![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het valt me op dat de anarchisten in dit land quasi volledig afwezig zijn in de politiek. Zelfs de dreadlock-anarchisten die zes dagen op de zeven stoned zijn maar vroeger al eens wat winkelruiten insloegen komen amper nog op straat, tenzij er zo eens wat marginale groepjes zoals de Autonome Nationalisten betogen.
Waar zijn die eigenlijk allemaal naartoe? Bestaat er in dit land nog zoiets als een ernstige anarchistische beweging volgens de oude stempel, dat wil zeggen het promoten van zelfredzaamheid en kleine coöperatieve gemeenschappen en een ernstige inhoudelijke kritiek op het staatsbestel die verder gaat dan 'de flikken zijn fasjiesten'? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nee en zulk een vereniging is er ook nooit geweest. Je spreekt in je topic over soorten (dreadlock-) anarchisten. Je bent toch anarchist of niet wel? En hoe kan je nu anarchist zijn en coöperatieven promoten? Dat houdt toch een structurele ordening in? Een echte anarchist die zijn ideologie tot het einde toe doorvoert streeft de facto naar een wetteloze maatschappij waarin enkel het recht van de sterkste geldt. Al de rest is romantisch gezever waarmee je mogelijk als jongere of student nog (even) mee wegkomt maar daar houdt het ook op. Weg met would be anarchisten die dan in hun topic tussen de regels door (winkelruiten inschoppen) eventjes terugverlangen naar de goeie oude tijd van zinloze vernielingen... ![]()
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je hebt duidelijk geen flauw idee over wat je het hebt. Anarchisten waren zelfs zowat de eersten die het concept van de coöperatieve en het collectief beheer op papier zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Zijn de flikken dan geen fascisten?
Dat zou dan het eerste zijn dat ik er van hoor. Dat flikken geen fascisten zijn |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Het is waar dat je er tegenwoordig (spijtig genoeg) een pak minder van hoort, maar anarchisme bestaat zeker nog wel in België en Vlaanderen.
Bijvoorbeeld: http://anarchistischkollektief.wordpress.com/ http://www.anarchyisorder.org/
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De favoriete bokszakken van zowel extreem rechts als van allochtonen.
Ge zou voor minder niet meer buiten komen. Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 23 februari 2013 om 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is dus niet het soort anarchisten dat ik voor ogen had... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Men heeft volgens mij ook nooit echt gevolg aan gegeven in Vlaanderen. Dat zal met ons katholiek verleden te maken hebben. In de moderne tijd zijn er ten tijde van crisis andere groeperingen waar men gehoor aan geeft en wordt het anarchisme compleet links gelaten
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En is elke vernieling niet zinloos?
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Vrijbuiter is precies opgehouden te bestaan. Virtueel toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En gold toen ook niet het"recht van de sterkste"? Wat een anarchisten toch,die rakkers van SA,SS,Gestapo. Kom,kom Joriske,niet belerend gaan doen,venteke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De anarchistische beweging is zieltogend (en ik denk dat het nooit anders is geweest in Vlaanderen), maar toen ik enkele jaren terug regelmatig kraakpanden bezocht, zag ik daar toch anarchistische krantjes e.d. liggen. Dat was in de tijd van Squattus Dei hier in Leuven.
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 25 februari 2013 om 01:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Heb jij al ooit enige anarchistische literatuur gelezen, al is het maar een wikipedia-pagina? Al ooit eens serieus met een anarchist gepraat?
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() coöperatieve handel en bedrijfjes, zijn zowat de kernvisie van anarchisten op economie.
Laatst gewijzigd door giserke : 25 februari 2013 om 09:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de politiek is de enige hoop voor een beetje een anarchistische beweging een links-libertaire vleugel binnen een klassiek liberale partij. Daar zou ik persoonlijk mij nog achter willen scharen. Maar dan verlies je ook 3/4 van de anarchisten want 'vrije markten zijn vies' etc. Vraag is wel of je de pseudo-marxistische vleugel van het anarchisme wel mee wilt/kunt krijgen. Of misschien krijg je individuele secessie nog verkocht. Dat is alleszins gemakkelijker te verdedigen tegen iemand die verliefd is op vadertje Staat. Je zou denken dat separatistische bewegingen hiertoe de weg een beetje openen, maar aangezien 'onze' separatisten een hoop conservatieven zijn die gewoon hun tirannie boven de huidige tirannie willen, koester ik weinig hoop. De grootste groep van de separatisten steunt overigens nog eens de megalomane superregering EU (hoe die redenering werkt snap ik nog altijd niet helemaal).
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 25 februari 2013 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een anarchist zal nooit eigendommen van andere beschadigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al gehoord van polycentrisch recht, competitieve arbitratie, het individualistisch sociaal contract, private beveiliging, gemeenschapswacht etc.? (Dat zijn niet eens begrippen die exclusief anarchistisch zijn.) En jij gaat even definiëren wat een 'echte anarchist' is?
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 25 februari 2013 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nochtans wordt anarchisme al sinds het einde van de negentiende eeuw geassocieerd met geweld. Ook ten tijde van de Tweede Spaanse Republiek waren het de anarchisten die om de haverklap zaten te rellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, zijn de anarchisten, samen met de niet-Stalinistische linksen, niet de partij die het zwaarst onder vuur lag van de Stalinistische zijde - en niet andersom?
![]() |