Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2014, 07:57   #1
Doge
Banneling

Standaard Mag iemand z'n ideologie doordrukken in z'n beroep?

Deze tandarts krijgt een klacht van 'het centrum' omdat hij weigert vrouwen met hoofddoek te behandelen, ze mogen komen maar moeten het doekje afdoen bij de behandeling.

De vraag is nu natuurlijk of dit mag of niet, mag je een praktijk hebben die bv enkel moslims wil behandelen, enkel mannen, enkel vrouwen. Mag je als islamiet weigeren iemands handen te behandelen wegens je geloof? Een sikh dokter die weigert iemands voeten aan te raken wegens z'n geloof, dat laatste was een geval in Engeland.

Als je wegens religie iets mag weigeren dan mag dat toch ook als atheïst vind ik, hopelijk vindt die dokter steun om dat uit te vechten zodat dit duidelijk wordt.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-weigert.dhtml
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 08:07   #2
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik denk niet dat het een goed idee is om diensten te weigeren op basis van andermans ideologie.
Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat een hoofddoek de behandeling door de tandarts bemoeilijkt en het dus daardoor is dat gevraagd wordt de hoofddoek even af te nemen.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 08:36   #3
coro
Parlementslid

Standaard

Volledig eens met Babel. Hieronder de eed van Hippocrates die ook tandartsen (moeten) afleggen. Doch als de arts van oordeel is dat hij beter kan werken zonder hoofddoek, dan heeft de patient zich daarnaar te schikken, vind ik.

Eed van Hippocrates (aangepaste versie)

Artseneed van de Nationale Raad van de Orde van geneesheren van België
(versie juli 2011)

Nu ik toetreed tot de medische professie, beloof ik dat ik mij naar mijn beste vermogen voor een kwaliteitsvolle geneeskunde ten dienste van de medemens en de samenleving zal inzetten.

Ik zal het beroep van arts plichtsbewust en nauwgezet uitoefenen.

Ik zal boven alles voor mijn patiënten zorgen, hun gezondheid bevorderen en hun lijden verlichten.

Ik zal mijn patiënten correct informeren.

Ik zal geheimhouden wat ik krachtens mijn beroep van mijn patiënten weet, ook na hun dood.

Ik zal de professoren en allen die mij gevormd hebben, blijvend waarderen voor wat ze mij hebben bijgebracht.

Ik zal mij blijven bijscholen, de grenzen van mijn mogelijkheden niet overschrijden en waar mogelijk bijdragen tot de vooruitgang van de geneeskundige kennis.

Ik zal verantwoordelijk omgaan met de middelen die de maatschappij ter beschikking stelt en ijveren voor een gezondheidszorg die toegankelijk is voor iedereen.

Ik zal mij collegiaal gedragen en respectvol met medewerkers omgaan.

Ik zal ervoor waken dat mijn houding tegenover patiënten niet beïnvloed wordt door levensbeschouwing, politieke overtuiging, sociale stand, ras, etnie, nationaliteit, taal, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, ziekte of handicap.

Ik zal het leven en de menselijke waardigheid eerbiedigen.

Zelfs onder druk, zal ik mijn medische kennis niet aanwenden voor praktijken die indruisen tegen de menselijkheid.

Dit verklaar ik plechtig, uit vrije wil en op mijn woord van eer.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 08:36   #4
coro
Parlementslid

Standaard

Volledig eens met Babel. Hieronder de eed van Hippocrates die ook tandartsen (moeten) afleggen. Doch als de arts van oordeel is dat hij beter kan werken zonder hoofddoek, dan heeft de patient zich daarnaar te schikken, vind ik.

(versie juli 2011)

Nu ik toetreed tot de medische professie, beloof ik dat ik mij naar mijn beste vermogen voor een kwaliteitsvolle geneeskunde ten dienste van de medemens en de samenleving zal inzetten.

Ik zal boven alles voor mijn patiënten zorgen, hun gezondheid bevorderen en hun lijden verlichten.

Ik zal geheimhouden wat ik krachtens mijn beroep van mijn patiënten weet, ook na hun dood.

Ik zal de professoren en allen die mij gevormd hebben, blijvend waarderen voor wat ze mij hebben bijgebracht.

Ik zal mij blijven bijscholen, de grenzen van mijn mogelijkheden niet overschrijden en waar mogelijk bijdragen tot de vooruitgang van de geneeskundige kennis.

Ik zal verantwoordelijk omgaan met de middelen die de maatschappij ter beschikking stelt en ijveren voor een gezondheidszorg die toegankelijk is voor iedereen.

Ik zal ervoor waken dat mijn houding tegenover patiënten niet beïnvloed wordt door levensbeschouwing, politieke overtuiging, sociale stand, ras, etnie, nationaliteit, taal, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, ziekte of handicap.

Zelfs onder druk, zal ik mijn medische kennis niet aanwenden voor praktijken die indruisen tegen de menselijkheid.

coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 09:02   #5
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Ik denk niet dat het een goed idee is om diensten te weigeren op basis van andermans ideologie.
Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat een hoofddoek de behandeling door de tandarts bemoeilijkt en het dus daardoor is dat gevraagd wordt de hoofddoek even af te nemen.
zo'n hoofddoek rond het haar zit vooral rond de mond?

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 09:06   #6
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Deze tandarts krijgt een klacht van 'het centrum' omdat hij weigert vrouwen met hoofddoek te behandelen, ze mogen komen maar moeten het doekje afdoen bij de behandeling.

De vraag is nu natuurlijk of dit mag of niet, mag je een praktijk hebben die bv enkel moslims wil behandelen, enkel mannen, enkel vrouwen. Mag je als islamiet weigeren iemands handen te behandelen wegens je geloof? Een sikh dokter die weigert iemands voeten aan te raken wegens z'n geloof, dat laatste was een geval in Engeland.

Als je wegens religie iets mag weigeren dan mag dat toch ook als atheïst vind ik, hopelijk vindt die dokter steun om dat uit te vechten zodat dit duidelijk wordt.
Natuurlijk mag hij dat.
Geloof is ondergeschikt aan de medische wetenschap.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 09:26   #7
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Ik ben geen tandarts en bovendien weet ik ook niet of het in dit geval een hoofddoek was of een iets ruimere sluier die het gezicht wel (deels) bedekt.
Ik kan mij echter wél voorstellen dat zoiets in bepaalde gevallen de behandeling bemoeilijkt.
Ik wou enkel de nuance maken dat in bepaalde gevallen religieuze gevoeligheden moeten wijken voor praktische bezwaren.
Zo denk ik bijvoorbeeld aan loszittende hoofddoeken bij het werken in de buurt van machines. Dit is een veiligheidsrisico en dus moet het mogelijk zijn om de werkneemster te verplichten om een strakke hoofddoek te dragen of helemaal geen.
Oud 1 augustus 2014, 09:27   #8
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe ver moet/kan een dokter/tandarts hierin meegaan?
Dit is geen grap.Ik zag ooit een documentaire over Afghanistan op National Geographic.
Een Westerse dokter moest een vrouw onderzoeken gehuld in een burkha.

Om dat onderzoek mogelijk te maken zonder dat de burkha uitgedaan werd of zelfs maar opgehoffen, heeft men een TENT rond de vrouw gebouwd met enkele armsgaten voor de dokter...gewoon religieuze waanzin!
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 09:37   #9
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Interessante vraag: zou een neger hulp mogen weigeren aan iemand van het racistische VB?

Neen, volgens de wet. Maar volgens zijn geweten?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 augustus 2014 om 09:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 09:41   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind dat dat allemaal mag. Of het slim gezien is is een andere zaak. Maar uiteindelijk is de vrije keuze van zaken te doen of niet, een intieme beslissing waarvoor de motieven niet moeten vrijgegeven worden want strikt intiem. En de vrije keuze van zaken doen is langs de twee kanten.

Als je je "vrije" keuze moet beperken tot zekere toegelaten motieven en niet voor andere, is het geen vrije keuze meer he.

Als ik "vrij" mijn dessert mag kiezen, maar het is mij verboden om dat op basis van smaakvoorkeur te doen, zie je wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 09:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:17   #11
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, het is natuurlijk altijd even wachten op de eerste reactie van een kletsmajoor op dit forum.
Het lijkt me logisch dat een tandarts bepaald wat nodig is om een behandeling uit te voeren, niet gehinderd worden door doeken die om het gezicht van een patiente hangen lijkt me een redelijke verwachting, u niet?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:18   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Antwerps politica beschuldigt tandarts ten onrechte

Vals beschuldigen,
op basis van "horen zeggen",
zonder even verder te checken,
en dat verspreiden op een manier waarvan je weet dat het effectief verspreid wordt,
en zelfs openbaar maken dat je naar het centrum van Paterke Leman trekt,

dat mag men niet zo laten. Vind ik.

Hier zitten we met het meest duidelijke voorbeeld van beperking van vrije meningsuiting en verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het uiten van verkeerde meningen.

titel: Voorzitster districtsraad lokt haatreacties uit tegen tandarts
link: http://www.gva.be/cnt/dmf20140801_01...BT=15160725877

Citaat:
Een tandarts uit Borgerhout overweegt klacht in te dienen tegen Ikrame Kastit (Groen), de voorzitter van de districtsraad van Borgerhout. Kastit beschuldigt de tandarts ervan dat hij weigert om vrouwen met een hoofddoek te behandelen.

Op haar Facebookprofiel plaatste Ikrame Kastit een verhaal over een tandarts die zou weigeren om patiënten met een hoofddoek te behandelen. “In shock, tandarts weigert patiënten als ze hun hoofddoek niet willen uitdoen en hij licht ook toe dat dit niet om medische redenen gaat maar om zijn principes”, zo schrijft Kastit. “Sommige mensen blijven mij verbazen en dit voor een praktijk op de Turnhoutsebaan (Borgerhout). Schandalig is dit!!!”

Het Facebook-bericht van Kastit werd als een lopend vuurtje verspreid op de sociale media. Meer dan honderd mensen reageerden op het bericht. Kastit deed er vervolgens nog een schepje bovenop om de volledige naam van de tandarts openbaar te maken. Enkele beruchte, vuurwapengevaarlijke criminelen uit Borgerhout, zoals Anass E.A. en zijn entourage, uitten daarop zeer dreigende taal in de richting van de tandarts.

Uitstekende reputatie

Tandarts E.B., een man met een uitstekende reputatie en expertise, reageert geschrokken op de beschuldigingen dat hij moslima’s met een hoofddoek zou discrimineren. “Ik vraag moslima’s inderdaad om hun hoofddoek uit te doen”, zegt hij. “Niet in de wachtkamer, maar wel tijdens de behandeling zelf. Ik vraag dat niet omdat ik iets tegen hoofddoeken zou hebben, maar omdat de hoofddoek kan hinderen tijdens de behandeling.”

Ikrame Kastit is zich van geen kwaad bewust. “Een vriendin van me vertelde over die tandarts. Volgens haar had het niets met medische redenen te maken, maar eerder met zijn principes.” Kastit besefte zelf dat het roekeloos was om de tandarts met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen, zonder het waarheidsgehalte te controleren. Ze verwijderde de naam van de tandarts en later ook het volledige bericht.

De tandarts overweegt om klacht in te dienen tegen Kastit. “Ik word onterecht beschuldigd van discriminatie. Die dame had toch even contact met mij kunnen opnemen om uitleg te vragen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 augustus 2014 om 10:20.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:22   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Leugenachtig artikel van De Morgen.

Je zal dit als tandarts maar meemaken, als je een dagje aan zee bent, en dus je vaste telefoon niet opneemt, als de hoge heren van journalisten je bellen.

Dan mag je aan de schandpaal genageld worden.

Van pure coleire heb ik een juistere draad geopend daarover.
Zonder verwijzing naar die rioolgazet.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:23   #14
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Interessante vraag: zou een neger hulp mogen weigeren aan iemand van het racistische VB?

Neen, volgens de wet. Maar volgens zijn geweten?
Mag een racistische VB'er hulp weigeren aan een neger, volgens zijn politieke overtuiging?

Zoals ik eerder zei: als we die richting uitgaan heeft de meerderheid van mensen wel minstens één reden om een ander niet te moeten helpen.
Oud 1 augustus 2014, 10:40   #15
mettewie
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vals beschuldigen,
op basis van "horen zeggen",
zonder even verder te checken,
en dat verspreiden op een manier waarvan je weet dat het effectief verspreid wordt,
en zelfs openbaar maken dat je naar het centrum van Paterke Leman trekt,

dat mag men niet zo laten. Vind ik.

Hier zitten we met het meest duidelijke voorbeeld van beperking van vrije meningsuiting en verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het uiten van verkeerde meningen.

titel: Voorzitster districtsraad lokt haatreacties uit tegen tandarts
link: http://www.gva.be/cnt/dmf20140801_01...BT=15160725877
Bij Islammetjes zit het liegen in de gene.
mettewie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:55   #16
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

tja een hoofddoek zit nu eenmaal rond de mond, en niet rond het haar hé..

medische belemmering? wat een zever. wat heeft een tandards te doen met haar?

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 10:57   #17
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja een hoofddoek zit nu eenmaal rond de mond, en niet rond het haar hé..

medische belemmering? wat een zever. wat heeft een tandards te doen met haar?
Wat een zever ... het gaat hier over het onterecht beschuldigen en aan de schandpaal nagelen van iemand.
Je geeft de indruk daar minder problemen mee te hebben.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 11:03   #18
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

was er ondertussen ook geen arts welke een Israêlische patiënt niet wou behandelen?
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 11:08   #19
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
was er ondertussen ook geen arts welke een Israêlische patiënt niet wou behandelen?
Dat was toch te lezen op joodsactueel.be.
Met die disciminatie heeft men blijkbaar minder problemen
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 11:31   #20
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht

(versie juli 2011)

Niks met het draadonderwerp te maken, maar uit curieuzentijd :
- 'uit vrije wil'.....is die eed niet verplicht ?
- 'lijden verlichten'.....kan toch ook geïnterpreteerd worden als 'bij wreed lijden aan euthanasie meehelpen' ???

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 1 augustus 2014 om 11:32.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be