Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Dient de bevolking het recht te hebben de politie te filmen op straat?op
Ja 20 83,33%
Nee 4 16,67%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2014, 16:26   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard De politie filmen op straat

Vindt u dat de bevolking het recht heeft de politie te filmen op straat? Het filmen van het gedrag van de politie is een manier om politie brutaliteit aan te klagen en in te tomen mijns inziens. In politiestaten wil men graag het recht ontnemen aan de bevolking om de politie te filmen. Het lijkt me niet dat er voor zo'n inperking van het recht van de burger een sociaal draagvlak bestaat. Meestal gaat dat om beslissingen die over de hoofden van de bevolking door haar zogezegde 'vertegenwoordigers' genomen worden. Het probleem is actueel.

Een voorbeeld
Illinois Just Made it a Felony for Its Citizens to Record the Police and the Media is Silent

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2014 om 16:31.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 17:02   #2
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Ik vindt dat het moet kunnen, het is een prima middel om personen met macht te controleren. Ik vind het echter wel noodzakelijk dat de beelden bij de juiste instanties terechtkomen, niet op iemands facebok voor leedvermaak of passieve verontwaardiging.
Oud 18 december 2014, 17:04   #3
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Ik vindt dat het moet kunnen,.
ook verknipte beelden, uit de context gehaald, photoshop,...
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 17:08   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Ik vindt dat het moet kunnen, het is een prima middel om personen met macht te controleren. Ik vind het echter wel noodzakelijk dat de beelden bij de juiste instanties terechtkomen, niet op iemands facebok voor leedvermaak of passieve verontwaardiging.
De staat die de staat dient te controleren. Dat kan nogal eens tegen vallen. Ik ben voorstander van een transparante maatschappij.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 17:12   #5
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ook verknipte beelden, uit de context gehaald, photoshop,...
Ja, ik verwacht echter wel dat de bevoegde instanties ook het verhaal van de politieman in acht nemen en niet enkel afgaan op de beelden. De beelden dienen eerder als bewijs dat er iets is gebeurd dat verder onderzoek vraagt.

Bij verknipte beelden kunnen ze vragen om het origineel te bekijken.
De context kan gereconstrueerd worden via getuigenissen en de politieman.
Photoshop kan ontdekt worden via beeldanalyse.
Oud 18 december 2014, 17:16   #6
Stoute Jos
Banneling

Standaard

Natuurlijk moet dat kunnen!
Wie daar tegen is, is voorstander van een totalitair regime.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 17:35   #7
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Natuurlijk moet dat kunnen!
Wie daar tegen is, is voorstander van een totalitair regime.
Alleen op voorwaarde dat de politie ook camera mag dragen. Wat nu niet mag, anders krijg je situaties waarop een misdadiger vijf agenten neerslaat de zesde agent slaat misdadiger en net dat laatste stukje wordt op internet geplaatst en de flikken hebben geen verweer en geen verhaal, snap je.
Oud 18 december 2014, 17:45   #8
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Wie bang is van gefilmd te worden is verdacht van iets te willen wegsteken. De rest van de argumenten is zever !
Oud 18 december 2014, 18:32   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Alleen op voorwaarde dat de politie ook camera mag dragen. Wat nu niet mag, anders krijg je situaties waarop een misdadiger vijf agenten neerslaat de zesde agent slaat misdadiger en net dat laatste stukje wordt op internet geplaatst en de flikken hebben geen verweer en geen verhaal, snap je.
Is er dan een wet die de politie verbied van te filmen?

Wie al eens een betoging heeft meegemaakt weet toch wel dat er altijd agenten in burger bij zijn die foto's trekken en of filmen.

Gaan we dan de mensen van de staatsveiligheid opsluiten als ze op een betoging aan het filmen zijn?

Of vorige week, met die "Jambonvriend" die doorsloeg terwijl VTM aan het filmen was. Alleen de cameraman of de hele VTM-top naar de gevangenis?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 december 2014 om 18:36.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 18:52   #10
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Er zijn al meerdere gevallen waarbij agenten tot aanhouding overgaan omdat betrokkene hen had gefilmd. Veel van die flikjes kunnen zoiets totaal niet verdragen en vinden dan ook altijd een andere reden om iemand aan te houden en zelfs geweld te gebruiken. Ik vind dat het absoluut moet kunnen om politie te filmen, zij filmen immers ook.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 20:37   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Wie bang is van gefilmd te worden is verdacht van iets te willen wegsteken. De rest van de argumenten is zever !
Mogen wij weten waar je woont?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 21:07   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat er geen enkele wet is die dat verbiedt.

Wat wel verboden is: de beelden zodanig opslagen dat er een database van personen ontstaat. En vanzelfsprekend: de herkenbare beelden publiceren zonder toestemming.

Wat nooit verboden zou mogen worden: eenderwat filmen op de openbare weg, om de beelden ter beschikking te stellen van het gerecht.

Nu, mocht ik ooit geconfronteerd worden met ambetante flikken (vb. tijdens iets van een evenement van de Vlaamse zaak), dan zal ik trachten discreet te filmen;
(en dan vinden we wel een anonieme wijze om dat publiek te maken; parlementair, journalist ...)
ofwel met de gsm van mijn thuischef (oud model, 35 €) precies doen alsof ik film.

Als ik vanwege niet-flikken ambetante zaken zou zien (vb. vechtpartij ...), dan zal ik ook discreet trachten te filmen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 21:23   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat houdt jullie tegen om een mailke naar jullie plaatselijke politie te sturen met de vraag of het mag ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 21:46   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat houdt jullie tegen om een mailke naar jullie plaatselijke politie te sturen met de vraag of het mag ?
.
Hoop jij dat de lokale politie de wet juist kent ?

Of eens gewoon googlen ?

http://www.iusmentis.com/maatschappi...ameratoezicht/
wslk NL maar toch al iets.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2014 om 21:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 21:49   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Wat weten die daar nu van? De zatte wijkagent zal het eens uitleggen...

Denk je dat ze daar juristen aannemen ofzo?
Oud 19 december 2014, 00:32   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er geen probleem mee dat burgers en agenten interventies filmen voor zover die de interventie zelf niet hinderen of de rechten van de burger aantasten.

Ik heb wel een probleem met de verspreiding van zulke beelden onder derden zonder uitdrukkelijke toestemming van alle gefilmden (portretrecht).

Als burgers wensen te filmen, kunnen zij dit doen als getuige of om een bepaalde interventie tegen hen later te duiden.

De beelden behoren niet gebruikt te worden om een eenzijdig verhaal te posten op Youtube achteraf en een artikeltje in HLN uit te lokken.
Oud 19 december 2014, 00:35   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb er geen probleem mee dat burgers en agenten interventies filmen voor zover die de interventie zelf niet hinderen of de rechten van de burger aantasten.

Ik heb wel een probleem met de verspreiding van zulke beelden onder derden zonder uitdrukkelijke toestemming van alle gefilmden (portretrecht).

Als burgers wensen te filmen, kunnen zij dit doen als getuige of om een bepaalde interventie tegen hen later te duiden.

De beelden behoren niet gebruikt te worden om een eenzijdig verhaal te posten op Youtube achteraf en een artikeltje in HLN uit te lokken.
Waarom niet?

Dat is allemaal zo vaag, zoals "eenzijdig", de beelden zijn duidelijk, er is geen subjectieve interpretatie nodig van de staat alvorens de beelden uit de openbaarheid vertoont mogen worden.
Oud 19 december 2014, 00:36   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom niet?

Dat is allemaal zo vaag, zoals "eenzijdig", de beelden zijn duidelijk, er is geen subjectieve interpretatie nodig van de staat alvorens de beelden uit de openbaarheid vertoont mogen worden.
Zie tweede alinea. Ook getuigen, agenten en andere figuranten in zulke filmpjes hebben portretrecht.
Oud 19 december 2014, 00:40   #19
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er zijn al meerdere gevallen waarbij agenten tot aanhouding overgaan omdat betrokkene hen had gefilmd. Veel van die flikjes kunnen zoiets totaal niet verdragen en vinden dan ook altijd een andere reden om iemand aan te houden en zelfs geweld te gebruiken. Ik vind dat het absoluut moet kunnen om politie te filmen, zij filmen immers ook.
Tevens dashcams of andere cams zijn een must. Vergeet niet dat dashcams ook Uw fouten (kunnen) registreren (ongevallen etc...).

Het is Uw taak Uw rechten en plichten te kennen op het grondgebied/juridische zone waar U zich bevindt. Serve & protect Uwzelf.

Enkele voorbeelden (opgelet! enkel VS/VK!, enkele video's bevatten ruw taalgebruik):

US/VK:

https://www.youtube.com/watch?v=rgb3...Knqx5fr1Zc6iqS

US:

https://www.youtube.com/watch?v=yEjmfKJvMP4

Besluit: Iedereen MOET filmen indien mogelijk, zowel de burger als de politie, liefst zonder te irriteren noch uitlokken.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 00:43   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zie tweede alinea. Ook getuigen, agenten en andere figuranten in zulke filmpjes hebben portretrecht.
Zodus, als één van de agenten en de mensen die op het filmpje te zien zijn klacht neerlegt wegens schending van het portretrecht, wat gaat de rechter dan doen met, zeg VTM?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be