![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Dient de bevolking het recht te hebben de politie te filmen op straat?op | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
20 | 83,33% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
4 | 16,67% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vindt u dat de bevolking het recht heeft de politie te filmen op straat? Het filmen van het gedrag van de politie is een manier om politie brutaliteit aan te klagen en in te tomen mijns inziens. In politiestaten wil men graag het recht ontnemen aan de bevolking om de politie te filmen. Het lijkt me niet dat er voor zo'n inperking van het recht van de burger een sociaal draagvlak bestaat. Meestal gaat dat om beslissingen die over de hoofden van de bevolking door haar zogezegde 'vertegenwoordigers' genomen worden. Het probleem is actueel.
Een voorbeeld Illinois Just Made it a Felony for Its Citizens to Record the Police and the Media is Silent Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2014 om 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vindt dat het moet kunnen, het is een prima middel om personen met macht te controleren. Ik vind het echter wel noodzakelijk dat de beelden bij de juiste instanties terechtkomen, niet op iemands facebok voor leedvermaak of passieve verontwaardiging.
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De staat die de staat dient te controleren. Dat kan nogal eens tegen vallen. Ik ben voorstander van een transparante maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij verknipte beelden kunnen ze vragen om het origineel te bekijken. De context kan gereconstrueerd worden via getuigenissen en de politieman. Photoshop kan ontdekt worden via beeldanalyse.
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk moet dat kunnen!
Wie daar tegen is, is voorstander van een totalitair regime. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Alleen op voorwaarde dat de politie ook camera mag dragen. Wat nu niet mag, anders krijg je situaties waarop een misdadiger vijf agenten neerslaat de zesde agent slaat misdadiger en net dat laatste stukje wordt op internet geplaatst en de flikken hebben geen verweer en geen verhaal, snap je.
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Wie bang is van gefilmd te worden is verdacht van iets te willen wegsteken. De rest van de argumenten is zever !
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie al eens een betoging heeft meegemaakt weet toch wel dat er altijd agenten in burger bij zijn die foto's trekken en of filmen. Gaan we dan de mensen van de staatsveiligheid opsluiten als ze op een betoging aan het filmen zijn? Of vorige week, met die "Jambonvriend" die doorsloeg terwijl VTM aan het filmen was. Alleen de cameraman of de hele VTM-top naar de gevangenis?
Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 december 2014 om 18:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn al meerdere gevallen waarbij agenten tot aanhouding overgaan omdat betrokkene hen had gefilmd. Veel van die flikjes kunnen zoiets totaal niet verdragen en vinden dan ook altijd een andere reden om iemand aan te houden en zelfs geweld te gebruiken. Ik vind dat het absoluut moet kunnen om politie te filmen, zij filmen immers ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vermoed dat er geen enkele wet is die dat verbiedt.
Wat wel verboden is: de beelden zodanig opslagen dat er een database van personen ontstaat. En vanzelfsprekend: de herkenbare beelden publiceren zonder toestemming. Wat nooit verboden zou mogen worden: eenderwat filmen op de openbare weg, om de beelden ter beschikking te stellen van het gerecht. Nu, mocht ik ooit geconfronteerd worden met ambetante flikken (vb. tijdens iets van een evenement van de Vlaamse zaak), dan zal ik trachten discreet te filmen; (en dan vinden we wel een anonieme wijze om dat publiek te maken; parlementair, journalist ...) ofwel met de gsm van mijn thuischef (oud model, 35 €) precies doen alsof ik film. Als ik vanwege niet-flikken ambetante zaken zou zien (vb. vechtpartij ...), dan zal ik ook discreet trachten te filmen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat houdt jullie tegen om een mailke naar jullie plaatselijke politie te sturen met de vraag of het mag ?
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Of eens gewoon googlen ? http://www.iusmentis.com/maatschappi...ameratoezicht/ wslk NL maar toch al iets.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2014 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk je dat ze daar juristen aannemen ofzo?
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er geen probleem mee dat burgers en agenten interventies filmen voor zover die de interventie zelf niet hinderen of de rechten van de burger aantasten.
Ik heb wel een probleem met de verspreiding van zulke beelden onder derden zonder uitdrukkelijke toestemming van alle gefilmden (portretrecht). Als burgers wensen te filmen, kunnen zij dit doen als getuige of om een bepaalde interventie tegen hen later te duiden. De beelden behoren niet gebruikt te worden om een eenzijdig verhaal te posten op Youtube achteraf en een artikeltje in HLN uit te lokken.
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is allemaal zo vaag, zoals "eenzijdig", de beelden zijn duidelijk, er is geen subjectieve interpretatie nodig van de staat alvorens de beelden uit de openbaarheid vertoont mogen worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie tweede alinea. Ook getuigen, agenten en andere figuranten in zulke filmpjes hebben portretrecht.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is Uw taak Uw rechten en plichten te kennen op het grondgebied/juridische zone waar U zich bevindt. Serve & protect Uwzelf. Enkele voorbeelden (opgelet! enkel VS/VK!, enkele video's bevatten ruw taalgebruik): US/VK: https://www.youtube.com/watch?v=rgb3...Knqx5fr1Zc6iqS US: https://www.youtube.com/watch?v=yEjmfKJvMP4 Besluit: Iedereen MOET filmen indien mogelijk, zowel de burger als de politie, liefst zonder te irriteren noch uitlokken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zodus, als één van de agenten en de mensen die op het filmpje te zien zijn klacht neerlegt wegens schending van het portretrecht, wat gaat de rechter dan doen met, zeg VTM?
![]() |
![]() |