Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2014, 06:20   #1
Allesstroomt
Gouverneur
 
Allesstroomt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2014
Berichten: 1.121
Standaard LEF in het onderwijs

http://m.knack.be/nieuws/belgie/vluc...on-512483.html

Alle levensbeschouwelijke vakken in één vak onderbrengen opdat mensen elkaar leren kennen en verdragen. Ik heb dat altijd zo'n vanzelfsprekendheid gevonden dat ik echt niet kan begrijpen dat dit nog steeds niet het geval is. De voordelen wegen zoveel zwaarder dan de nadelen.
__________________
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 08:13   #2
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Wil men de levensbeschouwelijke keuze in het officieel onderwijs veranderen, dan moet men het Schoolpact veranderen.
Daar is een grondwetswijziging voor nodig, 2/3de meerderheid.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 09:15   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Levensbeschouwelijk onderricht is iets voor thuis en de vrije tijd.
Als bepaalde scholen het toch willen aanbieden, dan maar op eigen kosten of op die van de ouders, maar niet via toelagen van belastinggeld.
In elk geval taboe in elke school die op een of andere wijze geld van de hele gemeenschap toegestopt krijgt.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 09:51   #4
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Levensbeschouwelijk onderricht is iets voor thuis en de vrije tijd.
Als bepaalde scholen het toch willen aanbieden, dan maar op eigen kosten of op die van de ouders, maar niet via toelagen van belastinggeld.
In elk geval taboe in elke school die op een of andere wijze geld van de hele gemeenschap toegestopt krijgt.
Helaas is het grootste net in Vlaanderen het niet met u eens.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 09:59   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Helaas is het grootste net in Vlaanderen het niet met u eens.
Ok, maar dan is hun gezeik over besparingen nogal ongeloofwaardig.
Het afschaffen van nutteloze en zelfs ronduit gevaarlijke afzeik, zoals religie en ideologische indoctrinatie in scholen, zou niemand van het leerlingenpubliek schaden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 10:18   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.755
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ok, maar dan is hun gezeik over besparingen nogal ongeloofwaardig.
Het afschaffen van nutteloze en zelfs ronduit gevaarlijke afzeik, zoals religie en ideologische indoctrinatie in scholen, zou niemand van het leerlingenpubliek schaden.
Moraal aka zedenleer/religieus onderricht is eigenlijk samen te vatten onder maatschappijleer.
Wat op zichzelf een combinatie is van geschiedenis en geografie. Als men dat "samengeperst" vak over de leerjaren heen laat stromen, met elke week 2 lesuren, dan kan in die 320 uur door een inspirerende leraar een hoop informatie in de leerling gelepeld worden.

Natuurlijk op voorwaarde dat de leerling mee wil werken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 10:30   #7
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Schaf godsdienst af en vul die uren in met ICT.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 10:37   #8
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
http://m.knack.be/nieuws/belgie/vluc...on-512483.html

Alle levensbeschouwelijke vakken in één vak onderbrengen opdat mensen elkaar leren kennen en verdragen. Ik heb dat altijd zo'n vanzelfsprekendheid gevonden dat ik echt niet kan begrijpen dat dit nog steeds niet het geval is. De voordelen wegen zoveel zwaarder dan de nadelen.
Ik ben het ermee eens dat het voor sommigen een vanzelfssprekendheid is. In Noord-Korea wordt alles samengeperst in één vak.

'Gleichschaltung' noemde Goebbels dat. Een essentiele voorwaarde om afwijkende meningen die enkel leiden tot onverdraagzaamheid te liquideren.

Full mind control. De natte droom van allesstromers.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 16:07   #9
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
http://m.knack.be/nieuws/belgie/vluc...on-512483.html

Alle levensbeschouwelijke vakken in één vak onderbrengen opdat mensen elkaar leren kennen en verdragen. Ik heb dat altijd zo'n vanzelfsprekendheid gevonden dat ik echt niet kan begrijpen dat dit nog steeds niet het geval is. De voordelen wegen zoveel zwaarder dan de nadelen.
Ik ben er eigenlijk eerder voorstander van om 'levensbeschouwing' als een privé-aangelegenheid te beschouwen. Bijgevolg vind ik ook dat dit buiten de normale lessenrooster moet vallen. Ouders die dat wensen, kunnen hun kinderen dan additioneel nog een godsdienst of zedenleer laten volgen. De vrijgekomen twee uren in de week, kunnen dan eventueel aangewend worden om inderdaad een soort van overzicht van de levensbeschouwingen te geven. Eventueel door verschillende gastleerkrachten van de uiteenlopende strekkingen. Maar wel op een objectieve, overschouwende manier, niet om iemand naar een bepaalde richting toe te duwen. Maar dan ook bij voorkeur enkel in de derde graad van het secundair onderwijs, op die leeftijd mag men van leerlingen al genoeg maturiteit verwachten om zich te verplaatsen in de 'overtuiging' van anderen.

Zulke voorstellen komen overigens al vele jaren op tafel. Maar eigenlijk is het overbodig te zeggen dat vooral het almachtige katholiek onderwijs, met een 'marktaandeel' van + 70 % in Vlaanderen, deze voorstellen met alle kracht tegenhoudt en boycot. Want zij willen immers hun 'zieltjes' blijven winnen met hun 'catechese' en 'heiligenverering', kwestie van de jonge generaties te blijven indoctrineren en hen in de pas te doen lopen. Zodat het potentieel van 'feestdagkatholieken' (mensen die de moeite niet meer doen om op een gewone zondag naar de kerk te gaan of de regeltjes volgen, maar enkel nog deel uitmaken van de katholieke goegemeente op bepaalde feestdagen en speciale gelegenheden) goed op peil blijft ! De Kerk blijft daar dan subsidie voor trekken en het katholiek onderwijs blijf zijn almacht behouden op kosten van de belastingbetaler, want zowel haar leerkrachten in hun scholen als hun geestelijkheid (pastoors e.d.) worden door de gemeenschap of de staat onderhouden.

Scheiding van Kerk en Staat in België: laat me nu niet lachen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 16:09   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Schaf godsdienst af en vul die uren in met ICT.
Zeker in de tweede graad SO (alle opleidingsvormen) vind ik dat een goed plan. In de derde graad SO kan er dan een vak 'diverse levensbeschouwingen' komen, waarbij de leerlingen bekend worden met de gebruiken en de achtergrond van de diverse godsdiensten en ook de 'vrijzinnigheid'.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be