![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Uit de Standaard:
Vanaf 1 september mogen middelbare scholen in Vlaanderen vakken in een andere taal aanbieden. Bijvoorbeeld geschiedenis in het Engels, of economie in het Frans. De leraar moet wel een diploma hebben om in die taal te onderwijzen en de leerlingen moeten kunnen kiezen. 25 scholen hadden een aanvraag ingediend, 17 scholen mogen ermee beginnen. Eén daarvan is het Sint-Ursulalyceum in Lier. Daar kunnen de leerlingen vanaf volgend jaar Aardrijkskunde in het Engels krijgen en kiezen daar massaal voor. 'In Wallonië is taalimmersie succes' Vakken in een andere taal leren, 'taalimmersie' met een moeilijk woord, zorgt er vooral voor dat leerlingen de taal sneller durven spreken, zeggen onderwijsexperts. Maar het lukt alleen als de leerkrachten het stap voor stap doen. Het mag dus geen taalbad worden waar leerlingen meteen ondergedompeld worden in de andere taal. Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140520_01112768 Aangezien in Vlaanderen het onderwijs uitsluitend tot de bevoegdheden behoort van de Vlaamse regering, kunnen wij alleen maar besluiten dat alle partijen die deel uitmaken van deze regering met deze beslissing akkoord gingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even toch opmerken dat bepaalde aspecten van het onderwijs in België toch nog federaal zijn gebleven. De algemene voorwaarden voor de erkenning van een getuigschrift en diploma bijvoorbeeld. Aldus heeft de federale overheid toch nog steeds een vinger in de pap in het opstellen van het curriculum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlands als instructietaal is in mijn ogen een fundamenteel gegeven waar niet aangetornd mag worden. Wie in het Engels wil studeren, kan terecht in een aantal private onderwijsinstellingen of kan de wijk nemen naar een Engelstalig land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De NVA heeft de deur al open gezet. Ik had dat overigens al maanden geleden in een andere draad vastgesteld. Een mogelijke extra wet die zou kunnen worden ingevoerd is dat als de instructietaal een andere is dan het Nederlands, deze lessen ook dienen te worden ingevuld door een echte moedertaalspreker. Dat zal het enthousiasme wel wat bekoelen in het Vlaamse onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ondernemers hebben dan ook het recht om te kiezen voor mensen die uit die private instellingen komen of voor mensen die de wijk genomen hebben naar een Engelstalig land, en die beter te bezoldigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is dan ook de waarde van uw opmerking in relatie tot dit onderwijsdebat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Datde rijke Vlamingen kun kinderen naar het buitenland zullen sturen, net als de Franstaligen dat doen. Want dat wij ondernemers hen voorrang zullen geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]()
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Vaste grap taallessen
toen ik 96 nog in woluwe naar school ging in don bosco was het "VERBODEN" met de franstalige buurschool te praten, wij moesten 5m van het hek blijven om dat het "VERBODEN" was om frans te spreken, eigenaardige van al is dat de leerkrachten van brussel er niet op toekeken , leerkrachten van overijse , hoeilaart et omstreken werden zo rood als een spaanse tomaat waneer zij een woord frans hoorden, ik antwoorde aan die leerkrachten waarom ze geen electriciteit op het hek plaatsen en ijzerdraad !! De leerkrachten aan de franse kant vonden dit zo belachelijk !! zij zegden zelf dat de twee scholen iets van mekaar zouden kunnen leren , Op een dag vroeg ik aan die leerkrachten van overijse en omstreken ; Moest die buurschool nu een engelse school zijn ? wat dan ? ook VERBODEN ? geen enkel probleem antwoorde hij..."hen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() De leerplichtleeftijd is inderdaad nationaal gebleven, net zoals de erkenning van de diploma's, en een deel van de onderzoeksgelden voor het hoger onderwijs. Ik ben er niet helemaal in thuis, maar kan u me zeggen wat er verder nog rest aan federale onderwijsbevoegdheid?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind dit een prima idee, en ben ervan overtuigd dat mijn kinderen dat ook zullen vinden. Voor mijn grootvader was het nog de gewoonste zaak van de wereld dat hij bij de Jezuïeten in Antwerpen de helft van de lessen in het Nederlands kreeg, de andere helft in het Frans. Lessen in het Engels moet ook kunnen, hoewel het geen officiële landstaal is. Per slot van rekening: plots komen ze op de universiteit terecht en daar is het al Engels wat de klok slaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Mja, Ik ben ook voorstander, maar dan wel bij voorkeur met moedertaalsprekers, of mensen die een meer dan goede taalkennis hebben. En waarom zou het beperkt moeten blijven tot Engels? Waarom geen taalbadscholen die lessen in het Frans, het Duits of het Spaans aanbieden? De randvoorwaarden zijn ook belangrijk, het moet altijd mogelijk zijn om lessen gewoon in het Nederlands te krijgen, zonder van school te veranderen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() In gewone woorden: "het belang van het kind is ondergeschikt is aan het belang van enkele kortzichtige taalfanatici".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Er dreigt lerarentekort, that's it.
De rest is een schaterlach. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook hier is het uiteindelijk: Eigen onderwijzers eerst. Citaat:
Citaat:
En niet alleen in Vlaanderen. |
|||