Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 februari 2015, 17:26   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard Wat met links- en middenstrookrijders ?

Volgens mij grotendeels een storm in een glas water:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...srijders.dhtml

Zou het niet handiger zijn, moesten we hier net zoals in de USA het 'keep your lane' principe invoeren ? Je blijft dan zoveel mogelijk op een bepaalde strook rijden, liefst gedurende het ganse traject. Het andere verkeer mag je zowel links als rechts inhalen. Natuurlijk zijn er in de USA bij de drukke centra vaak ook 'dubbele' op- en afritten, dus zowel links als rechts, dat kennen wij hier nauwelijks. Maar er valt toch wel te pleiten voor invoering van dit systeem, het lijkt me nu gevaarlijker om steeds manoevers te moeten doen om 'krampachtig' rechts te rijden. Tijdens de spits heb je vaak overigens op de rechtrijstrook een muur van vrachtwagens, die trager bollen, waardoor je als automobilist vaak al 'gedwongen' wordt om in het midden of zelfs helemaal links te rijden. En wat dan met rechterrijstroken in slechte staat (lees: kapotgereden door vrachtvervoer) ? Trouwens, als ik 120 km/h rij, zie ik niet in waarom iemand me per se rechts voorbij zou willen steken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 21:44   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
... Trouwens, als ik 120 km/h rij, zie ik niet in waarom iemand me per se rechts voorbij zou willen steken.
Dat is de fout die vele maken (maar ik weet wat je bedoelt)

Ook als je bvb 160 kmh rijdt moet je rechts houden als het gaat, men moet alle verkeersregels opvolgen (of niet opvolgen) en niet enkel willekeurige.

Citaat:
Zou het niet handiger zijn, moesten we hier net zoals in de USA het 'keep your lane' principe invoeren ?
Keep your lane zou idd geen slecht idee zijn, maar dat durven ze in BE niet invoeren, ze durven zelfs nog niet eens de belachelijke (niet-werkende) voorrang van rechts buiten de bebouwde kom volledig afschaffen of radicaal aanpassen (bvb T-kruispunten) alhoewel dat zeer wslk een pak minder verkeersslachtoffers zou opleveren.

Citaat:
Politie: “Linksrijders niet onze prioriteit”
Zoals de meeste ongevalhoofdoorzaken of andere overtredingen op de snelweg.

Hoofdprioriteit is enkel de heel gemakkelijke -onbemande- snelheidskassa.

Veiligheidsafstand bvb , statistisch gemiddeld 11 maal meer oorzaak van dodelijke snelwegongevallen in Nederland, ook daar is hier geen of amper handhaving op. Onze federale politie heeft immers belangrijkere dingen te doen...

In Duitsland is provocerend links rijden een *zware verkeersovertreding wat al 1 strafpunt oplevert én 80 € boete:
Citaat:
Missachtung des Rechtsfahrgebotes 80,- EUR, 1 Punkt
* de boete en strafpunt komt namelijk overeen met 26 �* 30 kmh te snel rijden buiten bebouwde kom:
Citaat:
Geschwindigkeitsüberschreitungen außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)

26-30 km/h 80,- EUR, 1 Punkt

https://www.bussgeldkataloge.de/
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2015 om 22:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 22:35   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Volgens mij grotendeels een storm in een glas water:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...srijders.dhtml

Zou het niet handiger zijn, moesten we hier net zoals in de USA het 'keep your lane' principe invoeren ? Je blijft dan zoveel mogelijk op een bepaalde strook rijden, liefst gedurende het ganse traject. Het andere verkeer mag je zowel links als rechts inhalen. Natuurlijk zijn er in de USA bij de drukke centra vaak ook 'dubbele' op- en afritten, dus zowel links als rechts, dat kennen wij hier nauwelijks. Maar er valt toch wel te pleiten voor invoering van dit systeem, het lijkt me nu gevaarlijker om steeds manoevers te moeten doen om 'krampachtig' rechts te rijden. Tijdens de spits heb je vaak overigens op de rechtrijstrook een muur van vrachtwagens, die trager bollen, waardoor je als automobilist vaak al 'gedwongen' wordt om in het midden of zelfs helemaal links te rijden. En wat dan met rechterrijstroken in slechte staat (lees: kapotgereden door vrachtvervoer) ? Trouwens, als ik 120 km/h rij, zie ik niet in waarom iemand me per se rechts voorbij zou willen steken.
Het lijkt mij nogal moeilijk op uw zelfde lijn te blijven en in te halen.
Zeker als je dat zowel links als rechts mag.
Nu volstaat een blik in de linkse spiegel om te zien of iemand u aan het inhalen is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 23:04   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het lijkt mij nogal moeilijk op uw zelfde lijn te blijven en in te halen.
En waarom ?
Citaat:
Zeker als je dat zowel links als rechts mag.
Als je in de middenstro(o)k(en) steeds blijft rijden bvb 115 kmh kan men zich langs links en rechts laten inhalen door voertuigen die +120 kmh rijden.
En als dezelfde beide voertuigen links en rechts iets verder vertragen naar 110 kmh kun je die beide links en rechts weer "inhalen" door het midden op de middenstrook.

Citaat:
Nu volstaat een blik in de linkse spiegel om te zien of iemand u aan het inhalen is.
Moet men dat dan weten ?

Idd... daarom is een beperkte keep your lane (op minstens 3 rijstrokensnelweg) te moeilijk voor "Jan Modaal". Want dan hoeft hij helemaal niet meer in de spiegel te kijken behalve bij de op- en afrit die hij neemt.

Keep your lane is ook maar (beperkt) in enkele US-staten van kracht (meersprorige snelwegen), en is daar zeker niet algemeen, ook de nadelen zijn er. Enkele landen hebben daar negatieve ervaringen mee en hebben het afgeschaft...

Een eenvoudige maar meestal korte keep your lane (in Europa) is een doorgetrokken volle lijn, dikwijls te zien bij opritten.

http://www.wegenwiki.nl/Keep_your_lane

Keep your lane

Keep your lane (KYL) principes beogen dat de weggebruiker (vooral gemotoriseerd verkeer) op de 'eigen' rijstrook of rijbaan blijft. Het idee daarachter is dat weefbewegingen naar links of rechts remacties kunnen veroorzaken. Dit kan leiden tot schokgolven en daarmee tot (verergering van de) filevorming.

Twee bekende voorbeelden van eenvoudige Keep your lane principes in Nederland zijn de doorgetrokken strepen op de hoofdrijbaan van de snelweg ter hoogte van een toerit en de borden met de tekst Gehele invoegstrook gebruiken.

Kenmerken

Bij keep your lane blijft verkeer zoveel mogelijk in de eigen rijstrook rijden op eigen snelheid. In de praktijk vermindert dit de hoeveelheid zijwaartse bewegingen echter niet, omdat keep your lane in de praktijk vaak uitdraait op excessief onnodig links rijden, waardoor er veel links en rechts ingehaald wordt en er meer turbulentie ontstaat en de doorstroming verslechterd. Keep your lane werkt daarom niet op snelwegen met 2x2 rijstroken.

Nederland

Over het algemeen wordt bevestigd dat keep your lane een negatief effect heeft op snelwegen met 2 rijstroken per richting (2x2 rijstroken). Dit komt omdat keep your lane in de praktijk uitdraait op onnodig links rijden en extreme pelotonvorming. Sinds 2000 is de hoeveelheid rijbanen met 3 of meer rijstroken gestegen naar 866 kilometer in 2013, maar bestaat het grootste deel van het snelwegennet nog steeds uit rijbanen met 2 rijstroken per richting, namelijk 4.292 kilometer rijbaan. Daarom wordt voorlopig afgezien van de invoering van keep your lane.[1]

Australië

In Australië was tot in de jaren '80 een principe van keep your lane. De ervaringen waren echter negatief, met veel zigzaggend verkeer en links inhalend verkeer (in Australië rijdt men links). Sinds 1998 geldt de regel dat men links moet houden behalve tijdens inhalen (dat in Australië rechts gebeurt). De doorstroming van het verkeer verbeterde na het invoeren van deze regel.

Verenigde Staten

Anders dan vaak gedacht wordt geldt in de Verenigde Staten geen algemeen keep your lane principe. In de meeste staten geldt "keep right unless to pass", waarbij verkeer dus net als in Nederland rechts dient te houden. In de praktijk is er sprake van "left lane hoggers", voertuigen die met een lagere snelheid dan het overige verkeer links rijden. Dit is niet hetzelfde als "keep your lane", maar komt in de praktijk vooral neer op onnodig links rijden. Op brede snelwegen mogen vrachtwagens doorgaans niet op de linker rijstroken rijden, maar rijdt veel vrachtverkeer op de tweede rijstrook van rechts gezien, vanwege de hoge afritdichtheid in stedelijke gebieden, zodat conflicten met invoegend verkeer vermeden worden. Dit geldt vooral op snelwegen met 4 tot 7 rijstroken per richting.

Een verschil met Europa is dat de maximumsnelheden voor vrachtverkeer hoger liggen, zodat zeker in stedelijke gebieden het gebruikelijk is dat vrachtwagens personenauto's inhalen met 100 tot 110 km/h. In sommige staten mogen vrachtwagens 75 mph (120 kilometer per uur) rijden.
Referenties

[1] ↑ Kamerbrief over de Keep-Your-Lane-systematiek | rijksoverheid.nl
http://www.rijksoverheid.nl/minister...stematiek.html
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2015 om 23:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 23:41   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Mij storen die middenstrookrijders en linkse strookrijders amper.

Ik zal nooit, nooit, rechts inhalen.

En als er eentje voor mij rijdt die mij wat ophoudt: ik heb daar nooit meer dan 20 seconden mee verloren.

Ik zit soms wel bij andere chauffeurs in de auto, en bemerk dat die wel zenuwachtig worden van middenstrokers en linksrijders.
Wel, chauffeurs die zenuwachtig worden, zijn slechte chauffeurs.

Zelf rijd ik nooit "middenstrook" of "links", toch niet langer dan redelijk als ik twee voertuigen na mekaar wil inhalen.
Wat weinig gebeurt, want ik rij nogal rustig.
Voor mij is de maximum snelheid niet vaak de verplichte snelheid.

De flikken hebben dus gelijk: links en middenstrokers moeten geen prioriteit zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 02:28   #6
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mij storen die middenstrookrijders en linkse strookrijders amper.

Ik zal nooit, nooit, rechts inhalen.

En als er eentje voor mij rijdt die mij wat ophoudt: ik heb daar nooit meer dan 20 seconden mee verloren.

Ik zit soms wel bij andere chauffeurs in de auto, en bemerk dat die wel zenuwachtig worden van middenstrokers en linksrijders.
Wel, chauffeurs die zenuwachtig worden, zijn slechte chauffeurs.

Zelf rijd ik nooit "middenstrook" of "links", toch niet langer dan redelijk als ik twee voertuigen na mekaar wil inhalen.
Wat weinig gebeurt, want ik rij nogal rustig.
Voor mij is de maximum snelheid niet vaak de verplichte snelheid.

De flikken hebben dus gelijk: links en middenstrokers moeten geen prioriteit zijn.

.
Ik volg daar grotendeels in. Die zenuwachtige chauffeurs die rechts gaan inhalen, die doen ook vaak aan bumperkleven en het niet respecteren van een remafstand lijkt me tientallen keren gevaarlijker dan even links of midden te blijven rijden. Ik keur het niet goed, maar ik vraag me af of er recent nog doden zijn gevallen of zware ongelukken zijn gebeurd door het fenomeen. Wat zou het overigens uitmaken als we de verplichting rechts te rijden op autobanen met meer dan 2x2 rijvakken zouden afschaffen ?

Wat mij meer ergert zijn dus bumperklevers en ook chauffeurs die nooit hun pinkers gebruiken wanneer ze van strook willen veranderen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 02:30   #7
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het lijkt mij nogal moeilijk op uw zelfde lijn te blijven en in te halen.
Zeker als je dat zowel links als rechts mag.
Nu volstaat een blik in de linkse spiegel om te zien of iemand u aan het inhalen is.
Niet dus, dit is 'te danken' aan al die nerveuze onnozelaars die rechts gaan inhalen, best heb je dus ook je blik op de rechterspiegel gericht.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 02:35   #8
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Duitsland is provocerend links rijden een *zware verkeersovertreding wat al 1 strafpunt oplevert én 80 € boete:

* de boete en strafpunt komt namelijk overeen met 26 �* 30 kmh te snel rijden buiten bebouwde kom:
Dat in Duitsland is wel vreemd, op het terrein merk ik vaak dat op plaatsen waar er geen maximumsnelheid geldt, de 'hardrijders' vaak consequent links rijden en dat lijkt me in dat geval ook het meest veilige. Stel je voor dat je op de rechterrijstrook +200 km/h rijdt en telkens zwaar in de remmen moet gaan voor trage vrachtwagens, dat kan toch bezwaarlijk nog veilig te noemen zijn. In Duitsland geldt toch vaak de ongeschreven wet dat de linkerrijstrook voorbehouden is aan de knallers en dat de trage jongens er niets te zoeken hebben.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 08:53   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Niet dus, dit is 'te danken' aan al die nerveuze onnozelaars die rechts gaan inhalen, best heb je dus ook je blik op de rechterspiegel gericht.
Aangezien ik altijd links inhaal moet ik alleen zorgen dat het vak links vrij is voor ik aan mijn inhaalbeweging begin. De rechterspiegel heb ik nodig voor ik terug naar mijn vak wil.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 08:57   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

linksrijders en middenvakrijders consequent afschieten, t zou rap gedaan zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:06   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik volg daar grotendeels in. Die zenuwachtige chauffeurs die rechts gaan inhalen, die doen ook vaak aan bumperkleven en het niet respecteren van een remafstand lijkt me tientallen keren gevaarlijker dan even links of midden te blijven rijden. Ik keur het niet goed, maar ik vraag me af of er recent nog doden zijn gevallen of zware ongelukken zijn gebeurd door het fenomeen. Wat zou het overigens uitmaken als we de verplichting rechts te rijden op autobanen met meer dan 2x2 rijvakken zouden afschaffen ?

Wat mij meer ergert zijn dus bumperklevers en ook chauffeurs die nooit hun pinkers gebruiken wanneer ze van strook willen veranderen.
Geldt die nog wel ?
Ik keer alleen terug naar het rechtse vak wanneer dat over grotere afstand vrij is.
Zelden dus in de spits hier in Vlaanderen.
Steeds wisselen van vak lijkt mij ook niet bevordelijk voor de veiligheid.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:07   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
linksrijders en middenvakrijders consequent afschieten, t zou rap gedaan zijn.
Of spijkers strooien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 10:36   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat in Duitsland is wel vreemd, op het terrein merk ik vaak dat op plaatsen waar er geen maximumsnelheid geldt, de 'hardrijders' vaak consequent links rijden
Daar is niets vreemd aan, men spreekt dan van een bijna eindeloze inhaalbeweging en bij mijn weten is dat nog altijd links. Is er geen verkeer meer op de rechterstro(o)k(en) moeten die ook naar de rechterstroken hoor.

En als toch iemand nog "harder" wil rijden ga je dus even naar rechts om die voorbij te laten. Als men de continu veiligheidsafstanden naargelang snelheid respecteert is dat geen probleem en veilig.

Citaat:
en dat lijkt me in dat geval ook het meest veilige.
Het veiligste rijden is ook een verkeersregel men moet zich aan alle verkeersregels houden.

Citaat:
Stel je voor dat je op de rechterrijstrook +200 km/h rijdt en telkens zwaar in de remmen moet gaan voor trage vrachtwagens, dat kan toch bezwaarlijk nog veilig te noemen zijn.
Alle verkeersregels gelden tegelijkertijd, alweer pik je er eentje extreem uit in je voorstelling.

Even een stukje wegcode citeren:

Citaat:
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

Wat evident is staat soms niet letterlijk in de wegcode, men moet zo veilig mogelijk rijden ook al is het aan 250 kmh, men haalt in D ook een "rij- bewijs", dus de dwaze zelfmoordenaar uithangen doen ze daar best niet.

De Duitse wegcode begint met 2 algemene grondregels die eveneens altijd van toepassing zijn:
Citaat:
§ 1 Grundregeln

(1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.

(2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.
http://www.stvo.de/strassenverkehrso...-1-grundregeln
Citaat:
In Duitsland geldt toch vaak de ongeschreven wet dat de linkerrijstrook voorbehouden is aan de knallers en dat de trage jongens er niets te zoeken hebben.
Tja omgekeerd zou extreem onveilig en hinderend zijn, ook respectloos tov snellere bestuurders, en dus ook extreem tegen de beide grondregels ingaan.

Geen enkele rijstrook is voorbehouden. Maar zoals jezelf eerder zegt rij je best sneller en veiliger dan de anderen op de linkerrijstrook, of wil je het nu plots veranderen ?

Als je "traag" wil rijden doe je dat best op de gewone weg (algemene limiet 100 kmh), en niet op de snelweg. En als men schrik van hardrijders heeft blijft men best rond de "Vlaamse kerktoren".

De snellere verkeersstroom hinderen is ook in Belgie nog altijd een serieuze overtreding, duidelijk vervat in 2 verkeersartikelen van Art 10 Snelheid.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2015 om 10:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 11:19   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
In Duitsland geldt toch vaak de ongeschreven wet dat de linkerrijstrook voorbehouden is aan de knallers en dat de trage jongens er niets te zoeken hebben.
Ik heb nog even gezocht of dat wel een ongeschreven wet is.
Blijkbaar is het wel een geschreven wet -buiten de bebouwde kom-, ttz een aanvullend voorschrift op de wet § 2.1:

Citaat:
§ 2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

(1) Fahrzeuge müssen die Fahrbahnen benutzen, von zwei Fahrbahnen die rechte. Seitenstreifen sind nicht Bestandteil der Fahrbahn.

......]

VwV*-StVO zu § 2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge
Zu Absatz 1

6 III. Auf Straßen mit vier Fahrbahnen sind in der Regel die beiden mittleren dem schnelleren Fahrzeugverkehr vorzubehalten. Außerhalb geschlossener Ortschaften werden sie in der Regel als Kraftfahrstraßen (Zeichen 331.1) zu kennzeichnen sein. Ob das innerhalb geschlossener Ortschaften zu verantworten ist, bedarf gründlicher Erwägungen vor allem dann, wenn in kleineren Abständen Kreuzungen und Einmündungen vorhanden sind. ...]

http://www.stvo.de/strassenverkehrso...urch-fahrzeuge
*Allgemeine Verwaltungsvorschrift zur Straßenverkehrs-Ordnung (Abk.: *VwV-StVO)
Vertaald:

(1) Voertuigen moeten de rijstroken benutten, bij twee rijstroken de rechtse te gebruiken. Zijstroken buiten de rijbaanlijnen (bvb pechstrook) zijn geen onderdeel van de rijbanen.

VwV betreffende (1):
6. III Op "viervakswegen" -buiten de bebouwde kom- zijn de middelste rijstroken (dus de inhaalrijstroken in beide richtingen) in de regel voorbehouden voor het snellere voertuigverkeer. Het tragere verkeer heeft zich daar in de regel steeds rechts te houden (als ze niet zelf willen inhalen)
Deze wegen zijn in de regel (minstens) gekenmerkt door Verkeersteken 331.1 (autoweg, expressweg, autobahn) waar enkel voertuigen op mogen die minstens 60 kmh kunnen halen:
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrstra%C3%9Fe



Eine Kraftfahrstraße (umgangssprachlich auch Schnellstraße oder Schnellverkehrsstraße genannt) ist in Deutschland eine öffentliche Straße, die ausschließlich für solche Kraftfahrzeuge bestimmt ist, deren bauartbedingte Höchstgeschwindigkeit 60 km/h überschreitet und die maximal vier Meter hoch und 2,55 m (Kühlfahrzeuge 2,6 m) breit sind (§ 18 Straßenverkehrs-Ordnung StVO).
Het is dus een geschreven wet.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2015 om 11:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 12:12   #15
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

In D rij ik met veel plezier 200 op de rechtste strook

In B moet ik op de rem gaan staan en aan mijn stuur snokken omdat Ms Doubtfire vanop de oprit rechtstreeks naar haar vertrouwde middenstrook gaat
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 14:42   #16
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Volgens mij grotendeels een storm in een glas water:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...srijders.dhtml

Zou het niet handiger zijn, moesten we hier net zoals in de USA het 'keep your lane' principe invoeren ? Je blijft dan zoveel mogelijk op een bepaalde strook rijden, liefst gedurende het ganse traject. Het andere verkeer mag je zowel links als rechts inhalen. Natuurlijk zijn er in de USA bij de drukke centra vaak ook 'dubbele' op- en afritten, dus zowel links als rechts, dat kennen wij hier nauwelijks. Maar er valt toch wel te pleiten voor invoering van dit systeem, het lijkt me nu gevaarlijker om steeds manoevers te moeten doen om 'krampachtig' rechts te rijden. Tijdens de spits heb je vaak overigens op de rechtrijstrook een muur van vrachtwagens, die trager bollen, waardoor je als automobilist vaak al 'gedwongen' wordt om in het midden of zelfs helemaal links te rijden. En wat dan met rechterrijstroken in slechte staat (lees: kapotgereden door vrachtvervoer) ? Trouwens, als ik 120 km/h rij, zie ik niet in waarom iemand me per se rechts voorbij zou willen steken.
Als ze al eens zouden beginnen met een totaal inhaalverbod van vrachtwagens en alles onder de noemer lichte vracht. Alles wat onder lichte vracht is ingeschreven wettelijk verplichten met een snelheidsbegrenzer van 90 km/uur en digitale tachograaf. En enkel het rechtse baanvak is voor hun. Dan hebben we op veel autosnelwegen twee baanvakken voor de wagens. Beboet daar dan nog eens heel zwaar de linkse baanplakkers zodat die altijd op het middelste vak gaan rijden en het linkse vak niet meer hinderen. En je hebt een pak minder ongevallen en files.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 15:48   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Als ze al eens zouden beginnen met een totaal inhaalverbod van vrachtwagens en alles onder de noemer lichte vracht. Alles wat onder lichte vracht is ingeschreven wettelijk verplichten met een snelheidsbegrenzer van 90 km/uur en digitale tachograaf. En enkel het rechtse baanvak is voor hun. Dan hebben we op veel autosnelwegen twee baanvakken voor de wagens. Beboet daar dan nog eens heel zwaar de linkse baanplakkers zodat die altijd op het middelste vak gaan rijden en het linkse vak niet meer hinderen. En je hebt een pak minder ongevallen en files.
Ik deel die mening grotendeels.
Maar dan moeten we de min. snelheid op autowegen optrekken naar 90.
Zoniet hangen alle vrachtwagens achter die enkeling die aan 70 rondtuft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 18:26   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.601
Standaard

Citaat:
Ook als je bvb 160 kmh rijdt moet je rechts houden als het gaat, men moet alle verkeersregels opvolgen (of niet opvolgen) en niet enkel willekeurige.
Ah, mag je tegenwoordig al 160km/u rijden op onze wegen, ik moet dat gemist hebben als men dat in voegen stelde.

Te lang links

Ok, mensen die te lang en zonder' enige aanwijsbare reden te lang links blijven rijden dat kan 'gevaarlijk' zijn.

Uit het artikel:

Citaat:
Andere organisaties opteren dan weer om het Amerikaanse wegsysteem over te nemen, waar het tevens is toegestaan om ook rechts in te halen.
Dat lijkt mij ook enorm gevaarlijk (al zijn er al die het doen) want er zijn veel mensen die gewoon hun spiegels weinig zeg maar bijna nooit gebruiken om het aankomende verkeer in het oog te houden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 19:14   #19
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Als ze al eens zouden beginnen met een totaal inhaalverbod van vrachtwagens en alles onder de noemer lichte vracht. Alles wat onder lichte vracht is ingeschreven wettelijk verplichten met een snelheidsbegrenzer van 90 km/uur en digitale tachograaf. En enkel het rechtse baanvak is voor hun. Dan hebben we op veel autosnelwegen twee baanvakken voor de wagens. Beboet daar dan nog eens heel zwaar de linkse baanplakkers zodat die altijd op het middelste vak gaan rijden en het linkse vak niet meer hinderen. En je hebt een pak minder ongevallen en files.
Mee akkoord.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 19:15   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik deel die mening grotendeels.
Maar dan moeten we de min. snelheid op autowegen optrekken naar 90.
Zoniet hangen alle vrachtwagens achter die enkeling die aan 70 rondtuft.
Ook mee akkoord.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be