Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2015, 20:31   #1
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard Minder sport, meer cultuur op TV

Als het aan mediaminister Sven Gatz ligt, dan zendt de VRT vanaf volgend jaar een pak minder voetbal en wielrennen uit. 'Het evenwicht is zoek', vindt de liberaal. De VRT-top wilde niet in discussie gaan, maar Sportweekend-presentator Stef Wijnants was wel scherp: "Kennis van zaken is blijkbaar geen verplichting voor een minister".

De openbare omroep moet geen sport- en ontspanningszender zijn", zei de Vlaamse mediaminister in De zevende dag. "Ik ben zelf een sportliefhebber - ik kruip deze namiddag nog de koersfiets op voor een tochtje -, maar er wordt wel heel veel voetbal en wielrennen uitgezonden.

Dat is zo, en de uitzendrechten voetbal zijn zo hoog dat de sportclubs en voetballers exorbitante bedragen ontvangen.
Voetbal kan beter naar de commerciële zenders.

Zou het niet beter zijn wat van dat geld naar cultuur over te hevelen?

Dan kunnen ze daar ook eens betere producties maken en de auteurs, acteurs, regisseurs, beter belonen.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 21:08   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Als het aan mediaminister Sven Gatz ligt, dan zendt de VRT vanaf volgend jaar een pak minder voetbal en wielrennen uit. 'Het evenwicht is zoek', vindt de liberaal. De VRT-top wilde niet in discussie gaan, maar Sportweekend-presentator Stef Wijnants was wel scherp: "Kennis van zaken is blijkbaar geen verplichting voor een minister".

De openbare omroep moet geen sport- en ontspanningszender zijn", zei de Vlaamse mediaminister in De zevende dag. "Ik ben zelf een sportliefhebber - ik kruip deze namiddag nog de koersfiets op voor een tochtje -, maar er wordt wel heel veel voetbal en wielrennen uitgezonden.

Dat is zo, en de uitzendrechten voetbal zijn zo hoog dat de sportclubs en voetballers exorbitante bedragen ontvangen.

Dan kunnen ze daar ook eens betere producties maken en de auteurs, acteurs, regisseurs, beter belonen.
Gatz heeft ergens wel een punt. Als ik zie hoe er over voetbal o e v e r l o o s wordt geluld...

Maar ja, als we meer "artiesten" om het scherm krijgen, dan hou ik ook wel mijn hart vast. Vooral wanneer het typetjes zijn die zichzelf bij uitstek als "intellectueel" beschouwen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 21:12   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gatz heeft ergens wel een punt. Als ik zie hoe er over voetbal o e v e r l o o s wordt geluld...

Maar ja, als we meer "artiesten" om het scherm krijgen, dan hou ik ook wel mijn hart vast. Vooral wanneer het typetjes zijn die zichzelf bij uitstek als "intellectueel" beschouwen.
Geen last van, ik heb ontelbaar veel zenders...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 21:25   #4
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eindelijk een zinnig man. Die voetbal 's zondags komt me meer dan eens de oren uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 maart 2015 om 21:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 21:55   #5
Quorthon
Burger

Quorthon's schermafbeelding

Standaard

²

Hoe veel uur kan men zeveren over 11 spelers, een veld en een bal is me een raadsel. Dat geld kan veel beter besteed worden.
Quorthon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2015, 22:00   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mij lijkt het beter om dit geld te gebruiken voor ne tax-shift.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 02:30   #7
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Kan het mij wat schelen ??
Nee !!
Ik heb voorlopig nog TV Vlaanderen , tot einde abonnement !!
Ik wok al sinds 1993

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 06:14   #8
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Alleen vechtsporten zijn leuk om te zien.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 06:24   #9
Peche
Banneling

Standaard

Dat gaat niet over die spelers in feite, door er urenlang zinloos over te lullen blijven de sponsors in beeld komen he.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 07:53   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Helaas word een deel van mijn belastingscenten verspild aan die Vreed Rode Televisie.

Maar ikzelf heb geen enkele behoefte aan een zender als de VRT, VTM of ander laag IQ volksvermaak. Is dat nu een heruitzending van FC De Kampioenen, 10 om (zeker niet) te zien, de laatste voetbalmatch van de een of andere hoog geplaatste Blegische ploeg, of nog een Ronde van Frankrijk.
Oud 20 maart 2015, 08:40   #11
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Och 't is dat de vrouw eens graag een feuilleton ziet en de kinderen wa tekenfilms. Anders had ik gewoon geen digibox meer. Af en toe leech ik wel eens een filmke of een serie, maar verder.
Maar er wordt idd veel over voetbal geleuterd, zelf in het journaal. Gelukkig steeds aan het eind, zodat na het nieuws de kijkkast kan worden uitgezet.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 08:52   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Minister van cultuur worden is al niet direct het grootste geschenk dat een politicus kan overkomen. Hij weet dat hij vanaf dag één niets dan vragen om meer subsidie gaat krijgen en moet werken met een budget dat hem dwingt die subsidies te verminderen. Ook moet hij opboksen tegen een culturele sector die het als evident en verworven lijkt te beschouwen dat 'iemand' de rekening wil betalen. En dan heb je de jarenlange mediastrijd bij radio en televisie waarbij de privé zenders er logischerwijze alles aan zullen doen om de publieke concurrent te kortwieken.

De techniek om de grootste talenten weg te kopen gebruikten ze eerder al massaal, maar heeft er niet voor kunnen zorgen dat zij ook significante marktaandelen wisten te veroveren. Of toch nooit tot dominantie heeft kunnen leiden.

De strijd om het nieuws, heeft VTM nooit kunnen winnen. Ze zitten nog steeds op het danny verstraeten niveau van twintig jaar geleden. Zij het dat de prijs van de tomaten op de veiling van roeselare nu niet meer in prime time komt.

Wat rest er dan nog ?

De beheersovereenkomst. Veel lobbywerk kan ervoor zorgen dat de politici nog wat geld afpakken van VRT. Mooi, maar het zal niet voldoende zijn om VT4 of VTM uit het moeras te trekken.

En dan krijgt er ene een AHA-moment : pak VRT hun absolute topprogramma's af. Neem de kroonjuwelen af, en dan zullen ze wel snel wegzakken en kan VTM die contracten overnemen.
Dan hebben ze veel kijkers erbij, en kunnen ze de prijs voor reclameblokken voor inlegkruisjes en Bonux zeep 'ik heb ze nog allemaal op een rij hoor, hahaha...' sterk opdrijven. Joepie !

Uiteraard kan minister Sven dat zo open en bloot niet zeggen, en hij zou teveel tegenwind krijgen vanuit de openbare omroep + de pers en de culturo's van de lage landen. Probleempje dus...

Oplossing : beloof meer geld voor de culturo's in ruil voor het laten afpakken van koers en voetbal. De culturo's zullen blij zijn, enkel de sportredactie zal tegen zijn. En het management zal te horen krijgen dat sport niet tot hun kerntaken en opdracht behoort.

VTM kan dan de match anderlecht - brugge uitzenden, en VRT kan tegen programmeren en ook 1 mio kijkers proberen te boeien met cultureel interessante programma's zoals een opera, of een toneelvoorstelling over Oedipus. Dat k�*n niet mis gaan.

Bedankt, Sven. Voor je visie. Je durf en originaliteit. Indrukwekkend.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 11:17   #13
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Ik kijk wel eens voetbal of een koers, en ik ben van mening dat de VRT dat met meer kwaliteit uitzend dan de andere zenders (al is het maar omdat er niet zoveel reclame tussen gepropt wordt)

Maar ik ben zeker akkoord dat de openbare omroep ons belastinggeld niet moet gebruiken om de toplonen van bepaalde topsporters op te krikken door mee te gaan in die biedingen.

Beter zou zijn om tegen minder populaire sporten te tonen die anders niet op de buis zou komen. En dan moeten ze er wel bijnemen dat de kijkcijfers navenant zullen zijn. Doen ze volgens mij ook al met bijvoorbeeld volleybal en tennis en zo
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 11:57   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
²

Hoe veel uur kan men zeveren over 11 spelers, een veld en een bal is me een raadsel. Dat geld kan veel beter besteed worden.
Hetzelfde met 'Le Velo'.....uren zeveren over mensen die die dag om ter snelst met de fiets van A naar B zijn gereden ....meestal gezellig kuierend in een peloton en de laatste 2 kilometer recht op hun pedalen gaan staan om de eerste over die meet te spurten.Daarom is het ook zeveren.Over iemand die met een fiets rijdt kan je ook moeilijk verwachten dat daar iets zinnigs kan rond worden verteld.....Maar het belangijkste blijft natuurlijk de tijd dat de sponsoring in beeld wordt gebracht.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 17:45   #15
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Canvas lijkt inderdaad steeds meer op een voetbalzender,soms is er wel 3 avonden per week voetbal,voor wielrennen is het toch anders dat is afgelopen tegen 16.30 of zo,enkel gepensioneerden kunnen dat volgen.Ik begrijp ook niet waarom gemeensschapsgeld moet gebruikt worden voor iets dat anders toch te bekijken valt op de commerciele zenders.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be