![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Vreemdeling
|
Enkele dingen ivm de splitsing van Brussel Halle Vilvoorde zijn mij onduidelijk. Als BHV wordt gesplitst kunnen Franstalige partijen toch nog een lijst indienen in Leuven-Halle-Vilvoorde? Of men kan zich verenigen zoals de UF. Dan is er toch geen effect? En bij een systeem van apparentering worden Brusselse lijsten gekoppeld aan een Vlaams of Waals-Brabandse lijst. Moeten Brusselaars dan kiezen of ze Nederlandstalig of Franstalig zijn en moeten de partijen officieel een taal opgeven?
Zou het misschien geen effectievere oplossing zijn om (naast de splitsing van BHV) de faciliteiten af te schaffen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een verenigde kieskring en provincie Brabant. Dan wordt geen enkele bevolkingsgroep geminoriseerd. Uiteraard blijft de territoriale eentaligheid wel.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jullie hebben echt schrik van het woord België/Belgisch hé
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En die werden nu eenmaal altijd gepamperd door Belgique.
|
|
|
|
#7 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
1. Zelfs na splitsing zullen de Franstaligen uit Halle-Vilvoorde inderdaad nog steeds een fransatlige lijst kunnen indienen (zoals ze nu al doen voor het Vlaams parlkement én de prov. Vl-Brabant). 1.b. Wat ze dan echter niet meer kunnen is extra-territoriaal stemmen op kandidaten uit andere provincies, noch extra-territoriaal kandideren (in andermans provincies toch nog stemmen kunnen ronselen). dat is dus een zéér groot verschil. 2. Apparentering is inderdaad één van de oplossingen. Een andere is dat de gemeenschappen, dankzij de zogenaamde maar nog onvolledige constitutieve autonomie zelf hun eigen, interne kieskringen kunnen bepalen. Vlaanderen kan dan bv. voor alle Vlaamse lijsten het niet-prvinciale gebied van Brussel samenvoegen bij Vlaams-Brabant. 3. Faciliteiuten staan op zich los vand e vraag of men BHV al dan niet splitst. Maar het is inderdaad béter om deze in die gemeenten waar er géén historische anderstalige minderheid is, af te schaffen. In de Vlaamse rand zijn de huidige Franstalige gemeenschappen immers volgens alle studies in hoofdzaak inwijkelingen! Op de Waals-Vlaamse en opde Waals-Duitse taalgrenzen gaat het echter over historische minderheden. In die gevallen kan men behoud nog verantwoorden. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Minister
|
Daar komt de goddelijke theorie weer over de eeuwige grond die historisch Nederlandstalig is... aan demografische evolutie kan men niet helpen, het lijkt me daarom aangewezener om te streven naar correcte behandeling van iedereen en vreedzaam met elkaar leven, dan naar assimilatie.
Over BHV: ook andersom kunnen dan Brusselaars niet meer op Vlaamse politici uit Vlaams-Brabant stemmen. Maar wat houdt, bij nationale verkiezingen, de oprichting van een kieskring België tegen?
|
|
|
#10 |
|
Banneling
|
BHV: het meest idiote politieke onderwerp sinds de Belgische onafhankelijkheid. Zulke absurditeiten kunnen alleen door flaminganten worden uitgevonden.
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Seba : 18 september 2004 om 01:40. |
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#15 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Daar heeft de VU totaal NIETS mee te maken. De grendelgrondwet dateert van 1963, met de VU in de oppositie. Of was het enkel uw bedoeling om de VU aan te vallen? Trouwens uw Blok-partij kan niets verkeerd doen, 25 jaar heeft het Blok staan roepen en tieren zonder ook maar iets voor Vlaanderen te realiseren. Laatst gewijzigd door Clemens : 18 september 2004 om 08:01. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
|
Citaat:
Voordien was een gewone meerderheid voldoende. Deze betonnering (een politieke flater tot en met) is van recentere datum en was deel van een of andere koehandel. Of de VU toen deel uitmaakte vd regering, weet ik niet , maar uw tsjeefse kartelpartners WEL.
|
|
|
|
#18 |
|
|
62/63 : vastlegging van de taalgrens (met faciliteiten)
70 : grendel grondwet 88 : betonnering van de faciliteiten
|
|
|
#19 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Tenzij ik mij zwaar vergis, maar ik denk het totaal NIET was de grendelgrondwet van 1963. Ik zal het eens opzoeken. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom plots de behoefte om Schiltz goed te praten?
Omdat Spirit en N-VA nu samen in de regering zitten inplaats van in de VU?
|