Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2014, 19:37   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard waterfactuur meer dan verdriedubbeld

Wat moeten we hiermee ?

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...nds-2000.dhtml

Het mag duidelijk zijn dat de gemeenten hun schulden en tegenvallende inkomsten uit obligaties en rentes (cf Dexia-debacle) steeds meer proberen af te wimpelen op de 'gewone' burgers. Dit via verkapte en heimelijke belastingen zoals de schandalige en buitensporige verhoging van de gemeentelijke saneringsbijdragen van het drinkwater.

Drinkwater moet ondertussen een van de weinige nutsvoorzieningen zijn waar we zelf nog steeds niet de leverancier van kunnen kiezen (in tegenstelling tot gas, elektriciteit, televisie en telecom), dus we zitten als het ware gevangen en overgeleverd aan de willekeur van dergelijke intercommunales.

Als single in een appartementsgebouw waar ook meerdere grote gezinnen wonen en waar de waterfactuur 'simpelweg' door het aantal wooneenheden gedeeld wordt (dus ongeacht hoeveel personen een huishouden bevat), begint dit wel serieus door te wegen en het frustreert me dat ik steeds meer voor water dien te betalen. Individuele watermeters laten plaatsen is hier voorlopig wegens technische omstandigheden geen oplossing. Dat is overigens het probleem in veel oudere gebouwen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2014, 20:16   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wat moeten we hiermee ?
Minder water verkwisten .
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2014, 20:56   #3
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het probleem is niet de kostprijs per 1000l water. Het zijn de taksen en andere forfaitaire kosten die het zo duur maken.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 06:19   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Je moet zelfs betalen om water dat je verbruikt (lees "niet loost in de riolering") fictief te zuiveren...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 11:57   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moeten we hiermee ?
Niets. Het "kraantjeswater" wordt gebruikt om de wc door te spoelen. Meer en meer mensen zijn honderd procent afhankelijk van het "stadswater". Je trekt er je conclusies uit.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 14:40   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het probleem is niet de kostprijs per 1000l water. Het zijn de taksen en andere forfaitaire kosten die het zo duur maken.
En het terug zuiveren van het geloosd water.
Oud 5 mei 2014, 19:56   #7
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Goedkoop leidt enkel tot verspilling ( tuintje iedere dag besproeien in de zomer enz ). Klagen over het o zo dure water en ondertussen hebben ze wel een regendouche die er 10 l per minuut doorjaagt.
Oud 5 mei 2014, 21:09   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Inderdaad. Goedkoop leidt enkel tot verspilling ( tuintje iedere dag besproeien in de zomer enz ). Klagen over het o zo dure water en ondertussen hebben ze wel een regendouche die er 10 l per minuut doorjaagt.
Als we het drinkwater gebruiken voor wat de naam zegt is het inderdaad goedkoop.
Oud 5 mei 2014, 21:13   #9
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Jij en Bobke leggen blijkbaar 'de schuld' bij de hoge waterfactuur bij doorsnee verbruikers zoals ik. Dat vind ik een beetje bizar. Ik zal nooit beweren dat er niet verspild wordt, maar de cijfers tonen aan dat ons waterverbruik ten opzichte van tien en twintig jaar geleden al behoorlijk gedaald is. Mede dankzij allerlei spaarknoppen op toiletten, douches en kranen, omschakeling van een diep bad naar een inloopdouche bij vele mensen die hun badkamer lieten verbouwen, zuinigere (vaat)wasmachines, en natuurlijk het besef met water spaarzaam te moeten omspingen en niet de hele tijd de kraan te laten lopen tijdens een handeling.

Over mogelijke 'verspilling' gaat het dus in feite niet in deze draad. Wel over het objectieve en meetbare feit dat water voor dezelfde hoeveelheid verbruik sinds het jaar 2000 verdrievoudigd is in prijs. Mij stoort het daar vooral in dat de gemeenten al die sanerings- en zuiveringsbijdragen opvoeren om hun eigen falend investeringsbeleid van het afgelopen decennium te compenseren. Of denkt u werkelijk dat die bijdragen gehoffen worden vanwege een groot milieubewustzijn bij de gemeenten en de intercommunales ? Vooral de gewone burger en zijn gezin worden weer als makkelijke melkkoe beschouwd, ons water wordt steeds meer uitgemolken.

Het zijn overigens wederom de 'rijkeren' die groot behuisd wonen die wederom grotendeels de dans ontspringen, want die hebben de mogelijkheid in hun grote omringde tuin bij hun villa bijvoorbeeld een regenton, waterpomp of opvangbekken te installeren/plaatsen. En net die tuinen / gronden die verbruiken nota bene het meeste water. Gezinnen met bescheidener inkomens of mensen die kleiner wonen (in de stad) in een eenvoudig rijhuis of appartement hebben die mogelijkheden niet. Zij moeten wel al hun verbruik voorzien met drinkbaar kraantjeswater, dit is voor hen geen vrije keuze, maar een noodzaak. Dat is dus zeker geen bewuste verspilling zoals voorgaand toch al door enkelen gesuggereerd werd !

En laat dat nu net de onrechtvaardigheid in heel dit verhaal zijn, mensen die niet in de mogelijkheid verkeren waterbesparende ingrepen door te voeren, worden steeds harder getroffen en uitgemolken ! Een beetje een vergelijkbaar verhaal met de groene stroomcertificaten en de voormalige otrechtvaardige subsidieproblematiek van zonnepanelen, waarmee we enkele jaren geleden geconfronteerd werden en waardoor Jan Modaal zijn elektriciteitsfactuur de lucht in zag schieten. Een Mattheus-effect in het kwadraat dus, de meest vermogenden gaan met de meeste steun lopen en betalen zelf uiteindelijk minder.
Oud 5 mei 2014, 21:15   #10
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als we het drinkwater gebruiken voor wat de naam zegt is het inderdaad goedkoop.
Leg mij dan eens uit, beste Bobke, met welk water ik op mijn appartement mijn was moet laten draaien of mijn toilet moet doortrekken ? Een regenwaterton in mijn living of slaapkamer plaatsen ? Be realistic !

Het is bij de meeste mensen geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen.
Oud 5 mei 2014, 21:26   #11
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg mij dan eens uit, beste Bobke, met welk water ik op mijn appartement mijn was moet laten draaien of mijn toilet moet doortrekken ? Een regenwaterton in mijn living of slaapkamer plaatsen ? Be realistic !

Man man man, complete parazieten die klagen over de water rekening. ik word er niet goed van. Gratis apartement, gratis elec, gratis water, wat wil je nu nog?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 21:27   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over mogelijke 'verspilling' gaat het dus in feite niet in deze draad. Wel over het objectieve en meetbare feit dat water voor dezelfde hoeveelheid verbruik sinds het jaar 2000 verdrievoudigd is in prijs. Mij stoort het daar vooral in dat de gemeenten al die sanerings- en zuiveringsbijdragen opvoeren om hun eigen falend investeringsbeleid van het afgelopen decennium te compenseren. Of denkt u werkelijk dat die bijdragen gehoffen worden vanwege een groot milieubewustzijn bij de gemeenten en de intercommunales ? Vooral de gewone burger en zijn gezin worden weer als makkelijke melkkoe beschouwd, ons water wordt steeds meer uitgemolken.
Daar ben ik het hoegenaamd niet mee eens, daar je als gezin op heel veel vlakken je waterverbruik heel sterk kunt verminderen. Al onze toiletten staan bijvoorbeeld op regenwater. Ik moet u ongetwijfeld niet vertellen hoeveel honderden liters water er in een groot gezin op een weekeinde bijvoorbeeld worden doorgejaagd. In mijn ogen is het een vorm van perversiteit om hiervoor kraantjeswater te gebruiken dat immers dermate werd gezuiverd en bewerkt dat het drinkkwaliteit heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 21:28   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als alleenstaande heb je sowieso al een heel laag waterverbruik. Daarbij komt nog dat u over een flinke hoeveelheid gratis water beschikt.
Oud 5 mei 2014, 21:29   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat kan nog steeds met leidingwater.
Zoals ge in uw bovenstaande post zelf aangeeft kan het waterverbruik serieus beperkt worden.
Mijn waterverbruik is in elk geval nog betaalbaar.
Oud 5 mei 2014, 21:31   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar ben ik het hoegenaamd niet mee eens, daar je als gezin op heel veel vlakken je waterverbruik heel sterk kunt verminderen. Al onze toiletten staan bijvoorbeeld op regenwater. Ik moet u ongetwijfeld niet vertellen hoeveel honderden liters water er in een groot gezin op een weekeinde bijvoorbeeld worden doorgejaagd. In mijn ogen is het een vorm van perversiteit om hiervoor kraantjeswater te gebruiken dat immers dermate werd gezuiverd en bewerkt dat het drinkkwaliteit heeft.
Daar heb je inderdaad een punt, maar mijn punt is net dat vele mensen niet de mogelijkheid hebben om regenwater voor dergelijke handelingen aan te wenden. Ik zou niets liever willen, maar dat lukt dus momenteel niet. Maar ik word daarvoor wel 'gestraft' door de watermaatschappij en de gemeente.

Anyway, leuk om te horen dat je zo'n milieubewuste kant hebt.
Oud 5 mei 2014, 21:34   #16
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als alleenstaande heb je sowieso al een heel laag waterverbruik. Daarbij komt nog dat u over een flinke hoeveelheid gratis water beschikt.
Bij ons in 't stad krijgt ieder gedomicilieerd gezinslid inderdaad 15m³ water per jaarfactuur 'gratis'. Grote gezinnen krijgen dus (lijkt me ook geheel logisch te zijn) meer gratis water dan alleenstaanden.

Maar is het volgende rechtvaardig te noemen ?; sinds enige jaren betalen we in onze appartementsblok opmeetkosten per wooneenheid en niet langer per aanwezige watermeter. Dit terwijl we maar één watermeter voor de gehele woongemeenschap hebben ! Dat is gewoon diefstal ! x aantal maal die opmeetkost doorrekenen (aan elk appartement), terwijl er maar één keer moet worden langsgekomen en opgemeten !

Laatst gewijzigd door freespirit : 5 mei 2014 om 21:35.
Oud 5 mei 2014, 21:38   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar is het volgende rechtvaardig te noemen ?; sinds enige jaren betalen we in onze appartementsblok opmeetkosten per wooneenheid en niet langer per aanwezige watermeter. Dit terwijl we maar één watermeter voor de gehele woongemeenschap hebben ! Dat is gewoon diefstal ! x aantal maal die opmeetkost doorrekenen (aan elk appartement), terwijl er maar één keer moet worden langsgekomen en opgemeten !
Mij komt dit voor dat dit een zaak is voor de syndicus. Nogal merkwaardig een vergoeding te rekenen voor een dienst die niet wordt uitgevoerd.
Oud 5 mei 2014, 21:39   #18
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat kan nog steeds met leidingwater.
Zoals ge in uw bovenstaande post zelf aangeeft kan het waterverbruik serieus beperkt worden.
Mijn waterverbruik is in elk geval nog betaalbaar.
Ik beperk mijn waterverbruik zoveel mogelijk en steeds meer (spaarknoppen, douche ipv bad, ...), maar stel vast dat mijn factuur steeds stijgt. Echt logisch is dat allemaal niet. Heeft er uiteraard ook mee te maken dat onze waterfactuur bepaald wordt door het gezamenlijk verbruik van de gehele woongemeenschap en niet individueel. De aso's die er zich niets van aantrekken die profiteren dus mee van de 'zuinigen' en de zuinigen betalen mee het gelag van de verspillers.
Oud 5 mei 2014, 21:42   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons in 't stad krijgt ieder gedomicilieerd gezinslid inderdaad 15m³ water per jaarfactuur 'gratis'. Grote gezinnen krijgen dus (lijkt me ook geheel logisch te zijn) meer gratis water dan alleenstaanden.
Dat is toch wel een flinke hoeveelheid water. Als alleenstaande kan je trouwens wel inventief zijn. Als student gebruikte ik mijn badwater tweemaal: één keer om te baden; één keer om het toilet door te spoelen. Ik noem maar iets.
Oud 5 mei 2014, 21:43   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beperk mijn waterverbruik zoveel mogelijk en steeds meer (spaarknoppen, douche ipv bad, ...), maar stel vast dat mijn factuur steeds stijgt. Echt logisch is dat allemaal niet. Heeft er uiteraard ook mee te maken dat onze waterfactuur bepaald wordt door het gezamenlijk verbruik van de gehele woongemeenschap en niet individueel. De aso's die er zich niets van aantrekken die profiteren dus mee van de 'zuinigen' en de zuinigen betalen mee het gelag van de verspillers.
In onze tijd lijkt me dat inderdaad geen goede regeling. Wie moeite doet, wordt niet beloond. Wie zich van niets aantrekt, wordt niet gestraft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be