![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementslid
|
![]() Ik lees hier dat Jejoen Bontinck een “gematigde moslim” is geworden:
http://www.vandaag.be/binnenland/143...-gematigd.html Dit in tegenstelling tot wat hij voordien was, een “extreme moslim” zal dat dan wel geweest zijn zeker. Nu moet ik mij toch de vraag stellen, als “extreme moslim”, wat doe je om “gematigd” te worden. Het artikel licht een tipje van de sluier: Citaat:
Al bij al, het concept “gematigde moslim”, is dit een concept dat wij als niet-moslims hebben uitgevonden of maken moslims zelf ook dit onderscheid, en zo ja, hoe dan? Zijn er nog gewoontes die “gematigde moslims” niet vertonen en “extreme moslims” wel (en ik bedoel hier niet het terroristje spelen of het gewelkdadige aspect, ik heb het hier puur over het “moslim” zijn en de interpretatie/opvolging van de islam). Zijn er mss. stukken in de Koran die een “gematigde moslim” niet navolgt of allesinds niet letterlijk en zo ja, welke? Zijn er dingen die “gematigde moslims” dan niet geloven en “extreme moslims” wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gematigde moslim is een onzinnige term. Er bestaat niet zoiets als een gematigde moslim of gematigde islam.
De islam is een erg anarchistische religie waar je ontzettend veel interpretaties op los kan laten. That´s it, niet meer niet minder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Doen moslims dat dan ook en zo ja, hoe? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dan moeten wij dit onderscheid ook niet meer maken zeker? Of ze nu ambities hebben om oorlogje te gaan spelen of niet, op vlak van religie zijn het gewoon allemaal "moslims" zonder meer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dan wil hij nog communicatie studeren ook. Wordt hij journalist met een boodschap? Geen enkel statement tot dusver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt wel verschillende stromingen (verschil in interpretatie). Maar er bestaat niet zoiets als een gematigde moslim.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burger
|
![]() Je neemt me de woorden uit de mond, net zoals er verschillende soorten (sekten) christenen bestaan - protestanten, hervormden, gereformeerden, mormonen, calvinisten, lutheranen, anglicanen, enz - zo heb je ook soorten moslims - sjiieten, soennieten, enz - en beiden godsdiensten vechten ook onder elkaar of kunnen elkaar niet luchten, wat een soep die godsdiensten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dat is eigenlijk een grote misvatting. Over de grote kernpunten zijn de twee grote stromingen het roerend eens: de soevereiniteit van Allah, de eeuwigheid van de koran, de kernfiguur van Mohammed. Wie die niet aanvaardt, wordt niet als moslim beschouwd. Vandaar dat bijvoorbeeld de alewieten door soennieten noch door sjiïeten als moslims worden aanzien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, ik ben echt onder de indruk van deze argumentatie....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij vooral verbaast is dat mensen zo makkelijk kunnen generaliseren over meer dan 1 miljard mensen. Meer dan 1 miljard moslims en wij denken dat wij daar even over kunnen oordelen achter ons computertje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En jij kan daar heel gemakkelijk over generaliseren . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien is dat meisje met hoofddoek achter de kassa wel iemand die mensen ronselt voor de Jihad, je weet het niet, je weet het niet. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 6 januari 2015 om 23:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat klopt. Als we uw redenering volgen, is het christendom eveneens een anarchistische godsdienst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |