![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Wat moeten we hiermee ?
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...nds-2000.dhtml Het mag duidelijk zijn dat de gemeenten hun schulden en tegenvallende inkomsten uit obligaties en rentes (cf Dexia-debacle) steeds meer proberen af te wimpelen op de 'gewone' burgers. Dit via verkapte en heimelijke belastingen zoals de schandalige en buitensporige verhoging van de gemeentelijke saneringsbijdragen van het drinkwater. Drinkwater moet ondertussen een van de weinige nutsvoorzieningen zijn waar we zelf nog steeds niet de leverancier van kunnen kiezen (in tegenstelling tot gas, elektriciteit, televisie en telecom), dus we zitten als het ware gevangen en overgeleverd aan de willekeur van dergelijke intercommunales. Als single in een appartementsgebouw waar ook meerdere grote gezinnen wonen en waar de waterfactuur 'simpelweg' door het aantal wooneenheden gedeeld wordt (dus ongeacht hoeveel personen een huishouden bevat), begint dit wel serieus door te wegen en het frustreert me dat ik steeds meer voor water dien te betalen. Individuele watermeters laten plaatsen is hier voorlopig wegens technische omstandigheden geen oplossing. Dat is overigens het probleem in veel oudere gebouwen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet zelfs betalen om water dat je verbruikt (lees "niet loost in de riolering") fictief te zuiveren...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad. Goedkoop leidt enkel tot verspilling ( tuintje iedere dag besproeien in de zomer enz ). Klagen over het o zo dure water en ondertussen hebben ze wel een regendouche die er 10 l per minuut doorjaagt.
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we het drinkwater gebruiken voor wat de naam zegt is het inderdaad goedkoop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over mogelijke 'verspilling' gaat het dus in feite niet in deze draad. Wel over het objectieve en meetbare feit dat water voor dezelfde hoeveelheid verbruik sinds het jaar 2000 verdrievoudigd is in prijs. Mij stoort het daar vooral in dat de gemeenten al die sanerings- en zuiveringsbijdragen opvoeren om hun eigen falend investeringsbeleid van het afgelopen decennium te compenseren. Of denkt u werkelijk dat die bijdragen gehoffen worden vanwege een groot milieubewustzijn bij de gemeenten en de intercommunales ? Vooral de gewone burger en zijn gezin worden weer als makkelijke melkkoe beschouwd, ons water wordt steeds meer uitgemolken. Het zijn overigens wederom de 'rijkeren' die groot behuisd wonen die wederom grotendeels de dans ontspringen, want die hebben de mogelijkheid in hun grote omringde tuin bij hun villa bijvoorbeeld een regenton, waterpomp of opvangbekken te installeren/plaatsen. En net die tuinen / gronden die verbruiken nota bene het meeste water. Gezinnen met bescheidener inkomens of mensen die kleiner wonen (in de stad) in een eenvoudig rijhuis of appartement hebben die mogelijkheden niet. Zij moeten wel al hun verbruik voorzien met drinkbaar kraantjeswater, dit is voor hen geen vrije keuze, maar een noodzaak. Dat is dus zeker geen bewuste verspilling zoals voorgaand toch al door enkelen gesuggereerd werd ! En laat dat nu net de onrechtvaardigheid in heel dit verhaal zijn, mensen die niet in de mogelijkheid verkeren waterbesparende ingrepen door te voeren, worden steeds harder getroffen en uitgemolken ! Een beetje een vergelijkbaar verhaal met de groene stroomcertificaten en de voormalige otrechtvaardige subsidieproblematiek van zonnepanelen, waarmee we enkele jaren geleden geconfronteerd werden en waardoor Jan Modaal zijn elektriciteitsfactuur de lucht in zag schieten. Een Mattheus-effect in het kwadraat dus, de meest vermogenden gaan met de meeste steun lopen en betalen zelf uiteindelijk minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is bij de meeste mensen geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ge in uw bovenstaande post zelf aangeeft kan het waterverbruik serieus beperkt worden. Mijn waterverbruik is in elk geval nog betaalbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Anyway, leuk om te horen dat je zo'n milieubewuste kant hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar is het volgende rechtvaardig te noemen ?; sinds enige jaren betalen we in onze appartementsblok opmeetkosten per wooneenheid en niet langer per aanwezige watermeter. Dit terwijl we maar één watermeter voor de gehele woongemeenschap hebben ! Dat is gewoon diefstal ! x aantal maal die opmeetkost doorrekenen (aan elk appartement), terwijl er maar één keer moet worden langsgekomen en opgemeten ! Laatst gewijzigd door freespirit : 5 mei 2014 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Ik beperk mijn waterverbruik zoveel mogelijk en steeds meer (spaarknoppen, douche ipv bad, ...), maar stel vast dat mijn factuur steeds stijgt. Echt logisch is dat allemaal niet. Heeft er uiteraard ook mee te maken dat onze waterfactuur bepaald wordt door het gezamenlijk verbruik van de gehele woongemeenschap en niet individueel. De aso's die er zich niets van aantrekken die profiteren dus mee van de 'zuinigen' en de zuinigen betalen mee het gelag van de verspillers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is toch wel een flinke hoeveelheid water. Als alleenstaande kan je trouwens wel inventief zijn. Als student gebruikte ik mijn badwater tweemaal: één keer om te baden; één keer om het toilet door te spoelen. Ik noem maar iets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |