![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij grotendeels een storm in een glas water:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...srijders.dhtml Zou het niet handiger zijn, moesten we hier net zoals in de USA het 'keep your lane' principe invoeren ? Je blijft dan zoveel mogelijk op een bepaalde strook rijden, liefst gedurende het ganse traject. Het andere verkeer mag je zowel links als rechts inhalen. Natuurlijk zijn er in de USA bij de drukke centra vaak ook 'dubbele' op- en afritten, dus zowel links als rechts, dat kennen wij hier nauwelijks. Maar er valt toch wel te pleiten voor invoering van dit systeem, het lijkt me nu gevaarlijker om steeds manoevers te moeten doen om 'krampachtig' rechts te rijden. Tijdens de spits heb je vaak overigens op de rechtrijstrook een muur van vrachtwagens, die trager bollen, waardoor je als automobilist vaak al 'gedwongen' wordt om in het midden of zelfs helemaal links te rijden. En wat dan met rechterrijstroken in slechte staat (lees: kapotgereden door vrachtvervoer) ? Trouwens, als ik 120 km/h rij, zie ik niet in waarom iemand me per se rechts voorbij zou willen steken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als je bvb 160 kmh rijdt moet je rechts houden als het gaat, men moet alle verkeersregels opvolgen (of niet opvolgen) en niet enkel willekeurige. Citaat:
Citaat:
Hoofdprioriteit is enkel de heel gemakkelijke -onbemande- snelheidskassa. Veiligheidsafstand bvb , statistisch gemiddeld 11 maal meer oorzaak van dodelijke snelwegongevallen in Nederland, ook daar is hier geen of amper handhaving op. Onze federale politie heeft immers belangrijkere dingen te doen... In Duitsland is provocerend links rijden een *zware verkeersovertreding wat al 1 strafpunt oplevert én 80 € boete: Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2015 om 22:12. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeker als je dat zowel links als rechts mag. Nu volstaat een blik in de linkse spiegel om te zien of iemand u aan het inhalen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En als dezelfde beide voertuigen links en rechts iets verder vertragen naar 110 kmh kun je die beide links en rechts weer "inhalen" door het midden op de middenstrook. ![]() Citaat:
Idd... daarom is een beperkte keep your lane (op minstens 3 rijstrokensnelweg) te moeilijk voor "Jan Modaal". Want dan hoeft hij helemaal niet meer in de spiegel te kijken behalve bij de op- en afrit die hij neemt. ![]() Keep your lane is ook maar (beperkt) in enkele US-staten van kracht (meersprorige snelwegen), en is daar zeker niet algemeen, ook de nadelen zijn er. Enkele landen hebben daar negatieve ervaringen mee en hebben het afgeschaft... Een eenvoudige maar meestal korte keep your lane (in Europa) is een doorgetrokken volle lijn, dikwijls te zien bij opritten. http://www.wegenwiki.nl/Keep_your_lane Keep your lane Keep your lane (KYL) principes beogen dat de weggebruiker (vooral gemotoriseerd verkeer) op de 'eigen' rijstrook of rijbaan blijft. Het idee daarachter is dat weefbewegingen naar links of rechts remacties kunnen veroorzaken. Dit kan leiden tot schokgolven en daarmee tot (verergering van de) filevorming. Twee bekende voorbeelden van eenvoudige Keep your lane principes in Nederland zijn de doorgetrokken strepen op de hoofdrijbaan van de snelweg ter hoogte van een toerit en de borden met de tekst Gehele invoegstrook gebruiken. Kenmerken Bij keep your lane blijft verkeer zoveel mogelijk in de eigen rijstrook rijden op eigen snelheid. In de praktijk vermindert dit de hoeveelheid zijwaartse bewegingen echter niet, omdat keep your lane in de praktijk vaak uitdraait op excessief onnodig links rijden, waardoor er veel links en rechts ingehaald wordt en er meer turbulentie ontstaat en de doorstroming verslechterd. Keep your lane werkt daarom niet op snelwegen met 2x2 rijstroken. Nederland Over het algemeen wordt bevestigd dat keep your lane een negatief effect heeft op snelwegen met 2 rijstroken per richting (2x2 rijstroken). Dit komt omdat keep your lane in de praktijk uitdraait op onnodig links rijden en extreme pelotonvorming. Sinds 2000 is de hoeveelheid rijbanen met 3 of meer rijstroken gestegen naar 866 kilometer in 2013, maar bestaat het grootste deel van het snelwegennet nog steeds uit rijbanen met 2 rijstroken per richting, namelijk 4.292 kilometer rijbaan. Daarom wordt voorlopig afgezien van de invoering van keep your lane.[1] Australië In Australië was tot in de jaren '80 een principe van keep your lane. De ervaringen waren echter negatief, met veel zigzaggend verkeer en links inhalend verkeer (in Australië rijdt men links). Sinds 1998 geldt de regel dat men links moet houden behalve tijdens inhalen (dat in Australië rechts gebeurt). De doorstroming van het verkeer verbeterde na het invoeren van deze regel. Verenigde Staten Anders dan vaak gedacht wordt geldt in de Verenigde Staten geen algemeen keep your lane principe. In de meeste staten geldt "keep right unless to pass", waarbij verkeer dus net als in Nederland rechts dient te houden. In de praktijk is er sprake van "left lane hoggers", voertuigen die met een lagere snelheid dan het overige verkeer links rijden. Dit is niet hetzelfde als "keep your lane", maar komt in de praktijk vooral neer op onnodig links rijden. Op brede snelwegen mogen vrachtwagens doorgaans niet op de linker rijstroken rijden, maar rijdt veel vrachtverkeer op de tweede rijstrook van rechts gezien, vanwege de hoge afritdichtheid in stedelijke gebieden, zodat conflicten met invoegend verkeer vermeden worden. Dit geldt vooral op snelwegen met 4 tot 7 rijstroken per richting. Een verschil met Europa is dat de maximumsnelheden voor vrachtverkeer hoger liggen, zodat zeker in stedelijke gebieden het gebruikelijk is dat vrachtwagens personenauto's inhalen met 100 tot 110 km/h. In sommige staten mogen vrachtwagens 75 mph (120 kilometer per uur) rijden. Referenties [1] ↑ Kamerbrief over de Keep-Your-Lane-systematiek | rijksoverheid.nl http://www.rijksoverheid.nl/minister...stematiek.html
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2015 om 23:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij storen die middenstrookrijders en linkse strookrijders amper.
Ik zal nooit, nooit, rechts inhalen. En als er eentje voor mij rijdt die mij wat ophoudt: ik heb daar nooit meer dan 20 seconden mee verloren. Ik zit soms wel bij andere chauffeurs in de auto, en bemerk dat die wel zenuwachtig worden van middenstrokers en linksrijders. Wel, chauffeurs die zenuwachtig worden, zijn slechte chauffeurs. Zelf rijd ik nooit "middenstrook" of "links", toch niet langer dan redelijk als ik twee voertuigen na mekaar wil inhalen. Wat weinig gebeurt, want ik rij nogal rustig. Voor mij is de maximum snelheid niet vaak de verplichte snelheid. De flikken hebben dus gelijk: links en middenstrokers moeten geen prioriteit zijn. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat mij meer ergert zijn dus bumperklevers en ook chauffeurs die nooit hun pinkers gebruiken wanneer ze van strook willen veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Niet dus, dit is 'te danken' aan al die nerveuze onnozelaars die rechts gaan inhalen, best heb je dus ook je blik op de rechterspiegel gericht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Dat in Duitsland is wel vreemd, op het terrein merk ik vaak dat op plaatsen waar er geen maximumsnelheid geldt, de 'hardrijders' vaak consequent links rijden en dat lijkt me in dat geval ook het meest veilige. Stel je voor dat je op de rechterrijstrook +200 km/h rijdt en telkens zwaar in de remmen moet gaan voor trage vrachtwagens, dat kan toch bezwaarlijk nog veilig te noemen zijn. In Duitsland geldt toch vaak de ongeschreven wet dat de linkerrijstrook voorbehouden is aan de knallers en dat de trage jongens er niets te zoeken hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aangezien ik altijd links inhaal moet ik alleen zorgen dat het vak links vrij is voor ik aan mijn inhaalbeweging begin. De rechterspiegel heb ik nodig voor ik terug naar mijn vak wil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() linksrijders en middenvakrijders consequent afschieten, t zou rap gedaan zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik keer alleen terug naar het rechtse vak wanneer dat over grotere afstand vrij is. Zelden dus in de spits hier in Vlaanderen. Steeds wisselen van vak lijkt mij ook niet bevordelijk voor de veiligheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als toch iemand nog "harder" wil rijden ga je dus even naar rechts om die voorbij te laten. Als men de continu veiligheidsafstanden naargelang snelheid respecteert is dat geen probleem en veilig. Citaat:
Citaat:
Even een stukje wegcode citeren: Citaat:
Wat evident is staat soms niet letterlijk in de wegcode, men moet zo veilig mogelijk rijden ook al is het aan 250 kmh, men haalt in D ook een "rij- bewijs", dus de dwaze zelfmoordenaar uithangen doen ze daar best niet. De Duitse wegcode begint met 2 algemene grondregels die eveneens altijd van toepassing zijn: Citaat:
Citaat:
Geen enkele rijstrook is voorbehouden. Maar zoals jezelf eerder zegt rij je best sneller en veiliger dan de anderen op de linkerrijstrook, of wil je het nu plots veranderen ? Als je "traag" wil rijden doe je dat best op de gewone weg (algemene limiet 100 kmh), en niet op de snelweg. En als men schrik van hardrijders heeft blijft men best rond de "Vlaamse kerktoren". ![]() De snellere verkeersstroom hinderen is ook in Belgie nog altijd een serieuze overtreding, duidelijk vervat in 2 verkeersartikelen van Art 10 Snelheid.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2015 om 10:59. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar is het wel een geschreven wet -buiten de bebouwde kom-, ttz een aanvullend voorschrift op de wet § 2.1: Citaat:
(1) Voertuigen moeten de rijstroken benutten, bij twee rijstroken de rechtse te gebruiken. Zijstroken buiten de rijbaanlijnen (bvb pechstrook) zijn geen onderdeel van de rijbanen. VwV betreffende (1): 6. III Op "viervakswegen" -buiten de bebouwde kom- zijn de middelste rijstroken (dus de inhaalrijstroken in beide richtingen) in de regel voorbehouden voor het snellere voertuigverkeer. Het tragere verkeer heeft zich daar in de regel steeds rechts te houden (als ze niet zelf willen inhalen) Deze wegen zijn in de regel (minstens) gekenmerkt door Verkeersteken 331.1 (autoweg, expressweg, autobahn) waar enkel voertuigen op mogen die minstens 60 kmh kunnen halen: Citaat:
![]()
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2015 om 11:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() In D rij ik met veel plezier 200 op de rechtste strook
In B moet ik op de rem gaan staan en aan mijn stuur snokken omdat Ms Doubtfire vanop de oprit rechtstreeks naar haar vertrouwde middenstrook gaat |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan moeten we de min. snelheid op autowegen optrekken naar 90. Zoniet hangen alle vrachtwagens achter die enkeling die aan 70 rondtuft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Te lang links Ok, mensen die te lang en zonder' enige aanwijsbare reden te lang links blijven rijden dat kan 'gevaarlijk' zijn. Uit het artikel: Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |