde?
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 12:22   #12
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Een Franstalige die zo'n brief in het Nederlands krijgt, heeft sowieso het recht om een Franstalige versie te vragen (en andersom). Twee keer werk dus voor de gemeente! Waarom niet het gezond verstand gebruiken en de brieven verzenden in de taal van de geadresseerde?
Arabisch, Chinees, Berber, Duits, welke wil je?
Oud 14 mei 2014, 12:25   #13
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Arabisch, Chinees, Berber, Duits, welke wil je?
Ik had het over Frans- en Nederlandstaligen, dus het lijkt me wel duidelijk dat ik enkel deze twee (officiële lands)talen bedoelde.
Oud 14 mei 2014, 12:28   #14
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het over Frans- en Nederlandstaligen, dus het lijkt me wel duidelijk dat ik enkel deze twee (officiële lands)talen bedoelde.
En is het Duits dan geen landstaal?
Oud 14 mei 2014, 12:34   #15
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En is het Duits dan geen landstaal?
Sinds wanneer zijn er dan faciliteiten voor Duitstaligen in Wezembeek-Oppem?

Ik ken trouwens geen enkele gemeente in het Nederlandse taalgebied waar faciliteiten voor Duitstaligen zouden gelden, enkel in het Franse taalgebied.
Oud 14 mei 2014, 12:40   #16
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Het gezond verstand van de faciliteiten was ook om een overgangsperiode te voorzien waarbij iedereen zich kon aanpassen aan de nieuwe situatie. In de faciliteitengemeenten voor Nederlandstaligen is dit gebeurd, omgekeerd worden die faciliteiten gezien als een middel om verder te verfransen. Die interpretatie is afgeblokt door de Raad van State maar dan nog zijn er die zich omwille van hun taal superieur wanen...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 12:45   #17
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer zijn er dan faciliteiten voor Duitstaligen in Wezembeek-Oppem?

Ik ken trouwens geen enkele gemeente in het Nederlandse taalgebied waar faciliteiten voor Duitstaligen zouden gelden, enkel in het Franse taalgebied.
Contacteren de Franstalige faciliteiten gemeenten hun Nederlandstalige burgers in het Nederlands?
Oud 14 mei 2014, 12:57   #18
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je primaire doel is om kosten te besparen zul je de documenten in veel meer dan 2 talen moeten aanbieden.

Zo is meer dan de helft van de inwoners in Wezembeek van buitenlandse origine.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 13:02   #19
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe ken jij dan de taal van de geadresseerde? Het is de overheid verboden deze te registreren.

Waarom zou je ervan uitgaan dat een Franstalige die in Vlaanderen woont niet in staat is om een Nederlandse kiesbrief te lezen, en waarom zou je er in dat geval van uitgaan dat dit permanent zo zou blijven?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 13:04   #20
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als je primaire doel is om kosten te besparen zul je de documenten in veel meer dan 2 talen moeten aanbieden.

Zo is meer dan de helft van de inwoners in Wezembeek van buitenlandse origine.
En dan? Wie zich hier vestigt, wordt verondersteld om Frans of Nederlands te kennen of ten minste te begrijpen. Zo niet: pech voor hen!
Men moet het nu ook niet té ver gaan drijven en een privé-service "�* la tête du client" voorzien! Vlamingen in het buitenland krijgen ook geen officiële documenten in 't Nederlands, hé!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be