Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2014, 17:41   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard De N-VA heeft zijn schaapjes op het droge

Citaat:
Jambon: 'Atoma-schriftjes met afspraken over grondwetsherziening'

bron : www.apache.be

Naast het regeerakkoord bestaan er afspraken tussen de partijen in de regering Michel, opgenomen in geheime atoma-schriftjes. Dat zei vicepremier Jan Jambon (N-VA) dinsdagavond tijdens een lezing, georganiseerd door het KVHV. Volgens het N-VA-boegbeeld bevatten de schriftjes afspraken over de grondwetsartikelen die voor herziening vatbaar verklaard zullen worden.

'Ik denk dat we zelfs artikel 195 over de procedure van staatshervormingen zullen kunnen pakken.'

Jan Jambon sprak op uitnodiging van de studentenvereniging KVHV Antwerpen over de afwezigheid van een communautair programma voor de federale regering. Naar eigen zeggen werd hij door zijn achterban "ter verantwoording geroepen". En dat begreep hij ook. “Ik ben nu een Belgische vicepremier: dat wil ik eigenlijk helemaal niet zijn. Is het dit allemaal dan wel waard? Die vraag houdt mij elke dag bezig.

Schuldig verzuim

Jambon verdedigde niettemin de deelname van N-VA aan de federale regering. Een sociaaleconomisch herstelbeleid en hervormingen van migratie en justitie maken goed dat er communautair de komende vijf jaar niets zal veranderen. “We hadden geen partners voor het confederalisme”, zei hij daarover. “We hadden ofwel thuis kunnen gaan zitten, ofwel het deel van ons programma uitvoeren dat mogelijk was. Het zou schuldig verzuim zijn geweest als we dat niet hadden gedaan.

Voorts leeft vooral de hoop dat in Wallonië een roep zal ontstaan om een nieuwe staatshervorming. Dat is de kern van het verhaal dat N-VA’ers hun nationalistische achterban vertellen. Een federaal beleid dat tegen de wil van een Waalse meerderheid in gaat moet daarvoor zorgen. “Politiek is geen exacte wetenschap. Ik kan dat niet bewijzen, maar het is mijn aanvoelen en onze strategie dat de PS een volgende staatshervorming zal vragen.

Een handvol anekdotes moesten de aanwezige KVHV’ers en N-VA’ers ervan overtuigen dat de partij in afwachting niet voor de lokroep van de Belgische macht zwicht. “Ik moet nu de Koning ontvangen. Dat brengt mij soms in heel gênante posities. Maar op het kabinet hebben we alle Belgische vlaggen weg gehaald. Er hangt enkel nog één koningsportret waar de journalisten komen.

Geheime afspraken

En verder zijn er dus atoma-schriftjes. Na een vraag uit het publiek of de grondwetsartikelen deze legislatuur voor herziening vatbaar zullen worden verklaard, zodat ze na verkiezingen eventueel kunnen worden gewijzigd, was Jambon formeel. “Naast het regeerakkoord zijn er atoma-schriftjes die in de kluizen liggen van de vier regeringspartijen. Daarin staan afspraken over grondwetsartikelen die voor herziening vatbaar verklaard zullen worden. Ik denk dat we zelfs het artikel 195 over de procedure van staatshervormingen zullen kunnen pakken.

In het regeerakkoord staat een zinnetje dat (met wat goede wil) betrekking zou kunnen hebben op de herziening van de grondwetsartikelen:

"Na afloop van deze legislatuur zal, zoals voorzien door het kiesstelsel en zoals toegestaan door de Grondwet, het aan de kiezers zijn om zich uit te spreken over de verschillende beleidsprojecten".

Over dat nochtans door hemzelf onderschreven zinnetje zei Jambon: "tsjeveriger kun je het niet formuleren"

Het is onduidelijk of het verhaal over de atoma-schriftjes in de eerste plaats bedoeld is om de achterban te sussen, of dat ze ook werkelijk bestaan. Zowel de woordvoerder van CD&V als Open Vld zeggen van niets te weten. Barend Leyts, woordvoerder van Charles Michel, wil geen commentaar geven. “Ik laat die uitspraak voor rekening van de vicepremier. Ik kan daar niets over zeggen”, aldus Leyts. Of er misschien ook iets over de vermogenswinstbelasting in de schriftjes staat, kwamen we al helemaal niet te weten.

Het is niet de eerste keer dat Jan Jambon zich als vicepremier laat opmerken met opvallende uitspraken. Zo gaf hij de oppositie enkele weken geleden munitie door opmerkelijke uitspraken te doen over de collaboratie. Ook zijn verleden blijft hem achtervolgen: Apache.be schreef vorige maand nog dat Jambon, jaren voor zijn toetreding tot N-VA betrokken was bij de opstart van de lokale Vlaams Blok-afdeling van Brasschaat.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 18:03   #2
illegal_alien
Lokaal Raadslid

illegal_alien's schermafbeelding

Standaard

de NVA doctrine simpel verklaard.

Oud 26 november 2014, 19:47   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zonder één woord commentaar?

Is dat niet tegen de forumregels?

Welke schaapjes heeft de N-VA op het droge?
Oud 26 november 2014, 19:58   #4
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Apache.be

Naam: colbert_laughing.gif
Bekeken: 710
Grootte: 474,4 KB
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 19:59   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Om daarna getsjeefd te worden door tjeven en liberalen die hun woord niet houden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 21:37   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Jambon ontgoochelt me toch wat.

1. Niemand gelooft toch echt dat de PS een staatshervorming gaat vragen in 2019?
2. Mochten deze atoma-schriftjes echt bestaan, is het dom om dit naar buiten te brengen.
Oud 26 november 2014, 23:05   #7
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

1. Niemand gelooft toch echt dat de PS een staatshervorming gaat vragen in 2019?
2. Mochten deze atoma-schriftjes echt bestaan, is het dom om dit naar buiten te brengen.
Ik vraag me inderdaad ook af wat de waarde is van een geheim akkoord ... indien het niet geheim gehouden wordt.
Oud 26 november 2014, 23:16   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik vraag me inderdaad ook af wat de waarde is van een geheim akkoord ... indien het niet geheim gehouden wordt.
Het lijkt mij voor de MR én N-VA, en bij uitbreiding VLD en CD&V, redelijk voordelig als er nu openlijk geheimzinnig wordt gedaan.

N-VA kan nadien elke discussie over de grondwetsartikelen ter discussie van de volgende legislatuur verkopen als winst die al lang op voorhand besproken was. Lijkt mij voor MR goed te verkopen in Wallonië "afspraak van lang geleden", net als de andere Vlaamse partners.

En indien er niets van komt, of de regering barst, heeft N-VA toch kunnen laten doorschemeren dat ze nog een communautaire kaart achter de hand hadden terwijl MR kan doen alsof hun neus bloedt.

Iedereen content in gelijk welk scenario.
Oud 26 november 2014, 23:23   #9
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik wel
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 00:22   #10
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het lijkt mij voor de MR én N-VA, en bij uitbreiding VLD en CD&V, redelijk voordelig als er nu openlijk geheimzinnig wordt gedaan.

N-VA kan nadien elke discussie over de grondwetsartikelen ter discussie van de volgende legislatuur verkopen als winst die al lang op voorhand besproken was. Lijkt mij voor MR goed te verkopen in Wallonië "afspraak van lang geleden", net als de andere Vlaamse partners.

En indien er niets van komt, of de regering barst, heeft N-VA toch kunnen laten doorschemeren dat ze nog een communautaire kaart achter de hand hadden terwijl MR kan doen alsof hun neus bloedt.

Iedereen content in gelijk welk scenario.
Zo geheimzinnig wordt er niet gedaan vanwege de andere partijen: VLD en CD&V ontkennen en MR ook (http://www.lesoir.be/718058/article/...bon-seme-doute). Ondertussen zegt het kabinet van Jambon dat de kwestie van de herziening der grondwetsartikelen niet nu, maar pas op het einde van de legislatuur aan de orde is. De enige zinvolle vraag wordt door de journalisten niet gesteld, nl. over het akkoord dat, zo Jambon, nu zou bestaan.
Oud 27 november 2014, 08:02   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik wel
op basis van wat dan?

in geen enkel Franstalig artikel kan je dat lezen, ook niet tussen de lijnen. Geen enkele Franstalige PS'er heeft zich in die zin al uitgelaten.

in al mijn gesprekken met Franstaligen komt dat nooit naar boven, integendeel zelf.

dus vanwaar komt dat idee??
Oud 27 november 2014, 08:23   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

idd, er is maar één reden waarom PS een staatshervorming zou vragen : dat is wanneer de communautaire geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië opdroogt.

en dan zal de PS niet komen bedelen voor een belachelijke staatshervorming en inschikkelijk zijn met toegevingen. dan roepen zij meteen de Waalse onafhankelijkheid uit, zonder scrupules. t zijn ten slotte geen makke Vlaamse politici hé.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 08:54   #13
hagel
Banneling

Standaard

Geheime atomaschriftjes die in een verklaring van een minister opduiken, zijn niet geheim. Overigens als ze geheim zijn, hoe zal men dan de inhoud ooit kunnen afdwingen?
Nu, verandering en achterkamertjespolitiek liggen blijkbaar wel heel dicht bij elkaar.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 08:57   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Jambon: 'Atoma-schriftjes met afspraken over grondwetsherziening'

bron : www.apache.be

Naast het regeerakkoord bestaan er afspraken tussen de partijen in de regering Michel, opgenomen in geheime atoma-schriftjes. Dat zei vicepremier Jan Jambon (N-VA) dinsdagavond tijdens een lezing, georganiseerd door het KVHV. Volgens het N-VA-boegbeeld bevatten de schriftjes afspraken over de grondwetsartikelen die voor herziening vatbaar verklaard zullen worden.

'Ik denk dat we zelfs artikel 195 over de procedure van staatshervormingen zullen kunnen pakken.'

Jan Jambon sprak op uitnodiging van de studentenvereniging KVHV Antwerpen over de afwezigheid van een communautair programma voor de federale regering. Naar eigen zeggen werd hij door zijn achterban "ter verantwoording geroepen". En dat begreep hij ook. “Ik ben nu een Belgische vicepremier: dat wil ik eigenlijk helemaal niet zijn. Is het dit allemaal dan wel waard? Die vraag houdt mij elke dag bezig.”

Schuldig verzuim

Jambon verdedigde niettemin de deelname van N-VA aan de federale regering. Een sociaaleconomisch herstelbeleid en hervormingen van migratie en justitie maken goed dat er communautair de komende vijf jaar niets zal veranderen. “We hadden geen partners voor het confederalisme”, zei hij daarover. “We hadden ofwel thuis kunnen gaan zitten, ofwel het deel van ons programma uitvoeren dat mogelijk was. Het zou schuldig verzuim zijn geweest als we dat niet hadden gedaan.”

Voorts leeft vooral de hoop dat in Wallonië een roep zal ontstaan om een nieuwe staatshervorming. Dat is de kern van het verhaal dat N-VA’ers hun nationalistische achterban vertellen. Een federaal beleid dat tegen de wil van een Waalse meerderheid in gaat moet daarvoor zorgen. “Politiek is geen exacte wetenschap. Ik kan dat niet bewijzen, maar het is mijn aanvoelen en onze strategie dat de PS een volgende staatshervorming zal vragen.”

Een handvol anekdotes moesten de aanwezige KVHV’ers en N-VA’ers ervan overtuigen dat de partij in afwachting niet voor de lokroep van de Belgische macht zwicht. “Ik moet nu de Koning ontvangen. Dat brengt mij soms in heel gênante posities. Maar op het kabinet hebben we alle Belgische vlaggen weg gehaald. Er hangt enkel nog één koningsportret waar de journalisten komen.”

Geheime afspraken

En verder zijn er dus atoma-schriftjes. Na een vraag uit het publiek of de grondwetsartikelen deze legislatuur voor herziening vatbaar zullen worden verklaard, zodat ze na verkiezingen eventueel kunnen worden gewijzigd, was Jambon formeel. “Naast het regeerakkoord zijn er atoma-schriftjes die in de kluizen liggen van de vier regeringspartijen. Daarin staan afspraken over grondwetsartikelen die voor herziening vatbaar verklaard zullen worden. Ik denk dat we zelfs het artikel 195 over de procedure van staatshervormingen zullen kunnen pakken.”

In het regeerakkoord staat een zinnetje dat (met wat goede wil) betrekking zou kunnen hebben op de herziening van de grondwetsartikelen:

"Na afloop van deze legislatuur zal, zoals voorzien door het kiesstelsel en zoals toegestaan door de Grondwet, het aan de kiezers zijn om zich uit te spreken over de verschillende beleidsprojecten".

Over dat nochtans door hemzelf onderschreven zinnetje zei Jambon: "tsjeveriger kun je het niet formuleren"

Het is onduidelijk of het verhaal over de atoma-schriftjes in de eerste plaats bedoeld is om de achterban te sussen, of dat ze ook werkelijk bestaan. Zowel de woordvoerder van CD&V als Open Vld zeggen van niets te weten. Barend Leyts, woordvoerder van Charles Michel, wil geen commentaar geven. “Ik laat die uitspraak voor rekening van de vicepremier. Ik kan daar niets over zeggen”, aldus Leyts. Of er misschien ook iets over de vermogenswinstbelasting in de schriftjes staat, kwamen we al helemaal niet te weten.

Het is niet de eerste keer dat Jan Jambon zich als vicepremier laat opmerken met opvallende uitspraken. Zo gaf hij de oppositie enkele weken geleden munitie door opmerkelijke uitspraken te doen over de collaboratie. Ook zijn verleden blijft hem achtervolgen: Apache.be schreef vorige maand nog dat Jambon, jaren voor zijn toetreding tot N-VA betrokken was bij de opstart van de lokale Vlaams Blok-afdeling van Brasschaat.
Of er mondelinge afspraken bestaan over wat deze regering voor hervorming zal vrijgeven aan de volgende regering?
Ja, die afspraken bestaan.

Waarom deze afspraken niet zijn opgenomen in het regeerakkoord?
Deze regering gaat voor een periode van 5 jaar en in die 5 jaar kan er veel gebeuren.
Het is dus te gek voor woorden om dergelijke zaken nu reeds vast te leggen, zonder dat ze voor herziening vatbaar zijn.

Het heeft immers geen zin om artikel 195 voor herziening vatbaar te maken, als de huidige coalitie in de peilingen voor de verkiezingen de ruime meerderheid haalt.
In het begin van de legislatuur ga je jezelf dus niet vastpinnen aan afspraken over wat je de volgende regering gaat laten aanpassen en veranderen.
Je maakt in het begin afspraken van wat er wel of niet zal vrijgegeven worden voor verandering aan de volgende coalitie, maar je behoud de mogelijkheid om dit gedurende je eigen regeerperiode te kunnen veranderen en aanpassen.

MR zal nu niet gaan verkondigen dat ze een stil akkoord hebben om van België een confederatie te laten maken door de volgende regering en de N-VA niet zal verkondigen dat ze een akkoord hebben om in die nodig en onder bepaalde voorwaarden Wallonië door de volgende regering nog meer transfers toe te kennen.

Als uit de peilingen blijkt dat de PS en PVDA de meerderheid zullen kunnen vormen na de volgende verkiezingen, zullen de MR en N-VA juist zo weinig mogelijk vrij maken om te hervormen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 09:08   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Geheime atomaschriftjes die in een verklaring van een minister opduiken, zijn niet geheim. Overigens als ze geheim zijn, hoe zal men dan de inhoud ooit kunnen afdwingen?
Nu, verandering en achterkamertjespolitiek liggen blijkbaar wel heel dicht bij elkaar.
uiteraard niet afdwingbaar.
en men gebruikt ook niet voor niks Atoma-schriftjes

daar kan men naar believen bladzijden uit verwijderen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 09:34   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Atoma schriftjes: dat is beeldspraak !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 09:41   #17
BWarrior

Standaard

Toch even preciseren dat om Belgie tot een confederatie om te vormen geen grondwettelijke procedure bestaat, dat dit zelfs ingaat tegen de grondwet die noch deels, noch geheel mag opgeschort worden. Het confederale principe vereist immers geen GW, wel twee (of meer) onafhankelijke staten die bij verdrag regelen wat ze samen doen.
Oud 27 november 2014, 09:43   #18
BWarrior

Standaard

Citaat:
op basis van wat dan?

in geen enkel Franstalig artikel kan je dat lezen, ook niet tussen de lijnen. Geen enkele Franstalige PS'er heeft zich in die zin al uitgelaten.

in al mijn gesprekken met Franstaligen komt dat nooit naar boven, integendeel zelf.

dus vanwaar komt dat idee??
Simpelweg van BDW die denkt dat de geschiedenis cyclisch is (cf. Renard in 60-61).
Oud 27 november 2014, 10:05   #19
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpelweg van BDW die denkt dat de geschiedenis cyclisch is (cf. Renard in 60-61).
Yep, staten komen, staten gaan.

Maar ook belgië blijft niet bestaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 10:40   #20
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Yep, staten komen, staten gaan.

Maar ook belgië blijft niet bestaan.
Wat is het verband eigenlijk met Renard .............?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be