Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2014, 19:28   #1
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard De prijs van gratis elektriciteit

Gratis is niet goedkoop.

300 euro per Belg voor subsidies energieproductie

Alleen Duitsland doet beter als het gaat over het vergooien van subsidies aan een manklopend energiebeleid.

Hier valt dus probleemloos nog 3 Miljard te snoeien in de overheidsuitgaven.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 19:31   #2
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Hèhè, als straks ecopower failliet gaat krijg ik dan 40% terug coöperant zijnde ?
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 19:35   #3
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Hèhè, als straks ecopower failliet gaat krijg ik dan 40% terug coöperant zijnde ?
Neen.
Oud 14 oktober 2014, 20:23   #4
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Langs gaan bij de keizer van Oostende die zal de rekening dan wel maken. Ik hoop dat je niet moet bijleggen .....
Oud 14 oktober 2014, 20:40   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Ik wist niet dat we 300 euro aan gratis stroom krijgen. amai.

Het grote rekenwonder fonne aan het werk. Dat is pertang 3 MWh aan elentrik per persoon. Zoveel stroom verbruik ik niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 20:49   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door formidabel Bekijk bericht
Waarschijnlijk laat je je was en strijk op het werk doen..
en eet je daar praktisch gratis.

Dat kan.
Hoe, moet gij uw strijk zelf regelen ?
Oud 14 oktober 2014, 20:52   #7
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Ik ga lachen wanneer er zo'n fuel cell powercentrale of een goede zware batterij op de markt komt.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 16:58   #8
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Het grote rekenwonder fonne aan het werk. Dat is pertang 3 MWh aan elentrik per persoon. Zoveel stroom verbruik ik niet.
Inderdaad, maar:ge betaalt wel alsof ge 3MWh verbruikt. Gelukkig is het klootjesvolk dom genoeg om zich daar geen vragen bij te stellen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 17:03   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik ga lachen wanneer er zo'n fuel cell powercentrale of een goede zware batterij op de markt komt.
Bij Siemens denken ze over 1 of 2 jaar die batterij te hebben ! ! !
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 17:06   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Inderdaad, maar:ge betaalt wel alsof ge 3MWh verbruikt. Gelukkig is het klootjesvolk dom genoeg om zich daar geen vragen bij te stellen.
Het zijn nochtans uw teergeliefde bedrijven die de grootste klant zijn van energiesubsidies. Of denk je dat particulieren zonnepanelenparken van een paar duizend vierkante meter neerzetten, of windturbines van 2MW en meer ?

WIJ subsidieren de bedrijven hun winstgevende groene energieprojecten. Ik kan het weten, ik heb zo een aantal turbines gezet en een zonnepanelenpark van pakweg een miljoen euro. Zonder subsidies weggegooid geld, met groene stroomcertificaten opeens een goudmijn.
Oud 15 oktober 2014, 17:47   #11
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het worden in ieder geval gouden tijden voor fabrikanten van stroomgenerators. Dat wordt een serieuze lucht en lawaaivervuiling.

Dank u groene jongens en opportunistische politiekers om de kerncentrales af te schaffen. Dit wordt een merde die niet te overzien is.

Elk gezinnetje zijn stroom generator tegen de stroom uitvalt. Het gaat plezant worden.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 15 oktober 2014 om 17:50.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 18:02   #12
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Het zijn nochtans uw teergeliefde bedrijven die de grootste klant zijn van energiesubsidies. Of denk je dat particulieren zonnepanelenparken van een paar duizend vierkante meter neerzetten, of windturbines van 2MW en meer ?

WIJ subsidieren de bedrijven hun winstgevende groene energieprojecten. Ik kan het weten, ik heb zo een aantal turbines gezet en een zonnepanelenpark van pakweg een miljoen euro. Zonder subsidies weggegooid geld, met groene stroomcertificaten opeens een goudmijn.
De vraag is of dat de fout is van die bedrijven, of van de politiek. Velen onder hen hadden inderdaad nooit de investering gedaan zonder die groenestroom certificaten, maar als de politiek dat kader creëert, dan moeten ze ook niet komen janken dat er gebruik van gemaakt wordt.

Dat mogen ze per direct, hier en nu stop zetten. Voor bedrijven én voor de privé-personen (je gaat ze horen komen). Dat hele systeem van certificaten is immers compleet van de pot gerukt.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 18:06   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
De vraag is of dat de fout is van die bedrijven, of van de politiek. Velen onder hen hadden inderdaad nooit de investering gedaan zonder die groenestroom certificaten, maar als de politiek dat kader creëert, dan moeten ze ook niet komen janken dat er gebruik van gemaakt wordt.

Dat mogen ze per direct, hier en nu stop zetten. Voor bedrijven én voor de privé-personen (je gaat ze horen komen). Dat hele systeem van certificaten is immers compleet van de pot gerukt.
Dan gaan heel wat bedrijven overkop, aangezien ze goedkope financiering hebben geregeld. En banken gaan in de moeilijkheid komen, want ze huurden voor een prijs de daken/terreinen van bedrijven om daar hun zaken neer te zetten. Het zijn goudmijnen door de groene stroomcertificaten, die u en ik betalen.

Maar mij niet gelaten, die dievenbende mag er aan.
Oud 15 oktober 2014, 18:27   #14
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dan gaan heel wat bedrijven overkop, aangezien ze goedkope financiering hebben geregeld. En banken gaan in de moeilijkheid komen, want ze huurden voor een prijs de daken/terreinen van bedrijven om daar hun zaken neer te zetten. Het zijn goudmijnen door de groene stroomcertificaten, die u en ik betalen.

Maar mij niet gelaten, die dievenbende mag er aan.
Bedrijven die daar hun pure business van maken (en die zijn er, uiteraard), die gaan het moeilijk krijgen. Bedrijven als Katoennatie die een gigantisch park heeft, die gaan daar niet wakker van liggen aangezien die parken voor hen al terugbetaald zijn. Terugbetaaltijden van 5 jaar of meer, er zijn niet veel bedrijven die dergelijke investeringen doen als dat geen deel uitmaakt van hun core business. Die gaan gewoon het gegeven herbekijken, en het zootje van de hand doen als ze vinden dat de elektriciteitkost die ze vermijden de operatiekosten niet genoeg compenseren.

Maar dievenbende? Zoals ik zei: had de politiek geen kuiken als Freya VDB losgelaten op die problematiek en hadden ze geen idiote dingen opgezet als die certificaten, dan had de markt daar ook geen gebruik van gemaakt. Die bedrijven zijn op dat vlak even grote dieven als elk individueel gezin die om dezelfde redenen dezelfde panelen hebben gezet. Dat het in hun geval over enkele m² gaat, doet weinig af aan dat principe.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 18:29   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is staats-gratis. Dat wil zeggen dat je het moet betalen, maar het niet krijgt, he

Je betaalt 300 Euro "stroom", maar niet om stroom te krijgen, maar wel om mensen dure stroom laten te maken die daar dan nog veel meer voor terug krijgen.

Dat is wat "gratis" wil zeggen in staatsmond.
Oud 15 oktober 2014, 18:33   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Maar dievenbende? Zoals ik zei: had de politiek geen kuiken als Freya VDB losgelaten op die problematiek en hadden ze geen idiote dingen opgezet als die certificaten, dan had de markt daar ook geen gebruik van gemaakt. Die bedrijven zijn op dat vlak even grote dieven als elk individueel gezin die om dezelfde redenen dezelfde panelen hebben gezet. Dat het in hun geval over enkele m² gaat, doet weinig af aan dat principe.
Die bedrijven zijn geen dieven, die spelen volgens de regels die de maffia heeft uitgeschreven. Als je door die regels te volgen, kan scoren (op kosten van anderen) dan doe je 150% je burgerplicht. Als de regels zo zijn dat sommigen gestroopt worden omdat anderen vetgemest moeten worden, dan zien we de staat in zijn core functie aan het werk.
Oud 15 oktober 2014, 18:38   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die bedrijven zijn geen dieven, die spelen volgens de regels die de maffia heeft uitgeschreven. Als je door die regels te volgen, kan scoren (op kosten van anderen) dan doe je 150% je burgerplicht. Als de regels zo zijn dat sommigen gestroopt worden omdat anderen vetgemest moeten worden, dan zien we de staat in zijn core functie aan het werk.
Ik vind ook niet dat onze bedrijven recht hebben om te zagen over loonkost. We smijten met massas subsidies naar hun (innovatiesteun, reconversiesteun, groene stroomcertificaten, KMO portefieulles, enz enz...) waardoor de werkelijke loonkost wel eens een pak lager gaat zijn als die 40 euro per uur.
Oud 15 oktober 2014, 18:44   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Bij Ford in genk stonden ze op de stoep met zakken publiek geld om ze maar hier te houden....en toch gaan ze weg.
Oud 15 oktober 2014, 18:55   #19
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Die subsidies zijn best een goede zaak. Het zorgt ervoor dat bepaalde systemen versneld kunnen worden ingevoerd en dat de innovatie sneller gaat. Het probleem hier met de zonnepanelen is dat men de subsidies slecht gedimensioneerd heeft en men het succes ervan onderschat heeft, vandaar de hoge kost. Met het systeem op zich is hoegenaamd niets mis mee. De subsidies dalen ook in de tijd naarmate de technologie meer concurrentieel wordt en doven dus uit. Momenteel zou de technologie ook effectief concurrentieel zijn waardoor er ook geen subsidies meer nodig zijn. Het is kortom maar een tijdelijke periode.

http://www.knack.be/nieuws/planet-ea...on-112684.html
Oud 15 oktober 2014, 19:19   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind ook niet dat onze bedrijven recht hebben om te zagen over loonkost. We smijten met massas subsidies naar hun (innovatiesteun, reconversiesteun, groene stroomcertificaten, KMO portefieulles, enz enz...) waardoor de werkelijke loonkost wel eens een pak lager gaat zijn als die 40 euro per uur.
.... als je bij de copains zit die van dat subsidie manna mogen genieten he ! Dat zijn niet de productiefsten maar wel de beste vriendjes van de staat. Als die van hun oren maken, is het gewoon dat ze hunne derde porsche op kosten van de belastingsbetaler nog niet hebben kunnen kopen

Die massa's subsidies, dat dient om ondernemers die verlieslatende dingen doen (die dus waarde vernietigen: ze doen meer op dan ze maken), toch op kosten van de belastingbetaler rijk te laten worden, en mensen die wel rendabel zijn hierdoor uit de markt weg te concurreren.

Het bestaan van subsidies en het kunnen vetmesten van onrendabele copains is een van de hoofdbestaansredenen van de moderne staat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 oktober 2014 om 19:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be