Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2014, 15:35   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Fietsstraten en beleid, welk beleid ?

De realiteit in Brussel, besluit beter zelf.

Citaat:
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...-niet-vervolgd

Taxichauffeur die fietser aanreed niet vervolgd

door © brusselnieuws.be
Brussel-Stad
12:00 - 09/12/2014

De taxichauffeur die eind april opzettelijk een fietser omver reed omdat die hem niet liet voorbijsteken, wordt niet vervolgd. Het parket geeft in een brief aan het slachtoffer een gebrek aan capaciteit als reden op.

Steffen Entzeroth reed op 27 april voor een taxi die hem met hoge snelheid naderde, de fietser rechts inhaalde en de fiets daarbij ook raakte. Het ongeval gebeurde op de fietsstraat langs de Louizalaan, waar auto’s fietsers niet mogen inhalen.

Entzeroth (45) kwam ten val en raakte daarbij lichtgewond, waarop de chauffeur meteen de vlucht nam. De fietser diende klacht in tegen onbekenden. Eind oktober kreeg hij echter een brief in de bus dat de dader niet vervolgd zou worden. Het parket haalde een gebrek aan onderzoekscapaciteit aan als reden.

Mobiel Brussel, dat de Brusselse taxisector beheert, hield in mei de bewuste auto tegen. De taxi bleek illegaal in Brussel rond te rijden, omdat hij enkel een Vlaamse vergunning had. De wagen, die toebehoort aan een eenmanszaak uit Strombeek, werd tijdelijk in beslag genomen.

"Maar verder konden wij niets doen", zegt woordvoerster Inge Paemen van Mobiel Brussel. "Wij zijn niet bevoegd voor Vlaamse taxichauffeurs. Als het een Brusselse taxi was geweest, dan hadden we voor het ongeval met de fietser sancties kunnen treffen, zoals een schorsing."

"Ik wist dat fietsen in Brussel gevaarlijk was", reageert Entzeroth. "Maar ik begrijp niet dat deze man niet vervolgd wordt, ze kregen alle informatie op een presenteerblaadje. Voor mij laat dit voorval zien dat in de straten van Brussel het recht van de sterkste geldt."
Het onlinebericht toen het gebeurde:

Citaat:
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...en-fietsstraat

02/06/2014
Fietser 'opzettelijk omvergereden in fietsstraat’

Een taxichauffeur reed eind april opzettelijk een fietser omver omdat die hem niet liet voorbijsteken. Dat getuigt het slachtoffer. De chauffeur pleegde vervolgens vluchtmisdrijf. Het incident gebeurde op de fietsstraat langs de Louizalaan, waar auto’s fietsers niet mogen inhalen.

Steffen Entzeroth getuigt in Le Soir hoe hij op 27 april voor een taxi reed, die hem met hoge snelheid naderde. De 45-jarige fietser gebaart daarop dat de chauffeur best wat meer afstand neemt, waarop de taxichauffeur versnelt en de fietser rechts inhaalt en de fiets daarbij ook raakt.

Entzeroth komt daarop ten val op het linkertrottoir en raakt lichtgewond aan de benen en het hoofd. De taxichauffeur neemt meteen de vlucht. Een agent is getuige van het incident.

De Duitser diende de dag zelf nog klacht in tegen onbekenden.

De politie slaagde er ondertussen in het taxibedrijf en het voertuig te identificeren, zegt woordvoerder Christian De Coninck aan brusselnieuws.be. "Maar de dader is nog niet gekend. Vaak gebruiken verschillende chauffeurs zo'n taxi. Het kan even duren voor we weten wie op dat moment achter het stuur zat."

Op een fietsstraat mogen fietsers op het midden van de weg rijden en mogen auto’s de fietsers niet inhalen.
Nog andere links :
27/03/2014
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...ip-fietsstraat
Fietsersbond betreurt ‘devaluatie van begrip fietsstraat’

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...toch-navolging
27/03/2014
Fietsstraat Louiza: geen succes, toch navolging

Aja, de taxibestuurder die ook nog vluchtmisdrijf pleegde en dit zelfs met een agent als getuige werd niet geflitst op overdreven snelheid...

Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2014 om 15:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 20:01   #2
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Los van het bovenstaande geval vind ik de invoering van steeds meer fietsstraten een bijzonder domme en ook gevaarlijke maatregel. Wil je het fietsers comfortabel maken, zorg dan voor goede brede en veelal afgescheiden fietspaden zoals in Nederland ! Heel dat systeem van fietsstraten en straten met fietssuggestiestroken is bijzonder dubbelzinnig en kan bijzonder gevaarlijk uitdraaien, in de eerste plaats voor de zwakke weggebruikers zelf.

Wat is er tegen om fietsers overal op straat, waar geen eigen fietspad is, max. met twee naast elkaar te laten rijden en liefst zo rechts mogelijk ? Zo staat het immers ook in de wet. Regelmatig ben ik hier in de buurt na schooltijd op vrijdag getuige van het fietsgedrag van de jeugd: de helft rijdt met de handen in de zakken, dus zonder handen aan het stuur, veelal over de halve straatbreedte met drie, viet of vijf naast elkaar, voetpaden worden steeds meer als racebaan voor fietsers gebruikt, rode lichten gelden niet voor hen, op vele ronde punten draaien ze niet mee langs rechts, maar gaan ineens linkaf (dus 'spookfietsen'), zijn er dan toch op een fietspad aan het rijden, is dit vaak in de tegengestelde richting. Dan zwijg ik nog over al rijdend naar harde muziek op de iphone luisteren (met oortjes waardoor men het verkeer niet meer hoort), rijden zonder licht of reflectoren, in pikzwarte kledij op de fiets zitten, op de fiets aan de smartphone prutsen, ...

Het wordt hoog tijd dat men ook wat repressiever gaat optreden tegenover die massa fietsers die zowat elke regel aan hun laars lappen. Ik ben er volstrekt mee akkoord dat automobilisten zich aan de regels moeten houden en dat daarop wordt gecontroleerd, maar dat moet dan ook gelden voor (brom)fietsers en voetgangers ! Nu is de pakkans voor fietsers met overtredingen bijna nihil en dat is er ook duidelijk aan te merken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 21:46   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Los van het bovenstaande geval vind ik de invoering van steeds meer fietsstraten een bijzonder domme en ook gevaarlijke maatregel. Wil je het fietsers comfortabel maken, zorg dan voor goede brede en veelal afgescheiden fietspaden zoals in Nederland !
Euh, de fietsstraat komt uit... jawel, Nederland. De fietsstraat is er juist gekomen op plaatsen waar een fietspad onmogelijk kan worden aangelegd. Een heel mooie en goed uitgewerkte fietsstraat zag ik ook in Vlissingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 21:48   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu is de pakkans voor fietsers met overtredingen bijna nihil en dat is er ook duidelijk aan te merken.
Tracht dat maar eens wijs te maken aan de Leuvense studenten. In Leuven worden er flink wat fietsers op de bon geslingerd.
Oud 13 december 2014, 21:53   #5
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tracht dat maar eens wijs te maken aan de Leuvense studenten. In Leuven worden er flink wat fietsers op de bon geslingerd.
Toch gebeurt het daar ook nog te weinig. En in 'grootsteden' Antwerpen, Brussel en Gent al bijna helemaal niet. Ik heb hier nog geen enkele agent actief fietsers op de bon zien slingeren.

Leuven heeft daar inderdaad iets meer middelen en personeel voor, omdat het een grote studentenpopulatie heeft met relatief weinig 'eigen' inwoners. Hier in Antwerpen echter vindt men het belangrijker 50 extra politiemensen voor de 'war on drugs' in te schakelen, die ze toch nooit kunnen 'winnen', dan voor elementaire verkeersveiligheid te zorgen.
Oud 13 december 2014, 21:55   #6
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Euh, de fietsstraat komt uit... jawel, Nederland. De fietsstraat is er juist gekomen op plaatsen waar een fietspad onmogelijk kan worden aangelegd. Een heel mooie en goed uitgewerkte fietsstraat zag ik ook in Vlissingen.
Ik ken Vlissingen ook een beetje, daar wordt het meer doordacht en gericht toegepast. Probleem is dat er bij ons dan weer een ongebreidelde wildgroei komt aan zulke straten, zonder goed na te denken over de gevolgen en impact ervan. En sta me toe te zeggen dat de gemiddelde 'Zeelander' iets gediscipineerder is in het verkeer, zowel zwakke als sterke weggebruikers, dan Brusselaars of Antwerpenaren !
Oud 13 december 2014, 22:06   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken Vlissingen ook een beetje, daar wordt het meer doordacht en gericht toegepast. Probleem is dat er bij ons dan weer een ongebreidelde wildgroei komt aan zulke straten, zonder goed na te denken over de gevolgen en impact ervan. En sta me toe te zeggen dat de gemiddelde 'Zeelander' iets gediscipineerder is in het verkeer, zowel zwakke als sterke weggebruikers, dan Brusselaars of Antwerpenaren !
Wildgroei? Het aantal fietsstraten is in Vlaanderen op twee handen te tellen: drie in Gent, enkele in het Antwerpse en eentje in Asse. Misschien vergeet ik nog eentje, maar overweldigend is het alvast niet.

Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten.
Oud 13 december 2014, 22:14   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten.
En hoe is de mentaliteit van de fietsers tov de verkeersregels, mogen we dat ook weten ?
Oud 14 december 2014, 02:41   #9
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wildgroei? Het aantal fietsstraten is in Vlaanderen op twee handen te tellen: drie in Gent, enkele in het Antwerpse en eentje in Asse. Misschien vergeet ik nog eentje, maar overweldigend is het alvast niet.

In Brussel zijn er al meer en men is ook van plan er talloze in Vlaanderen in te voeren.

Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen.
Oud 14 december 2014, 12:05   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel zijn er al meer en men is ook van plan er talloze in Vlaanderen in te voeren.

Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen.
Ttz een levende verkeersremmer ook om de fijnstofuitstoot te ver(drie)dubbelen, in zulke straten mag het al serieus giftiger worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2014 om 12:05.
Oud 14 december 2014, 12:29   #11
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard Ik heb niets tegen fietsstraten

Men kan bezwaarlijk problemen hebben met fietsstraten mits dit past in de organisatie van de verkeersstroom.

Ik vind ook dat men heel streng moet optreden tegen overtredingen omdat automobilisten anders de fietsstraat gaan gebruiken als sluipweg en dit kan de bedoeling niet zijn.

Ik hoop echter ook dat men dit combineert bvb met straten waar fietsers niet toegelaten zijn en er voorrang gegeven wordt aan het autoverkeer.

Een betere scheiding tussen autoverkeer en andere weggebruikers is m.i. de beste manier om het aantal slachtoffers terug te dringen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 15:33   #12
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor

Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken.
Oud 14 december 2014, 15:45   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor

Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken.
Mss wat meer preventief met kasseien smijten op voorbijrijdende auto´s want daar zitten gefrustreerde mensen in die een blinde woede kunnen vertonen tov andere weggebruikers. Autorijden is nu eenmaal gevaarlijk nietwaar BlueSky ? En er zijn zeker ook automobilisten die iets mispeutert hebben.

Taxibestuurders behoren daar nu ook al bij. Provoceren maar.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2014 om 15:52.
Oud 14 december 2014, 17:26   #14
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch gebeurt het daar ook nog te weinig. En in 'grootsteden' Antwerpen, Brussel en Gent al bijna helemaal niet. Ik heb hier nog geen enkele agent actief fietsers op de bon zien slingeren.
uhm, Uurtje controleren aan rood licht: 7590 euro aan boetes

het zal fietsers leren. hoe durven ze zomaar rechtsaf te slaan op een kruispunt waar plaats genoeg is
Oud 14 december 2014, 18:52   #15
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Och ventje, een paar jeugdige gefrusteerde voetgangers die stenen keilen naar voorbijrijdende auto's en zo een dode op hun geweten hebben, is wellicht beter volgens jou. Wacht, het is volgens jou mss dé oplossing om automobilisten te doen inzien dat autorijden gevaarLIJK is, is het niet ?

Hoe zielig kun je zijn .....
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 20:26   #16
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Wacht, het is volgens jou mss dé oplossing om automobilisten te doen inzien dat autorijden gevaarLIJK is, is het niet ?
De auto is een potentieel moordwapen voor zowel bestuurder als andere weggebruikers, dat is inderdaad een belangrijk gegeven dat niet genoeg benadrukt kan worden. Vandaar de noodzaak om defensief en oplettend te rijden. Helaas wordt dat door menig bestuurder nog steeds niet beseft, getuige daarvan de waslijst aan overtredingen die gemaakt worden zoals onder meer het GSM gebruik in de wagen en de dagdagelijkse ongevallen.
Oud 14 december 2014, 20:33   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De auto is een potentieel moordwapen...
Ook dat nog, de auto is niet alleen gevaarLIJK om onder bruggen te rijden waar weggebruikers op kunnen staan, de potentiële moordenaar die in de auto zit moet dan best dodelijk van de baan geruimd worden vooraleer er weer doden vallen met dat potentieel moordwapen. (want moord is minitieus opzettelijk geplande doodslag).

De auto redt dagelijks mensen, gelukkig maar dat de auto er is.

Citaat:
Vandaar de noodzaak om defensief en oplettend te rijden.
Men rijdt niet defensief met een auto, men rijdt voorzichtig.

Wslk reed die auto op de A503 niet defensief genoeg...

Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2014 om 20:55.
Oud 14 december 2014, 21:10   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2014 om 21:11.
Oud 14 december 2014, 21:10   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

-
Oud 14 december 2014, 22:06   #20
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aja, de taxibestuurder die ook nog vluchtmisdrijf pleegde en dit zelfs met een agent als getuige werd niet geflitst op overdreven snelheid...
Als er geen camera staat ??
Voor de rest zie de humor niet tov het slachtoffer ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be