Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2014, 18:22   #1
Leica
Schepen

Standaard Wat is de zin van religie?

Heeft religie zin? Hebben we religie nodig? Is niet-gelovig zijn ook een vorm van religie?
Genoeg stof tot discussie.
Ikzelf ben ervan overtuigd dat we religie niet nodig hebben en dat het dus ook geen zin heeft.
We zijn als mens zelf heus wel in staat om ons bewust te zijn van ons handelen en ons te verantwoorden.

Laatst gewijzigd door Leica : 6 september 2014 om 18:30.
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 19:56   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leica Bekijk bericht
Heeft religie zin? Hebben we religie nodig? Is niet-gelovig zijn ook een vorm van religie?
Ikzelf ben ervan overtuigd dat we religie niet nodig hebben en dat het dus ook geen zin heeft.
We zijn als mens zelf heus wel in staat om ons bewust te zijn van ons handelen en ons te verantwoorden.
Van op afstand gezien is religie best vaak grappig.
Het is dus misschien nuttig om af en toe ons leven op te vrolijken.
Maar waarschijnlijk valt de kosten-baten-analyse toch in het nadeel van religie uit.
Oud 6 september 2014, 20:02   #3
Leica
Schepen

Standaard

Waarom is volgens jou religie grappig?
Oud 6 september 2014, 20:40   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is volgens jou religie grappig?
Ik val voor surrealisme, sterke verhalen, fantasmagorieën, verzinsels, paradoxen, tegenstrijdigheden etc. en vooral voor mensen die er in volharden.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 september 2014 om 20:41.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 20:48   #5
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is religie niet nodig. "God" bestaat niet, ongeacht zijn incarnatie, strekking of huidskleur.
Sommige mensen echter, hebben wel een religie nodig als houvast in het leven, om bepaalde dingen/gevoelens zin te geven of te benoemen. Ik heb daar het grootste respect voor, en zal nooit een discussie initieeren met een gelovige over de zin van zijn/haar geloof.

Omgekeerd ligt het anders: wie mij tracht te overtuigen van zijn/haar religie, die zal het geweten hebben. Ik krijg pukkels van "wervende" godsdiensten.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 23:00   #6
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Religie is niet alleen niet nodig, het is ook niet wenselijk. Maar het is er en daar is jammer genoeg niets aan te veranderen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 23:20   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Braaf kindje...
Niets zeggen tegen mamma of pappa van wat ik nu ga doen hee!
Oud 6 september 2014, 23:59   #8
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
. Ik krijg pukkels van "wervende" godsdiensten.
Van allemaal dus
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 09:21   #9
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Vaak genoeg brengt de natuurwetenschap de gangbare religieuze overtuigingen aan het wankelen, zonder ze door iets anders te vervangen. Daaruit ontstaat het groteske verschijnsel dat natuurwetenschappelijk ontwikkelde, geestelijk hoogstaande mensen een ongelooflijk kinderlijke - onontwikkelde of verkommerde - filosofische wereldbeschouwing hebben.
Erwin Schrödinger.

Religie is een nodige en nuttige menselijke functie die de emotionaliteit, in ieder van ons aanwezig, stuurt naar het alter-intentionele - dat wil zeggen weg van de ego-intentionaliteit en gericht op het andere, de anderen en het gans Andere. Ze vindt haar wortels in de verwondering omtrent het bestaansmysterie - dat ze niet zoekt te verklaren - en haar hoogtepunt in een goed begrepen mystiek die steunt op persoonlijke waarachtigheid en niet op universele waarheid.

Het is alleen jammer - en nu zijn we terug bij Schrödinger - dat sommigen godsdienst verwarren met religie.

Goed begrepen religie in de oorspronkelijke betekenis van het woord is datgene wat mensen bindt. Godsdienst, ondanks elke roep daaromtrent, is veelal datgene wat mensen scheidt. (Maar natuurlijk is het ook mogelijk om vanuit de oppervlakte van de godsdienst in de diepte van de religie te duiken.)

Laatst gewijzigd door JeeBee : 7 september 2014 om 09:22.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:43   #10
Leica
Schepen

Standaard

Je hebt toch geen religie nodig om je te verwonderen over het bestaansmysterie? Dat kan toch even goed zonder religie?
Oud 7 september 2014, 11:09   #11
Wapper

Standaard

Citaat:
Je hebt toch geen religie nodig om je te verwonderen over het bestaansmysterie? Dat kan toch even goed zonder religie?
Voor veel mensen kan dat niet zonder een "hogere macht" erbij te betrekken.
Het is ook van alle tijden en alle kulturen: de drang naar een verklaring voor "wat was er eerst?", "wie ben ik, wat doe ik hier", de absolute zekerheid dat het allemaal eindig is. Het is een hele boterham.
Oud 7 september 2014, 13:32   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft religie zin?
Neen
Citaat:
Hebben we religie nodig?
Neen
Citaat:
Is niet-gelovig zijn ook een vorm van religie?
Neen

We zijn als mens zelf heus wel in staat om ons bewust te zijn van ons handelen en ons te verantwoorden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 7 september 2014 om 13:33.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 14:33   #13
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Goed begrepen religie in de oorspronkelijke betekenis van het woord is datgene wat mensen bindt.
Ik denk dat dit is wat u ervan maakt.

Als ik in Wikipedia kijk dan vind ik:

In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.

Inderdaad niet altijd godsdienstig, maar als we bovennatuurlijke elementen buiten beschouwing laten kunnen we niet anders dan constateren dat het leven geen zijn heeft en dan is de gedachte toch zeer beperkt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 19:57   #14
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Graag de rest van de posting ook lezen.
Oud 7 september 2014, 20:02   #15
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat dit is wat u ervan maakt.

Als ik in Wikipedia kijk dan vind ik:

In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.

Inderdaad niet altijd godsdienstig, maar als we bovennatuurlijke elementen buiten beschouwing laten kunnen we niet anders dan constateren dat het leven geen zijn heeft en dan is de gedachte toch zeer beperkt.
Ik denk dat dit is wat u er - geholpen door Wikipedia - van maakt.

En meer in algemene zin waarom zou 'religie' het leven an sich zinvol moeten maken? Misschien is het al genoeg wanneer het leven fur mich zinvol is. Religie - in zijn pure zin - is overigens niet gebonden aan 'bovennatuurlijke' elementen. Zelf ben ik volkomen atheïstisch, volkomen wars van welk bovennatuurlijk element ook, en toch voel ik me 'religieus'.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 7 september 2014 om 20:02.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 21:25   #16
Leica
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Zelf ben ik volkomen atheïstisch, volkomen wars van welk bovennatuurlijk element ook, en toch voel ik me 'religieus'.
Interessant! Kan je dit eens wat meer duiden? Wat bedoel je met "je religieus voelen"?
Oud 7 september 2014, 22:29   #17
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan inderdaad. evenwel ...

Vandaag het begin van een kerkdienst bijgewoond in Krk. Een jonge moeder droeg haar eerste baby in de armen. Ze stond met haar man bij de achterste banken. De dienst begon, de kerkgangers stonden op, de priester kwam met de misdienaartjes van voor naar hen toe voor de doop en een zegening. Een korte toespraak met microfoon, de kerkgangers keken aandachtig toe, dan ging de priester met zijn gevolg door het middenpad naar voren gevolgd door het jonge paar met kind, orgelspel, gezang van een vrouwenkoor en de hele gemeente meerstemmig ... Een indrukwekkend en ontroerend schouwspel. Dit gaat nog iets verder dan het overdenken van het bestaansmysterie. Het is ook een mysterie van een geloofsgemeenschap met zijn geborgenheid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 22:51   #18
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Het vaticaan is rijk.

Waarmee ik niets wil zeggen.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 23:24   #19
Wapper

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat kan inderdaad. evenwel ...

Vandaag het begin van een kerkdienst bijgewoond in Krk. Een jonge moeder droeg haar eerste baby in de armen. Ze stond met haar man bij de achterste banken. De dienst begon, de kerkgangers stonden op, de priester kwam met de misdienaartjes van voor naar hen toe voor de doop en een zegening. Een korte toespraak met microfoon, de kerkgangers keken aandachtig toe, dan ging de priester met zijn gevolg door het middenpad naar voren gevolgd door het jonge paar met kind, orgelspel, gezang van een vrouwenkoor en de hele gemeente meerstemmig ... Een indrukwekkend en ontroerend schouwspel. Dit gaat nog iets verder dan het overdenken van het bestaansmysterie. Het is ook een mysterie van een geloofsgemeenschap met zijn geborgenheid.
Wat u beschrijft is een ritus, een perfekt geregisseerd visueel schouwspel, maar dat is het dan. De katholieke kerk - en vele andere- zijn daar meester in, en dat heeft inderdaad niks te maken met het bestaansmysterie. Ik wil de zaak hier niet in het belachelijke trekken, maar ik zie hier een analogie met Michael Jackson: zijn stem gelijkt op die van een varken dat gekeeld wordt, maar de visuele show errond is perfekt. De vorm is belangrijker dan de inhoud.
Oud 8 september 2014, 09:27   #20
geertvdb

Standaard

Religie is Darwinistisch eenvoudig te verklaren. Een volk met een religie heeft meer kans te overleven dan een volk zonder. Anders zou religie niet bestaan.

Religie is geëvolueerd uit de aanbidding van de voorvaderen. Er is een ethische component aan toegevoegd, met regels en tradities. Dat maakt het overleven van een maatschappij/stam/volk efficiënter.

De vraag is nu: is het in de 21 eeuw nog efficiënter?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be