Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2014, 11:43   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Overkapping van de ring van Antwerpen: een vraagje

Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...


En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 11:58   #2
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Mijn 92 jarige bobonne heeft tabaksrook, fijn stof en alle andere vieze dingen ingeademt.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 12:20   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....
Dat financier je door de opstalrechten er boven te verkopen...


Citaat:
maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?
Het beste lijkt me om gewoon vrachtverkeer zo veel mogelijk te weren. Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Voor het vrachtverkeer dat er wel door gaat kan men bijvoorbeeld een doseersysteem toepassen zoals inderdaad bij sommige tunnels al bestaat, zodat nooit twee vrachtwagens achter elkaar rijden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 12:22   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
...
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.
maar nee, dampkap erboven en de schouwen zet je in Wilrijk en Ekeren.

zolang Zurenborg maar geen fijn stof meer heeft en een groot park voor de deur krijgt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 13:38   #5
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat financier je door de opstalrechten er boven te verkopen...



Het beste lijkt me om gewoon vrachtverkeer zo veel mogelijk te weren. Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Voor het vrachtverkeer dat er wel door gaat kan men bijvoorbeeld een doseersysteem toepassen zoals inderdaad bij sommige tunnels al bestaat, zodat nooit twee vrachtwagens achter elkaar rijden.
Het wordt nu toch verkocht als de mogelijkheid om een uitgebreid park aan te leggen? Ik denk niet dat er iemand veel geld gaat geven voor een park.

De ervaringen in Madrid waar men een ring aan het overkappen is geven toch andere resultaten. De kostprijs was begroot op 1,5 miljard Euro maar zou nu om en bij de 10 miljard € bedragen en het zou meer dan 35 jaar duren voor het project volledig betaald zou zijn.

Ik zie niet in hoe je zulk een bedrag kan recupereren.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 15:54   #6
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Het wordt nu toch verkocht als de mogelijkheid om een uitgebreid park aan te leggen? Ik denk niet dat er iemand veel geld gaat geven voor een park
Het enkel als een gelegenheid om een park aan te leggen is dan ook fout. Wat mij betreft is een groenstrook, zeker gewenst, maar ik zou dus aan de rand van die groenstrook apartementen en kantoren bouwen. En daar is dus geld mee te verdienen. In het midden laten we dan een sneltram rijden die alles met elkaar verbindt.

Update: Ik ben nu verder met het lezen van het projectplan, en het is inderdaad de bedoeling dat er ook gebouwd wordt. Opstalrechten in erfpacht geven lijkt me een interessante optie om dit te financieren, en ook de stad een inkomen te bezorgen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 7 mei 2014 om 16:13.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 18:50   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?
(...)
Tja, dan is dat nog dikkere shit natuurlijk.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 18:57   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(...)
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegebulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...
Dat filteren is een illusie.

Maar doet ook niet terzake.
Tegen de tijd dat die overkapping er ooit zou kunnen komen (ten vroegste 2025) is fijnstof emissie door het verkeer al lang verleden tijd.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 19:55   #9
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ? .
Heel pertinente vraag; tunnels zijn altijd een verhoogd veiligheidsrisico, blijkbaar een punt dat hen in deze verkiezingstijd niet bezighoudt; waar het niet nodig is moet je er geen bouwen (om onder een berg of onder een rivier-stroom te geraken OK),

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 10 mei 2014 om 19:55.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:01   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...


En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.
In Madrid kunnen ze van ervaring spreken. Misschien wat googlen naar informatie over die ringoverkapping.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:09   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.725
Standaard

Ik heb ergens een prachtige vergelijking opgepikt aangaande de verkeersproblematiek.

Gans dat gedoe met de Oosterweel en nu weer die overkapping is te vergelijken met iemand die last heeft van ernstige obesitas te "helpen" door hem een ruimere riem aan te reiken zodat hij weer een beetje op zijn gemak is...

....hij is wel STERVENDE door zijn gewoontes!

Laatst gewijzigd door kelt : 10 mei 2014 om 20:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:09   #12
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Madrid kunnen ze van ervaring spreken. Misschien wat googlen naar informatie over die ringoverkapping.
Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?

Ja, google dat maar 'ns.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:11   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?

Ja, google dat maar 'ns.
Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:16   #14
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?
Euh, wat baten kaars & bril...?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:22   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Euh, wat baten kaars & bril...?
Wat bedoelt u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:24   #16
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u?
Dat u eens moet ophouden met blind die overkapping goed te keuren en dat u wat minder anti-auto propaganda moet lezen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 20:28   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dat u eens moet ophouden met blind die overkapping goed te keuren en dat u wat minder anti-auto propaganda moet lezen.
Zeg me dan eens in welke bericht ik, en ik citeer u, "blind die overkapping goedkeur".

Ik ben benieuwd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 21:06   #18
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 9.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...
Overkapping van de ring is in strijd met de Europese tunnelrichtlijn inzake veiligheid en dus niet meer dan een utopie. Een mooie utopie, maar een utopie. Overkappen van een TEN snelweg kan niet indien het aantal rijvakken wijzigt en als er teveel op- en afritten zijn. De Antwerpse ring is in feite een lang groot op- en afrittencomplex...
Overkappen kan dan ook enkel en alleen als het vrachtverkeer van de haven niet over de Ring zou rijden.
Madrid vergelijken met Antwerpen is appels met peren vergekijken, want in Madrid is er geen TEN snelweg, en zijn er minder rijvakken en weefbewegingen

Citaat:
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ....
Filteren is perfect mogelijk, maar aan de tunnelmonden zal de pollutie net toenemen
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 21:09   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Overkapping van de ring is in strijd met de Europese tunnelrichtlijn inzake veiligheid en dus niet meer dan een utopie.
Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2014, 21:20   #20
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 9.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?
Dermate strenge veiligheidseisen voor tunnels met gevaarlijk transportverkeer dat een overkapping van de Antwerpse Ring niet in overeenstemming gebracht kan worden met die veiligheidseisen. Plekken met veel weefbewegingen zijn te ongevalgevoelig om te overkappen.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be