Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2014, 20:10   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard Wat verstaan wij onder vrijheid van geloof

Hoe ver laten we dat reiken? Moeten we in die optiek alles dan maar aanvaarden?

Kan een geloof dat discrimineert aanvaard worden in onze Europese samenleving?

Voorbeeld: Een geloof waarin de vrouw gediscrimineerd wordt, ook al is ze ten gevolge van als kind reeds gebrainwasht te zijn zelf vragende partij, kan men dergelijk geloof aanvaarden en als vrijheid van geloof beschouwen?

Ik vind dat dergelijk geloof moet verboden zijn in de Europese samenleving. Echt verbieden kan wellicht niet maar dat wil niet zeggen dat we het niet HIER kunnen verbieden.

Wie dergelijk geloof, dat eigenlijk in strijd is met onze wetgeving, toch wil beleven moet dan maar gaan naar daar waar dat geloof aanvaard is.

Een maatschappij hoeft zich niet aan te passen aan eender welk geloof maar het geloof moet zich aanpassen aan de maatschappij waar de gelovige zich wil in onderbrengen.

Ik denk hierbij bv. al om te beginnen aan de foto's op de identiteitskaarten waar een inheemse landbouwer niet op de foto mag staan met zijn pet op maar dat een moslima wel een hoofddoek mag dragen. Hiervoor heeft men kennelijk de wet aangepast aan het geloof van een aangespoelde bevolkingsgroep in plaats van dat die bevolkingsgroep zich heeft moeten aanpassen aan de maatschappij waartussen zij zich heeft willen vestigen.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 september 2014 om 20:15.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:13   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Hoe ver laten we dat reiken? Moeten we in die optiek alles dan maar aanvaarden?
Zo werd die grondwettelijke vrijheid toch nooit geïnterpreteerd? Zelfs niet in de VS, waar er een bijzonder soepele wetgeving bestaat op dat vlak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:15   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan een geloof dat discrimineert aanvaard worden in onze Europese samenleving?

Voorbeeld: Een geloof waarin de vrouw gediscrimineerd wordt, ook al is ze ten gevolge van als kind reeds gebrainwasht te zijn zelf vragende partij, kan men dergelijk geloof aanvaarden en als vrijheid van geloof beschouwen?

Ik vind dat dergelijk geloof moet verboden zijn in de Europese samenleving. Echt verbieden kan wellicht niet maar dat wil niet zeggen dat we het niet HIER kunnen verbieden.
In een rechtsstaat worden handelingen beoordeeld en ook bepaalde handelingen verboden. Niet gedachten, niet overtuigingen. U beseft het waarschijnlijk niet, maar u opent de deur naar een totalitaire staat die u het recht geeft onze gedachten en overtuigingen te controleren.
Oud 14 september 2014, 20:17   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een maatschappij hoeft zich niet aan te passen aan eender welk geloof maar het geloof moet zich aanpassen aan de maatschappij waar de gelovige zich wil in onderbrengen.
Een geloof moet zich helemaal niet aanpassen aan de maatschappij. Hoe gaat u trouwens de lijn trekken? Vanuit mijn katholiek geloof verwerp ik abortus. Moet ik nu plotseling abortus aanvaardbaar achten, omdat een bepaald deel van onze maatschappij dat zo ziet en de wetgeving het mogelijk heeft gemaakt?

Dan betreedt de overheid een terrein waar ze zich niet hoort te begeven, nl. op die van de overtuigingen.

Wel horen we als gelovigen ons te gedragen naar de wetten van het land. Dat is evenwel iets heel anders dan wat u voorstaat.
Oud 14 september 2014, 20:19   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk hierbij bv. al om te beginnen aan de foto's op de identiteitskaarten waar een inheemse landbouwer niet op de foto mag staan met zijn pet op maar dat een moslima wel een hoofddoek mag dragen. Hiervoor heeft men kennelijk de wet aangepast aan het geloof van een aangespoelde bevolkingsgroep in plaats van dat die bevolkingsgroep zich heeft moeten aanpassen aan de maatschappij waartussen zij zich heeft willen vestigen.
Alleen verbiedt de wet dan weer dat een vrouw met een nikaab op de foto staat.

Eventjes nog dit: de wet werd niet aangepast, daar van oudsher vrouwelijke religieuzen hun ordekleed met sluier mochten behouden als ze op de pasfoto's moesten.
Oud 14 september 2014, 20:30   #6
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Moslima's zouden van mij part niet met hun kopvod op de pasfoto mogen. Ik draag toch ook geen onnozel vergiet op mijn eigen pasfoto? Ahwel, zij dan ook niet.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:34   #7
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zo werd die grondwettelijke vrijheid toch nooit geïnterpreteerd? Zelfs niet in de VS, waar er een bijzonder soepele wetgeving bestaat op dat vlak.
Maar kennelijk wordt er hier toch meer aanvaard dan feitelijk zou mogen mogelijk zijn.

Ook in zwembaden past men de normen aan aan deze gelovigen. Wanneer gij of ik gaan zwemmen mag je onder je zwembroekje geen onderbroek dragen. Wanneer de badmeester merkt dat je dat toch aanhebt haalt hij je er gegarandeerd uit.

Moslima's worden toegestaan om te zwemmen met een halve garderobe aan. Het zwembad is dacht ik toch geen wasmachine. Ook mogen er geen mannen in het zwembad aanwezig zijn wanneer de moslim dames hun wasje doen.

En wat dan met de redders? Normaal mag het zwembad niet geopend zijn zonder dat er min. een hoge reder aanwezig is. Nu zullen er wel hier en daar vrouwelijke redders bestaan maar ik heb niet het vermoeden dat ieder zwembad over een equipe vrouwelijke redders beschikt.

Wordt het zwembad, ten behoeve van deze moslima's, niettegenstaande het ontbreken van een hoge redder, toch geopend? Ik weet het niet maar het zou me niet verwonderen mocht dit zo gebeuren.

Wanneer gaat men hier in plaats van de wet aan te passen de wet eens toepassen en de gelovigen de wet doen naleven.
Oud 14 september 2014, 20:38   #8
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een geloof moet zich helemaal niet aanpassen aan de maatschappij. Hoe gaat u trouwens de lijn trekken? Vanuit mijn katholiek geloof verwerp ik abortus. Moet ik nu plotseling abortus aanvaardbaar achten, omdat een bepaald deel van onze maatschappij dat zo ziet en de wetgeving het mogelijk heeft gemaakt
Natuurlijk niet, in uw gedachten bent u vrij om abortus verfoeilijk te vinden. U gaat wel moeten aanvaarden dat het in onze maatschappij gebeurt. En u kan altijd anderen proberen te overtuigen van uw gelijk, of lobbyen.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:41   #9
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een rechtsstaat worden handelingen beoordeeld en ook bepaalde handelingen verboden. Niet gedachten, niet overtuigingen. U beseft het waarschijnlijk niet, maar u opent de deur naar een totalitaire staat die u het recht geeft onze gedachten en overtuigingen te controleren.
Nee, dat doe ik niet. Men kan niet verhinderen dat men bepaalde ideologieën naleeft. En voor zover dit binnenkamers gebeurt is het moeilijk dat te verbaliseren. Maar een godsleer waarin bepaalde ideologieën strijdig zijn met onze wetgeving hoort hier verboden te zijn in tegenstelling tot ze nog te gaan aanmoedigen door er subsidies aan te verstrekken.
Oud 14 september 2014, 20:42   #10
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie dergelijk geloof, dat eigenlijk in strijd is met onze wetgeving, toch wil beleven moet dan maar gaan naar daar waar dat geloof aanvaard is.
Inderdaad. Het vlaams-nationalisme zou verboden mogen worden, zeker omdat het in strijd is met de Belgische grondwet.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 14 september 2014 om 20:54.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:50   #11
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een geloof moet zich helemaal niet aanpassen aan de maatschappij. Hoe gaat u trouwens de lijn trekken? Vanuit mijn katholiek geloof verwerp ik abortus. Moet ik nu plotseling abortus aanvaardbaar achten, omdat een bepaald deel van onze maatschappij dat zo ziet en de wetgeving het mogelijk heeft gemaakt?

Dan betreedt de overheid een terrein waar ze zich niet hoort te begeven, nl. op die van de overtuigingen.

Wel horen we als gelovigen ons te gedragen naar de wetten van het land. Dat is evenwel iets heel anders dan wat u voorstaat.
U hebt ergens een punt maar eigenlijk ook niet.

Wanneer u vanuit uw godsdienst tegen abortus bent overtreed u daarmee niet de wet. Het is uw goed recht bepaalde punten die de maatschappij goedkeurt in bedenking te stellen.

Andersom, mocht de maatschappij abortus verbieden en in uw geloof zou dit worden opgelegd, dan zou dat u niet het recht geven van toch abortus te plegen. Indien u zich daar niet bij zou kunnen neerleggen staat het u vrij ons land te verlaten en elders te gaan leven waar men uw geloof aanvaard.
Oud 14 september 2014, 20:55   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Inderdaad. Het vlaams-nationalisme zou verboden mogen worden, zeker omdat het in strijd is met de Belgische grondwet en wetgeving.
Het vlaams-nationalisme is een politieke overtuiging en heeft niets te zien met vrijheid van geloof. Een andere politieke overtuiging te hebben dan de uwe is niet in strijd met met de grondwet noch met de wetgeving.
Oud 14 september 2014, 20:58   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Inderdaad. Het vlaams-nationalisme zou verboden mogen worden, zeker omdat het in strijd is met de Belgische grondwet.
Waar staat dat dan in de grondwet dat dit verboden of whatever dat je bedoelt, zou zijn ?

Je bent hier maar wat lucht aan het blazen !

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:02   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er zal wellicht heel wat inspiratie te vinden zijn omtrent het item van deze draad, in de studies/publicaties/parlementaire stukken die handelden over sektes.

Zeer simpel gezegd anderzijds: rechten en vrijheden kunnen botsen met mekaar.
Je kan in een godsdienst introduceren dat er beperking moet zijn van vrije meningsuiting, van discriminatie (vb. m/v zoals de kaloten waar enkel teelballendragers paster kunnen worden; en ze mogen ze dan nog niet gebruiken waarvoor ze dienen ...), van het recht op vrije vereniging enz. enz.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 22:10   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zal wellicht heel wat inspiratie te vinden zijn omtrent het item van deze draad, in de studies/publicaties/parlementaire stukken die handelden over sektes.

Zeer simpel gezegd anderzijds: rechten en vrijheden kunnen botsen met mekaar.
Je kan in een godsdienst introduceren dat er beperking moet zijn van vrije meningsuiting, van discriminatie (vb. m/v zoals de kaloten waar enkel teelballendragers paster kunnen worden; en ze mogen ze dan nog niet gebruiken waarvoor ze dienen ...), van het recht op vrije vereniging enz. enz.

.
idd
Oud 14 september 2014, 23:09   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar kennelijk wordt er hier toch meer aanvaard dan feitelijk zou mogen mogelijk zijn.
Denkt u dat echt? Ik meen toch dat u zich hier vergist. De VS kennen een heel ruime vrijheid op dat vlak. Kijk maar eens hoe meerdere religieuze gemeenschappen erin slagen hun eigen onderwijs uit te bouwen en, bij conflict met de Amerikaanse overheid, bijna steeds hun gelijk halen voor de rechtbank. Steeds weer op basis van de inroeping van de grondwettelijke vrijheden.
Oud 14 september 2014, 23:12   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Natuurlijk niet, in uw gedachten bent u vrij om abortus verfoeilijk te vinden. U gaat wel moeten aanvaarden dat het in onze maatschappij gebeurt. En u kan altijd anderen proberen te overtuigen van uw gelijk, of lobbyen.
Neen, hoor. U vergist zich hier in grote mate. In België mag ik "mijn gedachten" zelf uiten. Ik mag schrijven dat ik abortus verwerpelijk vind. Ik mag zelf betogen om die boodschap uit te dragen. Ik mag zelf politiek ijveren voor een verandering van de wetgeving.

Ik moet het zelfs niet aanvaarden. Geen enkele wet verplicht mij dat te "aanvaarden". Wel mag ik geen handelingen stellen die ingaan tegen de wetgeving.
Oud 14 september 2014, 23:14   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat doe ik niet. Men kan niet verhinderen dat men bepaalde ideologieën naleeft. En voor zover dit binnenkamers gebeurt is het moeilijk dat te verbaliseren. Maar een godsleer waarin bepaalde ideologieën strijdig zijn met onze wetgeving hoort hier verboden te zijn in tegenstelling tot ze nog te gaan aanmoedigen door er subsidies aan te verstrekken.
Kijk, u doet het toch. U stelt weer dat het "binnenkamers" moet gebeuren. Alleen, ik heb het volste recht ook openbaar mijn opvattingen uit te dragen.

U pleit hier weer eens voor een overheid die een gedachtepolitie wordt, want bepaalde opinies worden schijnbaar strafbaar en andere niet. Neen, dat is niet de weg die bewandeld moet worden.

Enkel wie daden stelt of oproept tot het overtreden van de seculiere wetgeving, moet aangepakt worden. Daar stelt het criterium zich: niet bij de gedachte, wel bij de daad en de oproep.
Oud 14 september 2014, 23:17   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt ergens een punt maar eigenlijk ook niet.

Wanneer u vanuit uw godsdienst tegen abortus bent overtreed u daarmee niet de wet. Het is uw goed recht bepaalde punten die de maatschappij goedkeurt in bedenking te stellen.

Andersom, mocht de maatschappij abortus verbieden en in uw geloof zou dit worden opgelegd, dan zou dat u niet het recht geven van toch abortus te plegen. Indien u zich daar niet bij zou kunnen neerleggen staat het u vrij ons land te verlaten en elders te gaan leven waar men uw geloof aanvaard.
Bij welk aspect moet ik mij "neerleggen"? Bij mijn weten verlangt er geen enkele wet in dit land dat ik moreel instem met bepaalde wetten. Wel moet ik mij houden aan de wet, maar mag ze ondertussen gerust verwerpelijk vinden en zelfs ijveren om die te veranderen.
Oud 14 september 2014, 23:20   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het vlaams-nationalisme is een politieke overtuiging en heeft niets te zien met vrijheid van geloof. Een andere politieke overtuiging te hebben dan de uwe is niet in strijd met met de grondwet noch met de wetgeving.
De overheid bepaalt toch niet wat een religie is?

Als mijn politieke overtuiging er één is die stelt dat de huidige ordening verwerpelijk is en desnoods met geweld moet worden omvergeworpen, wat doet u dan met uw stelling? Is die nog steeds niet in strijd met de grondwet of de wetgeving?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be