Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2014, 15:24   #1
Lance
Banneling

Standaard Een nieuwe auto zonder moderne snufjes?

Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  auto.jpg‎
Bekeken: 549
Grootte:  23,3 KB
ID: 95677  

Lance is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 15:28   #2
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 15:40   #3
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/de...os-op-de-markt
Oud 16 oktober 2014, 16:39   #4
fabianen
Gouverneur

Talking

Ik zou toch een auto willen die automatisch rijdt als je in een file terecht komt(zo'n 80% tegenwoordig nu in Antwerpen).Dat je een knop indrukt(file),en voor de rest niets meer moet doen tot je bij een bepaalde snelheid passeert,en je terug moet sturen.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 10:42   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lance Bekijk bericht
Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.
Diesel ? Bweeuk milieu dus ? Hoeveel km/jaar denk je af te leggen ?

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2014 om 10:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 10:45   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De verschillen tussen VW-Up, Skoda-Citigo en Seat-Mii in 10 foto´s:
http://www.heise.de/autos/artikel/Da...=bildergalerie

alle drie ook als vierdeurs te verkrijgen mits 475 € bij te betalen.
Leuke autootjes, mechanisch identiek van VW-Group, enkel de Seat-Mii (interieur enzo) ken ik niet live van kortbij. (foto´s helpen al wat, maar live is altijd beter)

Bestaan ook in aardgasversie (CNG) dan 68 PK# , waardoor ze bij de meest milieuvriendelijkste én zuinigste auto´s überhaupt op de markt behoren;
zie ecotest ADAC: 48 punten op 50.
# vb:
Citaat:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...gasbetrieb.pdf
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Erdgas) 3,1 kg
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 3,4/2,8/3,8 kg
CO2-Ausstoß Test (*WTW) 85 g/km

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2014 om 10:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 11:08   #7
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Dacia met Renault motoren.
Oud 17 oktober 2014, 11:27   #8
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

Een Dacia Logan MCV of Dacia Dokker. ABS is verplicht op nieuwe auto's, maar meer basic dan deze modellen ga je tegenwoordig niet meer vinden.
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 12:50   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Helaas is de politiek zo ver heen , dat ze zelfs de vorm van komkommers reglementeren, en dat soort van reglementitisch strekt tot het opleggen van de meest waanzinnige verplichtingen voor vanalles en nog wat, ook wagens.

Ik vrees dat de enige optie die U hebt eigenlijk de aankoop is van een oldtimer van voor 1968, en die dan moderniseerd. 't Moet lukken dat ik toevallig mensen ken die meedoen aan de 24u voor de 2pk's op Francorshamps. Daar lepelen ze BMW boxermotoren in die geitjes. De laatste generatie van die motor-motoren zijn betrekkelijk zuinig, en kunnen redelijk goed tegen de ombouw naar LPG.
Setje schijfremmen ipv de minimale trommeltjes en U bent al goed op weg om van uw besteleend uw nieuw werkpaardje te maken.

Andere optie is eens kijken naar de oude micro-bestelwagentjes zoals de Suzuki Carry of Subaru E10.
Oud 17 oktober 2014, 13:42   #10
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Diesel ? Bweeuk milieu dus ? Hoeveel km/jaar denk je af te leggen ?
Spijtig genoeg kan de zelfstandige waar ik de auto voor zoek omwille van financiële redenen geen rekening houden met het milieu, anders kocht hij zich met zijn af te leggen km's per dag wel een Nissan e-NV ofzo en liet hij het onderhoud over aan een garage.

De persoon waar ik deze auto voor zoek doet gemiddeld 100 km per dag en zit jaarlijks aan ruim 30.000 km.

.

Laatst gewijzigd door Lance : 17 oktober 2014 om 13:46.
Oud 17 oktober 2014, 14:30   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met de aanstormende diesel-prijs verhogingen is 30 000km op't randje om de hogere aankoopprijs van een dieselwagen te verantwoorden.

Neen, met alle informatie hier gegeven moet ik toegeven dat Pontus een goed punt heeft met de voorgestelde Dacias.
Oud 17 oktober 2014, 19:45   #12
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.
Een moderne motor met een laag verbruik, maar zonder elektronica? Ga je niet vinden. Dat laag verbruik van moderne motoren komt niet zomaar...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2014, 20:38   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een moderne motor met een laag verbruik, maar zonder elektronica? Ga je niet vinden. Dat laag verbruik van moderne motoren komt niet zomaar...
Het kan wel, maar dan lever je in op het vermogen.

En dan is die wel zuinig, maar niet efficient.

Laatst gewijzigd door maddox : 17 oktober 2014 om 20:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 12:16   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk inderdaad dat op dit eigenste moment,waar de Chinezen nog opvallen door hun afwezigheid,een Dacia,of een nog in goede staat verkerende Japanse Luciferdoos uit de jaren tachtig ,de beste optie zijn...

Meanwhile kunnen wij,consumenten,al een duidelijke waarschuwing geven aan de fabrikanten door het onderhoud van onze wagens zo veel mogelijk te geven aan "lokale" garagisten....(vele daarvan zijn aangesloten in een netwerk van Bosh,Hella,etc...) Die kunnen ook veel,zelfs als er electronica aan te pas komt... en hebben toegang tot een "tweede circuit" voor reserveonderdelen...(dezelfde Chinese onderdelen maar de helft goedkoper omdat de "officiele Europese merksticker" er niet op geplakt is)..of gewoon "refurbished" tweedehands...

U zult ondertussen wel begrijpen dat ik niet veel meer op heb met de "Europese "autoverdeelcircuits waarbij de consument "goedkoop" koopt en vervolgens leeggezogen wordt in onderhouds en reparatiekosten ...

Laatst gewijzigd door kelt : 18 oktober 2014 om 12:28.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 12:25   #15
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De overheid heeft dat zo gewild. Een carburator werkte ook, maar nu moet je aan zo'n strenge normen voldoen dat je dat alleen nog kan met moderne 'snufjes'
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 12:26   #16
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kwestie van afstelling vooral, maar dat is niet de essentie van de electronica.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 12:31   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Kwestie van afstelling vooral, maar dat is niet de essentie van de electronica.
Ik zie dat niet direct zonder electronica mogelijk.Zelfs een Daciaatje is eigenlijk een computer aangedreven door benzine.

Het probleem is vooral het samenspel tussen fabrikanten en "authorized dealers" dat de bedoeling heeft de ganse "lijn" tussen fabrikant en consument in handen te krijgen en dan te vragen wat ze willen,zelfs voor zoiets banaals als een "klein onderhoud"....

Steun aan "kleine garagisten" (koop de wagen waar die het goedkoopst is,maar laat hem onderhouden en repareren waar dit redelijk geprijst en goed kan,en dat is typisch NIET bij de grote dealer waar je die wagen kocht) kan dit soort ongezochte circuits breken....

Met die "electronica" komt het dan wel in orde,anders verkoopt men geen Europese auto's (volgepropt met Chinese toeleveringsproducten)meer.....

Laatst gewijzigd door kelt : 18 oktober 2014 om 12:35.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 18:17   #18
Lance
Banneling

Standaard

Enkele interessante ideeën, vooral het idee van Maddox om zo een type Suzuki Carry 2dehands te kopen en eventueel te voorzien van lpg installatie spreekt me wel aan.

Nieuwe auto's zoals die 'goedkope' Dacia's spreken me minder aan. Nog steeds te veel prulletjes die snel kapot kunnen en echt wel overpriced, lichte carrosserie waar nog amper ijzer aanhangt.

Regelmatig laden rond de 500 kg en de achterste as breekt na een jaar of vijf alsof het een mikado stokje is, ik ken dat type brol autokes, we hebben er ervaring mee. Renault Kangoo met theoretische max. laadcapiciteit van 600 kg. Er nooit over gegaan, in beladen toestand steeds voorzichtig mee gereden en al twee achterassen gebroken. Zwaardere as van een 10 jaar ouder model onder gezet en geen problemen meer gehad.

Niets zo degelijk als de auto's van 20 �* 30 jaar geleden, zeker qua mechaniek en draagkracht. Vroeger mocht je zelfs 300 kg over de laadcapaciteit gaan, nooit problemen.
Ook om aan te werken zijn deze auto's vaak veel makkelijker en overzichtelijker. Ook nooit elektrische storingen en prulletjes die snel kapot gaan door bijv. wat stof.

Aaaah, The good ol' days!
Oud 18 oktober 2014, 19:45   #19
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vraag me toch af war de mythe dat moderne auto's minder betrouwbaar zouden zijn dan auto's van pakweg 20 jaar geleden vandaan komt...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 19:50   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me toch af war de mythe dat moderne auto's minder betrouwbaar zouden zijn dan auto's van pakweg 20 jaar geleden vandaan komt...
Elektronica, denk ik. Indertijd hadden mijn ouders een VW Kever. Die wagen reed feilloos. Ook toen hij na meer dan vijftien jaar werd verkocht, bolde hij nog als nieuw. Dat was natuurlijk nog pure techniek. Je kon zelf sleutelen aan je wagen, zelf het onderhoud verzorgen, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be