Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2021, 13:01   #1
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard Begin schooljaar, oproep het Nieuwsblad

Vorig schooljaar zetten ruim 2.800 mensen de overstap van de privésector naar het onderwijs. Dat is 15 procent meer dan in het schooljaar ervoor en het hoogste cijfer ooit, blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag vrijgeeft.
Sinds 1 september vorig jaar kunnen zij-instromers tot acht jaar anciënniteit meenemen als ze overstappen naar het onderwijs om een knelpuntvak te geven. “Dit is een van de maatregelen om het lerarentekort aan te pakken”, zegt Weyts. “We gaan door op de ingeslagen weg en gaan nog extra knelpuntvakken toevoegen aan de lijst.”

Tot acht jaar anciënniteit meenemen kan nu dus al voor onderwijzers in de lagere school en voor de vakken Nederlands, Nederlands voor nieuwkomers, Frans, wiskunde, bouw, elektriciteit, hout, mechanica, handelscorrespondentie Frans en handelscorrespondentie Nederlands.

Kon die anciënniteit-maatregel jou overtuigen om de overstap te maken van de privésector naar het onderwijs? Laat het ons dan weten. Vergeet ook niet te vermelden wanneer je die carrièreswitch maakte, voor welke vakken je koos en welke job je ervoor deed.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...d&utm_term=0-6
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 13:35   #2
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Vorig schooljaar zetten ruim 2.800 mensen de overstap van de privésector naar het onderwijs. Dat is 15 procent meer dan in het schooljaar ervoor en het hoogste cijfer ooit, blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag vrijgeeft.
Sinds 1 september vorig jaar kunnen zij-instromers tot acht jaar anciënniteit meenemen als ze overstappen naar het onderwijs om een knelpuntvak te geven. “Dit is een van de maatregelen om het lerarentekort aan te pakken”, zegt Weyts. “We gaan door op de ingeslagen weg en gaan nog extra knelpuntvakken toevoegen aan de lijst.”

Tot acht jaar anciënniteit meenemen kan nu dus al voor onderwijzers in de lagere school en voor de vakken Nederlands, Nederlands voor nieuwkomers, Frans, wiskunde, bouw, elektriciteit, hout, mechanica, handelscorrespondentie Frans en handelscorrespondentie Nederlands.

Kon die anciënniteit-maatregel jou overtuigen om de overstap te maken van de privésector naar het onderwijs? Laat het ons dan weten. Vergeet ook niet te vermelden wanneer je die carrièreswitch maakte, voor welke vakken je koos en welke job je ervoor deed.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...d&utm_term=0-6
Ben veel gevraagd om wiskunde en scheikunde te geven.
Ben echter niet zo zot

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 13:36   #3
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ben echter niet zo zot
Koudwatervrees? Begrijpbaar. De beste stuurlui...
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 13:41   #4
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

[quote=N-Vb;9761517]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Koudwatervrees? Begrijpbaar. De beste stuurlui...
Neen hoor. Ik verdien pakken meer door bijles te geven aan ongemotiveerde tieners wiens ouders toch willen dat ze punten halen en aan gemotiveerde leerlingen die door het totale klunsniveau van hun leerkrachten wiskunde, fysica en scheikunde geen bal hebben begrepen wat de vakantie-verslaafde daar vooraan stond te broebelen.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 13:44   #5
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:

Neen hoor. Ik verdien pakken meer door bijles te geven aan ongemotiveerde tieners wiens ouders toch willen dat ze punten halen en aan gemotiveerde leerlingen die door het totale klunsniveau van hun leerkrachten wiskunde, fysica en scheikunde geen bal hebben begrepen wat de vakantie-verslaafde daar vooraan stond te broebelen.
Ik zie het. U doet het omwille van de 'roeping'.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 29 augustus 2021 om 13:44.
Oud 29 augustus 2021, 15:13   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben echter niet zo zot
Inderdaad, ik denk dat de markt openligt voor andere vormen van vrije markt onderwijs eerder dan het schoolse ding. Het ging al niet goed, en corona heeft het de genadeslag gegeven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 15:19   #7
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ik zie het. U doet het omwille van de 'roeping'.
Geld is een roeping.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 15:49   #8
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Geld is een roeping.
Dat weten we al dat dat uw credo is. Alleen vrees ik ervoor dat u geen nagel heeft om uw g*t te krabben.
Oud 29 augustus 2021, 16:28   #9
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Dat weten we al dat dat uw credo is. Alleen vrees ik ervoor dat u geen nagel heeft om uw g*t te krabben.
Uw vrees kan u al krabbend terug in uw gat steken.
Oud 29 augustus 2021, 16:31   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

[quote=De Rode Willem;9761535]
Citaat:

In 't zwart ongetwijfeld.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 16:32   #11
DucDEnghien

Standaard

[quote=De schoofzak;9761607]
Citaat:

In 't zwart ongetwijfeld.
Dat is pas Vlaams.
Oud 29 augustus 2021, 16:33   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Pedagogen naar de goelag en terug echte leraars voor de klas. Jammer genoeg staan nu de eerste generaties die van het verknoeide onderwijs mochten genieten nu voor de klas.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 16:36   #13
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Eerste opdracht in de klas : leren dat meisjes jongens zijn en omgekeerd.
Oud 29 augustus 2021, 16:49   #14
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Eerste opdracht in de klas : leren dat meisjes jongens zijn en omgekeerd.
Ik heb al contact opgenomen dat wij vormen in normale natuurwetenschappen en geen extra bijles in corona of vaccinatie nodig hebben en ze dan even uit de klas willen verwijderen. Ge moet er als een havik overhangen en serieus bijles geven. Prentjes van Obama, Merkel etc vereisen nu eenmaal nuance.
Oud 29 augustus 2021, 19:06   #15
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Dirk Van Dessel in PAL - nieuws

Begrijpelijk, een “full-time” betaalde “haf-time” baan met les “uren” van 50 minuten en jaarlijks 3 maanden verlof oogt terecht verleidelijk. De Economisch Productieven tot het BNP zullen wel het nodige belastinggeld genereren om dergelijke gezapige loopbaan te financieren.

----------------------------------------------------------------------------------

@ Dirk Van Dessel in PAL

Beste Dirk,

u lijkt niet veel van het onderwijs te kennen. Waarom zijn er zoveel leerkrachten te weinig? Waarom stappen er zoveel terug uit het onderwijs? Waarom stap jij niet in het onderwijs? Ik was zelf een zij-instromer, technisch leerkracht. Zelden heb ik in de school waar ik in terecht kwam zoveel chaos gezien! Geen leerplannen, geen machines, geen materiaal, geen boeken, desorganisatie op grote schaal, gesjoemel met de leerlingencijfers, leerlingen die van 8, 9 vakken gebuisd waren gaf men er een A-attest, een Kamer van Beroep die vierkant draait, slechte werksfeer, agressie van de leerlingen, onbeschoftheid, … Waarom denk je dat in de Oeso-cijfers (PISA-toetsen) Wallonië op de laatste plaats staat van heel Europa? Waarom daalt de kwaliteit in Vlaanderen ook al decennia? Zelden heb ik zo’n onbekwame directeurs gezien als in het onderwijs. Het zijn allemaal politieke benoemingen. Er zijn geen kwalitatieve opleidingen voor schooldirecteur. Neem een hond, steek de juiste partijkaart in zijn kont en je hebt een schooldirecteur.

Naam en adres bekend bij de redactie van Neutr-On

Laatst gewijzigd door N-Vb : 29 augustus 2021 om 19:08.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2021, 20:03   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dirk Van Dessel in PAL - nieuws

Begrijpelijk, een “full-time” betaalde “haf-time” baan met les “uren” van 50 minuten en jaarlijks 3 maanden verlof oogt terecht verleidelijk. De Economisch Productieven tot het BNP zullen wel het nodige belastinggeld genereren om dergelijke gezapige loopbaan te financieren.
Lesvoorbereidingen en verbeteringen buiten de uren, herexamens tijdens vakantie enz. om uiteindelijk "economisch productieven" te vormen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2021, 06:36   #17
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat is pas Vlaams.
Het kunnen niet allemaal onnozelaars zijn, hé.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 30 augustus 2021 om 06:36.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2021, 13:05   #18
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat alles brengt ons tot de Belgische paradox. We hebben een lerarentekort terwijl we enorm veel middelen aan het onderwijs besteden. België geeft meer uit aan onderwijs dan zijn buurlanden: 5,5% van het bbp, tegen gemiddeld 4,5% van het bbp in de OESO-landen. Ons schoolpact organiseert een menigte netten met ongezonde concurrentie en een opbod van opleidingen met lege studierichtingen. Per leerling in het onderwijs besteden we 11.380 euro, tegen gemiddeld 8.612 euro in de OESO-landen. De leraren behoren tot de best betaalde van de OESO en de verhouding leerling/leraar behoort met een gemiddelde van 13 leerlingen per leraar tot de gunstigste van de OESO-landen. Dat cijfer betreft al het onderwijspersoneel, met inbegrip van de gedetacheerden, de adviseurs en het personeel op afroep of met vakantie. Klassen tellen gemiddeld 21 leerlingen, tegen 26 in de OESO. De strijd tegen het tekort verloopt dus niet via een herfinanciering van het onderwijs maar een beter beheer van de middelen. Men zou moeten beginnen met het stoppen van het financieren van studierichtingen zonder studenten die alleen dienen om de werkgelegenheid te behouden. Knack.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2021, 13:21   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

[quote=De Rode Willem;9761535]
Citaat:
De laatste zin wijst overduidelijk op een probleem bij D.R.W.: betrokkene heeft last van het afgunstsyndroom. Nochtans, de poort naar een onderwijsloopbaan staat wijd open.

Laatst gewijzigd door quercus : 31 augustus 2021 om 13:22.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2021, 07:01   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Effe kijken. Ik heb voldoende kennis van een paar "beroepsvakken" om daar les in te kunnen geven.

Maar wil ik dat wel? Ik heb gezien hoe het van "de beste leerlingen in de klas werden beloond" naar "iedereen is gelijk" evolueerde.
Dat in combinatie met steeds meer onbeschofte keelschrapertjes in de klassen. (ik zag het van per ongeluk eentje, naar een paar, tot 30% van de klas gaan.
Ik was zo'n "per ongeluk eentje", elk jaar opnieuw hetzelfde gezeik. "wie heeft er een andere dan Belgische nationaliteit?")

Neen, ik vrees, als ik voor een technische/beroepsklas ga staan, het geen week duurt of ik zit in de cel, omdat een onbeschofte snotaap alle aandacht opeiste, en ik die gaf in onnavolgbare stijl.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be