Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2016, 21:12   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Politieke bevoegdheid over gevangenissen

Ik stel voor om de gevangenissen te federaliseren.

Vlaanderen en Wallonië hebben een andere kijk op hoe dat spelleke te organiseren.

Een burger die de Franse rechtspraak verkoos, mag dan naar een gevangenis gaan die afhangt van de Franstalige gemeenschap,
en een die het Nederlands verkoos, naar de Vlaamse gemeenschap.

De Franstaligen in Wallonië en Brussel kunnen dan "hun" super-humane gevangenissen inrichten en exploiteren,
en "wij" de onze.
De onze, dus met minimale dienstverlening, om maar dat verschil in de verf te zetten.

Minister Geens: lees deze draad, want ge geraakt er toch niet uit, met die politieke stakingen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 21:13   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Is het gevangeniswezen dan niet federaal?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 21:13   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 mei 2016 om 21:14.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 21:23   #4
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Vlaanderen en Wallonië hebben een andere kijk op hoe dat spelleke te organiseren.

Een burger die de Franse rechtspraak verkoos, mag dan naar een gevangenis gaan die afhangt van de Franstalige gemeenschap,

De Franstaligen in Wallonië en Brussel kunnen dan "hun" super-humane gevangenissen inrichten en exploiteren,
en "wij" de onze.
De onze, dus met minimale dienstverlening, om maar dat verschil in de verf te zetten.

Minister Geens: lees deze draad, want ge geraakt er toch niet uit, met die politieke stakingen.

.
Jeetje, ik zie het al voor mij. Ik spreek nederlands maar kies voor een Franstalige rechter om in een Franstalig gevang terecht te komen. Ik heb uiteraard recht op een tolk want nl is mijn moedertaal en niet het Frans. Elke keer dat iemand wat zegt vraag ik luidop: "wa zeggie?". In het gevang vraag ik ook een tolk voor elk gesprek met eender wie wat van belang is. En vice versa.

Klinkt gelijk een goed idee. Hoe wordt dit nu bepaald?
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 21:39   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Rechtspraak en gevangenis zijn twee verschillende werelden.

Je wordt berecht in het gerechtelijke arrondissement waar je gepakt ben, eens gestraft wordt je opgesloten daar waar er op dat moment toevallig plaats is.
Oud 16 mei 2016, 21:42   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is het gevangeniswezen dan niet federaal?
Eerder fataal.
Oud 16 mei 2016, 22:36   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ga akkoord met schoofzak.

Ik ben die stakingen in Wallonie zo beu als koude pap.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 22:49   #8
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ga akkoord met schoofzak.

Ik ben die stakingen in Wallonie zo beu als koude pap.
opgestookt en geregisseerd door de PS.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 22:59   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Niet toegeven. Ze uitroken. Vanaf het moment dat ze eens een volledige pre missen en moeten leven van stakingsvergoedingen piepen ze anders.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 23:02   #10
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

en "wij" de onze.

.
M.a.w., je wil dat de gemeenschappen zelf aan de wettelijke voorschriften van de penitentiaire levensomstandigheden gaan rommelen en tegelijk wil je rechtspraak federaal houden, uiteraard met toepassing van de belgische strafwet.

Dat komt er dus eigenlijk op neer dat mensen veroordeeld worden op basis van dezelfde federale rechtsgrond met dezelfde materiële delictsomschrijving, maar dat de strafuitvoering, de zwaarte van de straf en de wettelijke invulling van hechtenis/gevangenisstraf/opsluiting afhankelijk is van gemeenschap tot gemeenschap.

Er scheelt daar toch iets...Gelijkheidsbeginsel enzo...
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 23:12   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
opgestookt en geregisseerd door de PS.
Het zal die mensen zeker wel goed uitkomen.

Maar stellen dat er niets aan de hand is in de Belgische gevangenissen klopt niet, de toestand is meer dan dramatisch.
Oud 16 mei 2016, 23:16   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
M.a.w., je wil dat de gemeenschappen zelf aan de wettelijke voorschriften van de penitentiaire levensomstandigheden gaan rommelen en tegelijk wil je rechtspraak federaal houden, uiteraard met toepassing van de belgische strafwet.

Dat komt er dus eigenlijk op neer dat mensen veroordeeld worden op basis van dezelfde federale rechtsgrond met dezelfde materiële delictsomschrijving, maar dat de strafuitvoering, de zwaarte van de straf en de wettelijke invulling van hechtenis/gevangenisstraf/opsluiting afhankelijk is van gemeenschap tot gemeenschap.

Dat is er nu ook niet, in de verschillende arrondissementen wordt er zo verschillend gestraft voor dezelfde feiten dat we van totale willekeur kunnen gewagen.
Oud 16 mei 2016, 23:39   #13
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is er nu ook niet, in de verschillende arrondissementen wordt er zo verschillend gestraft voor dezelfde feiten dat we van totale willekeur kunnen gewagen.
Dat hangt af van het vervolgingsbeleid van de parketten en de inschatting van de rechter op grond van de individuele kenmerken van de zaak.

Wat Schoof beschrijft is iets heel anders.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 05:49   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht

Natuurlijk scheelt er iets aan mijn voorstel !
Mijn voorstel is maar een eerste stap, en dus onvoldoende voor de totaaloplossing.

Mijn voorstel is natuurlijk wel een remedie voor de schandalige toestand die er nu is.
Of valt er niet iets op in dit plaatje ?
De plaatsen waar gestaakt wordt zijn aangeduid (blauw waar soldaten moeten helpen, rood waar ze niet moeten helpen). Zie je het niet, of wil je het niet zien ?
Waar mogen gevangenen niet douchen of bezoek ontvangen ? Welke taal spreekt men daar ?

.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  stakende cipiers.JPG‎
Bekeken: 249
Grootte:  163,9 KB
ID: 102642  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 mei 2016 om 05:51.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 07:45   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal die mensen zeker wel goed uitkomen.

Maar stellen dat er niets aan de hand is in de Belgische gevangenissen klopt niet, de toestand is meer dan dramatisch.
Volledig mee eens. Toen ik dat dagboek van die gevangene hoorde voorlezen op Radio 1 dacht ik even dat wij hier in Noord Korea zaten.
Er is heel veel structureel fout in het gevangeniswezen, dat weet iedereen die het wil weten en er zijn hoofd niet van wegdraait. Mensen met drie in een cel van drie op vier stoppen, waarbij er iemand op de grond moet slapen is mensonterend en inhumaan.
En de magistratuur draagt daar een verpletterende verantwoordelijkheid in. Door te blijven op massale schaal mensen totaal zinloos in voorarrest te steken. 1 op 3 gevangenen zit daar zonder vonnis, 40% zal later vrijspraak krijgen. Zo lang Geens dat probleem niet kan oplossen is elke maatregel zinloos. Bouwen ze nog een gevangenis bij dan zullen die magistraten die ook vullen met mensen in voorarrest.

Maar ook de bonden dragen hier een al even verpletterende verantwoordelijkheid. Zij vinden blijkbaar het werkcomfort van hun leden belangrijker dan dat mensen eten krijgen, zich kunnen wassen, hun behoefte doen, medische zorgen krijgen enz enz.
Dit is schandalig, dit moet stoppen.
Minimale dienstverlening moet NU afgedwongen worden in het kernkabinet en de opeisingen kunnen niet snel genoeg volgen.
Wie er geen gevolg aan geeft mag wat mij betreft per direct ontslagen worden. Statutair of niet, speelt geen rol.
De franstalige bonden hebben hier elke geloofwaardigheid verloren.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 07:48   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger hadden we één zot : rechter Dhondt die mensen in jail stopt omwille van verkeersfeiten. Ondertussen is er in Brugge ook zo een groot licht, en antwerpen volgt de zotternij.

Misschien kunnen ze in Vorst met 4 ipv met drie in een cel van 4 op 3 meter zitten ? Dat moet toch lukken als ze in shiften slapen ? Of slapen op een stoel ? Desnoods op de pot ?
Oud 17 mei 2016, 08:12   #17
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okeetjes Bekijk bericht
Niets zal helpen zolang dit land niet ontsost is. Dat weet het kleinste kind.
Och arme, ze stikken plots van het medelijden voor criminelen.
De slachtoffers zijn bijzaak.
Onthouden voor toekomstige draden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 13:00   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Volledig mee eens. Toen ik dat dagboek van die gevangene hoorde voorlezen op Radio 1 dacht ik even dat wij hier in Noord Korea zaten.
Er is heel veel structureel fout in het gevangeniswezen, dat weet iedereen die het wil weten en er zijn hoofd niet van wegdraait. Mensen met drie in een cel van drie op vier stoppen, waarbij er iemand op de grond moet slapen is mensonterend en inhumaan.
En de magistratuur draagt daar een verpletterende verantwoordelijkheid in. Door te blijven op massale schaal mensen totaal zinloos in voorarrest te steken. 1 op 3 gevangenen zit daar zonder vonnis, 40% zal later vrijspraak krijgen. Zo lang Geens dat probleem niet kan oplossen is elke maatregel zinloos. Bouwen ze nog een gevangenis bij dan zullen die magistraten die ook vullen met mensen in voorarrest.

Maar ook de bonden dragen hier een al even verpletterende verantwoordelijkheid. Zij vinden blijkbaar het werkcomfort van hun leden belangrijker dan dat mensen eten krijgen, zich kunnen wassen, hun behoefte doen, medische zorgen krijgen enz enz.
Dit is schandalig, dit moet stoppen.
Minimale dienstverlening moet NU afgedwongen worden in het kernkabinet en de opeisingen kunnen niet snel genoeg volgen.
Wie er geen gevolg aan geeft mag wat mij betreft per direct ontslagen worden. Statutair of niet, speelt geen rol.
De franstalige bonden hebben hier elke geloofwaardigheid verloren.
Geens kan dat niet oplossen.

Dat is net waar de oorlog tussen de politiek en de magistratuur om draait. De politiek roept op om minder mensen in voorarrest te steken en er worden meer mensen in voorarrest gestoken, 'want wij zijn baas' roept de magistratuur, 'jullie hebben ons niet te controleren'.
Oud 17 mei 2016, 13:03   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vroeger hadden we één zot : rechter Dhondt die mensen in jail stopt omwille van verkeersfeiten. Ondertussen is er in Brugge ook zo een groot licht, en antwerpen volgt de zotternij.

Misschien kunnen ze in Vorst met 4 ipv met drie in een cel van 4 op 3 meter zitten ? Dat moet toch lukken als ze in shiften slapen ? Of slapen op een stoel ? Desnoods op de pot ?
In Antwerpen zitten ze met vier en vijf man op een éénpersoonscel die de helft is van wat je daar opnoemt.
Een cel van 4 op 3 daar zitten ze met minstens acht man in.
Oud 17 mei 2016, 13:10   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geens kan dat niet oplossen.

Dat is net waar de oorlog tussen de politiek en de magistratuur om draait. De politiek roept op om minder mensen in voorarrest te steken en er worden meer mensen in voorarrest gestoken, 'want wij zijn baas' roept de magistratuur, 'jullie hebben ons niet te controleren'.
De minister zou kunnen een verbod opleggen aan de gevangenisdirecteurs van meer dan de maximum capaciteit te aanvaarden.
Als ze er dan nog enkele extra willen komen afzetten : "sorry, wij zijn vol" zodat de magistratuur er mee blijft zitten. Dan leren ze dat snel af. Maximumcapaciteit af te meten aan het aantal bedden, geen truukjes met matrassen op de vloer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be